نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ناگفته‌های محصولی از انتخابات88

منبع
بروزرسانی
ناگفته‌های محصولی از انتخابات88
وزير سابق کشور و عضو هيئت موسس جبهه پايداري در بخش دوم گفت‌وگوي تفصيلي خود ضمن بيان ديدگاه‌هايش درباره برخي افراد سياسي به موضوعاتي همچون طرح وحدت ملي، ناگفته‌هاي انتخابات 88،ماجراي خمس450 ميليوني، ائتلاف کارگزاران و فتنه با جريان انحرافي و... پرداخته است. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، صادق محصولي سال 1338 در اروميه متولد شد. وي که داراي کارشناسي مهندسي عمران دانشگاه علم و صنعت و کارشناسي ارشد در رشته مديريت بازرگاني دانشگاه تهران است، فرمانداري شهرستان اروميه و معاونت استانداري آذربايجان غربي را نيز بر عهده داشته است. معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع، مشاورت رئيس‌جمهوري، همکاري با جهاد سازندگي، فرماندهي سپاه پاسداران منطقه 5 (آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل) و فرماندهي لشگر 6 ويژه پاسداران بخش ديگري از مسئوليت‌‌هاي اوست. محصولي مسئوليت تحقيق بازرسي سپاه و تدريس در دانشگاه علم و صنعت و همچنين تصدي وزارتخانه‌اي کشور و رفاه را در کارنامه خود دارد. محمود احمدي نژاد در تاريخ 28 آبان ماه 1387 محصولي را پس از استيضاح جنجالي کردان براي تصدي وزارت‌کشور به مجلس معرفي کرد که وي با کسب راي اعتماد از مجلس وزير کشور شد. دوران وزارت کشور وي همزمان با کليد خوردن جريان فتنه 88 در کشور بود. صادق محصولي همچنين در آبان سال 1388 توسط محمود احمدي نژاد به عنوان وزير پيشنهادي دولت براي وزارتخانه رفاه و تامين اجتماعي به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد که وي توانست دوباره نظر مثبت نمايندگان را جلب کند. پس از تصويب ادغام وزارت رفاه با وزارت کار و در 24 ارديبهشت سال 1390 رييس جمهور طي نامه‌اي پايان مسووليت محصولي را اعلام کرد. محصولي به عنوان يکي از اعضاي هيئت مؤسس جبهه پايداري درباره مسائل مختلفي همچون ائتلاف کارگزاران و جريان انحرافي، طرح اجماع ملي هاشمي‌رفسنجاني، ناگفته‌هايي از وزارت کشور در زمان فتنه 88 و خاطراتي از حضورش در دولت صحبت کرد. بخش دوم اين مصاحبه از نگاهتان مي‌گذرد: ** ائتلاف کارگزاران و فتنه با جريان انحرافي محتمل است *فارس: ارزيابي شما درباره احتمال پيوند فتنه، انحراف و کارگزاران در انتخابات چيست؟ به طور کلي مي‌توان گفت کساني که در مسير حق و گفتمان انقلاب اسلامي نيستند و از آن انحراف دارند مي‌توانند به خاطر منافع خود در مقاطعي با يکديگر ائتلاف کنند بنابراين اين موضوع قابل پيش‌بيني است و نمي‌شود آن را انکار کرد اما انحراف‌ها به شکل‌هاي مختلفي بروز مي‌کند که از جمله آنها يکي کارگزاران و ديگري اصلاح‌طلبان و ديگري حلقه مورد اشاره است؛ اگر اصلاح‌طلب واقعاً آن چيزي که معناي واقعي اصلاح‌طلبي است باشد همه از آن استقبال مي‌کنند؛ اصلاح امور که چيز بدي نيست اما برخي شعار آن را مي‌دهند و خلافش را عمل مي‌کنند اما بعضي‌ها چه بسا شعار آن را هم نميدهند و به آن عمل مي‌کنند. جبهه فرهنگي انقلاب نسبت به خطراتي که جريان‌هاي انحرافي دارند بايد روشن و بصير باشد ما نمي‌خواهيم کسي را پيش از اينکه خطاي بزرگي کند و يا به اقدام ضد نظام دست بزند متهم کنيم اما در اينکه زمينه چنين ائتلافي از سوي اين جريانات وجود دارد شکي نيست چراکه وقتي معيار در بين بعضي گروه‌ها به قدرت رسيدن باشد و نه پايبندي به احکام و انجام وظيفه شرعي حول محور ولايت، بده‌بستان‌هاي سياسي و ائتلاف در بين آنها امري عادي خواهد بود تناقض‌هايي را هم که در رفتار بعضي از اين گروه‌ها مي‌بينيد مي‌تواند ناشي از اين موضوع باشد و بايد گفت اشتراک اين گروه‌ها در حاکم کردن خود بجاي حاکم کردن ارزش‌ها و اصول آنهم به هرقيمتي، تهديدي جدي است. ** پيش‌فرض انحرافي طرح اجماع ملي * فارس: آيا طرح «اجماع ملي» که از سوي آقاي هاشمي رفسنجاني براي انتخابات مطرح شده در کشور ما پاسخگوست؟ کساني که بحث اجماع يا وحدت ملي را مطرح مي‌کنند يک پيش‌فرضي دارند که توجه به آن مهم است؛ البته ممکن است روي اين پيش فرض مانور ندهند اما قطعاً انحرافي است. آن پيش فرض اين است که در کشور بحران است و براي رفع آن بايد دولت وحدت ملي يا آشتي ملي ايجاد کنيم. در حالي که ما الان نه تنها در بحران نيستيم بلکه در بهترين شرايط کشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي از هر جهت اعم از امنيت داخلي، ثبات سياسي، رفاه عمومي و پيشرفت علمي و نفوذ معنوي در کشورهاي منطقه و جهان هستيم. بنابراين اينها سعي دارند با طرح «وحدت ملي» القاي بحران کنند. ** اگر حاشيه‌هاي دولت دهم نبود خدمت‌رساني بهتر صورت مي‌گرفت *فارس: کابينه دولت دهم را تا چه حد هماهنگ و کارآمد تلقي مي‌کنيد؟ در کابينه دولت دهم افراد خدومي حضور دارند و قطعاً زحمات و اثرات کار آنها را مردم مي‌بينند و از آن بهره‌مند هستند ولي اين به معناي آن نيست که همه اعضاء دولت دهم عين هم فکر مي‌کنند چراکه در دولت دهم افراد با ديدگاه‌هاي مختلفي حضور دارند. شاهد بوديم که خدمات خوبي صورت گرفت هرچند اگر حاشيه‌هايي که در دولت دهم به وجود آمد که در دولت نهم بسيار کمتر بود، انجام نمي‌شد خدمت‌رساني بهتر از اين هم مي‌توانست صورت گيرد. *فارس: آيا به نظر شما مي‌توان براي انتخابات رياست‌جمهوري 92 فردي را پيدا کرد که شعارهاي عدالت‌طلبانه‌تر و ولايي‌تري نسبت به احمدي‌نژاد در سال 84 داشته باشد؟ خداوند تبارک و تعالي نااميدي را از گناهان بزرگ مي‌داند لذا ما در اين‌باره نااميد نيستيم اما بيشتر از اينکه بحث شعار دادن مطرح باشد عمل به شعارها مهم است و معيار ما صرف شعار دادن افراد نيست بلکه عمل کردن به شعارهاي وعده‌داده شده و همچنين پايداري بر آنهاست. حتي ممکن است در ابتدا کسي شعارهايي بدهد اما با گذشت زمان نتواند همان مسير را ادامه دهد. اگر کسي بخواهد روي اصولي همچون عدالت و ساير ارزش‌هاي الهي بايستد قطعاً فشارها بر روي وي زياد خواهد بود. اگر ورود به انتخابات به صورت گفتماني باشد و تعدادي از افراد امين و دلسوز که ظرفيت لازم نامزدي را هم داشته باشند و درصدد حاکميت گفتماني باشند و به جاي محوريت اشخاص، گفتمان انقلاب و خدمت‌رساني به مردم را محور قرار دهند و در يک کار مشترک تبيين برنامه‌هاي مبتني بر گفتمان انقلاب اسلامي را دنبال کنند در آنصورت هرکدام از آنها که مسئوليت را بر عهده گيرد ديگران از آن جمع نه تنها ناراحت نخواهد شد بلکه قطعاً در انجام کارها و پياده کردن برنامه‌ها و بسط حاکميت گفتماني، به چنين شخصي کمک خواهند کرد. در واقع اين مي‌تواند رشد و حرکتي به سمت جلو باشد. ** روز شمار دشمن براي انتخابات 92 *فارس: با توجه به سابقه فعاليت شما در وزارت کشور چقدر احتمال مي‌دهيد دشمن براي انتخابات رياست‌جمهوري 92 دوباره فضاسازي کند؟ دشمن که بيکار نمي‌نشيند؛ از هم اکنون پيش بيني مي‌شود سرويس‌هاي امنيتي دشمن مشغول طراحي روز شمار انتخابات 92 هستند،تابتوانند نيروهاي انقلاب را در مضيقه و نيروهاي خودشان را تقويت کنند. اگر غير از اين فکر کنيم در غفلت به سر مي‌بريم. ** در انتخابات 92 فتنه‌اي بدتر از 88 متصور است *فارس: يعني شما چيزي شبيه فتنه 88 را براي اين انتخابات پيش‌بيني مي‌کنيد؟ اگر ما بصيرت لازم را نداشته باشيم بدتر از فتنه 88 مي‌تواند متصور باشد. بايد دائم براي مردم روشنگري کرد و همه وفاداران انقلاب، نخبگان و خواص ـ‌ که متاسفانه برخي از اين خواص در فتنه 88 کوتاهي کردند و مردود شدند ـ بايد در انتخابات آتي به موقع اعلام خطر کنند و متوجه فرمايشات و توجهات مقام معظم رهبري باشند تا دشمن نتواند گام‌هاي بعدي را به راحتي بردارد. اگر ما در انتخابات آينده شناخت خوبي از سناريو‌هاي دشمن داشته باشيم مي‌توانيم در خنثي‌سازي آن موفق باشيم. البته مردم انقلابي و متدين ما تجربه خوبي از توطئه‌هاي دشمن و شکست دادن اين توطئه‌ها دارند و اين موضوع يعني حضور به موقع مردم قهرمان ايران در صحنه‌هاي دفاع از انقلاب و نظام از بزرگترين مشکلات دشمن به شمار مي‌رود. ** ناگفته‌هايي از وضعيت وزارت کشور در انتخابات 88 در انتخابات 88 وزارت کشور سه شعار داشت. «مشارکت حداکثري»، «رقابت قانوني» و «اخلاق انتخاباتي» بنده چون خيلي هم اهل مصاحبه نبودم، بعداً هم نگفتم که اين شعارها بر اساس چه مطالعات و پيش بيني‌هايي صورت گرفت؛ اولين شعار مشارکت حداکثري بود که به فضل خدا در انتخابات 88 محقق شد خيلي‌ها به من مي‌گفتند، نگوييد مشارکت حداکثري چراکه انجام نمي‌شود و مردم مي‌گويند وزير کشور نتوانست پيش‌بيني درستي داشته باشد، اما ما گفتيم باتوکل بر خدا برنامه‌هايمان را در اين جهت تنظيم مي‌کنيم و در واقع وظيفه خود را تشويق مردم براي مشارکت حداکثري مي‌دانستيم که به فضل الهي با حضور 85 درصدي مردم واجد شرايط محقق شد. شعار رقابت قانوني نيز ناظر بر فضاي انتخابات بود اما کساني که ادعاي قانون‌گرايي داشتند از آن سر باز زدند و قانون شکني‌هاي فراواني کردند حتي در موارد زيادي اخلاق انتخاباتي که شعار ديگر انتخابات 88 بود را هم رعايت نکردند لذا ما ديديم پيش بيني‌ها و هشدارهاي وزارت کشور در سال 88 که در قالب شعارهاي سه گانه مطرح شده بود به جا و دقيق بود؛خواصي که در بين مردم نفوذ دارند بايد نقش خود را به درستي ايفا کنند. هر چند برخي خواص آمدند و در رسانه‌ها صحبت‌ها و روشنگري‌هاي خوبي انجام دادند اما متاسفانه برخي ديگر يکي به نعل و يکي به ميخ زدند. يا برخي گفتند که ما ملاحظه کرديم تا بينيم کدام طرف برنده مي‌شوند که بعدا اظهار نظر کنيم. بنابراين ملاک اين افراد حق و باطل نبوده بلکه در صدد به قدرت رسيدن بودند. در فتنه 88 مردم درس‌هاي خوبي گرفتند و در عين حال درس خوبي هم به دشمن دادند. به فضل الهي و با ياري امام زمان (عج) در سال 88 وزارت کشور قويترين و سالمترين و با شکوهترين انتخابات را برگزار کرد که از قوت و دقت و شفافيت آن دوستان نظام خوشحال و استکبار و صهيونيسم جهاني عصباني شدند . ** اميدواريم فتنه 88 براي خواص درس عبرت بوده باشد مي‌توان اجازه نداد فتنه‌اي بزرگتر از سال 88 شکل بگيرد اما اگر خواص مراقبت نکرده و سر خود را در برف فرو کرده و به لبخند دشمنان نظام و رضايت مستکبرين دلخوش کنند و به جاي اينکه جوانمردانه به ميدان آمده و با مردم همراهي کرده و مقابل دشمنان پايداري کنند، دنبال اين باشند که کار دشمن‌پسند انجام دهند تا آنها در رسانه‌هاي خود آن را بازتاب دهند، خطرات اين کار دامن خود اين خواص را هم خواهد گرفت لذا اميدواريم فتنه 88 براي خواص نيز درس عبرت خوبي بوده باشد. ما بايد خيلي مراقب باشيم و به هيچ عنوان دشمن را دست کم نگيريم و بدانيم که آنها در هرحال مکر و حيله مي‌کنند اما از همه مهمتر اين است که اگر ما به وظيفه خود عمل کنيم و «رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» بگوييم و عمل کنيم دچار حزن و ناراحتي نخواهيم شد و پيروزي با ما است. خدا با ماست همانطور که با گذشت 33 سال از انقلاب همواره انواع توطئه‌هاي دشمنان عليه کشور ما خنثي شده است و کشور عزيز ايران روز بروز به سوي قله‌هاي پيشرفت و عدالت در حال حرکت است. ** مهمترين نياز کشور ارائه تحليل درستي از وضعيت فعلي است * فارس: مهمترين نيازهاي کشور را با توجه به در پيش بودن انتخابات آتي در چه مي‌دانيد و مهمترين شاخص‌ها براي انتخاب يک نامزد چيست؟ براي انتخاب يک فرد بايد عملکرد آن نامزد را در گذشته و حال و همچنين افراد و گروه‌هايي که از وي حمايت مي‌کنند، و نيز افکار و شعارهايشان را مورد بررسي قرار داده و آن را با اسلام ناب محمدي (ص) قياس کرده و بسنجيم. قطعاً اين‌گونه ما بهتر به نتيجه خواهيم رسيد البته شرايط انتخابات در زمان فعلي کشور نيازهايي را مي‌طلبد. مهمترين نيازي که در حال حاضر داريم ارائه تحليل درستي از وضعيت فعلي کشور است همانطور که گفتم در طرح اجماع ملي آنها پيش فرضي را به عنوان وضعيت بحراني در کشور در نظر مي‌گيرند و برپايه آن راه حل ارائه مي‌کنند پس اينکه ما در حال حاضر در چه شرايطي قرار داريم نکته بسيار مهمي است. حضرت آقا فرموده‌اند که ما در شرايط بدر و خيبر هستيم لذا ما بايد اين مسئله را درک کنيم که در موقعيت برتري قرار داريم؛ هندسه جهاني که در منطقه به دليل بيداري اسلامي در حال تغيير است حاصل صدور انقلاب اسلامي است. همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند امام خميني (ره) روح خدا در کالبد زمان بود لذا ما امروز مي‌بينيم که اين روح الهي ظهور و بروز دارد و افکار و منويات حضرت امام (ره) در جهان و به ويژه کشورهاي اسلامي متجلي شده است. ** انقلاب‌هاي منطقه «اسلامي» است اگر درک درستي از اين شرايط نداشته باشيم به بيراهه مي‌رويم. اگر اين انقلاب‌هاي منطقه اسلامي نيست چرا ملت‌هاي مسلمان نسبت به توهين به پيامبر اعظم اسلام تا اين حد واکنش نشان دادند؟ سئوال اساسي اينجاست که هدف دشمن از ساخت چنين فيلم موهني چيست؟ به نظر مي‌رسد که دشمن با برنامه‌ريزي دقيق ( به زعم خود) سعي کرده است فيلمي را ظاهراً به صورت غير حرفه‌اي بسازد تا سنجش مناسبي از عکس العمل امت اسلامي در قبال آن داشته باشد و اگر زمينه را مناسب ديد و هزينه را کم، ساخت فيلم‌هاي موهني با کيفيت حرفه‌اي و اثرگذاري بيشتر را در دستور کار خود قرار دهد و اين نشان از ترس دشمن از نهضت‌هاي اسلامي در منطقه است پس مي‌بينيم که مردم به دنبال اسلام هستند اما طبيعي است که برخي از عوامل دشمن در لباس خواص در داخل اين کشورها به تبعيت از اربابانشان که همان صهونيست بين الملل و استکبار جهاني است به دنبال ايجاد انحراف در مسير اسلامي انقلاب‌ها باشند. بنابراين تبيين گفتمان انقلاب اسلامي بايد در شرايط فعلي بسط يابد که در اين راه بايد به پايداري بر اصول، حاکميت عدالت، رفع نيازهاي مادي و معيشتي مردم که ولي نعمت ما هستند، حفظ آرامش در کشور، و عدم پيش بردن برنامه‌هاي کشور با رويکردي انتخاباتي توجه کرد. تلاش رسانه‌ها براي ايجاد فضاي همبستگي عمومي و فضاسازي مناسب براي تصميم‌گيري دقيق متناسب با نيازهاي کشور،مراقبت از عدم کاهش شتاب خدمت رساني به مردم در هر پست و مقامي، توجه به سياست خارجي کشور متناسب با وضعيت منطقه مبتني بر اصول و توجه مسئولان به بيداري اسلامي بسيار مهم است. جريانات و گروه‌هاي فعال در عرصه انتخابات بايد با اقدام به ارائه برنامه‌ و نقد منصفانه راهگشا باشند و در واقع به جاي کلي‌گويي و تخريب گروه‌هاي رقيب آنها را نقد و راهکار ارائه دهند. تبيين سازوکار عملي پيشرفت و عدالت، مردود دانستن پيشرفت بدون عدالت که متأسفانه برخي افراد برنامه‌هايشان ناظر به اين امر است و توجه عميق وکافي به مطالبات واقعي مردم نيز از نيازهاي اساسي کشور است. البته بايد گفت که نيازهاي اساسي کشور، نسبت خود را صرفاً با انتخابات پيدا نمي‌کند بلکه نيازها با شرايط نظام و آرمان‌هايي که بر گرفته از انقلاب و منشور فکري امام راحل و مقام معظم رهبري است نسبتش معلوم مي‌شود از اين رو انتخابات بخشي از مسير نظام است. اما از جهت عملياتي مي‌توان به اقتدار ملي، پيشرفت در حوزه فناوري، اثبات کارآمدي نظام در عرصه تأمين معيشت مردم، استقرار عدالت اجتماعي و همچنين در حوزه فرهنگ، تقويت جبهه فرهنگي انقلاب، در حوزه اقتصاد کار اقتصادي متناسب با رويکرد اقتصاد مقاومتي اشاره کرد. ما بايد بر گفتمان مقاومت تأکيد کنيم و در مقابل دشمن عقب نشيني نداشته باشيم. چراکه از ضروريات امروز کشور همين موضوع است. جوانان و نخبگان فرهنگي کشور بايد وارد صحنه کشور شوند و البته اگر يک دانشجو و يا جواني حرفي زد و يک مسئول صاحب قدرت را نقد کرد نبايد با او برخورد شديد داشت. چراکه چنين برخوردي اسلامي و مورد پسند حضرت آقا نيست و اين رفتارها براي آن مسئول صاحب منصب ايجاد اقتدار نمي‌کند. ** برخورد تند مسئولان با دانشجويي که انتقاد مي‌کند اسلامي نيست پرهيز از امور حاشيه‌اي و تنش‌زا، دوري از کانون‌هاي قدرت و ثروت که به مثابه کارگزاران دشمنان عمل مي‌کنند، عمل به تکليف و انجام وظيفه انقلابي در هر پست و مقامي از رويکردها و نيازهاي مهم امروز کشورمان است. * فارس: آيا اين نيازها و مصاديقي که عنوان کرديد نظر شخصي شماست يا معيارهاي جبهه پايداري نيز همين است؟ تقريبا کليت نگاه جبهه پايداري بر همين محورهااست و اين جبهه يک نگاه گفتماني نسبت به اين موارد دارد ولي بنده در اينجا بعنوان سخنگوي جبهه پايداري مصاحبه نمي‌کنم. * ‌فارس: باتوجه به اينکه شما تصدي وزارت کشور را بر عهده داشتيد، اصلاح قانون انتخابات را چقدر ضروري مي‌دانيد؟ اصلاح قانون انتخابات حتماً مي‌تواند مفيد باشد اما اينکه چگونه اين امر صورت گيرد جاي بحث دارد. تدوين و اصلاح آن به گونه‌اي که مثمرثمر باشد بسيار مهم است و در اينکه قانون انتخابات داراي اشکالاتي است که بايد مرتفع شود شکي نيست. اما چگونگي رسيدن به اين امر مستلزم کار دقيقي است که نبايد با عجله و صرفاً براي رسيدن به انتخابات سال 92 صورت گيرد. بنابراين اصلاح قانون انتخابات کاملا ضروري است و بايد در يک مجال مناسب و با رويکردي که نتيجه‌اش طوري نباشد که دو سال ديگر نيازمند اصلاح مجدد باشد آن را پيش ببريم. اگر هم بخواهند که صرفاً دو سه تا اشکال کليدي را براي انتخابات آينده رفع کنند شايد تاکيد بر محدوديت سني حداکثر 70 يا نهايت 75 سال و حداقل مدرک تحصيلي کارشناسي يا کار سناسي ارشد جزو الويت ها باشد. ولي چون با دستور رهبري سياست‌هاي کلي مربوطه درحال تدوين مي‌باشد لذا بهتر است که اصلاحات لازم بعد از ابلاغ سياست‌هاي کلي و مبتني بر مواد آن باشد. * فارس: تفاوت احمدي‌نژاد 84 و 90 از ديدگاه شما چيست؟ بهتر است به اين موضوعات در فرصت مناسب‌تري پرداخته شود و تلاش شود دولت محترم مدت کمتر از يکسال باقيمانده را بدور از تنش‌ها و حواشي داخل و خارج از دولت با خدمت رساني مطلوب به پايان ببرد و صحبت‌هاي هرکدام از ما موجب خارج شدن از فضاي آرامش لازم جهت انجام کار زياد دولت و خدمت رساني مطلوب نشود فرمايشات اخير حضرت آقا در هفته دولت هم مي‌تواند ناظر به اين موضوع باشد. * فارس: لطفاً در مورد بحث خمس اموال‌تان که سر و صداي زيادي هم زمان انتخابات داشت توضيح بفرماييد. در انتخابات مجلس نهم آقاي زاکاني در مناظره با آقاي روانبخش يک مسئله‌اي را مطرح کرد وي براي اينکه ايرادي به جبهه پايداري به زعم خود وارد کند گفت: «زماني که ماسوابق محصولي را در سال 84 بررسي مي‌کرديم متوجه شديم که مثلاً سال 84 محصولي حدود 450 ميليون تومان پول خمس داده است البته آنجا گفت که اين موضوع را بنده ( محصولي) مطرح کرده‌ام در حالي که من به هيچکس نگفته‌ام که چقدر خمس داده‌ام چراکه بيان اين موضوع ضرورتي ندارد. با فرض صحت اين گفته آقاي زاکاني که گفت محصولي سال 83 يا 84 اينقدر خمس داده است مي‌بينيم که در سال 90 حدود 6 يا 7سال از آن موضوع گذشته است. آقاي روانبخش هم پاسخ مي‌دهد که اگر ضعف دوستان ما در جبهه پايداري دادن پول خمس است اين که خوب بوده و نشان مي‌دهد که دوستان ما متشرع هستند. که البته تمام اين موارد که آقايان زاکاني و روانبخش در جلسه مي‌گويند در سايت خبري منتسب به آقاي زاکاني آمده است. در مناظره فردا يا پس فرداي آن روز که آقايان نبويان و مطهري مناظره داشتند،آقاي علي مطهري گفت که «روز گذشته آقاي روانبخش گفته محصولي 450 ميليون تومان پول خمس خود را به انتخابات مجلس نهم (اين دوره) کمک کرده» که در واقع اين مسئله به «خسن و خسين هر سه دختران مغاويه هستند»‌ تبديل شد! چراکه اولاً اين حرف را آقاي زاکاني گفته بود و نه آقاي روانبخش، ثانياً اينکه اين موضوع را آقاي زاکاني براي 6 سال پيش مطرح کرده بود و ثالثاً وي نگفته که اين خمس براي انتخابات بوده بلکه گفته بود که به دفتر وجوهات حضرت آقا داده شده است. ** بي‌تقوايي درباره خمس اموالم بنابراين مي‌توان تا اينجا فرض کرد که آقاي مطهري اشتباه کرده!! و انشاالله تعمدي هم در اين کار نداشته است [همانگونه که مي‌گويند انشاالله گربه است!] اما وقتي اين سخنان کذب آقاي مطهري در سايتي که روز قبل واقعيت را نوشته بود بازتاب داده مي‌شود جاي تعجب دارد درحالي که خود آن سايت منتشر کننده خبر اصلي روز قبل بود. اين بي‌تقوايي‌ها صورت گرفت؛ بنده دو دوره از مجلس رأي اعتماد گرفتم و تمام شايعات دروغ در آنجا مطرح شد و من هم جواب دادم اگر آنها قانع نمي‌شدند به من رأي اعتماد نمي‌دادند درحالي که آن زمان مقطع حساسي بود چراکه زماني که بنده براي رأي‌گيري وزارت کشور به مجلس رفتم در بدترين وضعيت رابطه بين دولت و مجلس قرار داشتيم. بخاطر اينکه که استيضاح مرحوم کردان صورت گرفته بود و دولت و مجلس به شدت از يکديگر ناراحت بودند و موارد ديگري که به آنها اشاره نمي‌کنم. برخي افراد در هيئت رئيسه مجلس و هيئت دولت هم مخالف وزارت کشور بنده بودند و توان خودشان را هم براي راي نياوردن بنده صرف کردند اما بنده رأي آوردم. هم چنين در دولت دهم هم بنده راي لازم را براي وزارت رفاه وتامين اجتماعي از مجلس محترم کسب کردم. البته برخي از دوستان نماينده که در موضوع معرفي اينجانب براي وزارت نفت مخالف بودند سه سال بعد و براي تصدي وزارت کشور من در روزنامه‌ها مقاله نوشتند و ضمن تائيد اينجانب اعلام کردند که بايد به محصولي رأي اعتماد داد، لذا بايد انصاف داشته باشيم و اين موضوع را هم نبايد ناديده بگيريم. ولي اگر ما بد بوديم چرا در روزنامه نوشتيد که بايد به محصولي رأي داد. اين تناقضات را چگونه بايد حل کرد؟ اين مسائل و سر هم کردن راست و دروغ براي چيست؟ ** اگر عضو پايداري نبودم مرا تخريب نمي‌کردند اگر بنده در جبهه پايداري نبوده و در جبهه ديگري حضور داشتم و اهل بده بستان‌هاي معمول سياسي بودم به اين صورت به بنده اتهام وارد نمي‌شد و آيا در اينصورت نمي‌شديم خوب و عالي؟. البته اين تهمت‌ها باعث مي‌شود که گناهان ما ريخته شود. بنده از همه کساني که در گذشته به من تهمت زدند مي‌گذرم اما انصاف اين است که بدون تحقيق حرفي نزنند که براي دنيا و آخرت خود مشکل ايجاد کنند. * فارس: بهترين دوست شما در دولت چه کسي بود؟ ما با اکثر افراد کابينه رفاقت خوبي داشتيم ولي نام فرد خاصي را نمي‌برم تا احياناً ديگر دوستان ناراحت نشوند. اما طبيعتاً با برخي افراد صميمي‌تر بوديم به ويژه با افرادي که نگاه گفتماني نزديکتري داشتيم. ** تلخ ترين لحظات زندگي من زماني بود که برخي دوستان از مسير گفتماني انقلاب اسلامي منحرف شدند * فارس: سخت ‌ترين کاري که در زندگي سياسي خود انجام داديد چه بود؟ بنده چون از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي مسئوليت داشتم کارهاي پرچالشي را دنبال کردم از اين رو نمي‌توانم بگويم کدام از همه سخت‌تر بوده است. زماني که 21 سالم بود فرماندار اروميه شدم آن هم شهري که شب‌ها ضدانقلاب حمله مي‌کرد و مردم امنيت نداشتند و پس از آن هم جنگ شروع شد که مشکل نفت و ارزاق داشتيم و با پيشروي جنگ به جبهه رفتيم و در طول دوران دفاع مقدس در خدمت انقلاب بوديم. عليرغم تلخي‌هاي زياد زمان جنگ ـ که شايد برخي از آنها را تا آخر عمر در سينه‌ها نگه داريم ـ شيرين‌ترين روزهاي زندگي ما هم در جبهه‌ها گذشت. در مسئوليت‌هاي اجرايي هم که در دولت نهم و دهم داشتم سختي‌ها و شيريني‌هاي زيادي را تجربه کردم و شايد بتوان گفت سخت‌ترين لحظه‌ها برايم ايامي بود که برخي افراد برخلاف انتظار، در جهت گفتماني، اسلام ناب و ولايت حرکت نمي‌کردند و اين نه‌تنها براي من بلکه براي همکارانم نيز از تلخ‌ترين ايام بود./خبرگزاري فارس