نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

آمریکا رسماً خواستار فعال‌سازی مکانیسم بازگشت تحریم‌ها

منبع
فارس
بروزرسانی
آمریکا رسماً خواستار فعال‌سازی مکانیسم بازگشت تحریم‌ها

فارس/ در حالي که دولت آمريکا درخواست رسمي خود براي راه‌اندازي ساز و کار مکانزيم بازگشت تحريم ها را به سازمان ملل ارائه داده است چين و روسيه با آن مخالفت کردند حتي کشورهاي اروپايي حاضر در توافق هسته اي که از متحدان سنتي کاخ سفيد به شمار مي روند علنا با اقدام آمريکا به مخالفت پرداختند

به نوشته خبرگزاري رويترز، آمريکا نامه‌اي را تقديم ۱۵ عضو شوراي امنيت سازمان ملل کرده که ايران را به عدم پايبندي به توافق هسته‌اي برجام متهم مي‌کند. 
اين نامه، روند ۳۰ روزه‌اي را آغاز مي‌کند که از لحاظ تئوريک مي‌تواند به «بازگشت خودکار» تحريم‌ سازمان ملل عليه ايران منجر شود.

در همين حال، مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا پنجشنبه شب با حضور در مقر سازمان ملل در نيويورک، درخواست فعال کردن مکانيسم ماشه را به رئيس دوره‌اي شوراي امنيت اين سازمان ارائه کرده است. او پس از اين ديدار، در توئيتر، اين خبر را رسما تأييد کرد و گفت که نامه‌اي را به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل تقديم و تلاش کرده اين او را از عدم پايبندي ايران به برجام آگاه کند.

در صورت فعال‌سازي مکانيسم بازگشت تحريم ها، شوراي امنيت يک ماه فرصت دارد قطعنامه‌اي را براي تمديد تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران تصويب کند؛ در غير اين صورت، تحريم‌ها خود به خود بازخواهد گشت.

اين در حالي است که اين سازوکار تنها از سوي کشورهاي عضو توافق هسته‌اي قابل اجرا خواهد بود و در همين راستا وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با ارسال نامه‌اي رسمي به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد، تأکيد کرده است که آمريکا هيچ حقي براي تلاش در جهت احياي تحريم‌ها ندارد و از همين رو اين اقدام آمريکا بايد از سوي شورا و جامعه بين‌المللي رد شود.

مخالفت روسيه و چين

«واسيلي نبنزيا»، نماينده روسيه در سازمان ملل متحد پنجشنبه مخالفت اين کشور را با اين برنامه آمريکا اعلام کرده است.

«واسيلي نبنزيا»، نماينده روسيه در سازمان ملل، قبل از درخواست رسمي پامپئو از سازمان ملل براي فعالسازي مکانيسم ماشه گفت: «ما معتقديم آمريکا از هيچ حق قانوني يا دليلي براي آغاز اين روند برخوردار نيست. ما البته با آن مخالفت خواهيم کرد.»

زاخارووا در نشست خبري روز پنجشنبه گفت: «طرح آمريکا براي بازگرداندن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران که بعد از حصول توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ براي حل و فصل اختلافات پيرامون برنامه هسته‌اي ايران ملغي شده بودند فاقد وجاهت قانوني هستند و ناگزير، شکست خواهد خورد.» 

سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در واکنش به تلاش آمريکا درخصوص فعال‌سازي مکانيسم ماشه گفت: تقاضاي آمريکا فاقد اساس حقوقي و منطق است. اين چيزي جز نمايشي سياسي که توسط آمريکا طراحي شده نيست. اين درخواست حمايت اعضاي شوراي امنيت را دريافت نخواهد کرد و جامعه بين‌المللي نيز آن را قبول نخواهند کرد.

طرف هاي اروپايي برجام به شوراي امنيت نامه دادند

ساعتي پس از تسليم نامه رسمي آمريکا به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل، تروئيکاي اروپايي شامل رهبران سه کشور انگليس، آلمان و فرانسه نامه‌اي را در مخالفت با اين تصميم ايالات متحده به شوراي امنيت ارسال کرده‌اند.

در بيانيه اين سه کشور خطاب به شوراي امنيت سازمان ملل، ضمن اشاره به لزوم ادامه تلاش براي يافتن راه‌حل مناسب جهت خروج از شرايط فعلي، بر مخالفت اين سه کشور با تصميم آمريکا و همچنين پايبندي هر سه کشور اروپاييِ طرف برجام به توافق هسته‌اي تاکيد شده است.

طرف‌هاي توافق هسته‌اي با ايران، موسوم به برجام، کشورهاي روسيه، چين، آلمان، انگليس، فرانسه و آمريکا بودند که آمريکا در ماه مي ۲۰۱۸ به صورت يک‌طرفه از اين توافق خارج شد و حالا با اعلام رسمي آمريکا مبني بر فعال‌سازي مکانيسم بازگشت تحريم ها عليه ايران، تمام کشورهاي باقي‌مانده در برجام، رسماً با آن مخالفت کرده‌اند.

شکست آمريکا در شوراي امنيت

دولت ترامپ چند روز پيش در رأي‌گيري شوراي امنيت براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران ناکام ماند.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران موفق نشود قصد دارد از يکي از بندهاي برجام که با نام‌هايي مانند «مکانيسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» يا «ساز و کار بازگشت خودکار تحريم‌ها» شناخته مي‌شود براي بازگرداندن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران استفاده کند.

کارشناسان مي‌گويند آمريکا از آن جهت که ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌هاي مشارکت‌کننده در «برجام» نيست و نمي‌تواند از بندهاي اين توافق براي تمديد تحريم‌ها عليه ايران استفاده کند.




به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر