فرایند شکلگیری وفاق ملی به روایت مصطفی معین
ایسنا/ وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: وفاق یعنی توافق و همکاری و سازگاری دوطرفه باشد و مبنای اخلاقی آن نیز همکاری و اجماع آگاهانه افراد با پایندی بر اصول و اخلاق است که لازمه زندگی اجتماعی است.
مصطفی معین در نخستین نشست از سلسله نشستهای «وفاق و مسائل امروز و آینده ایران» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با بیان اینکه در تاریخ ما وفاق به شکل سنتی وجود داشته است، اظهار کرد: نهادهای صنفی ما همه نقش ایجاد وفاق را برعهده دارند و میان افراد دوستی ایجاد میکنند. از دهه ٨٠ شمسی، نابرابری و بیعدالتی، تحمل مردم را کم کرده و شرایط ویژهای به وجود آمده که موضوع وفاق اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی یادآور شد: موضوع وفاق اولینبار از سوی دکتر پزشکیان مطرح نشده است؛ این موضوع در میان گروههای مختلف فکری همواره مطرح بوده و امروز نیز اهمیت آن دوچندان شده است.
معین ادامه داد: وفاق تنها در سطح سیاسی مطرح نیست، بلکه در همه شئون وجود دارد و به فلسفه اساسی وفاق و اهمیت آن در همان شعر حافظ با مفهوم مروت و جوانمردی با دوستان و مدارا با دشمنان، اشاره شده است.
وزیر علوم در دوران دولت اصلاحات با بیان اینکه وفاق یک رابطه دوطرفه است، یادآور شد: وفاق یعنی توافق و همکاری و سازگاری دوطرفه باشد. مبنای اخلاقی وفاق، همکاری و اجماع آگاهانه افراد با پایندی بر اصول و اخلاق است که لازمه زندگی اجتماعی است.
وی افزود: برای شکلگیری وفاق ملی ١٢ اصل را میتوان مطرح کرد؛ اصل اول احترام به کرامت انسانی است تا حقوق مردم به رسمیت شناخته شود و آنان از حق تعیین سرنوشت، در کنار همزیستی مسالمتآمیز با مردم جهان، صرف نظر از پیشینه دیدگاهها و باورهای سیاسی یک فرد، برخوردار باشند.
معین تاکید کرد: اصل دوم، برابری و عدالت است تا صرفنظر از گرایشهای سیاسی، شهروندان از حقوق و فرصتهای برابر برخوردار باشند. عدالت سنگ بنای رفع مشکلات یک جامعه است و بیعدالتی منشاء سوءتفاهم و درگیری در کشورها میشود.
وزیر علوم دولت اصلاحات، همدلی و دلسوزی برای ایجاد دوستی بین افراد را اصل سوم دانست و توضیح داد: همدلی و اظهار محبت برای میل به سازش و همکاری برای هدف مشترک و عزت عمومی نیز در وفاق ملی اهمیت فراوانی دارد.
معین ادامه داد: پرهیز از خشونت اصل چهارم، ضرورت احترام متقابل و تسامح اصل پنجم و تاکید بر خیر عمومی و تشویق به منافع مشترک بهجای منافع فردی اصل ششم در ایجاد وفاق ملی است.
معین افزود: اصل هفتم در وفاق ملی صداقت و شفافیت است تا انگیزه، حرف و هدف ما همه در یک راستا باشد. ظاهر و باطن با هم فرق نداشته باشد و در مقابلِ شفافیت نفاق است که از آفتهای مهم دین ماست.
وی با اشاره به سایر اصول ایجاد وفاق ملی، گفت: اصل هشتم، مسئولیتپذیری و پاسخگویی، اصل نهم همبستگی و مشارکت و اصل دهم استقلال و اراده آزاد است. آشتی و مصالحه برای التیام زخمهای گذشته و کدورتهای قدیمی نیز اصل یازدهم وفاق ملی است.
معین اصل دوازدهم وفاق ملی را پذیرش تنوع به عنوان یک فرصت دانست و گفت: این اصل به همبستگی کمک میکند و البته باید بر اساس چارچوب اصول اخلاقی باشد.
وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه دامنه وفاق تنها به علوم انسانی محدود نمیشود و فراتر از مرزبندیهای نژادی و قومی است، تاکید کرد: وفاق امکان توسعه و پیشرفت کشور را ایجاد میکند بنابراین جامعه اخلاقی در پنج معیار دستهبندی میشود که به ترتیب، داشتن صداقت و راستی، عمل به اصل طلایی اخلاق، حقیقتطلبی، عدالتخواهی و نوعدوستی است.