نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

دبیر شورای امنیت کشور: در زمان جنگ 12 روزه، در عرصه تاکتیک‌ غافلگیر شدیم

منبع
فارس
بروزرسانی
دبیر شورای امنیت کشور: در زمان جنگ 12 روزه، در عرصه تاکتیک‌ غافلگیر شدیم

فارس/ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: نوع حفاظت از دانشمندان باید تغییر کند.

علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور امشب (شنبه، پنجم مهرماه) در برنامه ماجرای جنگ گفت: صورت عمومی این سال‌های اخیرِ ما، به‌ویژه پس از عملیات‌های «وعده صادق ۱» و «وعده صادق ۲»، نشان‌دهنده وجود یک آمادگی عمومی در کشور بود؛ آمادگی‌ای که در میان مسئولان، فرماندهان و به‌ویژه مسئولان امنیتی به‌وضوح احساس می‌شد. وی افزود: با این حال باید تأکید کنم که این بدان معنا نیست که ما برای وقوع جنگ در همان شب آماده بودیم. دست‌کم برای من چنین آماده‌ای وجود نداشت، ما در آنچه مربوط به روز نخست جنگ است، دچار غافلگیری شدیم.

در جنگ اخیر، در عرصه تاکتیک‌ غافلگیر شدیم

معاون وزیر کشور گفت: اگرچه در کلیت راهبرد و اهداف، مسیرمان مشخص بود، اما در عرصه تاکتیک‌های عملیاتی می‌توان گفت که غافلگیری رخ داد. این تجربه نشان می‌دهد که باید در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و اطلاعاتی دقت و انسجام بیشتری به کار گرفته شود تا در مواجهه‌های آتی، کمترین غافلگیری ممکن رخ دهد.وی ادامه داد: در روز اول جنگ، شرایط بسیار خاص و دشواری بر کشور حاکم بود. متأسفانه بسیاری از فرماندهان و مسئولین اصلی که در حوزه‌های اطلاعاتی و عملیاتی فعال بودند، به شهادت رسیده بودند.

بیش از ۷۰ مصوبه شورای امنیت کشور در جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستیپورجمشیدیان عنوان کرد: در جلسات شورای امنیت کشور، به طور معمول شخص فرمانده کل سپاه یا وزیر اطلاعات به‌ندرت شرکت می‌کنند و معمولاً معاونان آن‌ها در جلسات حضور دارند. اما وزیر کشور، به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور، به‌صورت دائمی در این جلسات حاضر بوده و روند تصمیم‌گیری را هدایت می‌کرد. وی افزود: در همان ساعات ابتدایی، اولین تصمیمات شورای امنیت بر محور کنترل شرایط داخلی کشور متمرکز شد. در طول جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی، شورای امنیت کشور به‌طور متوسط یک روز در میان تشکیل جلسه داد.
جلساتی که متناسب با تحولات و شرایط جدید، با فوریت برگزار می‌شدند. دبیر شورای امنیت کشور گفت: در مجموع، بیش از ۷۰ مصوبه در این جلسات به تصویب رسید که بخش قابل توجهی از آن‌ها ناظر به اقتضائات روز و فوریت‌های مدیریتی کشور بود؛ این مصوبات ابلاغ و اجرا شدند.
وی ادامه داد: برگزاری این جلسات خود با چالش‌هایی همراه بود، از جمله اینکه محل برگزاری جلسات به‌دلیل ملاحظات امنیتی اهمیت بالایی داشت و همچنین محدودیت‌هایی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده بود. با این حال، موضوعات مطرح‌شده در جلسات، همگی مهم و حیاتی بودند.

پورجمشیدیان عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی، نحوه اداره وضعیت داخلی کشور بود؛ به‌ویژه در حوزه‌هایی چون سوخت، نان، و سایر نیازهای عمومی مردم. با آغاز جابجایی گسترده جمعیت، به‌ویژه خروج حدود ۶ میلیون نفر از تهران به استان‌های شمالی یا سایر مناطق، تأمین نیازهای اساسی مردم به مسئله‌ای حیاتی تبدیل شد.وی افزود: از مهم‌ترین تصمیمات اتخاذشده در روزهای نخست جنگ، تمهیداتی بود که با هدف استمرار خدمات عمومی و جلوگیری از هرگونه اختلال در زندگی روزمره مردم به اجرا درآمد. در حوزه نان، مقرر شد نانوایی‌ها بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهند و در مناطقی که به‌واسطه جابجایی جمعیت، به‌ویژه در استان‌های شمالی، با افزایش مصرف مواجه بودند، سهمیه‌ها به‌سرعت افزایش یابد.

اقدامات فوری دولت برای تأمین مستمر سوخت و کالاهای اساسی

معاون وزیر کشور گفت: در بخش سوخت نیز اقدامات فوری برای تأمین مستمر بنزین و گازوئیل انجام شد تا جایگاه‌های سوخت با کمبود یا اختلال مواجه نشوند. همچنین در خصوص تأمین آرد و سایر مایحتاج عمومی، تصمیماتی فوری برای پاسخ به نیازهای افزایشی جمعیت اتخاذ گردید.
وی ادامه داد: در زمینه توزیع کالا نیز یکی از اقدامات مؤثر، تسریع در ترخیص و توزیع کالاهای اساسی از پایانه‌ها و گمرکات مرزی بود؛ به‌گونه‌ای که ذخایر کالایی کشور در صورت حمله احتمالی دشمن به این مراکز، دچار آسیب نشوند. این هماهنگی برای تخلیه و توزیع سریع کالا از مبادی ورودی کشور، از جمله اقدامات موفق و پیشگیرانه‌ای بود که هم‌زمان با آغاز جنگ عملیاتی شد.
پورجمشیدیان گفت: در مجموع، این تصمیمات در حوزه خدمات عمومی و پشتیبانی مردمی، از اقدامات کلیدی و اثربخش روزهای آغازین جنگ به‌شمار می‌روند که نقش مهمی در حفظ آرامش، ثبات و امنیت داخلی ایفا کردند

آمارهای اعلام شده چندان دقیق نبود/ مرجع نیروهای نظامی هستند

این مقام امنیتی گفت: فکر می‌کنم آمارهایی که اعلام شد مثلاً این تعداد تیم، این میزان ریزپرنده و... نه اینکه اصلاً وجود نداشتند؛ طبیعتاً پهپاد، ریزپرنده و حتی هواپیماهای دشمن در صحنه حضور داشتند. اما اینکه به آن شدتی که گفته شد و با آن حجم اعلام‌شده بوده باشد، به نظر من این‌طور نیست. دبیر شورای امنیت کشور ادامه داد: بخش قابل توجهی از این فضاسازی می‌تواند در حوزه عملیات روانی دشمن تعریف شود یا تحت تأثیر برخی عوامل داخلی شکل گرفته باشد. یعنی برخی مسئولان داخلی چنین آمارهایی را مطرح کرده‌اند، نه اینکه دشمن خودش این ارقام را اعلام کرده باشد.
وی گفت: آمار قابل قبول، باید از سوی نیروهای نظامی اعلام شود. اگر نظامی‌ها بگویند این تعداد بوده، آن زمان برای ما قابل پذیرش است؛ اما آمارهایی که از سوی دیگران گفته می‌شود، برای من قابل قبول نیست.

تاثیر قابل توجه بسیج و نیروی انتظامی در ایام جنگ مشهود بود

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه از جمله تصمیمات بسیار مهم و مؤثری که در روزهای ابتدایی اتخاذ شد، موضوع فعال‌سازی مجدد ایست‌ و بازرسی‌ها و مسلح شدن بسیج بود، عنوان کرد: پیش از این، ایست‌ و بازرسی‌هایی که توسط نیروهای بسیج یا حتی فراجا انجام می‌شد، عمدتاً غیرمسلح یا بسیار محدود بود؛ در واقع، بسیج تقریباً دیگر ایست و بازرسی نداشت.

وی افزود: با آغاز بحران، تصمیم گرفته شد که ایست‌ و بازرسی‌ها به‌سرعت و با هماهنگی سپاه فعال شوند و بسیج نیز مسلح شود. به گمان من، این تصمیمات در روز جمعه یا شنبه – اگر اشتباه نکنم – و جزو نخستین مصوبات شورای امنیت کشور بود. پورجمشیدیان عنوان کرد: این تصمیم، هم شامل ایست و بازرسی‌های نیروی انتظامی (فرماندهی انتظامی یا همان فراجا) می‌شد و هم ایست و بازرسی‌های بسیج.
به نظر من، این اقدام یکی از عوامل مهم در کنترل موفق شرایط داخلی کشور بود.وی ادامه داد: در بازدیدهایی که بنده شخصاً همراه با استاندار تهران از برخی نقاط داشتیم، مشاهده کردیم که این حضور میدانی تأثیر قابل توجهی داشت؛ هم در ایجاد ناامنی برای عوامل داخلی دشمن و هم در ایجاد روحیه مثبت برای مردم. مردم وقتی حضور نیروهای بسیجی و ایست و بازرسی‌ها را می‌دیدند، احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کردند.

تعامل مردم با نیروهای بسیجی در ایست و بازرسی حین جنگ

دبیر شورای امنیت کشور اظهار کرد: تجربه شخصی من نیز همین بود. ما در برخی پست‌ها و ایست‌های بازرسی حاضر شدیم و دیدیم که بسیاری از بسیجی‌ها با امکانات شخصی‌شان در محل حضور داشتند لباس، تجهیزات ساده، و سایر امکاناتی که از خانه آورده بودند. در کنار سلاح‌هایی که بسیج در اختیارشان قرار داده بود، شرایط خوبی برای انجام مأموریت فراهم شده بود.
وی افزود: در بسیاری از موارد، امکانات اولیه مانند غذا نیز یا از سوی مردم تأمین می‌شد یا خود نیروها به‌طور خودجوش تهیه کرده بودند. با وجود این شرایط، حضورشان بسیار روحیه‌بخش بود. حتی در مواردی که خودروها برای بازرسی معطل می‌شدند مثلاً تا ۲۰ دقیقه مردم با آرامش و همکاری کامل برخورد می‌کردند، و این نشان از تعامل خوب نیروها با مردم و همراهی مردم با نیروهای حافظ امنیت داشت.

در کلیات امور اطلاعاتی موفق عمل کردیم

پورجمشیدیان گفت: در کلیات امور اطلاعاتی و به‌ویژه در اطلاعاتی که ارائه شد، ما به‌صورت کلی موفق عمل کردیم؛ اطلاعاتی که نشان می‌داد دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ هستند و احتمال اینکه فرماندهان یا برخی شخصیت‌ها در معرض تهدید قرار گیرند، از این جهت اطلاعات ما موفق بود.
وی ادامه داد: البته خود دستگاه‌های اطلاعاتی باید حتماً توضیحات بیشتری ارائه دهند و مستندات محکمی را اعلام کنند، اما در جزئیات کار اطلاعاتی به‌ویژه اطلاعات نقطه‌ای و موردی مانند اینکه دقیقاً چه کسی مورد هدف قرار می‌گیرد، چگونه و در کجا به نظرم جای بحث وجود دارد و لازم است حتماً این موارد مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

عده ای دنبال ضربه زدن به روابط دو ملت ایران و افغانستان بودند

دبیر شورای امنیت کشور درباره موضوعات مرتبط با اتباع خارجی گفت: واقعیت این است که در موضوع اتباع، بخش قابل توجهی از مطالب منتشرشده در رسانه‌ها، خبر بودند نه اطلاعات واقعی. بسیاری از این موارد، اخبار نادرست و بخشی از عملیات روانی دشمن بودند.
وی افزود: به نظر من، دشمن در این زمینه دو هدف هم‌زمان را دنبال می‌کرد: اول، ایجاد مشکل و التهاب داخلی برای ما؛ دوم، ایجاد اختلاف بین مردم ایران و برادران عزیز افغانستانی.
پورجمشیدیان ادامه داد: درحالی‌که حقیقت این است که یکی از بیشترین حمایت‌ها در جریان جنگ ۱۲ روزه از سوی حاکمیت و مردم افغانستان نسبت به ایران صورت گرفت. حتی بسیاری از اتباع افغانستانی که به دلایل قانونی طرد می‌شدند، در مصاحبه‌هایشان با ناراحتی از خروج خود صحبت می‌کردند، اما در عین حال، موضع خود را در حمایت از مردم ایران و در مقابله با رژیم صهیونیستی ابراز می‌داشتند.
وی اظهار کرد: من معتقدم که اگرچه مواردی از همکاری معدود با دشمن وجود داشته، اما این موضوع به شکلی نیست که قابل تعمیم یا برجسته‌سازی باشد. مشابه این موارد در میان برخی از اتباع ایرانی نیز مشاهده شده است؛ افرادی که فریب خورده‌اند، که البته موضوعی طبیعی و محدود است و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز اتفاق می‌افتد.

طبق آمار و اطلاعات، اتباع درگیر فعالیت‌های امنیتی مشکوک بسیار اندک است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: بر اساس آمار و اطلاعات ما، تعداد اتباع خارجی که درگیر فعالیت‌های امنیتی مشکوک بوده‌اند، بسیار اندک است. این آمار آن‌قدر پایین است که اساساً نباید به عنوان یک مسئله برجسته یا فراگیر به آن نگاه شود. به نظرم کسانی که این موضوع را بزرگ‌نمایی کردند، به‌دنبال ایجاد خدشه در روابط میان دو ملت ایران و افغانستان بودند.
وی افزود: متأسفانه فضای روانی‌ای که به دنبال این تبلیغات به‌وجود آمد، سبب شد ماجرای طرد اتباع غیرمجاز تشدید شود؛ به‌گونه‌ای که در چند روز، نزدیک به یک میلیون نفر از کشور خارج شدند. البته لازم به ذکر است که بیش از ۷۰ درصد این افراد، با میل و تصمیم شخصی خود، کشور را ترک کردند؛ بسیاری از آن‌ها از وضعیت پیش‌آمده ناراضی بودند و با وجود علاقه به ماندن، تصمیم به خروج گرفتند.

پورجمشیدیان گفت: بنده شخصاً در مرز دوغارون حضور یافتم و با برخی از این افراد گفت‌وگو کردم. اکثراً دلبسته فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و دارای اعتقادات انقلابی بودند؛ بسیاری از آن‌ها سال‌ها در ایران زندگی کرده، درس خوانده و با مردم ما انس گرفته بودند. اینکه صرفاً به‌خاطر تابعیت خارجی، نسبت به آن‌ها نگاه بی‌اعتمادی داشته باشیم، نه منصفانه است و نه مطابق واقعیت.وی ادامه داد: در نهایت باید گفت که عملیات روانی دشمن تلاش داشت از یک موضوع جزئی، یک مسئله بزرگ و اختلاف‌آفرین بسازد. اما با شناخت درست واقعیت، و با حفظ پیوندهای عمیق میان ملت ایران و مردم شریف افغانستان، می‌توانیم مانع از تحقق اهداف شوم آنان شویم.

نوع حفاظت از دانشمندان و شخصیت‌ها باید تغییر کند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: تصمیم‌گیری درباره حفاظت از شخصیت‌ها، از جمله وظایف کمیسیون‌های تخصصی زیرمجموعه شورای امنیت کشور است، و مصوبات مربوطه نیز در همان‌جا اتخاذ می‌شود. در همین زمینه، در همان مراحل اولیه، شهید عباسی صراحتاً به من گفت که اسلحه داشته اما آن را همراه نیاورده است. یعنی آموزش‌هایی در سطحی به ایشان داده شده بود، ولی در آن لحظه خاص، آمادگی یا امکان استفاده از آن را نداشت.
وی افزود: نحوه مواجهه شهید عباسی با تهدید هم نشان می‌دهد که تا حدی آموزش دیده بودند. هنگامی که بمب به درب خودروی ایشان چسبانده شده بود، به همسرش هشدار داد که فرار کند و خودش نیز سعی در ترک محل داشت؛ اما لحظاتی بعد انفجار رخ داد. شهید عباسی رزمنده دوران دفاع مقدس، پاسدار و دارای سوابق میدانی بود، بنابراین تا حدی آمادگی داشت.
پورجمشیدیان گفت: اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که نمی‌توان از شخصیت‌هایی همچون شهید علی‌محمدی، شهید رضایی‌نژاد یا شهید شهریاری، که همگی از دانشمندان برجسته بودند، انتظار داشت مانند یک فرمانده میدانی عمل کنند. این افراد دانشمند هستند، نه نظامی یا امنیتی. اساساً همین تفاوت، یکی از چالش‌های جدی در بحث حفاظت از نخبگان علمی و فنی ماست.

دبیر شورای امنیت کشور عنوان کرد: از سوی دیگر، یکی از مشکلات اساسی که در این حوزه با آن مواجه هستیم، این است که برخی از شخصیت‌ها اصولاً تمایل چندانی به همراه داشتن تیم حفاظت ندارند. آن‌ها مایل‌اند زندگی عادی و طبیعی خود را بدون ملاحظات امنیتی ادامه دهند. این مسئله، خانواده‌های آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی محافظت‌ها برایشان سنگین و محدودکننده است.

وی افزود: نمونه‌ی خوبی از این وضعیت را ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم «بادیگارد» به تصویر کشیده است؛ تصویری که کاملاً واقع‌گرایانه است. بسیاری از شخصیت‌های ما نیز همین احساس را دارند و ملاحظات حفاظتی را سخت می‌پذیرند یا حتی نادیده می‌گیرند.

پورجمشیدیان تصریح کرد: البته در آن مقطع زمانی، شاید سطح تهدید آن‌قدر جدی تلقی نمی‌شد. اما امروز، با توجه به نوع اقدامات دشمن، حفاظت صرفاً به معنای جلوگیری از ترور در خیابان نیست. دشمن ممکن است حتی با پهپاد یا جنگنده و روش‌های پیچیده‌تر اقدام کند. بنابراین، نوع و شیوه‌ی حفاظت باید به‌صورت اساسی تغییر کند.

معاون وزیر کشور گفت: ما نیازمند بازنگری جدی در رویکردهای حفاظتی نسبت به شخصیت‌ها، اماکن حساس و زیرساخت‌های کلیدی هستیم. خوشبختانه در این زمینه مصوبات و تمهیدات اولیه در قالب کارگروه‌های تخصصی انجام شده و برنامه‌هایی در دست اجراست.
وی ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها، آموزش‌های جدید برای تیم‌های حفاظتی و همچنین شخصیت‌ها و خانواده‌هایشان است؛ چرا که با توجه به شرایط جدید، الزاماتی پیش‌رو داریم که باید برای همه‌ی ذی‌ربطان تبیین و اجرا شود.بنابر گفته این مقام امنیتی، در مجموع، معتقدم اکنون باید نگاه جدید، جدی و به‌روزتری به مقوله حفاظت از فرماندهان، شخصیت‌ها و دانشمندان کشور داشته باشیم تا از تکرار حوادث تلخ جلوگیری کنیم.

اطلاعات و رازداری عملیاتی در حوزه حفاظت

دبیر شورای امنیت کشور عنوان کرد: یکی از نکات مهم و قابل تأمل این است که برخی شخصیت‌ها خودشان نگاه عمیق و درستی به مقوله حفاظت دارند؛ و همین مسئله، تأثیر بسزایی در اثربخشی سازوکارهای حفاظتی دارد. به عنوان نمونه، به نظر من، سردار محمد پاکپور از جمله افرادی است که در سطح شخصی، نگاه حفاظتی بسیار دقیقی دارند؛ در واقع، ایشان از این جهت در زمره بی‌نظیرترین افراد در سطح جهانی هستند.
وی ادامه داد: سردار پاکپور به گونه‌ای عمل می‌کنند که کسی نمی‌داند دقیقاً کجا حضور دارند یا مقصد بعدی‌شان چیست. مثلاً اگر به کردستان سفر کنند، حتی نزدیک‌ترین افراد هم از مقصد بعدی ایشان یا محل اقامت شبانه‌شان بی‌اطلاع هستند. حتی بخشی از تیم حفاظتی ایشان نیز ممکن است از برنامه دقیق اطلاعی نداشته باشند؛ وقتی از پادگان به سمت فرودگاه حرکت می‌کنند، فقط مأموریت مشخص است، نه مقصد نهایی.
پورجمشیدیان تصریح کرد: این نوع نگاه نشان می‌دهد که در مقوله حفاظت، بیش از آنکه تجهیزات، خودرو یا امکانات مؤثر باشد، اطلاعات و رازداری عملیاتی اهمیت دارد. یعنی اطلاعاتی که نباید درز کند، گاهی از خود حفاظت فیزیکی مهم‌تر است.وی افزود: در مورد سردار پاکپور هم باید گفت که ایشان اصولاً اهل رسانه نیستند و معمولاً کمتر در معرض دید قرار می‌گیرند. حتی در جریان نبرد اخیر نیز این رویه به شکل جدی‌تری حفظ شد. به نظرم شناخت شخصیت ایشان بیشتر دیدنی است تا شنیدنی؛ یعنی اگر کسی بخواهد سردار پاکپور را بشناسد، باید با او معاشرت کرده باشد.

خاطره آشنایی پورجمشیدیان با سردار پاکپور؛‌ از جنگ تحمیلی تا نیروی زمینی سپاه

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: سابقه آشنایی من با ایشان به دوران دفاع مقدس بازمی‌گردد. البته پیش‌تر از دور ایشان را می‌شناختم، اما همکاری نزدیک ما به زمان جنگ تحمیلی بازمی‌گردد. آقای پاکپور از جمله فرماندهان تراز اول دوران دفاع مقدس است.
وی افزود: پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیز، در کردستان و محاصره پاوه در سال ۱۳۵۸ حضور فعال داشتند. همچنین، در عملیات‌هایی چون پاک‌سازی ستون سردشت، ایشان از جمله رزمندگان خط مقدم بودند. خانواده ایشان نیز خانواده‌ای مؤمن، اصیل و ریشه‌دار هستند.پورجمشیدیان عنوان کرد: در طول جنگ، سردار پاکپور نقش مهمی در بنیان‌گذاری نیروی زرهی سپاه پاسداران ایفا کرد. همان‌گونه که در موشکی و توپخانه‌ای نام شهید تهرانی‌مقدم و شهید شفیع‌زاده به‌عنوان بنیان‌گذاران مطرح است، در حوزه زرهی باید از فتح‌الله جعفری و محمد پاکپور به‌عنوان پایه‌گذاران زرهی سپاه نام برد. این توان زرهی، با استفاده از تانک‌های غنیمتی دشمن و همکاری با ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.
وی ادامه داد: سردار پاکپور در طول جنگ بارها مجروح شد و در مأموریت‌ها و مسئولیت‌های متعددی در لشکرهای مهمی همچون لشکر ۸ نجف، لشکر عاشورا و بخش‌های ستادی فعالیت داشت.این مقام امنیتی افزود:‌اما از نظر من، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقاطع خدمتی ایشان پس از جنگ، مربوط به حضورشان در لبنان است. سردار پاکپور در جنگ ۳۳ روزه لبنان، فرماندهی میدانی جبهه مقاومت را بر عهده داشتند. ایشان در کنار حاج قاسم سلیمانی و عماد مغنیه، نقش کلیدی در طراحی و مدیریت نبرد با رژیم صهیونیستی ایفا کردند.

سردار پاکپور فرمانده جنگ ۳۳ روزه بوددبیر شورای امنیت کشور گفت: جالب اینجاست که در برخی خاطرات حاج قاسم از جنگ ۳۳ روزه، به سه نفر اشاره می‌شود که در صحنه فرماندهی حضور داشتند؛ حاج قاسم می‌گوید: "من بودم، عماد بود و نفر سومی هم بود که اسم نمی‌برم." به‌نظر می‌رسد، آن نفر سوم، سردار پاکپور باشد؛ البته باید خود ایشان در این زمینه نظر بدهند.وی افزود: در همان ایام، سردار پاکپور با وجود شدت جنگ، برای ارائه گزارش به رهبر معظم انقلاب به تهران بازمی‌گردند و سپس مجدداً به لبنان بازمی‌گردند. این سطح از مسئولیت، عمق جایگاه و نقش تأثیرگذار ایشان در شکل‌گیری و تثبیت آرامش در لبنان را نشان می‌دهد.
پورجمشیدیان تاکید کرد: بی‌تردید، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت جبهه مقاومت در جنگ ۳۳ روزه، فرماندهی قاطع و هوشمندانه سردار پاکپور بود. ایشان نقش برجسته‌ای در کنترل جنگ‌های داخلی لبنان و انتقال کشور به سمت ثبات و آرامش ایفا کردند؛ تا جایی که در آن مقطع حساس، رژیم صهیونیستی ناچار به عقب‌نشینی و پذیرش شکست شد.
وی ادامه داد: به باور من، سردار محمد پاکپور یکی از چهره‌های بسیار مؤثر و راهبردی جبهه مقاومت است که سهم ایشان در آرام‌سازی منطقه، کمتر گفته شده، اما عمیقاً محسوس و تعیین‌کننده است.

یکی از ویژگی‌های بارز سردار پاکپور، حفظ هویت ناشناس و تحرک با چهره‌ای ناآشنا در مناطق حساس عملیاتی است. در چند روزی که افتخار همراهی با ایشان را داشتم، ما را به مناطقی بردند که واقعاً در آن مقاطع زمانی، کمتر کسی جرات ورود به آنجا را داشت. با وجود شرایط امنیتی خاص، سردار پاکپور شخصاً در خط مقدم حضور داشتند و وضعیت میدانی را رصد می‌کردند. ایشان شجاعتی کم‌نظیر دارند که با عقلانیتی مثال‌زدنی همراه است. به‌واقع، می‌توان گفت یکی از با‌تدبیرترین فرماندهان عالی‌رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران هستند. به اعتقاد من، در حال حاضر، عملیاتی‌ترین فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، بدون تردید سردار پاکپور است. این را با جرأت می‌گویم، چرا که دشمن نیز این مسئله را به‌خوبی می‌داند و به آن اذعان دارد.پس از بازگشت ایشان از لبنان و دوران فرماندهی در جبهه مقاومت، فرماندهی نیروی زمینی سپاه را به‌عهده گرفتند. پس از شهادت سردار حاج احمد کاظمی، با گذر از یک دوره‌ی کوتاه با فرماندهی سردار اسدی، این مسئولیت سنگین به ایشان واگذار شد.یکی از مهم‌ترین و تحسین‌برانگیزترین اقدامات ایشان، برقراری امنیت در شمال‌غرب کشور بود؛ مناطقی که حتی در دوران حکومت ستمشاهی، در اختیار ضدانقلاب و اشرار قرار داشت. به‌ویژه ناحیه‌ی بین سردشت و پیرانشهر، که همیشه جزو مناطق مورد علاقه ضدانقلاب بود.

مناطقی نظیر مدیا، قندیل و حواشی آن‌که تا پیش از فرماندهی سردار پاکپور، بیش از ۳۰ کیلومتر از عمق خاک کشورمان تحت تسلط نیروهای ضدانقلاب قرار داشت، به‌گونه‌ای که حتی پاسگاه‌های مرزبانی ما به‌جای مرز، در عمق خاک خودمان مستقر بودند.
در آن مناطق، ضدانقلاب ساختارهای حکومتی خودساخته‌ای ایجاد کرده بودند؛ مراکز آموزشی داشتند، مقرهای نظامی برپا کرده بودند، از مردم مالیات می‌گرفتند و حتی گمرکاتی تأسیس کرده بودند. عملاً در آن محدوده‌ها، نوعی حکومت خودخوانده ضدایرانی شکل گرفته بود.
این منطقه، وسعتی بالغ بر دو هزار کیلومتر مربع داشت و امنیت آن یک مطالبه ملی و راهبردی بود. با روی کار آمدن سردار پاکپور در نیروی زمینی، برنامه‌ریزی و اجرای عملیاتی برای پاک‌سازی این مناطق در دستور کار قرار گرفت. در آن مقطع، حتی در میان برخی فرماندهان نظامی، تردیدهایی وجود داشت که آیا باید وارد عمل شد یا خیر، و اگر شد، به چه شکل باید پیش رفت. اما با تدبیر شخصی سردار پاکپور و هماهنگی مستقیمی که ایشان با رهبر معظم انقلاب داشتند، عملیات تأمین امنیت در این مناطق آغاز شد و به حول و قوه الهی، به موفقیت رسید.امروز نیروهای ما دقیقاً در مرزهای رسمی کشور مستقر هستند. شرایط شمال‌غرب کشور بسیار مطلوب است و مردم این مناطق با آرامش و امنیت کامل در حال زندگی هستند؛ نتیجه‌ی تدابیر یک فرمانده میدانی شجاع، مؤمن و با درایت.

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر