برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

قوامی: روحانی آخرین رئیس جمهور ایران نیست

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
قوامی: روحانی آخرین رئیس جمهور ایران نیست

نامه نيوز/ قوامي گفت: تغيير نظامي سياسي به اين راحتي‌ها محقق نمي‌شود، زيرا مردم آگاه و بيدار هستند و به اقدامي به دموکراسي و حقوق مردم لطمه بزند، راي نمي‌دهند.

اظهارات اخير سيد اميرحسين قاضي زاده نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي يک بار ديگر بحث تغيير نظام سياسي و تبديل آن با نظام پارلماني را باز کرده است. موضوعي که طي چهل سال گذشته بار‌ها مطرح شده و به نتيجه هم نرسيده است. دليل بي‌ثمر ماندن اين بحث روشن است و در روز‌هاي اخير هم توسط کارشناسان مختلف در حوزه سياست بيان شده است. نبود نظام حزبي قوي در ايران و فراهم نبودن بستر لازم مهم‌ترين دليلي است که در گفت‌وگوي اخير علي مطهري با نامه نيوز نيز مورد تاکيد قرار گرفت.
تنها نکته قابل توجه در طرح دوباره اين موضوع اين است که از يک سو مجلس يازدهم در عمر کوتاه خود مدام بر دولت تاخته و شائبه ضديت با آن را ايجاد کرده و از سوي ديگر دولت روحاني در هفت سال گذشته چنان بد عمل کرده که فکر کاش مي‌شود زودتر اين دولت تمام شود، به ذهن هم رسيده است.
بر همين اساس اين سوال مطرح است که آيا وضعيت موجود مي‌تواند در به ثمر رساندن اين موضوع تکراري موثر باشد؟ آيا حسن روحاني به آخرين رئيس جمهور ايران تبديل خواهد شد؟
علي‌رغم وجود وضعيت موجود، انتقاد‌هاي وارد بر دولت و جديت مجلس و برخي در جناح محافظه‌کار براي تغيير نظام سياسي به نظر نمي‌رسد که پاسخ به اين سوالات مثبت باشد.

ناصر قوامي، نماينده پيشين مجلس، در گفت‌وگويي با «نامه نيوز» به چرايي منفي بودن پاسخ به اين پرسش‌ها پرداخت و گفت: «من فکر نمي‌کنم اين ايده به اين زودي‌ها محقق شود، زيرا اين کار نياز به بازنگري در قانون اساسي دارد. در حقيقت قانون اساسي که طبق آن رئيس جمهور با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شود، نياز به تغيير جدي دارد و اين تغيير نيز پروسه خاص خود را دارد».
وي با اشاره به اينکه فرايند بازنگري در قانون اساسي در خود قانون اساسي آمده است، گفت: «به فرض اينکه رهبري هم با اين امر موافق باشد و بازنگري مورد نياز انجام شود، بايد يک رفراندوم برگزار شده و مردم به قانون اساسي جديد راي بدهند. من فکر مي‌کنم که اگر چنين رفراندومي برگزار شود اولا مشارکت مردمي در آن بسيار پايين است و دوما مردم به پارلماني شدن نظامي سياسي راي مثبت نخواهند داد».
وي افزود: «تغيير نظامي سياسي به اين راحتي‌ها محقق نمي‌شود، زيرا مردم آگاه و بيدار هستند و به اقدامي به دموکراسي و حقوق مردم لطمه بزند، راي نمي‌دهند.»
اين فعال سياسي اصلاح طلب ادامه داد: «نمايندگان فعلي مجلس که با دوپينگ شوراي نگهبان به مجلس رفته‌اند احتمالا خيلي وارد نيستند و نمي‌دانند که اين کار به اين سادگي‌ها نيست. يک مجلس فرمايشي ايجاد شده و مي‌خواهند که رياست جمهوري را هم تبديل به يک نهاد فرمايشي کنند».
قوامي در پاسخ به اينکه آيا اين پروسه طي يک سال باقي مانده از دولت طي مي‌شود و ممکن است که روحاني آخرين رئيس جمهور ايران باشد؟ گفت: «به نظر من بخش تماميت‌خواه و اقتدارگرا تلاش خود را براي تحقق اين امر مي‌کند. شايد رهبري هم موافقت کرده و دستور بازنگري قانون اساسي را بدهد، اما من گمان نمي‌کنم که در نهايت و بعد از رفراندوم به مقصود خود برسند».
وي تاکيد کرد: «کمتر از يک سال تا انتخابات رياست جمهوري آتي مانده و دراين فرصت احتمال طي شدن اين پروسه بسيار کم است. بر اين اساس فکر نمي‌کنم که آقاي روحاني آخرين رئيس جمهور ايران باشد».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر