فارس/ مصوبه راهبردها و اقدامات فرهنگي حمايت از کالاي ايراني از سوي رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شد.
به گزارش مرکز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد راهبردها و اقدامات فرهنگي حمايت از کالاي ايراني در سطوح خانواده، جامعه و سازمانها و دستگاههاي دولتي و غير دولتي را براي اجراء به دستگاههاي مسئول ابلاغ کرد.
در متن کامل اين مصوبه که در جلسه ۸۰۷ جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده، آمده است: مصوبه «راهبردها و اقدامات فرهنگي حمايت از کالاي ايراني در سطوح خانواده، جامعه و سازمانها و دستگاههاي دولتي و غير دولتي» که در جلسه ۸۰۷ مورخ ۱۸ ارديبهشت سال ۹۷ شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بنا به پيشنهاد دبيرخانه شوراي عالي به تصويب رسيده است، ابلاغ ميشود.
اين مصوبه در بخش فرهنگي، تبليغي و ترويجي، شامل موارد تقويت هويت و غرور ملي در اقشار جامعه بهويژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کمک گروههاي مرجع و جلوگيري از هرگونه اقدام تضعيفکننده اتحاد و انسجام ملي با تأکيد بر ايجاد انس، علاقه و تعصب به مؤلفههاي هويت ملي همچون پرچم و سرود ملي و افتخار به ايراني بودن، تبليغ حمايت از کالاي ايراني و توليد و مصرف آن بهعنوان ضرورت، عرق و افتخار ملي و نماد استقلال، خوداتکايي، خودباوري و هويت ملي، نهادينهسازي، خوداتکايي و تبديل آن به باور ملي و تبيين پيامد وابستگيهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي مصرف کالاي خارجي، ترويج فرهنگ تحريم مصرف کالاي قاچاق است.
همچنين در بخش ترويج فرهنگ رقابت سالم و سازنده ميان توليدکنندگان کالاي ايراني نکاتي مانند تضمين ارتقاي کيفيت کالاي ايراني با رويکرد مرغوبيت کالا، براساس رعايت استانداردها و ارزيابي مستمر آنها، فراواني، تنوع محصول، قيمت مناسب و افزايش قدرت انتخاب مشتري، فرهنگسازي در زمينه رعايت انصاف، اخلاق کسب و کار، حقوق و نياز مصرفکننده و گسترش کمي و کيفي خدمات پس از فروش ابلاغ شده است.
اين مصوبه در بخش حمايت مادي و معنوي، تبليغي و ترويجي از سرمايهگذاري، کارآفريني، توليد، عرضه و مصرف کالاهاي ايراني نيز بر اصلاح رويکرد تبليغات عمومي به حمايت از تبليغ محصولات استاندارد توليد داخل از رسانههاي داخلي و فضاي شهري و حمايت از تبليغ محصولات ايراني در رسانهها و شبکههاي بينالمللي خارجي زبان و تأکيد بر لزوم استفاده از نامهاي ايراني و خط و زبان فارسي در معرفي و تبليغ کالا، نشان دادن و برجستهسازي استفاده از کالاهاي ايراني توسط بازيگران در فيلمهاي سينمايي، سريالهاي تلويزيوني، هنرهاي نمايشي و تئاتر براساس ضوابط و مقررات و ساخت و پخش سريالهاي نمايشي فاخر، مستندهاي علمي و کاربردي، برنامههاي آموزشي و کارشناسي نقد و مناظره، جشنوارههاي مرتبط درخصوص حمايت از توليد ملي، کالاي ايراني و کارآفرينان و توليدکنندگان درجهت آموزش و ترويج کارآفريني تأکيد دارد.
همچنين برنامهريزي براي ايفاي نقش زنان در خانواده در راستاي مصرف کالاي ايراني و اصلاح الگوي مصرف، ترويج مشارکت عمومي در حمايت از کالاي ايراني با استفاده از ظرفيت گروههاي مردمي، اصناف، دانشگاهيان، هنرمندان و ورزشکاران، حمايت از شکلگيري نمانام (برند) هاي ويژه کالاهاي ايراني و معرفي آن در سطح کشورهاي اسلامي، منطقه و جهان نيز ابلاغ شده است.
در اين مصوبه حمايت از توليد آثار، محصولات و نشانهاي تجاري فرهنگي با رويکرد اسلامي- ايراني و صادرات آنها نيز با تاکيد بر نکات علمي، مهارتي، فناوري و نوآوري، جهتدهي طرحهاي پژوهشي کاربردي و پاياننامههاي تحصيلات تکميلي به توليد دانش، فناوري، کالاها و خدمات ايراني و حمايت از آنها، ترويج شرکتهاي دانشبنيان و واحدهاي تحقيق و توسعه، ترويج فرهنگ خريد محصولات شرکتهاي دانشبنيان
فرهنگسازي، ترويج، تقويت و توسعه شاخههاي کار و دانش در هدايت تحصيلي دانشآموزان تاکيد دارد.
در تبصره اين مصوبه نيز آمده است: وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکي؛ آموزش و پرورش؛ صنعت، معدن و تجارت؛ اقتصاد و دارايي و ورزش و جوانان، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، جهاد دانشگاهي، سازمان صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، دفتر تبليغات اسلامي و سازمان ملي استاندارد موظفند براساس وظائف ذاتي و ظرفيتها و امکانات، حسب مورد، برنامه هاي اجرايي بندهاي مرتبط و متناظر با خود را تدوين و اجرا کنند و گزارشي از نتايج اقدامات بهعمل آمده را سالانه به دبيرخانه شوراي عالي ارائه کنند.
بازار