نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

اهداف آمریکا از ارسال سامانه ضدموشکی تاد به منطقه از نگاه فلاحت‌پیشه

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
اهداف آمریکا از ارسال سامانه ضدموشکی تاد به منطقه از نگاه فلاحت‌پیشه

نامه نیوز/ یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: فرق ترامپ با دموکرات‌ها هم این است که اگر او روی کار آید احتمالا تنش با روسیه را کنترل می‌کند اما چراغ سبزهای متعددی برای گسترش جنگ در خاورمیانه می‌دهد.

حضور آمریکا با سامانه ضدموشکی تاد در خاورمیانه می‌تواند نشان‌دهنده تغییر سیاست‌های آمریکا در حوزه جنگ در خاورمیانه باشد اما چه تغییری؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «دو هدف از ارسال سامانه ضدموشکی تاد آمریکا به منطقه به دست می‌آید؛ نشانه اولیه آن است که آمریکا برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران دست به کمک بیشتر به اسرائیل زده است اما یک نشانه دیگر نشانه‌ای سیاسی است؛ آنکه به نوعی توجه به نگرانی‌های کشورهای عربی همسوی خود کرده است. آمریکا از سامانه‌های پدافنی در منطقه برخوردار است اما این ناوگان‌ها در قلمرو زمینی و دریایی کشورهای منطقه مستقر شده‌اند. وقتی ایران اعلام کرد که اگر از هر یک از این ناوگان‌ها حمله‌ای صورت بگیرد، کشوری میزبان ناوگان را مورد هدف قرار می‌دهیم آمریکا تصمیم گرفت که سامانه ضدموشکی تاد را همراه با صدسرباز در منطقه مستقر کند و به نوعی هم برای کمک بیشتر به اسرائیل و هم برای رفع نگرانی کشورهای منطقه در خط مقدم جنگ قرار بگیرد».

او ادامه داد: «در مناسبات خاص اسرائیل و آمریکا باور دارم که این دو وارد فاز تازه‌ای از تقابل با ایران شده‌اند اما این تقابل از نگاه آمریکا با اسرائیل معنای متفاوتی دارد. اسرائیل تقابل را مقطع به مقطع می‌بیند اما آمریکا تقابل با ایران را راهبردی می‌بیند که به نظرم من ایران می‌توانست با ابزار دیپلماسی به گونه‌ای عمل کند که کار به چنین تقابل راهبردی‌ای نکشد؛ از سوی دیگر اسرائیل و آمریکا موافقت‌نامه‌هایی دارند مبنی بر اینکه در صورت تقابل اسرائیل با یک دولت، آمریکا موظف است به کمکش بیاید. نتانیاهو در این مدت سعی کرد تقابل با حماس و حزب‌الله را مصداق این توافقنامه‌ها معرفی کند اما آمریکا زیربار نرفت اما حالا به نظر می‌رسد بخشی از این موافقتنامه‌ها فعال شده‌اند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها همچنان سعی می‌کنند شعله‌های جنگ را مدیریت کنند و با تمام شدن انتخابات در آمریکا هر یک از دو گروه که روی کار آیند در مسیر تقابل راهبردی با ایران قدم برمی‌دارند. فرق ترامپ با دموکرات‌ها هم این است که اگر او روی کار آید احتمالا تنش با روسیه را کنترل می‌کند اما چراغ سبزهای متعددی برای گسترش جنگ در خاورمیانه می‌دهد اما بایدن و هریس می‌خواستند جنگ در خاورمیانه را کنترل کنند زیرا تنش اصلی را در جنگ اورکراین و علیه روسیه می‌دیدند. در دیپلماسی ترامپ امتیازدادن به کشورهای منطقه جایی ندارد. او وقتی از دیپلماسی صحبت می‌کند، در واقع از دیپلماسی تحمیل سخن می‌گوید. آقای روحانی درست می‌گفت که اگر ما یک بله می‌گفتیم، تحریم‌ها رفع می‌شد اما آن بله متضمن عقب‌نشینی ایران از کل صنعت هسته‌ای‌اش بود».

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: «درباره جنگ اسرائیل در منطقه هم باید گفت که هم اسرائیل و هم طرفین جنگ از جمله حماس و حزب‌الله دنبال نابودی یکدیگرند. طرفین در حالت بازی جمعی صفر قرار دارند؛ یعنی می‌خواهند یکدیگر را نابود کنند. در این شرایط دیپلماسی جایی ندارد و به همین دلیل است که دیپلمات‌ها مانند بلینکن یا عراقچی دستاوردهای لازم را به دست نمی‌آورند. نتیجه چنین شرایطی یعنی اگر دیپلماسی کماکان در حاشیه باشد، گسترش جنگ است. البته اسرائیل نمی‌تواند به طرف مقابل خود را ریشه‌کن کند زیرا حزب‌الله مدام مشغول بازسازی خود است و اگر اسرائیل بخواهد علیه ایران جنگی فراگیر را ترتیب دهد مرزهای اسرائیل سراسر درگیر جنگ می‌شود».

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره