نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

جزئیات برگزاری رزمایش آیونز 2024 در شمال اقیانوس هند

منبع
فارس
بروزرسانی

فارس/ سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ جزئیات این رزمایش را بیان کرد.

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ که به میزبانی ایران برگزار خواهد شد، در گفت‌وگویی با اشاره به مراحل مختلف این رزمایش گفت: روز گذشته شاهد ورود ناوهای نیروی دریایی روسیه و عمان به بودیم. ما با حضور ۱۰ کشور که تعدادی از آن‌ها عضو ناظر و تعدادی با حضور یگان‌های شناور کار را آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مبتکر طراحی این رزمایش است که ذیل کارگروه امنیت دریایی با مسئولیت کشورمان انجام شده است.
سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ با اشاره به برگزاری این رزمایش اظهارکرد: این رزمایش جهت ارتقای سطح همکاری‌ها و افزایش تعاملات مبارزه با پدیده شوم تروریسم و دزدی دریایی و چالش‌های سازمان یافته، همچنین؛ افزایش سطح همکاری‌ها در اقدامات بشردوستانه و مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی و دریایی خوشبختانه ما با دعوت از کشورهای حاشیه اقیانوس هند این کار را آغاز کردیم و با اعلام آمادگی تعدادی از کشورها شاهد ورود تعدادی از شناورها بوده‌ایم.
وی ادامه داد: جلسات تخصصی خود را در جهت توجیه این رزمایش از امروز آغاز خواهیم کرد و پس از انجام جلسات تخصصی و توجیه یگان‌ها و ناظران به دریا عزیمت خواهیم کرد و با سناریوهای متعدد طراحی شده رزمایش را آغاز خواهیم کرد.

دریادار تاج‌الدینی با اشاره به سناریوها و مراحل رزمایش آیونز 2024 تصریح کرد: یکی از سناریوها امدادرسانی به شناور سانحه ‌دیده بر اثر حوادث امنیتی را خواهیم داشت که بحث اطفاء حریق و نجات پرسنل کشتی در تمرین پیش بینی شده و همچنین؛ مهار لکه نفتی و مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی از تمرینات مهمی است که برای رزمایش آیونز طراحی کرده‌ایم.
وی افزود: غیر از آن همراهی و همدلی و جلسات متعددی که امروز خواهیم داشت می‌تواند به این کمک کند تا شمال اقیانوس هند که یک آبراه مهم در تجارت جهانی و تبادلات بین‌المللی است را با حضور کشورهای آیونز بدون دخالت کشورهای فرامطقه‌ای ایمن‌تر کنیم.
سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ عنوان کرد: ناظران هم می‌توانند برابر پروتکل‌ها در تمرین‌های ما شرکت داشته باشند اما مهم‌ترین بخش این رزمایش که برای اولین بار طراحی شده است، امسال کارگروه‌ها و جلسات انتقال تجارب را هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تجارب متعددی در آزادسازی کشتی‌های مختلف از دزدان دریایی و برقراری موفق امنیت دریایی جهت کشتی‌های خودی و حفظ خطوط مواصلاتی را به اشتراک خواهیم گذاشت.
دریادار تاج‌الدینی گفت: تعداد دیگری از کشورها نظیر عمان و سایر کشورها نیز در کارگروه‌های انتقال تجربیات شرکت خواهند کرد و تجارب خود را به اشتراک خواهند گذاشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شعار این رزمایش با عنوان «با هم برای اقیانوس هند امن و ایمن برای همه» طراحی شده است که ان‌شاءالله با مشارکت جمعی به منصه ظهور برسد. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره