نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

محمد صدر: باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم/ شیوه ترامپ اول فشار بعد مذاکره است

منبع
پايگاه خبري اصلاحات
بروزرسانی
محمد صدر: باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم/ شیوه ترامپ اول فشار بعد مذاکره است

پایگاه خبری اصلاحات/ محمد صدر دیپلمات پیشین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم و روند برجام را ادامه دهیم. باید به سمتی حرکت کنیم که مسئله انرژی هسته‌ای و اختلاف‌نظرها با سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای را حل کنیم. حل این مسائل به نفع ماست چراکه از این طریق می‌توانیم روابط خود با اروپایی‌ها را تقویت کنیم. علاوه بر این، با ورود به مذاکرات و حل این موضوع، تمام ادعاهایی که اروپا، آمریکا و شخص ترامپ درباره خطر ایران و سلاح هسته‌ای مطرح می‌کنند، از بین خواهد رفت.

محمد صدر تأکید دارد: تصویب لوایح CFT و پالرمو به نفع نظام است. اگر این لوایح تصویب نشوند، ما در کنار چند کشور مثل کره شمالی و میانمار قرار خواهیم گرفت، در حالی‌که نزدیک به ۲۰۰ کشور به این لوایح پیوسته‌اند و ما در وضعیت انزوا قرار می‌گیریم. همچنین، عدم تصویب آن‌ها به معنای عدم سلامت در روابط تجاری و بانکی ما با دنیای خارج و تقویت روش‌های قاچاق خواهد بود.
وی درباره آینده روابط ایران و سوریه نیز می گوید: اگر از طرف سوریه نشانه های مثبتی درج شود ایران نیز باید پاسخ مثبتی به این رفتارها نشان بدهد. بعنوان مثال، ممکن است سفارت جمهوری اسلامی در سوریه بازگشایی شود. در حال حاضر، بحث‌هایی مانند تدوین قانون اساسی، آزادی‌ها، حکومت فراگیر و تمامیت ارضی مطرح شده‌اند که این‌ مسائل برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسزایی دارد. اگر این مسائل در سوریه به درستی پیگیری شود، به طور طبیعی باید حداقل رابطه‌ای معمولی با آن‌ها داشته باشیم و اگر شرایط مناسب بود، روابط‌مان می‌تواند به سطح بالاتری نیز برسد.

در ادامه متن کامل گفتگو با محمد صدر را می خوانید:

*تحلیل شما درباره اقدام روز سه شنبه هفت گذشته و همچنین تحریم های جدید دونالد ترامپ برای اعمال مجدد فشار بر تهران و همچنین اظهارات او در جریان امضای این بخشنامه چیست؟

معمولا شیوه ترامپ به اینگونه است که اول فشار وارد می کند بعد از موضع بالا وارد مذاکره می شود. اقدامی که با کشور مکزیک و کانادا کرد. اول تعرفه ها را افزایش داد بعد از اعتراض کشورها کانادا و مکزیک فرصت یکماه به این کشورها داد و بعد اعلام کرد که مذاکره می کنیم. شیوه ترامپ به این شکل است.

احتمال اینکه همه گزینه روی میز است از دستور کار خارج شود
*ترامپ هنوز از سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران بصورت شفاف چیزی عنوان نکرده است. فقط شاهد بودیم افراد تندرویی مثل، برایان هوک و پمپئو را برداشته و افرادی نظیر دارن بیتی که چهره ضد جنگ با ایران است را معاون وزیر امور خارجه می کند این امر را چطور تحلیل می کنید؟

مایک پمپئو، جان بولتون و برایان هوک، این افراد در آن دوره واقعاً به دنبال این بودند که حمله نظامی به ایران را ترویج کنند و جنگ با ایران را تشویق می‌کردند که البته ترامپ در نهایت تصمیم به انجام این جنگ نگرفت. حالا نیز نشان داده شده که حداقل با توجه به عملکرد گذشته، این افراد را کنار گذاشته‌ است. این چهره صلح‌طلبی که می‌خواهد از خود نشان دهند، احتمالاً به این معناست که آن جمله معروفی که همیشه می‌گفت “همه گزینه‌ها روی میز است” و اینگونه عبارات که به طور غیرمستقیم به معنای حمله نظامی بودند، از دستور کار خارج شده‌ است. احتمال اینکه تغییراتی وجود داشته باشد، هست، اما باید کمی بیشتر صبر کنیم و ببینیم که به کجا می‌رسد. این نکته را نیز اضافه کنم که دونالد ترامپ همچنان به دنبال فشار حداکثری و تحریم های جدیدی علیه ایران است.

حل مسائل هسته ای با اروپایی ها به نفع ماست
*با توجه به وضعیت کنونی توافق هسته‌ای، چه راهکارهایی برای احیای آن و بهبود روابط با کشورهای غربی پیشنهاد می‌دهید؟ در صورتی که مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد چه عواقبی در آینده برای ایران خواهد داشت؟
معتقدم که باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم و روند برجام را ادامه دهیم. باید به سمتی حرکت کنیم که مسئله انرژی هسته‌ای و اختلاف‌نظرها با سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای را حل کنیم. حل این مسائل به نفع ماست، چراکه از این طریق می‌توانیم روابط خود با اروپایی‌ها را تقویت کنیم. علاوه بر این، با ورود به مذاکرات و حل این موضوع، تمام ادعاهایی که اروپا، آمریکا و شخص ترامپ درباره خطر ایران و سلاح هسته‌ای مطرح می‌کنند، از بین خواهد رفت. این روند حتی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود روابط با آمریکا نیز باشد.

*جایگاه استراتژیک ایران در روابط بین الملل چگونه است؟
ایران جایگاهی دارد که به عنوان یک کشور بین‌المللی شناخته می‌شود و در موقعیت بسیار مهمی قرار گرفته است. ایران محل تلاقی سه قاره بزرگ دنیاست، محل تأمین انرژی و نفت جهان است، و در مهم‌ترین مسائل جهانی مانند خاورمیانه و موضوع اسرائیل و فلسطین نقش مؤثری دارد. هیچ‌وقت، جمهوری اسلامی ایران، با توجه به این مجموعه عوامل، نمی‌تواند از اهمیت بیفتد. ایران کشوری بزرگ با جمعیتی بسیار بالا و تحصیل‌کرده است و در هر شرایطی می‌تواند در روابط بین‌الملل تأثیرگذار باشد.

سیاست های خارجی دوران اصلاحات باید پیاده شود
*ایران در چه زمینه‌هایی باید رویکردهای جدیدی را در سیاست‌های منطقه‌ای خود اتخاذ کند تا منافع ملی خود را بهتر تأمین کند؟
اینکه ایران در چه زمینه‌هایی باید رویکردهای جدیدی در سیاست‌های منطقه‌ای خود پیاده کند تا منافع ملی خود را بهتر تأمین کند، مسئله‌ای که من همیشه به آن اشاره می‌کنم. اگر در سیاست خارجی، سیاست‌های دوران آقای خاتمی و دوران اصلاحات را دنبال کنیم، فکر می‌کنم منافع ملی کشور به طور کامل تأمین می‌شود، چه در ارتباط با کشورهای عربی، منطقه، و اروپا، و حتی کشورهای روسیه، چین و ژاپن. به دلیل اینکه سیاست های دولت اصلاحات عملی بوده و فقط جنبه شعار نداشته است. در عین حال، از آرمان‌های فلسطین نیز حمایت می‌شد و به آزادی سرزمین‌های اشغالی کمک می‌شد. این چیزی بود که تمام گروه‌های مقاومت منطقه آن را تأیید می‌کنند. بنابراین، بهترین کار این است که سیاست خارجی و سیاست داخلی دوران اصلاحات را دنبال کنیم.

*رئیس موقت حکومت جدید سوریه در اولین سفر به عربستان رفت، آینده روابط بین سوریه و عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا امکان دارد که این دو کشور به یک شریک استراتژیک تبدیل شوند؟
واقعیت این است که عملکرد دولت فعلی سوریه با آن سوابقی که داشتند، خیلی قابل پیش‌بینی نبود. بالاخره این‌ افراد در یک گروه‌های خاصی بودند و با آن سوابقی که حالا چه در عراق و چه در سوریه داشتند، این تصور وجود داشت که این‌ها یک حکومتی شبیه حکومت طالبان در افغانستان ایجاد کنند. در صورتی که این افراد چه در ظاهر و چه در باطن، متفاوت شد. آن لباس‌هایی که شبیه لباس های طالبان در افغانستان بود تبدیل به کت و شلوار و کراوات شد. بعد هم با آمریکا، اروپا و حتی لبنان، عربستان، قطر، ترکیه و… ارتباط برقرار کردند. این اقدامات و تحولاتی که در سوریه در حال شکل گیری، نشان از تحول فکری جدی در سیاست خارجی این کشور است. حتی شاهد هستیم، وزیر خارجه‌ دولت موقت سوریه در اجلاس داووس خیلی مسلط و منطقی ظاهر شده و صحبت کرده است. بنابراین، روابط خود را با کشورهای مختلف دنبال می‌کنند و از نظر خودشان دارند عاقلانه عمل می‌کنند؛ به دلیل اینکه سوریه هم نیاز به میلیاردها دلار سرمایه خارجی دارد تا این کشور بازسازی شود و عقب‌ماندگی‌های اقتصادی‌اش جبران گردد. البته ما هم باید منتظر باشیم ببینیم که چگونه نسبت به ایران واکنش نشان می‌دهند. اگر واکنش‌های مثبت از سوی سوریه نشان داده شود طبیعی که ایران باید به این واکنش ها پاسخ مثبت بدهد.

ایران باید به رفتارهای مثبت سوریه واکنش نشان بدهد
*با توجه سقوط دولت بشار اسد و دولت موقت سوریه روابط ایران و سوریه را در آینده چطور ارزیابی می کنید؟
همیشه باید توجه داشت که کشورها از حکومت‌ها مهم‌تر هستند. سوریه یک کشور مهم است، جدا از اینکه حاکم آن چه کسی باشد. البته حکومت بشار اسد و پدرش، حافظ اسد، روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشتند، که حالا این وضعیت دیگر تغییر کرده است. همانطور که گفته شد، ما باید روابط‌مان را با کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و در سطح منطقه‌ای گسترش دهیم. سوریه هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در همین راستا عمل کرد. با این حال، طبیعی است روابط سیاسی همیشه دو طرفه است و بستگی به نحوه عمل طرف مقابل دارد. اگر از طرف دیگر علائم مثبتی مشاهده شود، به طور طبیعی باید پاسخ مثبت داده شود. اگر از طرف سوریه نشانه های مثبتی درج شود ایران نیز باید پاسخ مثبتی به این رفتارها نشان بدهد. بعنوان مثال، ممکن است سفارت جمهوری اسلامی در سوریه باز شود. همانطور که گفتم، باید ببینیم که واکنش‌ها از آن‌جا چگونه خواهد بود. در حال حاضر، بحث‌هایی مانند تدوین قانون اساسی، آزادی‌ها، حکومت فراگیر و تمامیت ارضی مطرح شده‌اند، که این‌ مسائل برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسزایی دارد. اگر این مسائل در سوریه به درستی پیگیری شود، به طور طبیعی باید حداقل رابطه‌ای معمولی با آن‌ها داشته باشیم و اگر شرایط مناسب بود، روابط‌مان می‌تواند به سطح بالاتری نیز برسد.

تصویب FATA به نفع نظام جمهوری اسلامی است
*با توجه به مباحث مطرح شده درباره FATA، فکر می کنید نتیجه نهایی چه خواهد بود؟ به نظر شما با پیوستن ایران به FATA چه نتایجی حاصل خواهد داشت؟
معتقدم که حتماً باید لایحه CFT و لایحه پالرمو، تصویب شوند. این لوایح هم‌اکنون در مجمع در دست بررسی هستند و معتقدم که تصویب آن‌ها به نفع نظام است. این لوایح بیان می‌کنند که برای انجام روابط اقتصادی و تجاری سالم در دنیا باید از قاچاق اسلحه، پولشویی، مواد مخدر،کالاهای فرهنگی و پول‌هایی که از این طریق به دست می‌آید جلوگیری شود تا باندهای بزرگ قاچاقچی نتوانند از این موقعیت استفاده کنند. البته، در مورد CFT بحث مبارزه با تروریسم و مسائل مالی مرتبط با تروریست‌ها مطرح است. برخی تصور می‌کنند که به محض اشاره به تروریست، باید مواردی که برخی کشورهای دیگر مطرح می‌کنند نظیر حزب‌الله را شامل شود. در حالی‌که این اشتباه است. تروریسمی که در آنجا تعریف می‌شود عمدتاً شامل القاعده، داعش و طالبان است و هیچ‌کدام از گروه‌های مقاومت و آن‌هایی که برای آزادی سرزمین‌شان می‌جنگند، تروریست تلقی نمی‌شوند. هر کشوری هم حق دارد بر مبنای مسائل امنیتی خود تعریف کند که به چه کسی تروریست می‌گوید. بنابراین، در مجموع معتقدم تصویب این لوایح به نفع نظام است. اگر این لوایح تصویب نشوند، ما تنها در کنار چند کشور مثل کره شمالی و میانمار قرار خواهیم گرفت، در حالی‌که نزدیک به ۲۰۰ کشور به این لوایح پیوسته‌اند و ما در وضعیت انزوا قرار می‌گیریم. همچنین، عدم تصویب آن‌ها به معنای عدم سلامت در روابط تجاری و بانکی ما با دنیای خارج و تقویت روش‌های قاچاق خواهد بود. بنابراین، بهتر است که تصویب شوند تا از این موقعیت بد برای ایران و ایرانی‌های خارج از کشور که مشکلات بانکی دارند، خارج شویم. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز باید در این خصوص بیشتر اظهار نظر کنند تا روابط بانکی خارجی بهبود یابد.

*با توجه به حواشی سیاسی آیا تصویب می شود؟
من امیدوارم که تصویب شود. به دلیل اینکه معتقدم، اینکار به نفع نظام است و عدم تصویب آن، یک چهره بسیار نامطلوب از جمهوری اسلامی ایران در دنیا به نمایش می‌گذارد

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

00:00/00:00

محمد صدر: باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم/ شیوه ترامپ اول فشار بعد مذاکره است

محمد صدر: باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم/ شیوه ترامپ اول فشار بعد مذاکره است
00:00
00:00
محمد صدر: باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم/ شیوه ترامپ اول فشار بعد مذاکره است
1 / 1
محمد صدر: باید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها را با جدیت دنبال کنیم/ شیوه ترامپ اول فشار بعد مذاکره است
00:00
00:00
0 MB