نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: ممکن است لطف کنیم و تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد را بپذیریم
بروزرسانی
/آفتاب
با مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست جمهوري آمريکا، باز هم آينده روابط ايران و آمريکا به سياست هاي باراک اوباما معطوف شد. اما نايب رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس معتقد است، نه تنها تفاوتي بين اوباما و رامني وجود ندارد، بلکه سياست هاي اوباما در مقابل ايران بدتر از سياست هاي بوش بوده است. منصور حقيقت پور مي گويد، براي ما گزينه نظامي و تحريم تفاوتي ندارد و براي مقابله با هر دو گزينه توانايي داريم.
- با توجه به مشخص شدن نتيجه انتخابات آمريکا، نظر شما درباره انتخاب مجدد آقاي اوباما چيست و آيا اين انتخاب در آينده روابط ايران و آمريکا تغييري ايجاد مي کند؟
به نظر من خير. مگر اينکه آمريکايي ها به اين جمع بندي برسند که راهکاري که تا امروز انتخاب کرده اند اشتباه بوده و تقابل با ملتي که سي و چهارسال است ايستاده و اين ايستادگي استمرار داشته، جواب نمي دهد. بنا براين اگر روش هاي خود را بازنگري و اصلاح کنند، امکان بحث و توافق وجود دارد و در غير اين صورت هيچ فرقي ندارد که چه کسي در انتخابات آمريکا پيروز شود.
- يعني راهبرد مد نظر آقاي رامني براي برخورد با ايران تفاوتي با روش مورد نظر آقاي اوباما ندارد؟
اين ها دو روي يک سکه هستند و با هم تفاوتي ندارند. ما دوره بوش پسر را تجربه کرديم و دوره اوباما را هم تجربه کرديم. مگر اوباما چه اقدامي کمتر از بوش انجام داد؟ مهم اين است که بازيگران اصلي سياست آمريکا افراد ثابتي هستند و فقط مهره ها را عوض مي کنند. آقاي اوباما با بوش چه فرقي دارد؟ آقاي اوباما تحريم هاي سنگيني را عليه سوريه و ايران و ونزوئلا اعمال کرد. بوش با شمشير سر مي بريد و اوباما با پنبه. اما مهم اين است که هر دو مي برند.
- بنابراين از نظر شما تفاوتي ندارد که آمريکا در مقابل ما از گزينه نظامي استفاده کند يا ابزارهاي سياسي و اقتصادي مانند تحريم را مورد استفاده قرار دهد؟
به نظر من اگر آن ها بروند سراغ گزينه نظامي هم براي ما فرقي ندارد. مگر گزينه نظامي آن ها در عراق چه نتيجه اي داشت؟ همين الان ناوگان هاي آمريکايي وقتي مي خواهند از آبهاي جنوبي ايران عبور کنند، از ترس بچه هاي رزمنده ما ، از آب هاي عمان عبور مي کنند. چون حتي مي ترسند از آب هاي آزاد نزديک ما عبور کنند.
- مگر ما در آب هاي آزاد ناو هاي آن ها را تهديد مي کنيم؟
خير. ما تهديد نمي کنيم ولي از خودمان دفاع مي کنيم. اما آن ها اين قدر از ما مي ترسند که مي روند از آب هاي عمان تردد مي کنند و اين مسئله حتي موجب اعتراض عمان هم شده است. ما ملت قدرتمندي هستيم و نه مي توانند ما را از سلاح بترسانند و نه از تحريم. اما در عمل ، تحريم با سلاح هيچ فرقي ندارد. يکي مي گويد حمله نظامي مي کنم و ديگري مي گويد اجازه نمي دهيم پول هايتان جابجا شود و نفت بفروشيد.
- تفاوت تحريم با حمله نظامي اين است که اگر گزينه نظامي انتخاب شود راه برگشت ندارد، اماتحريم ها با گفتگو قابل لغو شدن هستند. شما فکر نمي کنيد دولتي که ما را تحريم مي کند، راه گفتگو را همچنان باز نگه داشته است؟
مگر وقتي گزينه نظامي را در منطقه استفاده کردند به چه نتيجه اي رسيدند؟ در عراق و افغانستان به کجا رسيدند؟
- ساقط شدن حکومت صدام و طالبان نتيجه به کار گيري گزينه نظامي بود. همين طور ساقط شدن قذافي در ليبي.
در سوريه که سلاح مي دهند به کجا رسيدند؟ صدام را هم مردم عراق ساقط کردند. صدام خودش رفتني بود و به دليل جنايت هايي که کرده بود قابل تحمل نبود.
- من همچنان اين سوال برايم مطرح است که با توجه به آثار يک حمله نظامي، چطور شما معتقديد گزينه نظامي با گزينه تحريم تفاوتي ندارد؟
براي اينکه اين ها روش ديپلماتيک ندارند. اين ها چرا چند سال است که در مذاکرات ما با ۱+۵ ، ما را بازي مي دهند؟ پس روش آن ها ديپلماتيک نيست.
- همين روش گفتگو که به عقيده شما غير ديپلماتيک است، بهتر از اين نيست که به کشور ما حمله نظامي کنند؟
اگر آن ها حمله کنند، ما هم مي زنيم. خيلي هم قوي تر از آن ها مي زنيم. براي اين که کار به گزينه نظامي نرسد، آنها بايد منطق گفتگو داشته باشند.
- شما کلا رسيدن به گزينه نظامي را بر ادامه يافتن گفتگوها و مذاکرات ترجيح مي دهيد؟
ما براي هر دو مورد آمادگي داريم و بايد ببينيم اراده آن ها چيست. اين ها در گفتگو صداقت ندارند و تمام تلاششان اين است که از ما زمان بگيرند. همه تلاششان اين است که ما را فريب بدهند و حق ما را ندهند. اما ما محکم ايستاده ايم و آن ها بايد روش هاي خودشان را اصلاح کنند.
- با اين نگاه، مي توان نتيجه گرفت که فعلا راه مذاکره مسدود است؟
بله. اگر روش هاي خودشان را اصلاح کنند، امکان دارد با آن ها مذاکره کنيم.
- ممکن است ما هم در مواضع خود تغييري ايجاد کنيم تا مذاکرات به نتيجه برسد؟
ما کجاي کارمان اشتباه بوده که آن را اصلاح کنيم؟ ما بايد چکار کنيم؟
- مثلا از قول آقاي آصفري نقل شده بود که ما هم تعليق غني سازي بيست درصدي را مي پذيريم. آيا اين احتمال وجود دارد؟
در جريان مذاکره ممکن است با تعليق غني سازي بيست درصدي هم موافقت کنيم. اما از باب لطف است که ما اين کار را مي کنيم. وگرنه ما حق داريم تا جايي که نياز داريم غني سازي را انجام دهيم. اما اگر در مذاکرات صادقانه حرف بزنند ممکن است ما هم قبول کنيم که غني سازي بيست درصدي را متوقف کنيم. ما ۸۵۰هزار نفر بيمار داريم که براي درمان آن ها نياز به غني سازي بيست درصدي داريم و براي اين منظور، رآکتور تهران را بايد فعال نگه داريم. اما اگر بيست درصد را به ما بدهند، ممکن است غني سازي را متوقف کنيم. اما غني سازي سه و نيم درصد و پنج درصد را براي سوخت نيروگاه هاي هسته اي خودمان نياز داريم و بايد آن را تامين کنيم.