نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

حجت الاسلام شریف زاده: وجود احمدی نژاد و مشایی لبریز از ایمان به انتخاب صحیح مردم است/ تا پیش از ثبت نام از مشایی نخواهید شنید که بگوید کاندیدا می شوم

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حجت الاسلام شریف زاده: وجود احمدی نژاد و مشایی لبریز از ایمان به انتخاب صحیح مردم است/ تا پیش از ثبت نام از مشایی نخواهید شنید که بگوید کاندیدا می شوم
ايرنا/ مدير گروه مطالعات ديني مرکز ملي مطالعات جهاني شدن گفت: وجود دکتر احمدي نژاد وآقاي مشايي لبريز از ايمان به انتخاب صحيح مردم است. حجت الاسلام ˈبهمن شريف زادهˈ مدير مسوول روزنامه الوفاق و مدير گروه مطالعات ديني مرکز ملي مطالعات جهاني شدن در گفت و گو با ايرنا در خصوص مسايلي پيرامون حضور اسفنديار رحيم مشايي براي شرکت در انتخابات آتي رياست جمهوري مطالبي را بيان کرده است که در ادامه مي خوانيد. در ادامه متن اين پرسش و پاسخ را با هم مرور مي کنيم؛ سوال: شما پيشتر گفته بوديد قلب مهندس مشايي محل جوشش معرفت است .از آنجايي که دين يک تکليف عام است ولي عرفان بر اثر رياضت و خودسازي به دست مي آيد آيا مي توانيم بگوييم که آقاي مشايي بعد از صبر در برابر تهمت ها به مقام رضا رسيد ه اند . نمونه آن خوش رفتاري با مردم و شادماني و بهجتي است که بعد از آن مي بينيم و اينکه ادب و فروتني را با همه رعايت مي کنند وحتي فراتر از آن بگوييم که ايشان به مقام فتوت رسيده اند و نشانه آن اين است که خوشان را برتراز کسي نمي دانند و به مخالفان خود بيشتر محبت مي ورزند و کساني که آزار رسانده اند را مورد رحمت قرار مي دهند؟ جواب : در زندگي با کساني روربه رو مي شويم که تنها به خود مي انديشند و با نادر افرادي روبرو مي شويم که به خود نمي انديشند. کساني که خود را مي بينند فکر و ذکر آنها خودشان است و در عرصه هاي مختلف تدابير گوناگوني براي ارائه خود به ديگران مي انديشند و به کار مي بندند براي اينکه خود را نه فقط به ديگران ارائه کنند که بر ديگران تحميل کنند تدابيري که مي انديشند از تصريح بر کمالات خود است که تا تخريب ديگران ادامه پيدا مي کند. اين افراد هر اندازه که در اين خود بيني و خود خواهي ترقي مي کنند تخريب ديگران در تدابير آنها بيشتر مشاهده مي شود. در عرصه هاي گوناگون سياسي نوع تدبير آنها در ارائه خود کاملا روشن و هويدا است. براي مثال در عرصه انتخاباتي که به زودي با آن روبه رو خواهيم شد مي بينيم که از ماهها قبل خود را ارائه مي کنند، گاه به صراحت، گاه به اشاره و کنايه و خود را حلال مشکلات کشور معرفي مي کنند. برخي از چند سال قبل به مطرح کردن خود پرداخته اند و برخي از ماهها قبل، اينها همه تدابير معمولي است که بر پايه نگاه به خود شکل گرفته است اما من اين نکته را به عنوان يک مقدمه گفته ام براي برسي يک مطلب مهم و پاسخ به يک پرسش مهم. امروز ما پيوسته با اين پرسش روبه رو مي شويم که کانديداي مورد حمايت دولت بويژه شخص آقاي احمدي نژاد کيست؟ آيا آقاي مشايي پا به عرصه انتخابات مي گذارند يا خير ؟ اين پرسش قابل توجهي است ، به ويژه وقتي که با اين پرسش در بين هواردارن دولت و هوادارن مهندس مشايي روبه رو مي شويم مهم تر است، پيوسته از ما مي پرسند بالاخره آقاي مشايي خواهند آمد يا خير؟ به دنبال اين پرسش ابراز نگراني هواداران را مي شنويم که دير شده ،چرا وي چيزي بيان نمي کند؟ فرصت کمي باقي نمانده است. مطلب مهمي که مي خواهم بگويم اين است که اين پرسش و اين نگراني در فضاي معمول انتخابات به وجود مي آيد . فضاي معمول کدام فضاست؟ ،فضاي نگاه به خود، انسانها اغلب به خود مي انديشند و چون به خود مي انديشند در فضاهاي گوناگون مانندفضاي انتخابات ، تدابيرشان اين است که از ماه ها پيش چگونه خود را عرضه کنند و اگر ميزان خود بيني بالا باشد چگونه ديگران را تخريب کنند. و از فضيلت خود و از کاستي هاي رقباي خويش بگويند . اما برخي از انسانها همان گونه که در آغاز سخن بيان کردم که تعدادشان هم نادر است به خود فکر نمي کنند و به خود نمي انديشند بلکه براي آنها آرمانها مهم است و اصل آنها ، خود آنها نيست بلکه آرمانهاي آنهاست. چون براي آنها آرمانها مهم است و در حوزه هاي گوناگون تدابيري متفاوت با تدابير ديگران دارند ، اين ها از خود رها شده اند، فارغ از خود اند و وقتي فارغ از خود باشند به عنوان مثال در حوزه انتخابات شما تدبيري همانند تدبير ديگران مشاهده نمي کنيد. من يک بار در يک جايي گفته ام شما هرگز ازآقاي مشايي نخواهيد شنيد که من کانديدا خواهم شد و دليل صدق سخن چند ماه پيش من اين است که تا امروز هيچ کس نشنيده، حتي نزديکان وي هم ابراز بي اطلاعي مي کنند از اينکه مشايي خواهد آمد يا خير ؟. اين تدبير برخواسته از نوع نگاه آقاي مشايي است، نوع نگاه وي برخلاف برخي، نگاه به آرمان است البته من نمي خواهم بگويم کساني که خود راعرضه کرده اند نگاهي به آرمان ندارند، نه عرض من اين نيست جسارت نمي کنم به کساني که وارد اين عرصه شده اند. اما مي خواهم فضيلت آقاي مشايي را عرض کنم که وي فارغ از خود شده، به خود فکر نمي کنند لذا گريزان است از مناصب، مگر آنکه منصب تکليف او بشود. اين هم شعار نيست و فريب هم نيست چون هيچ تدبيري دال بر اين که وي به خود توجه دارد در حوزه هاي مختلف ازآقاي مشايي ديده نمي شود ،من يک حوزه اي را مثال زدم حوزه کانديدا توري و شما يک حوزه را مثال زديد حوزه اهانت ها، به وي خيلي اهانت شده، بهتان هاي فراوان، من نمي گويم تهمت چون فرق بين تهمت و بهتان اين است که در تهمت ظن به بدي وجود دارد اما در بهتان با ضرس قاطع به فرد بدي ها را نسبت مي دهند آقاي مشايي مورد بهتان هاي گوناگون در چند سال اخير قرار گرفته است . بي ترديد مي توانم بگويم در طول انقلاب اسلامي يعني در طول اين 34 سال جمهوري اسلامي بي نظير است، در ميزان بهتان هايي که وارد شده و تا حالا به هيچ شخصيتي اين اندازه بهتان زده نشده که به آقاي مشايي زده شده است. اما شما مي پرسيد من از خيلي از هوادران وي مي پرسم چرا آقاي مشايي از خودش دفاع نمي کند. ببينيد نه فقط وي از خود دفاع نمي کند بلکه وقتي شما با اين فرد روبه رو مي شويد مي بينيد به قول امروزي ها چقدر آرام است. يعني اثري از نگراني و اضطراب در مشايي نمي بينيد. مگر مي شود به انسان يک بهتان زده شود و آن هم بهتاني که نه تنها در همه کشور شنيده مي شود بلکه در همه دنيا شنيده مي شود؟ بهتاني نيست که بگويند اين را به من زد و کسي آن را نشنيد بهتاني است که به گوش همگان رسيده و مي رسد. وقتي شما به انسانهاي معمولي يک بهتاني مي زنيد مضطرب مي شوند ، نگران مي شوند به هم مي ريزند ما بهتان هاي گوناگوني در حد و اندازه تکفير، انحراف ،ضد اسلام بودن ، ساحر بودن ، جادو گر بودن، رمال بودن ، مفسد اقتصادي بودن، جاسوس بودن و انواع و اقسام بهتان ها . چرا آقاي مشايي اين قدر آرام است ؟،تحليل روانشناختي اين ماجرا چيست؟ ،آرامش يک انسان که نزديک است از هستي ساقط شود. جز اين نيست که وي از خود فارغ است و به خود نمي انديشد به آرمان هاي خود مي انديشد او مرد آرمان ها است. لذا افکار تبيين مي شود، آرامان ها تبيين مي شود ، بدون اينکه دفاع از خود صورت گيرد. فارغ شدن از خود دشوارترين کار است البته فارغ شدن از خود يک اندازه و يک رتبه ندارد اندازه هاي گوناگون دارد. عرض بنده اين است که آنچه ما مشاهده مي کنيم از آرامش روحي وي در برابر سيل بهتان هاي خانمان برانداز، نشانگر درجه بالاي از فراغت اين فرد از خود است. اين که به هواداران مشايي مي گويم اصلا تدبير وي متفاوت با تدبير ديگران است، از وي تبيين فکر ، آرمانها و تشريح افکار را مي بينيد. آرمانهاي همدلي جهاني ،گسترش مهر در سراسر گيتي ، گسترش عدالت در سراسر جهان ، نزديک شدن به ظهور خورشيد جهان اما کوچکترين تدبيري در معرفي خود به عنوان کانديداتوري رياست جمهوري نخواهيم ديد اگر آن گونه که ما خواهان آن هستيم مشايي وارد عرصه کانديداتوري شد باز هم در آنجا شما تبيين افکار مي بينيد نه عرضه فضيلتهاي خود . و با تبيين افکار و روشن ساختن فضاي فکري جامعه قطعا جامعه فرد مناسب را پيدا خواهد کرد. زماني که شما به ميزان اميدواري و ايمان دکتر احمدي نژاد و آقاي مشايي به انتخاب مردم برخورد مي کنيد باز تعجب مي کنيد چرا اينها به مردم و انتخاب مردم ايمان دارند. ممکن است از ديگر کانديداها به اين اندازه ايمان به انتخاب مردم را نبينيد. آيا مردم درست انتخاب مي کنند و آيا مردم درست انتخاب نمي کنند؟ پيوسته با اين سوال از خيلي ها روبه رو مي شويم . مردم براي اينکه درست انتخاب کنند بايد مهندسي شوند. مهندسي انتخابات! بعد که مي آيند درستش کنند مي گويند منظور ما اين است که مردم را سوق دهيم به اين که مردم درست انتخاب کنند! اين هم خودش گويا ي اين است که ايماني به انتخاب و سليقه مردم وجود ندارد اما شما مي بينيد وجود دکتر احمدي نژاد وآقاي مشايي لبريز از ايمان به انتخاب صحيح مردم است. آن هم از کساني که تا الان خود را معرفي نکرده اند که ما مي خواهيم کانديد بشويم، هراس در دل هوادارن است که دير شده هنوز خودشان را معرفي نکرده اند؟الان وقت تبليغ است. اين ها همه نشان دهنده اين است که وجود، وجود ديگري است . روحيه، روحيه ي ديگري است. کار خوبان را قياس از خود مگير، آن کار خودشان است و با مقياس وجودي خودشان فقط قابل تفسير و توجيه است نه با مقياس معمول. با مقياس معمول بله بايد ابراز و ارائه و عرضه از يک سال پيش شروع مي شد نه اينکه يک ماه نيم مانده به انتخابات، نه کمتر يک ماه مانده تا ثبت نام و هنوز هيچ کس نمي داند آيا خواهد آمد يا نخواهد آمد؟ بلکه بحث اين است که بايد اين فکر ارائه بشود فضا باز بشود براي مردم و مردم ببينند خودشان مردم مي توانند درست انتخاب کنند . براي کسي که به خود فکر نمي کند به خود نگاه نمي کند نه اين اندازه اگر دهها برابر اين بهتان ها را هم بزنيد در او انفعالي پديد نمي آيد. احساسي پديد نمي آيد چون اصلا دارند به کسي بهتان مي زنند که او نيست وقتي خودشان را نمي بينند شما به او هي بهتان بزن او که اصلا خود را نمي بيند که بهتانها بخواهد بر وجود او تاثير بگذارد. براي همين است که وقتي همان بهتان زنندگان مي آيند براي پوزش طلبيدن و عذر خواهي مي بينيد دوستانه با آنها روبرو مي شوند. من از يکي از افراد نزديک به مشايي شنيده ام، يک ماه پيش آمده بود براي حلاليت طلبيدن از اقاي مشايي ، گفت انگار نه انگار اصلا چنين چيزهايي را شنيده است چنان با وي برخورد کرده بود دوستانه يعني انگار اولين بار بود که وي را مي ديد آنهم با اين سابقه تهمت. اين ها گوياي همان مطلبي است که عرض کرده ام وقتي کسي فارغ از خود بشود همين حال بهش دست مي دهد . بر بهتان هاي ديگران مي خندد و از سويي افسوس مي خورد به خاطر خود آنهاکه مبتلا شده اند به آتشي و خود را در اين آتش مي سوزند. کسي که از خود فارغ شود در برابر لرزش ديگران براي خودش ناراحت نمي شود براي همان کساني که لغزيده است ناراحت مي شود و افسوس مي خورد . وقتي آنها برگردند به آساني از آنها مي گذرد و آغوش مهر و رحمت را بر آنها را مي گشايد اين وضعيتي است که ما در رفتار وي ديده ايم . ما ديده ايم که اين فرد غيبت هيچ يک از آنهايي را که بار تهمت و بهتان ها را بر وي ريخته اند، نمي کند، ما ديده ايم نه فقط غيبت آنها را نمي کند که جالب است بدانيد وقتي ديگران نقل مي کنند که فلاني ضد شما اين چنين کرد ،حمل بر خير مي کند، ساده لوح نيست ولي روالش اين است که حمل بر خير مي کند. خوب اينها گوياي روحيه والاست و من به اين مي گويم معرفت. براي اين هم مي گفتم قلب ايشان محل جوشش معرفت است. الان هم با ضرس قاطع همين را مي گويم و هر چه قدر ايشان را بيشتر مي بينم ايمانم به اين مطلب بيشتر مي شود که همين است و جز اين نيست که وي به سبب فراقي که از خود پيدا کرده حقايق زيادي بر زبانش جاري شده. بصيرت ومعرفت پيدا کرده و متاسفانه محسود به حسد بسياري است وبدانيد که يکي از ريشه هاي مهم مخالفت با آقاي مشايي حسد است ، حسد در روايات ما هم به آتش تعبير شده. آتشي که صاحبش را مي سوزاند . سوال: شما گفته بوده ايد که آقاي مشايي اعلام کانديداتوري نمايند، بلکه بايد به ايشان عرضه بشود و عرضه ها بايد متواتر باشد تا وي بيايند و بر خود تکليف بدانند . به نظر شما هواداران مشايي بايد چه کاري انجام دهند؟ پيوسته از وي مي خواهند که کانديدا شود. همين که از رحيم مشايي پرسيده شود چرا شما نمي آييد ؟ باز هم مي شود اين خط را ارائه کرد و خود مردم اين درخواست را داشته باشند. در خواست صورت مي گيرد اما تا پيش از ثبت نام از اوي نخواهيد شنيد که من کانديدا مي شوم . اينجا جاي امتحان نيست. جاي امتحان پيش از ثبت نام است. من مي خواستم تفاوت آقاي مشايي با ديگران را پيش از ثبت نام نشان دهم تدبير ديگران پيش از ثبت نام به طور متوسط اعلام آمدن است. و عرضه خود است ولي شما اين تدبير را شما از وي نديديد و همين موجب نگراني شده است. البته در زمان ثبت نام اگر آمد تازه آن موقع مي فهميم ايشان مي آيند که اميدواريم همين اتفاق بيفتد.