خلبان ایرانی که لیدر بزرگترین عملیات هوایی جهان شد
دفاع مقدس به عنوان بهترين عرصه براي ظهور و بروز رشادت ها و شجاعت هاي رزمندگان ايراني و زمينه اي براي به رخ کشيدن اين رشادت ها به دشمنان است.
هرگاه که به تقويم دفاع مقدس نگاه مي کنيم، مي بينيم که اين تقويم پر است از فداکاري ها و موفقيت هاي رزمندگان به خصوص تيزپروزان نيروي هوايي که با دانش و رشادت هاي خود دشمن بعثي را به سطوح آورده بودند و برخي اوقات نيز دشمن را مانند آنچه در عمليات آزادسازي خرمشهر رخ داد به زانو در آوردند.
سرهنگ خلبان محمود اسکندري
سرهنگ خلبان محمود اسکندري يکي از زبدهترين و نام آشناترين خلبانان ايراني جنگنده بمب افکن فانتوم است که در کارنامه خود حضور در عملياتهاي مهمي همچون حمله به اچ ۳، انهدام پل اروند رود، عمليات بغداد و بازگرداندن فانتوم آسيب ديده از سوريه ديده ميشود. اما در بُعد عملياتي مهمترين عمليات او را ميتوان کمک به انهدام پل اروند رود دانست که خرمشهر را به عراق متصل و به لشکر ۱۱ بعث عراق براي جابجايي تجهيزات و ادوات جنگي و همچنين عقب نشيني احتمالي کمک ميکرد.
ديگر عمليات مهم مرحوم اسکندري را ميتوان عمليات بغداد ناميد که در آن به همراه شهيد عباس دوران به محل برگزاري کنفرانس عدم تعهد در بغداد و پالايشگاه الدوره حمله کردند و امنيت آسمان بغداد که به گفته صدام هيچ کس توان نفوذ به آن را نداشت را از بين بردند. اهميت اين عمليات آنجاست که اگر کنفرانس عدم تعهد برگزار ميشد عراق ميتوانست اهداف ضد انساني خود را بر عليه کشورمان با ايجاد يک اجماع جهاني عمل کند.
چندي پس از اين عمليات، سازمان وحدت آفريقا هم اعلام کرد که بغداد محل مناسبي براي گردهمايي غيرمتعهدها نيست بعد از آنهم کوبا اعلام کرد کنفرانس سران در بغداد تشکيل نخواهد شد.
در عمليات اچ ۳ يا حمله به الوليد نيز نقش سرهنگ اسکندري بسيار مهم و راهبردي بود که يک فروند از هواپيماهاي فانتوم به خلباني شهيد خضرايي و کابين عقبي اصغر باقري مورد هدف قرار گرفته بود و سيستم هيدروليک اين هواپيما آسيب ديده و قادر به سوخت گيري نبود. به همين دليل و با توجه به نزديکي فاصله به سوريه اين فانتوم در سوريه فرود آمد. دو نفر از خلبانان زبده ايراني به نامهاي محمود اسکندري و محمد جوانمردي عازم سوريه شدند تا هواپيماي ايراني را که پس از طي دوره چهار ماهه تعميرات آماده پرواز بود را به ايران باز گردانند. هر کدام از هواپيماهاي جنگنده بايد پس از اورهال تست شوند تا بتوانند به خوبي پرواز کنند. اما اين دو خلبان ايراني با موفقيت کامل و زير آتش سنگين پدافند عراق اين فانتوم ايراني را به سلامت به خاک کشورمان بازگردادند.
امير سرتيپ خلبان فرج الله براتپور
همه ما ايرانيان از دوران دفاع مقدس خاطرات مهمي داريم که از شنيدن آن همواره احساس غرور ميکنيم. يکي از اين عمليات ها، عمليات اچ ۳ يا حمله الوليد است که به رهبري يا ليدري امير سرتيپ خلبان فرج الله براتپور طرح ريزي و رهبري شد. امير براتپور سال ۲۴ در کنگاور کرمانشاه متولد شد و در ۲ سالگي به همراه خانواده به کرمانشاه رفتند.
وي تا مقطع ديپلم در آنجا درس خواند. در مهر سال ۴۷ پس از گذراندن تحصيلات در ايران و آمريکا به درجه ستوان دومي نائل شد. او در مهر سال ۱۳۵۷ هم براي آموزشهاي مديريتي به آمريکا رفت و ۲ ماه مانده به انقلاب به ايران برگشت. مهرماه سال ۶۰ بود که امير براتپور جانشين پايگاه ششم شکاري بوشهر شد و دو سال پس از آن به دانشکده دافوس ارتش رفت و پس از ۲ سال فرمانده پايگاه همدان شد. وي همچنين به مدت ۵ سال و نيم فرمانده منطقه هوايي شيراز بود و پس از آن به مدت ۴ سال و نيم رئيس اداره بازرسي پرواز نيروي هوايي بود.
در اين عمليات ۸ فروند فانتوم ايراني بايد از نوار مرزي ايران، ترکيه و عراق عبور ميکردند و پس از عبور از مرز کشورهاي اردن، رژيم صهيونيستي و عراق وارد خاک عراق شده تا سه پايگاه الوليد معروف به اچ ۳ را بمباران کرده و به کشورمان ايران بازگردند.
براساس طرح ابتدايي قرار بود که ۱۰ فروند فانتوم مسلح (۸ فروند اصلي و ۲ فروند رزرو) از پايگاه سوم شکاري شهيد نوژه همدان به پرواز درآيند و براي گمراهکردن دشمن، دقايقي قبل از بمباران اچ-۳ توسط فانتومها، ۳ فروند اف ۵ از پايگاه دوم شکاري تبريز به پالايشگاه کرکوک حمله کرده و دشمن را به اين عمليات مشغول کنند.
اهميت اين عمليات در اين بود که ارتش عراق چندين فروند از هواپيماهاي مهم و راهبردي خود را به پايگاههاي الوليد منتقل کرده بود تا از گزند نيروهاي ايراني در امان باشد، اما غافل از اينکه ايران دقيقا براي اين هواپيماها و نابودي آنها نقشه دارد و با موفقيت نيز آن را اجرايي کرد. کارشناسان نظامي جهان اين عمليات را موفقترين عمليات نظامي جهان ميدانند که نظير آن در دنيا وجود ندارد.
امير سرتيپ خلبان محمدرضا زارعنژاد
امير سرتيپ خلبان محمدرضا زارع نژاد اشکذري از موفقترين خلبانان نيروي هوايي ارتش در دوران دفاع مقدس است که نامش به علت شکار يک فروند جنگنده مافوق صوت ميگ ۲۵ عراقي در تاريخ نبردهاي هوايي جهان جاويدان شد.
سيزدهمين روز تيرماه سال ٦٥ بود که ناگهان اپراتور رادار کنترل شکاري پدافند تبريز به اين پايگاه هشدار داد که يک فروند ميگ ۲۵ شکاري در حال پرواز در آسمان ايران است. در اين هنگام آژير اسکرامبل پايگاه شکاري تبريز به صدا درآمد و امير زارع نژاد و مجيد شعباني بلافاصله وارد شلتر اف ۵ شدند و براي شکار اين هواپيماي بعثي به پرواز درآمدند.
وي پس از ديدن اين هواپيما در رادار خود بلافاصله اقدام به آماده سازي جنگنده جهت شليک موشکهاي هدايت حرارتي سايدوايندر ميکند که هيچ يک از دو موشک به دليل ايراد فني رها نميشود.
امير زارع نژاد به عنوان آخرين اقدام، سايت هدف گيري مسلسل جنگنده خود را بر روي فاکسبت عراقي تنظيم و به گفته خود انگشت خود را بر روي ماشه مسلسل اف ۵ گذاشته و با وجود تلاش هواپيماي دشمن جهت فرار، ٤٠٠ گلوله به آن شليک ميکند که موجب آتش گرفتن موتور و نهايت سقوط هواپيما در خاک عراق ميشود.
اين شکار نيز از جمله شکارهاي ماندگار در تاريخ نبردهاي هوايي جهان است که رکورد مشابه آن نيز فقط در اختيار خلبانان ايراني قرار دارد.