نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به نامه جمعی از طلاب/ شیعه فقط خوارج و ناصبی‌ها را کافر می‌داند

منبع
فارس
بروزرسانی
پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به نامه جمعی از طلاب/ شیعه فقط خوارج و ناصبی‌ها را کافر می‌داند
فارس/ آيت الله مکارم شيرازى در پاسخ به نامه جمعي از طلاب حوزه علميه قم گفت: ما در بحث کفار با صراحت گفته‌ايم تنها دو گروه از مدعيان اسلام کافرند؛ خوارج مانند خوارج نهروان و آنها که هم عقيده با آنان هستند و ناصبى‌ها يعنى کسانى که با اهل‌بيت عداوت و دشمنى دارند. به گزارش خبرگزاري فارس از قم، متن اين نامه که به امضاي جمعي از طلاب حوزه علميه قم رسيده به اين شرح است: به عرض مى‌رساند بعد از تشکيل جلسه مقدماتى کنگره خطر جريان‌هاى تکفيرى شور و ولوله‌اى در ميان طرفداران تکفيرى‌ها افتاده و از آثار گسترده اين کنگره به وحشت آمده‌اند، به ويژه از تأثيرگذارى آن بر علماى اهل سنت بيمناک‌ هستند و براى مقابله با آن مطابق معمول متوسل به دروغ‌ها و تهمت‌ها درباره شيعه شده‌اند و آن را در شبکه‌هاى خود نشر داده‌اند، از جمله يکى از شبکه‌هاى دروغ‌پرداز آنها گفته است (شما شيعه‌ها هم تکفيرى هستيد، يعنى همه مسلمانان را جز خودتان کافر مى‌دانيد). مى‌خواستيم نظر مبارکتان را در اينباره بيان فرماييد. پاسخ آيت‌الله مکارم شيرازي به اين نامه به شرح زير است: اولا: چه خوب بود اين آقايان با ما هم صدا مى‌شدند و مى‌گفتند گروه تکفيرى خطرى براى جهان اسلام هستند، زيرا نام اسلام را همه جا با خشونت و ترور و آدم‌کشى همراه ساختند و مانع پيشرفت اسلام در جهان شده‌اند. اسلامى که دين رحمت و رأفت و محبت است. آيا نبايد همه ما در پيشگاه خدا احساس مسئوليت کنيم و به جاى دفاع از آنها بگوييم آنها خطاکارند و در اشتباهند و گروه اندکى هستند و کارشان را محکوم کنيم؟ اين آقايانى که به دفاع از تکفيرى‌ها برخاسته‌اند اگر صحنه‌هايى که همه روز در عراق يا نقاط ديگر به وسيله تکفيرى‌ها به وجود مى‌آيد، يعنى بدن‌هاى قطعه‌قطعه شده کودکان و زنان و افراد بيگناه را ببينند و جوى خونى که از کنار آن راه افتاده است را از نزديک مشاهده کنند آيا واقعا وجدانشان ناراحت نمى‌شود؟ به خصوص اينکه تنها شيعيان قربانى اين خشونت‌ها نيستند بسيارى از اهل سنت هم گرفتار آن شده‌اند. بياييد احساس مسئوليت کنيم و حضور خود را در پيشگاه خداوند در قيامت به ياد آوريم و به جاى دفاع از اين بدعت وحشتناک که در طول تاريخ اسلام سابقه نداشته فرياد اعتراض بلند کنيم و بگوييم اسلام از اين‌گونه اعمال بيزار است. ثانيا: شما درباره شيعه هرچه بگوييد اين حقيقت را نمى‌توانيد انکار کنيد که ما با صراحت به عنوان مرجع تقليد شيعه مى‌گوييم طبق رواياتى که از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و امامان اهل‌بيت(عليهم السلام) نقل شده تمام کسانى که به سوى قبله نماز مى‌خوانند جان و مال و ناموسشان محترم است و ريختن خون آن‌ها گناه بزرگ و غير قابل بخشش است، مگر اين‌که مرتکب قتلى شده باشند يا واقعا مفسد فى‌الارض باشند مانند قاچاقچيان مواد مخدر. بياييد شما هم شجاعت کرده و اعمال آنها را به همين صورت که گفتيم محکوم کنيد ولى متأسفانه بعيد مى‌دانيم که اين کار را انجام دهيد، چرا که با نهايت تأسف به دفاع از آنها برخاسته‌ايد، قابل توجه اينکه تمام کسانى که جليقه انتحارى مى‌پوشند و خود را در ميان بيگناهان منفجر مى‌کنند و حمام خون به راه مى‌اندازند يا با انفجار خودروهاى بمب‌گذارى شده، گروه عظيمى از مسلمين را داغدار و عزادار مى‌کنند آرى در ميان همه آنها يک نفر شيعه پيدا نمى‌شود. بارها جوانان شيعه از ما خواسته‌اند که به آنها اجازه دهيم مقابله به مثل کنند با صراحت گفته‌ايم هرگز اين کار جايز نيست، اگر کسى فرزند شما را بکشد بايد قاتل را پيدا کرده و محاکمه کنيد نه اينکه فرزند او را به قتل برسانيد، اسلام با چنين کارى مخالف است. ثالثا: شما کتاب‌هاى فقهى ما را ببينيد (مخصوصا رساله‌هاى عمليه که براى تمام شيعيان جهان به زبان‌هاى مختلف نوشته شده است را بررسى کنيد). ما در بحث کفار با صراحت گفته‌ايم تنها دو گروه از مدعيان اسلام کافرند؛ خوارج مانند خوارج نهروان و آنها که هم عقيده با آنان هستند و ناصبى‌ها يعنى کسانى که با اهل‌بيت عداوت و دشمنى دارند. البته ممکن است فتواى شاذّ و نادرى برخلاف اين باشد ولى مشهور و معروف فقهاى ما همان است که در بالا گفته شد. من تعجب مى‌کنم اگر آنها غرض خاصى ندارند چرا راه دور مى‌روند، رساله‌هاى مراجع حى و حاضر شيعه در قم و نجف را بردارند و ببينند چيزى جز آنچه عرض شد در آن ديده مى‌شود. با اين حال چگونه مى‌توان شيعه را متهم به تکفيرى بودن کرد؟ در پايان اميدوارم اين مدافعان با ما هم صدا شده و در اين کنگره عظيم که بسيارى از اهل سنت از کشورهاى مختلف اسلامى در آن شرکت خواهند کرد، شرکت کنند و مطمئن باشند جز سخنان منطقى و کتاب و سنت در آن حاکم نيست.