نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ظریف برای تناقض‌گویی‌های برجامی آمریکایی‌ها سند رو کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ظریف برای تناقض‌گویی‌های برجامی آمریکایی‌ها سند رو کرد

ايرنا/ «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با انتشار ويديويي، به خروج آمريکا از برجام و تناقض‌هاي رفتاري واشنگتن در رجوع به اين توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت پرداخت.

ظريف شنبه شب در پيامي ويديويي در توئيتر با عنوان «از زبان خودشان» اين سؤال را مطرح کرد: آيا آمريکا اين حق را دارد که به عنوان مشارکت‌کننده برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متوسل شود؟

در اين ويديو بخشي از سخنراني «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا در ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ آمده است که اعلام کرد: امروز اعلام مي‌کنم که ايالت متحده از توافق هسته‌اي با ايران خارج مي‌شود.
سپس کاخ سفيد، بيانيه‌اي در اين باره صادر کرد که به «توقف مشارکت آمريکا در برجام» اشاره صريح دارد.

صحبت‌هاي دو هفته بعد «مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا نيز در ويديوي منتشر شده توسط ظريف، گنجانده شده است. پمپئو گفت: پرزيدنت ترامپ دو هفته پيش توافق هسته‌اي با ايران را فسخ کرد.
همچنين در متن مکتوب کنفرانس خبري «جان بولتون» مشاور وقت امنيت ملي آمريکا در تاريخ ۲۸ مي ۲۰۱۸ آمده است: ما از توافق خارج شده‌ايم.
«برايان هوک» مسؤول گروه اقدام عليه ايران در وزارت خارجه آمريکا در کنفرانسي خبري گفت: در مورد اسنپ‌بک [يا مکانيسم ماشه بايد بگويم که] ما ديگر در توافق نيستيم و طرف‌هاي توافق بايد خودشان تصميم‌گيري کنند.  
در پيام ويديويي ظريف به شکست تلاش آمريکا براي تصويب قعطنامه عليه ايران و تمديد تحريم تسليحاتي و مخالفت ۱۳ عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد با فشارهاي آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌هاي ايران اشاره کرد.
گزارش رسانه‌هايي مانند سي.ان.ان و وال استريت ژورنال درباره رد قطعنامه پيشنهادي آمريکا و گزارش نيويورک تايمز در مورد انزواي آمريکا، مواردي است که در ويديوي ظريف به آنها اشاره شده است.
در اين ويديو به صحبت‌هاي پمپئو اشاره شده که گفته است: ما کاملاً آگاهيم که مکانيسم ماشه، گزينه‌اي نيست که براي آمريکا در دسترس باشد. ما مي‌خواهيم در چارچوب قدرت آمريکا هر کاري انجام دهيم تا اطمينان يابيم که تحريم تسليحاتي عليه ايران تمديد مي‌شود.
ظريف، بخشي از يادداشت بنياد کارنگي را نقل کرد که در آن آمده است: وقتي ترامپ از توافق با ايران خارج شد تصميم گرفت تا از مکانيسم ماشه که همه تحريم‌هاي تعيلق شده در توافق هسته‌اي را باز مي‌گرداند، استفاده نکند.
اين بنياد به نقل قولي از بولتون اشاره کرده که گفته بود: ما از مفاد آن استفاده نمي‌کنيم زيرا از توافق خارج شده‌ايم.
ظريف در پيام خود گفت: آمريکا پس از خروج رسمي و آشکار از برجام در بالاترين سطح و تک تک تعهداتش در برجام قطعنامه ۲۲۳۱ نمي‌تواند بي‌جهت هيچگونه حق طبق آن قطعنامه براي خود قائل باشد.
در پايان اين پيام ويديويي ظريف در توئيتر به صحبت‌هاي پمپئو ارجاع شده است که گفته بود: من مدير سيا بود. ما دروغ گفتيم. ما فريبکاري کرديم. ما دزدي کرديم. ما دوره‌هاي آموزشي کاملي [در اين باره] داشتيم.
«مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا عصر پنج‌شنبه به وقت محلي به مقر سازمان ملل متحد در نيويورک رفت تا در ديدار با «ديجاني» سفير و نماينده دائم اندونزي در سازمان ملل که رياست دوره‌اي شوراي امنيت را برعهده دارد، درخواست دولت «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا را براي بازگرداندن تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران ارائه دهد.
در اين ديدار که «برايان هوک» نماينده مستعفي آمريکا در امور ايران وزير خارجه ترامپ را همراهي کرد، پمپئو نامه‌اي را با امضاي «کلي کرافت» نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که در آن اعلام شده است ايران به تعهدات برجامي خود عمل نکرده و همچنين ممنوعيت تسليحاتي را نقض کرده است.

دقايقي بعد، سه کشور اروپايي عضو برجام با صدور بيانيه‌اي اعلام کردند که از اقدام آمريکا براي به کارگيري مکانيسم ماشه عليه ايران حمايت نمي کنند. آنها با اشاره به ضرورت حفظ فرآيندها و ساز وکارهايي که اساس چندجانبه‌گرايي است، تصريح کردند:‌ ما از تمام اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي‌خواهيم تا از هر اقدامي که باعث تعميق اختلافات در شورا مي‌شود و يا پيامدهاي منفي جدي در پي دارد پرهيز کنند.
«جوسپ بورل» مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه‌اي که بامداد جمعه در تارنماي سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا منتشر شد، تصريح کرد: همان‌گونه که بارها اعلام کردم، آمريکا به طور يکجانبه به مشارکت خود در برجام در تاريخ ۸ «مي» ۲۰۱۸ خاتمه داد و متعاقباً در هيچ‌ يک از فعاليت‌هاي مرتبط با اين توافق شرکت نکرد. بنابراين، اين کشور نمي‌تواند در کسوت طرف برجام از مکانيسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کن

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر