ثابتی: خصوصیسازی ایرانخودرو مصداق خیانت به بیتالمال است
خبرگزاری دانشجو/ ثابتی گفت: خصوصیسازی ایرانخودرو بدون توجه به تعارض منافع، مصداق خیانت به بیتالمال است. این نوع خصوصی سازی ایران خودرو بو میدهد، بوی بدی هم میدهد.
*بر اساس اسناد بالادستی و سیاستهای کلی برنامه هفتم، نباید در خصوصیسازی مسئله تعارض منافع نادیده گرفته شود. چرا باید قطعهسازی که مصداق تعارض منافع است، مالک کل شرکت خودروسازی شود؟ در هیچ جای دنیا چنین رویکردی وجود ندارد. حتی کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و فرانسه خودروسازها را به قطعهسازها نمیسپارند.
*شرکت کروز با کیفرخواستی ۲۱۸ صفحهای و تخلفات گسترده، نباید به چنین موقعیتی دست پیدا کند. پیشنهاد حواله خودرو به نمایندگان و آلوده شدن برخی دستگاههای نظارتی از جمله مشکلاتی است که باید شفافسازی شود. دولت و وزرا باید با این روند مقابله کنند و با واردات خودرو، صنعت داخلی را مجبور به رقابت و بهبود کیفیت کنند.
در قضیه خصوصی سازی ایران خودرو به کروز حواله خودرو به نمایندگان پیشنهاد شد؟
*من با یکی از نمایندهها صحبت کردم؛ بعد از نطقی که داشتم گفت: “امیرحسین، پس من تازه فهمیدم چرا از فلان شرکت هفته پیش زنگ زدند گفتن بیا میخواهیم ببینیمت تازه فهمیدم ماجرا چیه.”
*چند نماینده دیگر هم همین صحبتها را داشتند و متأسفانه باید بگویم این جای تأسف دارد. اما این مسائل باید گفته شود، حتی اگر هزینه داشته باشد.
*وقتی برخی از دستگاههای نظارتی ما میروند و از شرکتها با قیمت پایین ماشین میگیرند، آلوده میشوند. بدبختی ما از اینجا شروع میشود؛ جایی که به نوعی اینها را وامدار میکنند و آنها را به آدم خودشان تبدیل میکنند.
واردات خودرو تنها راه وادار کردن خودروسازان داخلی به رقابت و بهبود کیفیت است
*«بعد از استیضاح سیاسی آقای فاطمی امین در دولت قبل که نمایندگان فاسد با پوشش مسائل دیگر انجام دادند، روند اصلاحات در صنعت خودرو متوقف شد. وزیر فعلی وقت، آقای علیآبادی، با نگاه تولید کامل خودرو در داخل، زیاد اعتقادی به واردات خودرو نداشتند و بعد از آن هم با شهادت آقای رئیسی دولت نیمه کاره ماند.
*اما واقعیت این است که تا زمانی که واردات خودرو بهصورت معقول انجام نشود، ایرانخودرو، سایپا و خودروسازان دیگر هر چقدر که بخواهند، قیمتها را بالا میبرند و کیفیت پایین را به مردم تحمیل میکنند.
*کلید حل این مشکل در دست رئیسجمهور و وزیر صمت، آقای اتابک است. آنها باید وارد میدان شوند، با خودروسازان داخلی بجنگند، خودرو وارد کنند و ارزش را تخصیص دهند تا مردم حق انتخاب داشته باشند.