چرا مجلس طرح دو فوریتی خروج از برجام را مطرح کرد؟
خبرآنلاين/حقوقدان بين الملل اقدام مجلس در مطرح کردن طرح دو فوريتي براي خروج از برجام را مورد نقد قرار داد.
رضا نصري گفت: يک جريان در داخل کشور از روز آغاز مذاکرات هستهاي در دولت روحاني ابتدا در صحن مجلس شوراي اسلامي به هر بهانهاي «طرح دو فوريتيِ توقف مذاکرات» ارائه ميداد! سپس، وقتي برجام در نهايت منعقد شد، با ارائه تفاسير عجيب و غريب از مفاد آن مدام افکار عمومي را از «بازرسي اماکن نظامي»، «لو رفتن اسرار امنيتي»، «پروتکل الحاقي»، «نابودي صنعت هستهاي» و «بر باد رفتن عزت کشور» ميترساند. وقتي در عمل اين اتفاقات رخ نداد و با رفع اغلب موانع تجاري و اقتصادي در دو سال اول، هتلهاي تهران و شهرهاي ديگر به برکت برجام مملو از سرمايهگذاران و اهل کسبوکار شد و ايران توانست پس از قريب به دو دهه انزوا تعاملات گستردهاي با جهان برقرار کند، از خريد هواپيماي مسافربري گرفته تا قراردادهاي جزء در حوزههاي مختلف را زير باد انتقاد گرفت و برجام و مذاکرهکنندگان آن را نزد افکار عمومي تخطئه کرد. وقتي هم ترامپ روي کار آمد و از برجام خارج شد و اين جريان به چشم خود ديد که تمام محدويتهاي هستهاي مندرج در برجام به سرعت بازگشتپذير بود، اين بار بهانه گرفت که چرا قرارداد را جوري تنظيم نکرديد که آمريکا نتواند از آن خارج شود؟! وقتي توضيح داده شد که برجام از استحکام حقوقي خوبي برخوردار است و دولت آمريکا نتوانست حتي به يک بندِ آن براي توجيه خروج خود استناد کند، اين بار تمام گناهان ترامپ و نواقص ساختاري نظام بينالمللي را به پاي دولت و دستگاه ديپلماسي نوشت.
وي ادامه داد: امروز هم عليرغم اينکه ميبينند آمريکا در راهاندازي مکانيسم به اصطلاح «ماشه» ناکام است و به انزوايي بي سابقه کشيده شده است، باز هم تفاسير آمريکا از قطعنامه ۲۲۳۱ را در مقالات و حتي طرحهاي دو فوريتي خود تکرار مينمايند و تهديد به قانونگذاري براي بستن دستهاي دستگاه ديپلماسي ميکنند.البته، جناحي کردن سياست خارجي در همه کشورها مرسوم است. اما در کشوري مانند ايران که در محاصره گرگها قرار دارد و وضعيت ويژهاي از نظر امنيتي پيدا کرده، جناحي کردن سياست خارجي مستعد وارد کردن لطمات جدي و جبرانناپذيري به منافع ملي است.