نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واکنش مجاهد به ادعای دستیابی تیم روحانی به توافق با آمریکا که امضای آن با درخواست شهید رئیسی به تاخیر افتاد

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش مجاهد به ادعای دستیابی تیم روحانی به توافق با آمریکا که امضای آن با درخواست شهید رئیسی به تاخیر افتاد

فارس/ معاون دفتر شهید رئیسی در پاسخ به اینکه ادعا شده تیم دولت پیشین در روزهای پایانی خود به توافقی با طرف آمریکایی دست یافته بود، اما امضای آن به درخواست آقای رئیسی به تأخیر افتاد گفت: این ادعا کاملاً غیرواقعی و دروغ محض است. اولاً، اگر چنین توافقی در آن برهه حساس وجود داشت، چه دلیلی داشت که خود دولت پیشین آن را امضا نکند؟ مگر آنها در آن روزهای پایانی، برای هیچ یک از تصمیمات خود از آقای رئیسی یا مقامات دیگر کشور مشورت یا اجازه می‌گرفتند؟ خیر.

در سال‌های اخیر، موضوع مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. پس از تغییر دولت در تابستان ۱۴۰۰ و آغاز به کار دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی، تحلیل‌ها و روایت‌های متعددی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای، عملکرد تیم‌های مذاکره‌کننده و میزان پیشرفت یا توقف مذاکرات مطرح شده است.
همچنین در ماه‌های گذشته اظهارنظر‌های مختلفی از مقامات و نزدیکان دولت دوازدهم در رسانه‌ها منتشر شد که در آن ادعا شده بود دولت دوازدهم در بهار 1400، تنها یک امضا تا دستیابی به توافق هسته‌ای فاصله داشت ولی عده‌ای نگذاشتند تا به زعم این افراد، پایان دولت حسن روحانی با «موفقیت» تمام نشود. 
برای بررسی ابعاد مختلف این ادعا و روشن شدن موضع دولت شهید رئیسی نسبت به مذاکرات هسته‌ای، به سراغ مهدی مجاهد، معاون دفتر رئیس‌جمهور شهید رئیسی رفتیم.
در این گفتگو ایشان با شفافیت به تشریح واقعیت‌های پشت‌پرده، رویکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، نحوه انتخاب تیم مذاکره‌کننده و نیز چرایی نرسیدن مذاکرات به نتیجه نهایی پرداختند.

فارس: ادعا شده است که تیم دولت پیشین در روزهای پایانی خود به توافقی با طرف آمریکایی دست یافته بود، اما امضای آن به درخواست آقای رئیسی به تأخیر افتاد. نظر شما در این باره چیست؟
مجاهد: این ادعا کاملاً غیرواقعی و دروغ محض است. اولاً، اگر چنین توافقی در آن برهه حساس وجود داشت، چه دلیلی داشت که خود دولت پیشین آن را امضا نکند؟ مگر آنها در آن روزهای پایانی، برای هیچ یک از تصمیمات خود از آقای رئیسی یا مقامات دیگر کشور مشورت یا اجازه می‌گرفتند؟ خیر.
تا روز تنفیذ، فرمانده اجرایی کشور حسن روحانی بود 
 ثانیاً، شهید رئیسی با حرکتی کاملاً حکیمانه و به منظور جلوگیری از هرگونه دوگانگی در تصمیم‌گیری و مدیریت امور کشور، به‌طور کامل از حضور در دولت و حتی دخالت در امور مرسوم و عادی پرهیز کرده و تأکید داشتند که تا روز تنفیذ، تنها یک فرمانده واحد اجرایی در کشور وجود دارد و آن هم آقای روحانی است و حتی ایشان از روزی که رای آورد تا روزی که تنفیذ انجام شد (حدودا ۴۵ روز) در نهاد ریاست‌جمهوری پا نگذاشت.
علاوه بر این، دولت پیشین تلاش میکرد در روزهای پایانی به هر قیمتی شده توافقی بکند تا بعدها بتواند ادعا کند که او دولت را در شرایط توافق خارجی تحویل داده است نه تخاصم و تحریم!
فارغ از این که شهید رئیسی، امیدی به اداره کشور با تکیه بر برجام نداشت و دلیل آن هم اثبات ناکارآمدی و عدم اثربخشی آن در رفع تحریم‌ها بود، اساسا نوع روش دولت دوازدهم در پرونده هسته‌ای به‌نحوی کشور را دچار چالش کرده بود که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب قانون راهبردی کردند که با تاییدات مکرر رهبر معظم انقلاب هم مواجه شد.
علاوه بر این، امضای «توافقی شکننده» با تعهدات سنگین جدید در چارچوب همان «برجام پاره‌شده»، نه تنها افتخار محسوب نمی‌شد، بلکه هزینه‌ای سنگین برای دولت جدید بود.
با شناختی که همگان از شخصیت و روحیات آیت‌الله رئیسی دارند، «محال» بود که اگر امری منفعت مردم در آن بود، حتی یک ساعت به تأخیر بیندازد تا به نام خودش تمام شود.
فارس: رویکرد دولت شهید رئیسی در مدیریت پرونده هسته‌ای و انتخاب تیم مذاکره‌کننده چگونه بود؟
مجاهد: آیت‌الله رئیسی با نگاهی واقع‌بینانه و استفاده از ابزار دیپلماسی برای رسیدن به اهداف، پرونده مذاکرات را تحت نظارت مستقیم خود قرار داد. ایشان یک تیم «قابل اعتماد» و کاملاً «حرفه‌ای» را برای این مسئولیت خطیر منصوب کردند. 
در رأس این تیم، جناب آقای شهید امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه قرار گرفت که به عنوان دستیار رئیس مجلس در زمان تصویب قانون راهبردی، آشنایی کاملی با جزئیات این قانون و همچنین فرایند مذاکرات هم داشت. 
مسئولیت مذاکرات نیز به آقای دکتر باقری کنی سپرده شد که همین امروز هم ایشان در مسئولیتی مشابه در دبیرخانه شعام مورد اعتماد نظام و دبیر شعام قرار گرفته است. 
این تیم با رویکردی «انقلابی و محور قرار دادن منافع ملی و واقع‌بینانه»، علاوه بر مدیریت حرفه‌ای پرونده هسته‌ای، دستاوردهای بزرگی مانند عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای و بریکس را نیز برای کشور به ارمغان آوردند.
اعتراف اروپا به بدعهدی در دیدار  شهیدرئیسی و مکرون در نیویورک
فارس: با توجه به این تیم قوی، چرا مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسید؟
مجاهد: باید تأکید کنم که تیم مذاکره‌کننده ایران در دوره شهید رئیسی با رویکرد تامین منافع ملی و عدم عدول از خطوط قرمز، مذاکرات را به جایی رساند که در شهریور ۱۴۰۱ به توافقی که طرف غربی به آن تن دادند، بسیار نزدیک شد. 
در همین رابطه، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ۱۴۰۱، ملاقات مهمی در سطح رئیس‌جمهور بین آیت‌الله رئیسی و رئیس‌جمهور فرانسه انجام شد.
در این جلسه، پس از دو ساعت مذاکره، امانوئل مکرون به صورت نمادین دست‌های خود را بالا برد و صراحتاً پذیرفت که نه تنها آمریکا، بلکه اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در برجام در قبال ایران عمل نکرده‌اند و قرار شد مذاکرات برای نتیجه نهایی در سطح وزارت خارجه ادامه یابد.
شهریور ۱۴۰۱: توافق نزدیک بود، اما غرب مسیر را عوض کرد
اما در همان زمان با بروز اغتشاشات خیابانی در ایران، طرف‌های غربی با طمع به براندازی نظام جمهوری اسلامی، میز مذاکره را ترک کردند. بنابراین، علت عدم موفقیت نهایی، خروج طرف غربی به دلیل طمع ورزی سیاسی و امید به تغییر نظام در ایران بود.
بنابراین این ادعاها در حالی است که مذاکرات نیمه‌تمام دولت پیشین اولاً به نتیجه نهایی نرسیده بود (که مرور مصاحبه‌های مسئولان وقت وزارت خارجه دولت دوازدهم که اکنون نیز در تیم مذاکرات حضور دارند، موید این مساله است)، ثانیاً در محتوا حداقل‌های منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین نمی‌کرد. 
متأسفانه، ادعاهای مقامات دولت دوازدهم "فرافکنی" برای عوض کردن زمین بازی و فرار از پاسخگویی در قبال عملکرد خودشان است.

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر