نماد آخرین خبر

نیکزاد: دولت و مجلس با همکاری یکدیگر به دنبال تدوین یک بودجه عملیاتی هستند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نیکزاد: دولت و مجلس با همکاری یکدیگر به دنبال تدوین یک بودجه عملیاتی هستند

ایرنا/ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمک به مستمری بگیران، رفع ناترازی برق، آب، بنزین از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به آن توجه شده است. بر همین اساس دولت و مجلس با همکاری یکدیگر به دنبال تدوین یک بودجه عملیاتی هستند.

علی نیکزاد ثمرین درباره ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده گفت: آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور در اول آبان ماه طبق اصلاحی که در آیین نامه داخلی مجلس انجام شد، در زمان معیین لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. البته بررسی لایحه بودجه در دو مرحله انجام می‌شود و بودجه هدفمندی یارانه‌ها و بودجه دفاعی نیز در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده است.
وی افزود: اگر در سنوات گذشته گفته می‌شد ۲۵۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور است که ۷۰ درصد آن بودجه جاری کشور، ۱۵ درصد آن تعهدات مالی و حدود ۱۵ درصد به موضوع عمرانی اختصاص داشت، اما این رقم با جمع بندی که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ انجام شده به نزدیک ۶ هزار میلیارد تومان رسیده که اتفاق مهمی در لایحه بودجه سال آینده است.
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع افزایش حقوق‌ها، قرار بود طبق تورم انجام شود که فعلا این موضوع محقق نمی‌شود و ۲۰ درصد افزایش حقوق‌ها انجام خواهد شد. البته در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به هر میزان که امکان آن بود، برای رشد اقتصادی ۸ درصد تلاش شده که پیش بینی ۳.۶ درصد رشد اقتصادی در بودجه دیده شده است.
نیکزاد با اشاره به تطبیق لایحه بودجه سال آینده با قوانین بالادستی، اظهار کرد: پیش از این بررسی کلیات لایحه بودجه درمدت ۴۵ روز در کمیسیون تلفیق انجام می‌شد که وقت زیادی از مجلس و دولت می‌گرفت و ممکن بود در نهایت صحن مجلس کلیات لایحه را تصویب نکند. اما این موضوع اصلاح شد تا در مدت پنج روز کمیسیون تلفیق بررسی کلیات لایحه بودجه را انجام و گزارش آن را به صحن مجلس ارائه دهد.
وی افزود: بر اساس اصلاح جدید، اگر کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس به تصویب برسد، جزئیات آن در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه طبق گفته رئیس‌جمهور، بودجه عمرانی لایحه بودجه ۱۴۰۴ نسبت به بودجه گذشته به میزان ۴۰ درصد رشد دارد، تصریح کرد: امیدواریم بودجه سال آینده که بر اساس قوانین بالا دستی و قانون برنامه هفتم توسعه تدوین شده است، بتواند مشکلات کشور را در سال آینده رفع کند.
نیکزاد یادآور شد: جلوگیری از آسیب به کارمندان، کمک به مستمری بگیران، رفع ناترازی برق، آب، بنزین از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به آن توجه شده است. بر همین اساس دولت و مجلس با همکاری یکدیگر به دنبال تدوین یک بودجه عملیاتی هستند.
وی با تقدیر از رهبر معظم انقلاب که با درخواست دولت مبنی بر اینکه سهم صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ درصد کاهش داده شود، خاطرنشان کرد: بر اساس موافقت مقام معظم رهبری با این درخواست، مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به صورت قرض از صندوق توسعه ملی به بودجه عمرانی دولت اضافه می‌شود تا جلوی کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و تورم گرفته شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره