رئيس سازمان بازرسي کل کشور در ديدار صميمانه با دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه با اشاره به علل شکل گيري فساد سه هزار ميليارد توماني گفت: «يکي از مسائلي که زمينه اينگونه فسادها را فراهم مي آورد، عريض و طويل بودن دامنه اختيارات و مسئوليت هاي دولت است. من شخصا هيچ اعتقادي به دولت بزرگ ندارم، چرا که مستعد فساد، تنبلي و قانون گريزي است.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه کرمانشاه، مصطفي پورمحمدي در ابتداي اين نشست ضمن عرض تسليت فرا رسيدن ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و اظهار خشنودي از اينکه در جمع جوانان دانشجو حضور دارد، سخنان خود را با مروري بر وضعيت نظام هاي سياسي مسلط دنيا آغاز کرد و گفت: «امروزه همه جوامع بشري براي موفقيت و کارآمدي خود، سازوکارهايي را طراحي کرده اند که در علم هايي نظير مديريت و فلسفه سياسي متبلور مي شود. اين علوم با مطرح کردن سيستم ها، کارکردها، روش ها و ساختارها درصدد بر ميآيند تا به تبييني از شرايط و امکانات دست بزنند تا سلامت اداري، سياسي و اقتصادي تا حد زيادي تامين شود.»
وي با اشاره به اين نکته که امروزه دانش مديريت، گران ترين دانش و پراهميت ترين شاخه علوم انساني است افزود: «عليرغم بروز و ظهور دانش مدرن مديريت در غرب و همچنين تجربه هاي قوي مديريتي در اداره جوامع غربي، مشاهده مي شود که همچنان نواقصي اساسي وجود دارد. شما اگر ايالات متحده را به عنوان بهترين و پيشرفته ترين جوامع غربي در نظر بگيريد، متوجه مي شويد که در همان جامعه پيشرفته، جنبش اعتراضي وال استريت شکل مي گيرد که مدعي هستند يک درصد دارند حقوق نود و نه درصد را ضايع مي کنند.»
پورمحمدي با نام بردن از «حکمراني خوب» به عنوان قوي ترين الگوي معاصر غربي درباره مديريت سياسي و اجتماعي افزود: «ما به عنوان پيروان اهل بيت تنها به حکمراني خوب نمي انديشيم، بلکه براي ما حکمران خوب هم از اهميت برخوردار است. چيزي که از آن به عنوان نظريه حکومت صالحان نام مي بريم مصداق حکمران خوب است که مکمل حکمراني خوب است.»
وي ادامه داد: «حکمراني خوب بدون حکمران خوب معنايي نخواهد داشت. به همين دليل است که مي بينيد وقتي کشوري با امکانات، ثروت و ساختارهاي پيشرفته همانند ايالات متحده وقتي به دست کسي مثل جورج بوش پسر مي افتد، به کشورهاي ديگر حمله مي کند و خون بي گناهان را مي ريزد.»
رئيس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اين نکته که در کنار قانون خوب بايد مجريان خوب هم باشند گفت: «نقش ناظران در جامعه اداري و سياسي کشور به مثابه يک تذکر دهنده است و آنها نمي توانند به جاي مجري قانون بنشينند و کار او را انجام دهند. چرا که کار نظارتي معطوف به تذکر است و اگر مشاهده مي شود در بعضي اوقات پس از تذکر نيز، تخلف ادامه دارد به خاطر عدم نهادينه شدن فرهنگ نظارت پذيري و همچنين نبود نظارت و بازرسي دروني است.»
وي در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان که قضاوتش را در مورد کارنامه دولت نهم و دهم پرسيده بود گفت: «براي قضاوت در مورد هر امري نياز به شاخص و مقياس داريم و در نبود اين دو سنجه، هر چيزي گفته شود کلي است. دولت هاي نهم و دهم داراي نقاط قوت و ضعفي بوده و هستند. توجه به نقاط محروم، گسترش فرهنگ کار و تلاش، تغيير چرخه مديران کشور، توزيع درآمدها در ميان اقشار کم برخوردار و همچنين افزايش ساخت و سازهاي عمراني را مي توان به عنوان نقاط قوت نام برد.»
پورمحمدي با اشاره به نحوه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به عنوان يکي از بزرگترين ضعف هاي دولت افزود: «اين قانون براي ايجاد تعادل و توازن اقتصادي در کشور طراحي شده بود و با توجه به درآمدهاي سرشار ارزي دولت از محل فروش نفت، منابع قابل توجهي هم داشت. اما اين قانون به نحو صحيح و کامل اجرايي نشد و مي توان گفت بخشي از ناکامي اقتصادي اين روزها، حاصل اجراي ناقص قانون هدفمندي يارانه ها است.»
پورمحمدي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد علت خصومت آمريکا و تهديدات نظامي اسرائيل عليه ايران گفت: «ايالات متحده داراي خوي استکباري است و فکر مي کند چون پول، قدرت و توان دارد، بايد حرف رقيب و مخالف خود را در نطفه خفه کند. اسرائيل هم که اصولا بر اساس تجاوز و جنگ افروزي تاسيس شده است و از اينچنين رژيمي انتظار ديگري نمي توان داشت. البته تجربه سي و سه ساله به ما مي گويد که با توسل به فرهنگ عاشورايي و پيام حسيني، هيچ عاملي نمي تواند آرمان و اهداف ما را مورد تعرض قرار دهد.»
رئيس سازمان بازرسي کل کشور در پاسخ به پرسش ديگري با اشاره به علل شکل گيري فساد سه هزار ميليارد توماني گفت: «يکي از مسائلي که زمينه اينگونه فسادها را فراهم مي آورد، عريض و طويل بودن دامنه اختيارات و مسئوليت هاي دولت است. من شخصا هيچ اعتقادي به دولت بزرگ ندارم، چرا که مستعد فساد، تنبلي و قانون گريزي است.»
وي در پايان سخنان خود در پاسخ به پرسش دانشجوي ديگري که در مورد روابط اخير ايران و حماس پرسيد گفت: «ما در سياست خارجي تابع يک اصل بنيادين هستيم که آن هم دفاع از مظلوم و پشتيباني از جبهه حق است. حال اگر کسي اهل حق شناسي نبود، دليل نمي شود که ما دست از حمايت از مظلوم برداريم. البته روابط ايران با حماس چندان بد هم نيست، شايد دچار فراز و فرود باشد.»