ابراهیم رضایی: اصرار به عدم غنیسازی برای از بین بردن توانمندی ایران است

ایرنا/ عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی گفت: دلیل اینکه طرف مقابل اصرار به عدم غنی سازی دارد، خالی کردن دست کشور و از بین بردن توانمندی جمهوری اسلامی است.
ابراهیم رضایی با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران و برخی ادعاهای طرف مقابل، افزود: طبق NPT (پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای) غنی سازی اورانیوم حقی است که هیچ کشوری نمیتواند ملت ایران را از آن محروم کند، چرا که جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل با ملتی مستقل است و برای این استقلال هزینه سنگینی پرداخت کرده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه دیگر کشورها(مثل آمریکا) به ما بگویند چه کاری انجام دهیم، اساساً نقض استقلال ملی جمهوری اسلامی است و آنها نمیتوانند برای ما در خصوص انجام یا عدم غنی سازی تعیین تکلیف کنند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تامین دارو برای بیماران سرطانی به غنی سازی اورانیوم نیاز دارد، گفت: کاربرد راکتور تهران در حوزه پزشکی است و برای تامین سوخت آن نیز باید غنی سازی اورانیوم انجام شود. ایران از غنیسازی برای بخشهای صلح آمیز از جمله تولید دارو استفاده میکند.
به گفته وی، در گذشته هم طرف غربی، سوخت لازم برای حرکت چرخه صلح آمیز هستهای کشور را در اختیار ایران قرار نداد و به دلیل سابقه بدی که دارند، به سمت خودکفایی در غنی سازی اورانیوم و تامین سوخت راکتور تهران حرکت کردیم که این مسیر ادامه خواهد یافت.
غرب به دنبال خالی کردن دست ما و از بین بردن توانمندی جمهوری اسلامی است
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غنی سازی اورانیوم در داخل کشور عامل بازدارنده اشتباه محاسباتی دشمنان نسبت به ایران است، یادآور شد: به عبارتی این موضوع عاملی شده که دشمن نتواند به کشور حمله کرده و یا ضربهای وارد کند. دلیل اینکه طرف مقابل هم اصرار به عدم غنی سازی جمهوری اسلامی دارد، خالی کردن دست کشور و از بین بردن توانمندی جمهوری اسلامی است.
رضایی با بیان اینکه اگر توانمندی هستهای را کنار بگذاریم، قطعا در مرحله بعد غرب به دنبال خلع توانمندی دفاعی کشور خواهد رفت، گفت: این نقشه را برای ضربه زدن به ایران اسلامی در پیش گرفتهاند، بنابراین کار عاقلانه این است که دفاع کنیم از داشتههای خود و آنچه برای کشور تولید و بازدارندگی می کند و از حفظ دستاوردها کوتاه نیاییم.
پیش از این عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان درباره سخنان استیو ویتکاف رئیس هیات مذاکره کننده آمریکا درباره ضرورت غنیسازی صفر در ایران در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: در مذاکرات مربوط به برنامه صلحآمیز هستهای ایران، طرف های آمریکایی ما طبعاً آزادند که برای مهار فشار گروههای ذینفوذ(عوامل بدخواهی که دستکم در دولتهای پیشین دستورکار را تعیین میکردند) هر آنچه را در فضای عمومی لازم میدانند، بیان کنند.
عراقچی ادامه داد: اما ایران تنها مسئول رفتار خود است و از همین رو، سیاست ما پرهیز از مذاکره در عرصه عمومی است؛ بهویژه با توجه به شکافهای فزایندهای که این روزها میان مواضع علنی و خصوصی طرف آمریکایی، و نیز نوسانات هفتگی در موضعگیریهای آنان دیده میشود.
وی با تاکید بر اینکه موضع ما در قبال حقوق ایران بهعنوان عضو پیمان عدم اشاعه (NPT) کاملاً روشن و غیرقابل تفسیر است، خاطرنشان کرد: هیچ سناریو یا وضعیتی وجود ندارد که در آن ایرانیان اجازه دهند از آن حقوق محروم شوند. تسلط بر دانش غنیسازی، یک دستاورد بومی است که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، دستاوردی که حاصل سالها تلاش علمی و ازخودگذشتگیهای چشمگیر با اهدای مال و جان است.
وزیر خارجه در پایان نوشت: اگر ایالات متحده واقعاً در پی آن است که ایران سلاح هستهای نداشته باشد، دستیابی به یک توافق در دسترس است و ما آمادهایم برای جلوگیری همیشگی از تحقق چنین سناریویی، وارد گفتوگوهای جدی شویم. در هر حال، غنیسازی در ایران(چه توافقی حاصل شود و چه نشود) ادامه خواهد یافت.
تاکید معاهده ایران و روسیه همکاری در توسعه با حفظ استقلال دو کشور است
عضو هیات رئیسه کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به لایحه مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که کلیات و جزئیات آن ۳۱ اردیبهشت ماه به تصویب مجلس رسید، گفت: این معاهده ۴۷ ماده دارد و در بخش مقدماتی آن به چندجانبه گرایی، عدم سلطه بیگانه و حفظ استقلال دو کشور و عدم مداخله در امور یکدیگر و احترام به تمامیت ارضی دو کشور تاکید شده است.
این نماینده مجلس یادآور شد: همچنین در بخشهای بعدی زمینههای مختلف همکاری بین ایران و روسیه از جمله در حوزه انرژی، علمی، حمل و نقل، همکاریهای مالی و بین بانکی، مبارزه با تروریسم، همکاری در مبارزه با قاچاق، همکاریهای بینالمللی در حوزه تجاری و اقتصادی، همکاریهای بین استانی، توسعه کریدورها، اجرای پروژههای مشترک هستهای، همکاری فضایی، حوزه زبان، ادبیات و فرهنگ، گردشگری، ورزشی، کشاورزی، پزشکی، مواد و صنایع غذایی، شیلات، محیط زیست، آب و سایر بخشها در این معاهده دیده شده که زمینه ساز توسعه بین دو کشور خواهد بود.
اجرای معاهده ایران و روسیه نیازمند مذاکره بین دو کشور در بخشهای مختلف است
وی با بیان اینکه این معاهده به سود دو کشور و دو ملت ایران و روسیه است و برای اجرای آن باید مذاکرات لازم از سوی دو کشور در بخشهای مختلف انجام شود، تصریح کرد: این مذاکرات باید منجر به قرارداد شود، به عنوان مثال در حوزه گردشگری باید وزرای دو کشور همراه با بخشهای خصوصی طرفین گفت و گو کنند تا منجر به قرارداد شود. در سایر حوزهها مانند انرژی، نفت و گاز و سایر بخشها رسیدن به توافق ضروری است.
رضایی خاطرنشان کرد: معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه سند کلی است که چارچوبی را برای افزایش همکاریهای بین دو کشور مشخص کرده است.
در جلسه روز چهارشنبه(۳۱ اردیبهشت ماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه معاهده مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دستور کار قرار گرفت که پس از طرح دیدگاه های موافقان و مخالفان، نماینده دولت و کمیسیون با (۱۹۱) رای موافق به تصویب نمایندگان رسید.