نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

قدرت نمایی موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۹۹

منبع
ايرنا
بروزرسانی
قدرت نمایی موشک‌های دریایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۹۹

ايرنا/ مرحله اصلي رزمايش ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوري اسلامي عرصه آزمون و خطاي تازه‌ترين دستاوردهاي تسليحاتي ساخت ايران، متدهاي جنگ‌هاي دريايي و هوايي و توان سنجي رزمي و آمادگي نيروهاي ارتش بود.

مرحله اصلي رزمايش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش، صبح روز پنجشنبه ۲۰ شهريورماه با رمز يا «سيدالشهداء(ع)» و با شعار «امنيت پايدار در سايه اقتدار دفاعي» آغاز شد و صبح امروز-شنبه- با  برگزاري رژه شناورهاي سطحي و زير سطحي به کار خود پايان داد. در اين رزمايش مهم يگان‌هاي شناور سطحي و زير سطحي، يگان‌هاي پروازي نيروي هوايي و دريايي ارتش به مدت سه روز در درياي عمان به تمريت تازه ترين تاکتيک‌هاي نظامي و تسليحاتي ارتش پرداختند.
طي روزهاي برگزاري اين رزمايش امير سرلشکر «عبدالرحيم موسوي» فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران، در منطقه حضور داشت. عمليات هجومي آبي‌-خاکي، اجراي عمليات مشترک بيچينگ توسط نيروي دريايي و نيروي زميني ارتش، تخليه نفربرها توسط ناوهاي نيروبر در ساحل به منظور تصرف آن، استفاده عملياتي از زيردريايي بومي کلاس متوسط فاتح، اجراي عمليات رزمي و هدف قرار دادن شناور توسط پهپاد سيمرغ، بهره‌برداري عملياتي از پهپاد کمان نيروي هوايي و شليک به اهداف متحرک در دريا توسط جنگنده‌هاي نيروي هوايي، پرتاپ موفق موشک هاي پايه کروز دريايي و پدافندي، از جمله مهم ترين طرح‌هاي تمرين شده در اين رزمايش بود.

هماهنگي‌هاي نيروهاي مختلف ارتش با هدايت و فرماندهي قرارگاه ذوالفقار ارتش و با نظارت قرارگاه حضرت خاتم الانبيا (ص)، بهره مندي از ارتباطات چند لايه  و گسترده و استفاده از جوانان در طراحي و اجراي عمليات و نوآوري‌ها در سطوح مختلف از وجوه مهم اين رزمايش به شمار مي‌رود.


ويژگي‌هاي رزمايش ذوالفقار ۹۹
گستره رزمايش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش دو ميليون کيلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، درياي عمان و شمال اقيانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالي بود. تست و آزمايش سامانه‌هاي رزمي مانند موشک‌هاي کروز سطح به سطح و ساحل به دريا، اژدر، موشک‌هاي هوا به ‌سطح و سطح به هوا و سامانه‌هاي راکت انداز از روي شناورهاي سطحي، زير سطحي، يگان‌هاي پروازي و پهپاد و نيز مرور طرح‌هاي تاکتيکي آفندي و پدافندي از مهمترين اهداف اعلام شده در اين رزمايش بود که با موفقيت انجام شد. رصد و پايش حريم هوايي کشور و منطقه عمومي رزمايش، حضور گسترده نيروي پدافند هوايي ارتش و همچنين اجراي آتش توسط سامانه‌هاي پدافندي براي مقابله با اهداف متخاصم هم از اهداف استراتژيک اين رزمايش اعلام شده بود.

رصد اطلاعاتي اين رزمايش به گفته دريادار دوم «شهرام ايراني» سخنگوي رزمايش توسط ناوگروه شصت و نهم نيروي دريايي ارتش متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتيباني بندرعباس که در اقيانوس هند مستقر هستند انجام شده و اين ناوگروه ضمن اشراف اطلاعاتي و رصد شناورهاي بيگانه و دشمن در هزاران کيلومتر دورتر از آبهاي سرزميني ايران، اطلاعات لازم را جهت انجام عمليات‌هاي مقابله در اختيار ديگر يگان‌هاي حاضر در رزمايش قرار داده است. تمرين‌هاي نظامي، تسليحات مورد استفاده و نيز گستره عملياتي رزمايش، از ويژگي‌هاي شاخصي بودند که ذوالفقار ۹۹ ارتش را به يکي از مهم ترين مانورهاي نظامي کشور تبديل کرد.

پهپادها و جنگنده‌هاي سربلند رزمايش ذوالفقار
انهدام اهداف در آب‌هاي دوردست يکي از مهم‌ترين هدفگذاري‌هاي مشترک نيروي دريايي و هوايي ارتش بود که پهپاد بومي سيمرغ در اجراي آن سربلند بيرون آمد. اين پرنده ايراني سيمرغ با پرواز از پايگاه مبدا و طي مسافت بيش از هزار کيلومتر موفق به هدف قرار دادن يک فروند شناور سطحي در آب‌هاي دوردست با استفاده از بمب‌هاي هوشمند و نقطه زن سديد شد. پهپاد رزمي سيمرغ با برد بلند عملياتي و مداومت پروازي ۲۴ ساعت که قابليت اجراي عمليات‌هاي مختلفي از جمله گشت، شناسايي، اجراي عمليات رزمي و جنگال را دارد، آذرماه سال ۱۳۹۸ با حضور فرمانده نيروي دريايي ارتش به منطقه سوم دريايي نبوت نداجا در کنارک ملحق شد.

بخش از ماموريت رصد و پايش منطقه رزمايش هم با پهپاد کمان-۱۲ بود که با موفقيت انجام شد. همچنين پهپادهاي ابابيل نيروي هوايي ارتش با استفاده از بمب‌هاي هوشمند و نقطه‌زن «قائم» موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمايش شدند. پهپاد کرار هم هواگردهاي مزاحم آمريکايي را در منطقه رزمايش شناسايي و دور کرد.

جنگنده بمب‌افکن‌هاي۴ -F نيروي هوايي ارتش در رزمايش ذوالفقار ۹۹ ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پايگاه‌هاي خود به سمت منطقه عمومي رزمايش و انجام عمليات سوختگيري هوايي از هواپيماي تانکر، با استفاده از موشک‌هاي بهينه شده، نقطه‌زن و ارتقا يافته هوا به‌سطح، اهداف سطحي خود را در منطقه عمومي رزمايش منهدم کردند.


موشک‌هاي دريايي ارتش در رزمايش ذوالفقار ۹۹
شليک و آزمايش انواع موشک‌هاي طراحي و ساخته شده به دست متخصصان ارتش جمهوري اسلامي و به کارگيري آن‌ها در ماموريت‌هاي تعريف شده از ديگر برنامه‌هاي رزمايش بود. موشک کروز سطح به سطح نصر  يکي از مهم‌ترين موشک‌هاي مورد استفاده در اين مانور نظامي بودکه روز جمعه از ناو موشک انداز نجم شليک به هدف سطحي تعيين شده در دريا شليک شد و آن را با موفقيت مورد اصابت و انهدام قرار داد.

موشک کروز قادر هم در اين رزمايش مورد آزمايش يگان هاي دريايي و زميني ارتش قرار گرفت. اين موشک از  سايت‌هاي موشکي ساحل به درياي نيروي دريايي شليک شد و شناور هدف را در فاصله  بيش از ۲۰۰ کيلومتري با موفقيت مورد اصابت قرار داد.

به گفته دريادار ايراني، ارتش جمهوري اسلامي امروز با در اختيار داشتن طيف متنوعي از موشک هاي کروز دريايي در بردهاي مختلف، توانمندي اجراي آتش موثر موشکي از سايت هاي موشکي ساحل به دريا و همچنين يگان‌هاي سطحي و زيرسطحي را دارد. سر جنگي موثر با قدرت انفجار بالا و اجراي عمليات در محيط جنگ الکترونيک از ويژگي هاي مهم موشک هاي مورد استفاده در اين رزمايش بودند

مانور زيردريايي‌هاي ارتش

زيردريايي نيمه سنگين بومي فاتح نخستين حضور جدي خود را در رزمايش ذوالفقار ۹۹ ارتش تجربه کرد. اجراي ماموريت گشت اطلاعاتي و عملياتي در منطقه عمومي رزمايش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش و حضور در آب‌هاي دوردست در شمال اقيانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) از جمله عمليات‌هايي بود که توسط زيردريايي فاتح در اين رزمايش انجام شد.  زيردريايي فاتح اولين زيردريايي ساخت ايران در کلاس متوسط است که با تلاش وزرات دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و همکاري نيروي دريايي ساخته شده و بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رئيس جمهور به ناوگان جنوب نيروي دريايي ارتش در بندرعباس ملحق شد. اين زيردريايي قابليت شليک موشک کروز ضد کشتي را دارد. همچنين در اين رزمايش، ‌زيردريايي کلاس غدير با موفقيت يک فروند موشک کروز زيرسطح به سطح را عليه هدف شناوري شليک کرد.

اخطار به مزاحمان مرزي
همزمان با حضور نيروي دريايي و هوايي ارتش ايران در درياي عمان مشاهدات از حضور برخي پهپادها و پرنده هاي بيگانه در اين منطقه حکايت داشت. سخنگوي رزمايش صبح روز پنجشنبه با بيان اينکه طي مدت برگزاري اين رزمايش شاهد فعاليت متفاوت و متمرکز پرنده‌هاي بدون سرنشين آمريکايي براي جمع آوري اطلاعات از منطقه رزمايش بوديم، گفت: «اين فعاليت‌ها توسط سامانه هاي شناسايي سيگنالي ارتش کشف شد و پرنده‌هاي بدون سرنشين از سوي پدافند هوايي اخطار گرفتند و پس از احراز ميزان آمادگي سامانه‌هاي مراقبتي، شناسايي و پدافندي ارتش جمهوري اسلامي ايران مجبور به ترک منطقه شدند.»

شامگاه روز نخست رزمايش هم سه فروند هواگرد آمريکايي شامل هواپيماي P-۸ و پهپادهاي MQ-۹ و RQ-۴ که بر خلاف قوانين و مقررات اقدام به تخلف و ورود غير مجاز به محدوده ADIZ (منطقه شناسايي دفاع هوايي) ايران کرده بودند، توسط پهپاد کرار نيروي پدافند هوايي رهگيري شده و مجبور به ترک منطقه رزمايش شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر