نشست مرعشی، واعظی و باهنر؛ از تحولات سوریه تا چه شد به اینجا رسیدیم؟
خبرآنلاین/ نشست «احزاب و جناح ها کجای سیاست ایرانند؟» با حضور محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، محمود واعظی قائم مقام حزب اعتدال و توسعه و حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اجرای محمد مهاجری فعال رسانه ای و سیاسی در خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد مهاجری از سه مهمان نشست پرسید«چه شد به اینجا رسیدیم؟»
اهم اظهارات باهنر به این سوال را بخوانید:
باهنر: مردم می گویند هرکسی نماینده و وزیر است بار خودش را بسته است /گوشت 500 گرمی نذری دادیم، خانم انگار روحش به پرواز درآمده بود
*خدماتی که نظام جمهوری اسلامی داده است، طومار بلندبالایی است. اما مطالبات مردم مدیریت نشده و در رقابت های چیپ و بی ارزش سیاسی، مطالبات را افزایش دادیم و فاصله مطالبات با واقعیات زیاد است.
*فساد وجود دارد. برخی می گویند فساد ساختاری است. افکار عمومی در مترو و تاکسی مدعی است که هر کسی در جمهوری اسلامی نماینده یا وزیر بوده بار خودش را بسته و رفته است.
* بعد از انقلاب شاید ۲۰۰ تا وزیر داشتیم، چندتای آنها فساد مالی و اخلاقی داشتند؟ به تعداد انگشت دست نمیرسد اما همه متهم هستند.
*فقط حدود ۱۰،۱۵ در صد مسئولین بار خودشان را بستند.
*ما سوم شعبان نذری می دهیم، من شاهد بودم که بسته گوشت ۵۰۰ گرمی را به خانواده ها می دادیم، خانمی که این بسته را مشاهده کرد به صورتی واکنش نشان داد که انگار روحش به پرواز درآمده است، یک ماه بود گوشت ندیده بود.
* پسر ۱۸ ساله اش با سامسونگ حرف می زد، خانواده حاضر است ۴ ماه گوشت نخوره اما فرزندنش موبایل داشته باشد.
اهم اظهارات محمود واعظی به این سوال را بخوانید:
واعظی: قانون حجاب هنوز اجرا نشده چقدر نارضایتی ایجاد کرده؟ /شورایعالی فضای مجازی مانع رفع فیلترینگ است
*حکومت ها همواره باید براساس آنچه مردم مطالبه می کنند، خودشان را تنظیم کنند.
* در دوره امروز که فضای مجازی آمده، هم آگاهی مردم افزایش پیدا کرده و هم مقایسه ای که بین خودشان با مردم می کنند و حکومت ها باید خودشان را با این وضع تطبیق دهند.
*مطالبات مردم قبل از انقلاب در فضای دو قطبی بین المللی بوده است. ما در این ۴۳ سال گذشته، آنچه در سال ۵۹،۶۰ اتفاق افتاد طرفدار داشت و اگر همین جمع همان موقع هم می نشست، ممکن بود همان سیاست ها را انتخاب می کردیم.
* آقای باهنر می گوید بیش از ۷۰،۸۰ درصد مردم فعلی انقلاب را ندیدند و درک نکردند. اگر دنیا و مطالبات مردم عوض شده انا ما عوض نشدیم، علت همین ناراضایتی ها است.
*ما نباید مردم را برای انتخابات بخواهیم بلکه باید آنها را برای همه وقت بخواهیم.
*بحث قانون حجاب هنوز اجرا نشده چه نارضایتی را به وجود آورده است و یا حدود ۴ ماه است که بحث فیلترینگ مطرح شده و مشخص شد شورای عالی فضای مجازی مانع است. در مورد قانون عفاف و حجاب هم مجلس است.
اهم اظهارات حسین مرعشی به این سوال را بخوانید:
کنایه مرعشی به سعید جلیلی /یعنی چه که ۳۰۰ نماینده را به جان مسئولان اجرایی می اندازیم /در دنیا چیزی به اسم جلسه سران قوا وجود ندارد
* من احساس کردم، سوال شما نقد وضع موجود است. در تایید نقد شما و مطلب درستی که آقای باهنر گفتند. بله انقلاب خدماتی ارائه کرده است.
* ایران جز جهانی است که تاثیر گذار بوده و تاثیر میپذیرد. ما باید ببینیم کجای جهان هستیم.
* نتیجه و کارکرد را مطلوب نمیدانم.
* اولین مسئله به ساختار قانون اساسی باز میگردد. قدرت با مسئولیت همراه نیست. هرکسی که قدرت اصلی را دارد رئیس کابینه است اما ما در ایران با تعبیر ولایت فقیه، قدرت را در ولایت فقیه نهادینه و تایید کردیم و قدرت را به ریاست رئیس جمهوری سپردیم.
*در جلسهای با مسئولان نظامی آقای محمدی گلپایگانی گفت: شکرخدا بخش نظامی زیرنظر مقام معظم رهبری است و هیچ مشکلی ندارد. خب همه مملکت زیر نظر ایشان باید باشد که مشکلی نباشد.
*ما میخواهیم سیاست را بدون نظام اداره کنیم. هر انتخابات به پروژه تبدیل شده است. آقای جلیلی تشکیلاتی داشت اما اقای پزشکیان افتخار میکند که حزبی نیست.
* حزب و احزاب باید وجود داشته باشد و کشور را بر اساس برنامه اداره کنند. کسی که ۳۰ سال وزیر بوده نباید همچنان وزیر باشد اما به معنی کنار رفتن او نیست. میتواند در قالب حزب در کنار دولت باشد.
* چیزی به نام قوه قضائیه و قوه مقننه در دنیا وجود ندارد. ۳۰۰ نفر را به جان مسئولان اجرایی در دنیا نمیاندازند. باید کشور را به سمتی ببریم که چند حزب قدرتمند در آنبه وجود بیاید. تا زمانی که اقتصاد اولویت اول ایران نشود، با کشورهای رقیب منطقه ای و جهان نمیتوانیم جایگاه مناسبی برای مردم ایران داشته باشیم.
*موردی به نام قوه قضائیه و اینکه جلسه سران سه قوه می گذراند، در دنیا وجود ندارد.
*چه کسی می گوید مجلس این مقدار باید قدرت داشته باشد. مجلسی درست شده که مخل امور کشور است در صورتی که نمایندگی مجلس در دنیا به این صورت است که جمع میشوند تصمیمی می گیرند هر کسی برای خودش می رود.
ادامه اظهارات سه فعال سیاسی به شرح زیر است:
باهنر: وزیر می گوید ۳ میلیون مسکن می سازم، از چه طریقی؟ /واعظی: مسئولیت باید یکجا جمع شود /مرعشی: بله حکمرانی در دنیا همین است
محمدرضا باهنر؛ دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری
*رهبری ۲۰ سال است که سیاست های اقتصاد مقاومتی را اعلام کرده اما کاری انجام نشده است. همین الان از ۲۹۰ نماینده مجلس بپرسیم که جند نفر شما سیاست اقتصاد مقاومتی را مطالعه کردید و فهمیدید و حاضر به اجرای آن هستید، من فکر نمی کنم ۱۵ نماینده در مجلس با این شرایط پیدا شوند که منافع حزبی و جناحی را کنار بگذارند .
* باید ساختاری وجود داشته باشد که تصمیمات گرفته شده، اجرا شوند، نمایندگان مجلس موقع انتخابات وعده های عجیب و غریبی میدهند که نشدنی است . به رییس مجلس کره جنوبی گفتم که شما چگونه مطالبات را پیگیری می کنید گفت وقتی مجلس تشکیل می شود ۳ فراکسیون داریم و هر کدام مطالبات را می نویسند، در مورد آن بحث می کنند و به ۳ دسته ضروری، زمان بر و غیرممکن تبدیل می شوند. این مطالبات غیرممکن را به نام لیست سیاه می گذاریم و بعد از این هر نماینده ای یکی از این مطالبات را تبلیغ کند، قوه قضائیه او را احضار می کند.
* الان وزیر می گوید می خواهم ۳ میلیون مسکن می سازم، از چه طریقی؟
*وضعیت به این صورت شده که هر مسئولی یک مطالبه غیر ممکن را مطرح می کند.
*آقای مرعشی مقداری محافظه کاری دارد، اما حرفشان این است که رهبری باید رییس دولت باشد ما نمی گوییم دولت رهبر شود بلکه می گوییم رهبر دولت شود.
محمود واعظی؛ قائم مقام حزب اعتدال و توسعه
* من کاملا مطلبی که در ارتباط با نهادها و قوه مزاحم بیان شد را تایید میکنم.
* یک زمانی رئیس قوه قضاییه، وقتی که هر هفته جلسه شورای عالی قضایی داشت، انچه تلویزیون پخش میکرد علیه برجام و سیاست خارجی بود. یکبار از اعضای آن جلسه پرسیدم فقط درباره مسائل هستهای سخن میگویید، گفت خیر، درباره خیلی مسائل حرف میزنیم.
* در مجلس ۴ سال در کار دولت دخالت میکنند، منظورم قانونگذاری نیست. از تعیین بخشدار تا معاون وزیر و اعضای هیئت مدیره دخالت میکنند.
* یک بحثی که درباره حکمرانی مطلوب بیان شد، ما باید شجاعت تجدیدنظر در سیاستهای خود را داشته باشیم. چون یک سیاستی را در یک زمانی اتخاذ کردیم، بعد از چند سال شجاعت تجدیدنظر نداشته باشیم. در قانون اساسی به جز مواردی که به جمهوریت و اسلامی بودن مربوط است، قابل تجدیدنظر است.
* بحثی که آقای مرعشی مطرح کردند، دقیق است. مسئولیت باید یکجا جمع شود. موضوع جدیدی نیست که بگوییم در اینجا مطرح شد. {مرعشی: بله این حکمرانی در دنیا است.}
*این اصل در همه متون حکمرانی دنیا، در بند اول قرار دارد. شما یک شهردار برای شهر کوچک انتخاب میکنید، نمیتوان اختیارش را به یک جای دیگر بدهید.
* یک بحثی مطرح شد نام دکترین نظام که ارزش دارد روی آن زمان بگذاریم. ما همه موضوعات خوب را میخواهیم با هم داشته باشیم. ما اتوبوس میخواهیم بسازیم که ۴۰ تا صندلی اول داشته باشد، نمیشود دیگر. ما باید دکترین را تعریف کنیم و برخی از مسائل خوب را فدای اولویت های دیگری کنیم.
* اگر به سخنرانی های رهبری برگردیم و شعارهایی که برای کشور تعیین کردند، همه اقتصادی هستند. در راس نظام، موضوع اول کشور اقتصادی است. مسائل اقتصادی از توسعه به وجود میآید.
بخش هایی از این نشست که به تحولات در سوریه پرداخته شد را در ادامه بخوانید:
باهنر: ظاهرا بشار اسد خسته شده بود و رها کرد/ واعظی: رفتن اسد برای مردم سوریه رفاه نمی آورد/ مرعشی: آیت الله هاشمی گفت بشار اسد باید جابجا شود
محمدرضا باهنر؛ دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری
* همه حکومتها به دنبال منافع ملی خودشان هستند و ما نیز باید به دنبال منافع ملی خودمان باشیم. جریان سوریه سریع رخ داد، تحلیل روشنی از آینده سوریه ندارم و نمیدانم که چگونه ممکن است حکومت مردمی شکل میگیرد یا نه؟ ظاهراً بشار اسد خسته شده بود و رها کرد و رفت.
* قبلاً دولت رسمی سوریه از ایران تقاضای کمک کرده بود ما در آنجا مستشار داشتیم، وقتی که از ما دعوت رسمی نکند حضور ما به معنی تجاوز است. بشار اسد به این نتیجه رسیده بود که از ما دعوت و درخواست نداشته باشد.
* { با اشاره به دوران شهید حاج قاسم سلیمانی}: در آن زمان ما دفاع را از مرزهای خودمان دور کرده بودیم. تدبیر و مکتب حاج قاسم ترویج دیپلماسی و میدان بود و کار را جلو برد. مجموعه که ادعای خلافت اسلامی داشتند را متوقف کرد. حالا هم برای آینده سوره سناریوهای مختلفی وجود دارد.
محمود واعظی؛ قائم مقام حزب اعتدال و توسعه
* ما و بسیاری از کشورها در رابطه با سوریه غافلگیر شدیم. اما نوع غافلگیری که ما به واسطه رابطه خوبی که با سوریه داشتیم، متفاوت است. وزیر خارجه ما دو روز قبل از سقوط بشار اسد به آنجا رفته بود. علامتی که در مصاحبهها میدادند اتفاقی که رخ داد نبود. این مسئله باید ارزیابی شود.
* فقر بیش از حد اقتصادی در سوریه به نظامیها نیز تسری پیدا کرده بود، آنها در حلب هیچ مقاومتی در برابر شورشیان نکردند و در نتیجه نارضایتی نظامیان تسلیم شدند و مردم استقبال کردند.
* با توجه به سرمایهگذارهایی که در مسئله مقاومت انجام شده است، بدون تردید نظم جدیدی در آینده در منطقه شکل خواهد گرفت، باید در سیاستمان تجدید نظر بکنیم. اینکه در داخل سوریه چه اتفاقی میافتد؟ از این قبیل را در یمن و عراق داشتیم. فکر میکنم شرایط خوبی برای ثبات منطقه نیست.
* با رفتن بشار اسد مردم رفاه نخواهند داشت، احتمال بیثباتی برای مدتی بیشتر هست تا فکر کنیم ساماندهی میشود. ما باید از اتفاقات سوریه درس بگیریم. شجاعت تجدید نظر در سیاست خارجی خودمان داشته باشیم به معنای عقب نشینی نیست. هر پدیدهای که سیال باشد و با انسانها ارتباط داشته باشد، این قابلیت را ندارد که با یک تصمیم ابدی مواجه شود.
* حالا که شرایط در حال تغییر است ما به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه، باید به موقع سیاستی اتخاذ میکنیم قبل از آنکه سیاستی به ما تحمیل شود به عنوان یک بازیگر قدرتمند میتوانید نقش مؤثری در منطقه داشته باشیم.
حسین مرعشی؛ دبیر کل حزب کارگزاران
* درباره تحولات سوریه، برخی می گویند اتفاقات سریع بود و برخی می گویند این اتفاق ۱۳ سال با تاخیر افتاد.
* در مواجهه با سوریه در داخل از سوی سیاستمداران ایران، این بحث وجود داشت که ایران چقدر ورود پیدا کند چون ما بدون اینکه دولت ها کمک بخواهند، کمک مستشاری هم نمیکنیم.
* در بهار عربی اتفاق مثبتی افتاد که هیچ کس به آن نپرداخت. در مراکش، ۵۰ نفر از معترضان دعوت شدند تا قانون اساسی را تغییر بدهند.
* ابتدا که داعش نبود، متعرضان دولت اسد بودند. سال ها حزب بعث قدرت را در سوریه دست گرفتند. مرحوم هاشمی صریحا گفت حزب بعث را حفظ کنیم اما بشار اسد را جا به جا کنیم.
* من از سردار سلیمانی سوال کردم بهتر نبود به جای این درگیری ها، یک توافقی میان معارضین و بشار اسد شکل بگیرد، ایشان گفت موافق بودیم و اردوغان نگذاشت.
* نیروهای نظامی و نیروهای مسلحی چون سپاه، قدرت و عزت آن، قدرت و عزت همه ماست. اما باید یاد بگیریم، سیاست را هیچ وقت نباید به نهاد نظامی سپرد.
* در دورهای در سیاستهای منطقهای سیاست را هم به نهاد نظامی سپردهایم. نیروی سیاسی از همه ابزارهای خود به طور جامع استفاده میکند.