خسروپناه: دشمنان دم از حقوق بشر میزنند اما حاضر نیستند ظلمها را بیان کنند
خبرگزاری دانشجو/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگاه رهبری به حق تفاوت بنیادین با نظام های مبتنی بر فردگرایی دارد که در آنها حق تابع قدرت و رسانه است. در منظومه فکری رهبری حق تابع تکلیف و حقیقت است.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در همایش حقوق ملت و آزادی های مشروع در منظومه فکری رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت هستی شناسی اظهار کرد: یکی از مباحث اصلی این حوزه تعیین مبنای حق است. در غرب، به ویژه پس از دوره روشنگری، حق بیشتر بر اساس هیومنیزم و اومانیسم تعریف شده و جنبه قراردادی پیدا کرده است، اما در اندیشه رهبری حق ریشه در واقعیت هستی و حقیقت توحیدی دارد.
وی افزود: حق به لحاظ فلسفی امری اعتباری است اما در قرآن و سنت بر حقیقتی الهی استوار شده است. نگاه رهبری به حق تفاوت بنیادین با نظام های مبتنی بر فردگرایی دارد که در آنها حق تابع قدرت و رسانه است. در منظومه فکری رهبری حق تابع تکلیف و حقیقت است.
خسروپناه با تشریح مفهوم آزادی مشروع گفت: آزادی در اندیشه اسلامی آزادی حیوانی و رهایی بی ضابطه نیست، بلکه آزادی عقلانی و انسانی است. قید مشروع در کنار آزادی، قیدی توضیحی است زیرا آزادی واقعی در ساحت انسان، ذاتا آزادی مشروع محسوب می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقد نگاه لیبرالیستی به آزادی اظهار کرد: در نظام های لیبرالی، آزادی از دین، سنت و ارزش های دینی نیز مطرح می شود و همین نگاه سبب شکل گیری سکولاریسم شده است. در اندیشه رهبری، آزادی از موانع رشد انسانی مانند طاغوت بیرونی و طاغوت درونی مورد تاکید قرار گرفته و آزادی اجتماعی شامل حق انتخاب، حق نقد و حق مشارکت است.
وی در ادامه گفت: بر اساس هستی شناسی حق و تعریف آزادی مشروع، الگوی حکمرانی مطلوب در اندیشه رهبری مردم سالاری دینی است؛ الگویی که به گفته ایشان ترکیب دو واژه نیست بلکه حقیقتی واحد با پشتوانه اراده و انتخاب مردم است.
خسروپناه مصادیق تبیین شده برای حقوق ملت در منظومه فکری رهبری را شامل حقوق بانوان و نظریه الگوی سوم زن، حق توسعه علمی، حق استقلال علمی، حق عدالت، مبارزه با فساد، حق امید و نگاه خوشبینانه به آینده و پیوند حق و تکلیف دانست.
وی با اشاره به تناقض های موجود در جهان امروز و عملکرد قدرت های مدعی حقوق بشر، گفت: غرب با استانداردهای دوگانه از تروریسم دولتی حمایت می کند و در برابر ظلم به مردم غزه و سایر ملت های مظلوم سکوت کرده است. ما مدعی هستیم زیرا این نگاه توحیدی به حق و آزادی، بهترین مبنا برای دیپلماسی حقوقی و جهاد تبیین است.

















