نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

رهبر انقلاب: راه‌حل منطقی ایران درمسئله فلسطین رفراندوم از فلسطینیان واقعی است

منبع
khamenei.ir
بروزرسانی
رهبر انقلاب: راه‌حل منطقی ایران درمسئله فلسطین رفراندوم از فلسطینیان واقعی است
khamenei.ir/ در بيست و پنجمين روز از ماه مبارک رمضان ۱۴۳۹، جمعي از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، عصر امروز (يکشنبه) با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي ديدار کردند. گزيده‌اي از بيانات رهبر انقلاب در اين ديدار به شرح زير است: * ما الان در دنيا کشوري هستيم که بيشترين دشمن را در بين دولت‌هاي مستکبر و قدرت‌هاي بي‌ارزش داريم و بيشترين طرفدار را هم در بين توده‌هاي مردم در بسياري از کشورها داريم. آن مقدار که جمهوري اسلامي در خيلي از کشورها آبرومند است، از کشورهاي همسايه و فراتر از همسايه، هيچ کشور ديگري اين مقدار آبرومند و داراي علاقه‌مند و ارادتمند نيست؛ براي همين است که دشمنان خبيث و مصممي هم دارد. حالا فرض کنيد آن شمر زمان، نخست‌وزير کودک‌کُش رژيم اشغالگر مي‌رود اروپا مظلوم‌نمايي مي‌کند که بله، ايران مي‌خواهد ما را نابود کند. شمر به معناي واقعي کلمه اين‌ها هستند؛ اين‌ها از لحاظ ظلم و ستم سرآمد همه‌ي ظالمان تاريخند. آن مخاطب اروپايي هم گوش مي‌دهد و سر تکان مي‌دهد و نمي‌گويد شما الان در غزه و قدس داريد اين جنايت‌ها را مي‌کنيد. جمهوري اسلامي در همه‌ي مسائل منطقي عمل مي‌کند. در بحث رژيم صهيونيستي، جمال عبدالناصر شعار مي‌داد که يهودي‌ها را در دريا مي‌ريزيم. اما ما از روز اول چنين حرف‌هايي نزديم. ما از روز اول يک طرحي اعلام کرديم، گفتيم امروز دموکراسي يک شيوه‌ي مدرن است که همه‌ي دنيا قبول دارند؛ گفتيم براي تعيين تکليف کشور تاريخي فلسطين به مردم فلسطين مراجعه کنيد. اين طرح در سازمان ملل به‌عنوان نظر جمهوري اسلامي ثبت شده است. آن‌هايي که واقعاً فلسطيني‌اند و از ۸۰سال پيش، ۱۰۰سال پيش ساکن فلسطين بوده‌اند -هم مسلمان و هم يهودي و هم مسيحي- در هر جايي که هستند -چه در سرزمين‌هاي اشغالي چه خارج از آن- از آن‌ها نظرسنجي شود، هر چه آن‌ها گفتند همان بشود. اين نظر بدي است؟ اروپايي‌ها اين را حاضر نيستند بفهمند؟ بعد، آن کودک‌کُشِ ظالم خبيث شمرصفت مي‌رود مظلوم‌نمايي مي‌کند که ايران مي‌خواهد چند ميليون جمعيت از ما را از بين ببرد. * دانشگاه مرکز بسيار مهمي براي تقويت قوه‌ي عاقله‌ي کشور است. اساتيد نقش فوق‌العاده و ويژه‌اي در تقويت اين قوه‌ي عاقله دارند. اگر دانشگاه بخواهد اين نقش را درست ايفا کند يک الزاماتي دارد: ۱. درگير شدن دانشگاه با مسائل و مشکلات کشور ۲. تربيت فرهنگي، اخلاقي و هويتي دانشجويان ۳. صيرورت و تحول دائمي در دانشگاه * ️بايد رويکرد «مصرف‌کنندگي علم» در کشور را به رويکرد «توليد علم» تبديل کنيم. تا کي بايد مصرف‌کننده‌ي علم ديگران باشيم؟ ما ننگمان نمي‌آيد پيش کسي که داراي علم است،‌ شاگردي کنيم؛ اما شاگردي يک حرف است و تقليد يک حرف ديگر. چرا تا گفته مي‌شود که به علوم انساني اسلامي فکر کنيم، بعضي مي‌گويند آقا مگر اين علم است؟ علوم تجربي که نتايجش قابل تجربه در آزمايشگاه است اين‌همه غلط بودن يافته‌هايش روز‌به‌روز دارد اثبات مي‌شود؛ آن‌وقت از علوم انساني چه توقعي داريد؟ در علوم اقتصاد، فلسفه، مديريت و علوم گوناگون انساني چقدر حرف‌هاي متضاد و متعارض وجود دارد. علم، آن چيزي است که شما به آن دست پيدا کنيد و از ذهنتان تراوش کند. بله، ما مانند يک کالا که از ديگري مي‌گيريم، از علم ديگران استفاده مي‌کنيم اما اين نمي‌تواند دائمي باشد. گاهي علم ديگران درست منتقل نمي‌شود، گاهي آن بخش خوبش را نمي‌دهند، گاهي علمِ نو و به‌روزشده را نمي‌دهند که اين اتفاق بارها در دوره‌ي طاغوت افتاده است. بنابراين بايد توليد علم کنيم. مشروح بيانات رهبر انقلاب در اين ديدار در ادامه مي‌آيد: رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (يکشنبه) در ديدار صدها نفر از اساتيد، اعضاي هيئت‌هاي علمي و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمي، دانشگاه را از مراکز بسيار مهم «تربيت قوه عاقله کشور» خواندند و با تبيين سه ضرورت اساسي دانشگاهها يعني «درگير شدن با مسائل و چالشهاي کشور»، «تربيت فرهنگي، اخلاقي و هويتيِ دانشجويان» و «تحول دائم و اصلاح مستمر در محيط هاي دانشگاهي» تأکيد کردند: مسائل و مشکلات کشور بايد عالمانه حل شود و استفاده از توانايي ها و ظرفيت هاي دانشگاهها و اساتيد و دستان توانا و مستعد جوانان پر تلاش و پر انگيزه در اين مسير، بسيار اساسي و مهم است. حضرت آيت الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان‌شان موارد مطرح‌شده از طرف اساتيد در اين ديدار را بسيار خوب و معطوف به مسائل و چالشهاي کشور ارزيابي کردند و گفتند: در سخنان اساتيد محترم به مقولات مهمي همچون اقتصاد، آسيبهاي اجتماعي، برجام، آب، هواوفضا، نوآوري، ديپلماسي علمي، سينما و هنر و ازدواج و خانواده پرداخته شد که نشان‌دهنده حرکت پيشرونده فکري و انگيزه‌ايِ جامعه دانشگاهي است. ايشان دانشگاه را مرکزي مهم براي «تربيت قوه عاقله کشور» خواندند و افزودند: دانشگاه خوب براي اداره کشور حياتي است و در فرآيند ايجاد و پرورش قوه عاقله کشور، اساتيد عزيز نقشي بسيار برجسته و حساس برعهده دارند. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسي براي تحقق اين هدف مهم و نقش آفريني مؤثر دانشگاهها در پيشرفت کشور اشاره کردند. ايشان در بيان اولين سرفصل، بر «لزوم درگير شدن دانشگاه با مسائل کشور» تأکيد و خاطرنشان کردند: مشکلات امروز و فرداي کشور بايد عالمانه حل شود، زيرا مواجهه غيرعلمي و غيرمدبرانه با مشکلات موجب پيچيده و افزون شدن آنها خواهد شد. حضرت آيت الله خامنه‌اي سپس با اشاره به برخي مسائل و مشکلات کشور که نيازمند ورود جدي و عالمانه دانشگاه است، گفتند: به عنوان نمونه در مسئله مهم اقتصاد که برخي معتقدند مشکلات آن ناشي از بعضي شيوه‌هاي مديريتي ضعيف يا غلط است، دانشگاه بايد با کار علمي و راهگشا ورود کند. ايشان در همين زمينه افزودند: چندين بار به مسئولان عالي‌رتبه دولتي توصيه کرده‌ام که ديدگاههاي متنوع اساتيد اقتصاد را جمع‌آوري و از آنها استفاده کنند، زيرا ديدن و شنيدن اين نظرات راهگشاست. رهبر انقلاب اسلامي، «صنعت» را زمينه‌اي ديگر براي ورود پيشرفت‌آفرين و رونق‌بخش دانشگاهها برشمردند و با تأييد تصويب فرصت مطالعاتي يک‌ساله براي اساتيد در صنعت، گفتند: دانشگاه بايد از نزديک با مشکلات صنعت آشنا شود و آنها را حل کند تا نياز نباشد براي حل مشکلات صنعت نفت يا صنعت برق چشم به بيگانگان بدوزيم. ايشان با اشاره به برخي سخنان از جمله ابراز ناچاري در استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته شرکت‌هاي خارجي براي افزايش استخراج نفت، گفتند: نتيجه ناچاري در بستن قرارداد با شرکت‌هاي خارجي آن است که آنها مواردي را به کشور تحميل مي‌کنند. حضرت آيت الله خامنه‌اي تجربه غني‌سازي 20درصد را نمونه‌اي درخشان از توانايي و استعداد جوانان کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: در دوره‌اي که براي فروش اورانيوم غني‌شده 20درصد شرط و شروط گذاشته بودند و برخي مسئولان نيز به دادن امتيازاتي در اين زمينه گرايش پيدا کرده بودند، با تلاش جوانان و با پافشاري و استقامت توانستيم به اورانيوم 20درصد دست يابيم و دنيا در کمال ناباوري ديد که ما به اورانيوم امريکا و روسيه و فرانسه احتياج نداريم. ايشان افزودند: آن استعدادي که قادر به انجام دادن چنين کار حيرت‌انگيزي است، چرا نتواند راندمان چاههاي نفت را افزايش دهد؟ رهبر انقلاب اسلامي «آسيب هاي اجتماعي» را زمينه ديگري براي درگير شدن جامعه دانشگاهي با مسائل کشور دانستند و خاطرنشان کردند: حدود سه سال است دستگاههاي مختلف سه قوه را در اين مسئله فعال کرده ايم و کارهاي خوبي هم شده است که در درازمدت نتيجه مي دهد اما دانشگاهها مي توانند با پيشنهادات و راه‌حل‌هاي خود، حل مسئله مهم آسيب هاي اجتماعي را تسريع کنند. «کمک به اصلاح زنجيره چرخه توليد و مصرف» از ديگر توصيه هاي حضرت آيت الله خامنه اي به اساتيد و پژوهشگران دانشگاهي بود. ايشان بررسي علمي «موانع توليد کالاي با کيفيت داخلي» و «ريشه يابي روان شناختي و جامعه شناختي تمايل برخي قشرها به کالاهاي خارجي» را از ديگر مسائلي دانستند که جامعه دانشگاهي مي تواند درباره آنها راه‌حل‌هاي عالمانه، عيني و قابل تحقق دهد. رهبر انقلاب اسلامي در جمع بندي اولين محور سخنانشان در جمع اساتيد يعني «درگير شدن جامعه دانشگاهي با مسائل و چالشهاي کشور»، بر نکته مهمي تأکيد و خاطرنشان کردند: همانطور که بارها گفته ام تحقق اين همکاري، نيازمند طلب و خواست مديران و مسئولان کشور است بگونه اي که مدير بايد به در خانه دانشمندان برود نه اينکه دانشمند پشت در اتاق مدير معطل بماند. ايشان از مسئولان دولتي حاضر در جلسه خواستند مسئله ارتباط مراکز و دستگاهها با دانشگاهها را به‌طور جدي در جلسات دولت مطرح و پيگيري کنند. حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين محور دوم بحث‌شان در نشست با اساتيد و محققان گفتند: عقل در نگاه اسلامي، دستگاه محاسبه کننده مادي نيست بلکه عامل تعالي و رشد انسان، معتقد کردن فرد به سبک زندگي اسلامي و تأمين کننده ارتباطات مختلف زندگي است و براي تحقق اين ظرفيت عظيم، قوه عاقله بايد تربيت فرهنگي، معنوي و اخلاقي يابد. ايشان به جامعه دانشگاهي تأکيد کردند: جوان پاک دانشجو را با ايمان، شجاع، اهل اقدام، اهل کار و تلاش، داراي اعتماد به نفس، حق پذير، حق طلب، اهل مبارزه با ظلم و تعرض، و اهل مهرباني و گذشت بار بياوريد تا بتواند در آينده، جامعه را به درستي مديريت کند. رهبر انقلاب اسلامي به عنوان مثالي در ضرورت تربيت معنوي و اخلاقي، به ناهنجاري هاي رايج در فضاي مجازي از جمله تهمت، بدگويي، بردن آبروي مؤمن، و برجسته کردن ضعفهاي کوچک اشاره کردند و افزودند: تربيت معنوي مي تواند جلوي اين مشکلات را بگيرد. حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: جوان امروز را با هويت بار بياوريد چرا که اگر جامعه اي احساس هويت نکرد، در مقابل صداهاي بلند تحکم آميز به راحتي مغلوب مي شود اما برخورداري از هويت ديني، ملي و انساني به جامعه احساس عزت و ايستادگي مي دهد. محور پاياني مباحث حضرت آيت الله خامنه اي به بيان مصاديق عيني ضرورت «صيرورت و اصلاح و تحول دائم دانشگاهها» اختصاص داشت. ايشان، تبديل «رويکرد مصرف‌کنندگي علم به توليدکنندگي علم» را از جمله اين مصاديق دانستند و گفتند: بارها گفته ايم در مقابل علم ديگران شاگردي مي کنيم اما شاگردي با تقليد و مصرف کردنِ هميشگي فرق دارد. حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد از کساني که معتقدند نبايد دنبال تبيين و تدوين علوم انساني اسلامي برويم زيرا علوم انساني در همين نظريات رايج منحصر است، افزودند: اين همه ديدگاههاي متعارض در اقتصاد، مديريت، فلسفه و ديگر علوم انساني آيا نشان‌دهنده بطلان برخي ديدگاهها نيست؟ ضمن اينکه حتي در علوم تجربي نيز غلط بودن برخي حرفها ثابت شده و مي‌شود، پس چرا برخي علوم انساني اسلامي را رد مي کنند. ايشان منتقل نشدن صحيح يا کامل علوم ديگران و به‌روز نشدن اينگونه علوم در داخل را از ديگر نشانه هاي ضرورت حرکت به سمت توليد علم خواندند و افزودند: نبايد تجربه هاي غلط دوران رژيم گذشته را تکرار کرد. حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري پيشرفت هاي تحسين برانگيز کشور در نانو، سلولهاي بنيادين، هسته اي، زيست فناوري، پزشکي و علوم ديگر گفتند: برخي، اين پيشرفتهاي عيني را که حتي مراکز جهاني نمي توانند آنها را انکار کنند، حبابي مي خوانند تا مردم و جامعه دانشگاهي را مأيوس کنند، اما اينگونه حرفها صددرصد اشتباه است. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان درباره مصاديق عيني ضرورت تحول در دانشگاهها افزودند: «هدفمند کردن تحقيقات» مهم است و پژوهشها بايد با دو هدف اساسي «تأمين نيازها و حل مسائل کشور» و «رسيدن به اوج و مرجعيت علمي و حضور در جمع سرآمدان جهاني علم» صورت گيرد. ايشان خاطرنشان کردند: موضوع مقاله محوري موافقان و مخالفاني دارد، البته مقالاتي که مورد استناد قرار مي گيرد براي کشور آبرويي است اما نبايد در مسير ارتقاي علمي استادان، توليد مقاله اصل و ضابطه قرار گيرد. رهبر انقلاب «آمايش آموزش عالي» را از ديگر تحولات لازم در دانشگاهها برشمردند و افزودند: اين سند در سال 95 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده اما اجراي آن پيشرفت نداشته است. حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: آمايش آموزش عالي نوعي تقسيم کار ملي ميان دانشگاهها در بخشهاي مختلف علمي است که ضمن هم افزايي، برنامه ريزي براي رشد علمي و ارزيابي وضع علمي کشور را آسان مي کند. «تحقق کامل نقشه جامع علمي کشور» از ديگر مسائلي بود که رهبر انقلاب آن را در مسير اصلاح و تحول مستمر دانشگاهها ضروري دانستند. ايشان نقشه جامع علمي کشور را خوب ارزيابي کردند اما گفتند: بدنه دانشگاهي که بايد اين نقشه را اجرا کند از آن، به حد کافي مطلع نيست بنابراين بايد جلساتي براي تبيين و عملياتي کردن نقشه جامع علمي در دانشگاهها برگزار شود. «خطر نامتوازن شدن رشته هاي دانشگاهي و افزايش گرايش به رشته هاي درآمدزا» که باعث کم شدن گرايش به رشته هاي بسيار مهمي همچون رياضي و فيزيک شده است و تأکيد بر حل اين مشکل، خواسته ديگر رهبر انقلاب از جامعه دانشگاهي بود. رهبر انقلاب در نوعي جمع بندي خطاب به استادان و اعضاي هيأت هاي علمي دانشگاهها تأکيد کردند: دانشجويانِ خود را اميدوار و خوشبين به حال و آينده کشور، معتقد به توانايي ها و ظرفيت هاي داخلي و آشنا به موقعيت کشور تربيت کنيد تا مطمئن شوند همانگونه که پيشرفتهاي کشور نسبت به دو سه دهه گذشته، تحسين برانگيز است، آينده کشور نيز در مقايسه با امروز به مراتب درخشان تر خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جايگاه رفيع جمهوري اسلامي در ميان توده هاي اکثر ملت ها افزودند: ايران اسلامي در ميان دولت هاي مستکبر و بي ارزش بيشترين دشمنان را دارد همانگونه که در توده هاي مردم منطقه و اغلب کشورها بيشترين آبرو، طرفداري و نفوذ را دارد و همين موجب شده است که دشمنان خبيث دائم به فکر توطئه باشند که به فضل الهي در مقابل ملت ايران و جمهوري اسلامي همچنان شکست خواهند خورد. حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مظلوم‌نمايي شمرِ زمان يعني نخست وزير کودک‌کش رژيم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: اين جنايتکار که سرآمد همه ظالمان تاريخ است به اروپايي ها به دروغ گفت ايران مي خواهد ما و چند ميليون يهودي را نابود کند در حالي که راه حل ما براي مسئله فلسطين کاملاً منطقي و منطق بر موازين دموکراسي است. رهبر انقلاب با انتقاد از سکوت اروپايي ها در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و قدس افزودند: هميشه گفته ايم براي تعيين نوع حکومت در کشور تاريخي فلسطين بايد براساس شيوه اي که همه جهان قبول دارد به افکار عمومي مراجعه کرد و از همه فلسطينيان واقعي اعم از مسلمان و يهودي و مسيحي که حداقل 80 سال در اين سرزمين بوده اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمينهاي اشغالي نظرخواهي و همه پرسي شود. حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين طرح جمهوري اسلامي که رسماً در سازمان ملل به ثبت رسيده است آيا با موازيني که جهان قبول دارد منطبق نيست؟ پس چرا اروپايي ها حاضر نيستند آن را بفهمند؟ در ابتداي اين ديدار 13 نفر از اساتيد و اعضاي هيأتهاي علمي حدود دو ساعت به بيان مطالب و دغدغه هاي خود پرداختند. آقايان: دکتر شاهين آخوندزاده – استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران دکتر شهاب اسفندياري – استاديار دانشگاه هنر دکتر محمد جمشيدي – استاديار دانشگاه تهران دکتر محمدرضا جوادي يگانه – دانشيار دانشگاه تهران دکتر فرزاد جهانين – استاديار دانشگاه شاهد دکتر دهقاني فيروزآبادي – دانشيار دانشگاه صنعتي شريف دکتر محمدمهدي طهرانچي – استاد دانشگاه شهيد بهشتي دکتر پيمان صالحي – استاد دانشگاه شهيد بهشتي حجت الاسلام دکتر سيدعباس موسويان – استاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي دکتر کامران داوري – استاد دانشگاه فردوسي مشهد دکتر شاهين محمد صادقي – دانشيار دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي دکتر جعفر اصلاني – استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران و خانم دکتر مريم حاج عبدالباقي – استاديار دانشگاه آزاد اسلامي در سخنان خود بر اين محورها تأکيد کردند: - انتقاد از اختلافات جناحي و انکار موفقيت‌هاي کشور - ضرورت توجه به پژوهش و بالابردن سهم آن در بودجه - انتقاد از نگاه سياست‌زده به دانشگاه و تغيير رؤساي دانشگاه‌ها پس از تغيير دولت‌ها - اهميت توجه به سينما و سياستگذاري صحيح در حوزه فرهنگ و هنر - ضرورت درس گرفتن از برجام و فهم تجربه آن - لزوم يافتن راه حل پايدار و اقدامات فوق العاده در برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي با استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي - ابراز نگراني از کاهش جمعيت و افزايش سن ازدواج و پيشنهاد ايجاد رشته‌هاي دانشگاهي مرتبط با خانواده - ابزار نگراني از رکود علمي در حوزه علوم فضايي - تأکيد بر لزوم جهاد علمي با الگوگيري از تجربه موفق دفاع مقدس - لزوم توسعه صنعت هسته‌اي بويژه رآکتورهاي کوچک هسته‌اي - ضرورت اقدام عاجل درباره وضعيت آب و انجام تغييرات بنيادي براي بهبود آن - لزوم قرار گرفتن صنعت بانکداري در خدمت اقتصاد واقعي - توجه به ديپلماسي علمي و ديپلماسي سلامت - لزوم برطرف کردن موانع استفاده فراگير از کالاهاي ايراني در پايان ديدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و حاضران، روزه خود را همراه با ايشان افطار کردند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره