نماد آخرین خبر
  1. مهم
سیاسی

موضع صریح چین، روسیه و شرکای اروپایی برجام علیه ماجراجویی جدید آمریکا

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
موضع صریح چین، روسیه و شرکای اروپایی برجام علیه ماجراجویی جدید آمریکا

آخرين خبر/ آمريکا در اقدامي که با مخالفت تمامي کشورهاي عضو برجام مواجه گرديد، خواستار فعال شدن مکانيزم بازگشت تحريم ها عليه ايران شد.

به نوشته خبرگزاري رويترز، آمريکا در اقدامي يکجانبه گرايانه با ارسال نامه اي به ۱۵ عضو شوراي امنيت سازمانملل،  ايران را به عدم پايبندي به توافق هسته‌اي برجام متهم کرد و خواستار بازگشت مکانيزيم بازگشت خودکار تحريم هاي ايران شد.

اين در حالي است که اين سازوکار تنها از سوي کشورهاي عضو توافق هسته‌اي قابل اجرا خواهد بود.

ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واکنش به اقدام آمريکا با ارسال نامه‌اي رسمي به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد، با يادآوري «لغو مشارکت ايالات متحده در برجام»، نوشته است: «رئيس‌جمهور ايالات متحده رسما لغو يکجانبه مشارکت ايالات متحده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد که اين نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد، که برجام ضميمه‌شده به آن را تأييد کرده، بود. بر همين اساس، دولت ايالات متحده اقدامات غيرقانوني گسترده‌اي را براي لغو مشارکت ايالات متحده در برجام و بازاعمال تمام تحريم‌هاي لغوشده ايالات متحده در ارتباط با برجام اجرايي کرده و از اين طريق مرتکب موارد متعددي از «عدم اجراي عمده» تحت برجام شد که در تضاد فاحش با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل بود.»

مخالفت روسيه و چين

«واسيلي نبنزيا»، نماينده روسيه در سازمان ملل، قبل از درخواست رسمي پامپئو از سازمان ملل براي فعالسازي مکانيسم ماشه گفت: «ما معتقديم آمريکا از هيچ حق قانوني يا دليلي براي آغاز اين روند برخوردار نيست. ما البته با آن مخالفت خواهيم کرد.»

زاخارووا در نشست خبري روز پنجشنبه گفت: «طرح آمريکا براي بازگرداندن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران که بعد از حصول توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ براي حل و فصل اختلافات پيرامون برنامه هسته‌اي ايران ملغي شده بودند فاقد وجاهت قانوني هستند و ناگزير، شکست خواهد خورد.» 

سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در واکنش به تلاش آمريکا درخصوص فعال‌سازي مکانيسم بازگشت تحريم ها گفت: تقاضاي آمريکا فاقد اساس حقوقي و منطق است. اين چيزي جز نمايشي سياسي که توسط آمريکا طراحي شده نيست. 

طرف هاي اروپايي برجام به شوراي امنيت نامه دادند
ساعتي پس از تسليم نامه رسمي آمريکا به رئيس شوراي امنيت سازمان ملل، تروئيکاي اروپايي شامل رهبران سه کشور انگليس، آلمان و فرانسه نامه‌اي را در مخالفت با اين تصميم ايالات متحده به شوراي امنيت ارسال کرده‌اند.

در بيانيه اين سه کشور خطاب به شوراي امنيت سازمان ملل، ضمن اشاره به لزوم ادامه تلاش براي يافتن راه‌حل مناسب جهت خروج از شرايط فعلي، بر مخالفت اين سه کشور با تصميم آمريکا و همچنين پايبندي هر سه کشور اروپاييِ طرف برجام به توافق هسته‌اي تاکيد شده است




به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر