برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

معاون وزیر خارجه: سفیر سیار افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

منبع
فارس
بروزرسانی
معاون وزیر خارجه: سفیر سیار افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

فارس/ مديرکل آسياي غربي وزارت امورخارجه با اشاره به تعيين سفير سيار از سوي افغانستان در تهران، تاکيد کرد که ايران اين مقام را به‌رسميت نمي‌شناسد.

«سيد رسول موسوي»، مديرکل آسياي غربي وزارت امورخارجه ايران در مراسم آغاز صدور تذکره‌هاي الکترونيکي براي اتباع و مهاجرين افغانستان که در محل سفارت اين کشور در تهران برگزار شد، گفت که ايران سفير سيار افغانستان را نمي‌پذيرد.

موسوي تأکيد کرد که اين روند توسط عبدالغفور ليوال، سفير افغانستان شروع کرده و آن‌ها انتظار دارند اين روند هرچه زودتر توسط او هم به پايان برسد.
 

وي با بيان اين‌که به عنوان دولت ايران، فقط يک مرجع، آن‌هم سفارت و سفير افغانستان را به رسميت مي‌شناسند، تصريح کرد: به عنوان يک مقام مسئول عرض مي‌کنم، يک مقام موازي را نخواهيم داشت و ما فقط سفارت و شخص سفير را به عنوان مسئول نهايي و نماينده تام‌الاختيار دولت جمهوري اسلامي افغانستان به رسميت مي‌شناسيم.

اين در حالي است که ميرويس ناب، معاون سياسي وزارت خارجه افغانستان که روز گذشته (شنبه، 22 سنبله) به صورت آنلاين در مراسم افتتاح روند صدور تذکره الکترونيک براي اتباع و شهروندان افغانستان در جمهوري اسلامي ايران، سخن مي‌گفت، تصريح کرد که با در نظرداشت اهميت اين پروسه براي افغانستان، رييس جمهور، دکتر شفق خواتي را براي رهبري اين پروسه تعيين نموده که او به زودي در همکاري بسيار نزديک با سفير کشور در تهران، کار خود را آغاز مي‌کند.

در ادامه اين نشست، عبدالغفور ليوال، سفير و نماينده فوق‌العاده رييس‌جمهور افغانستان در ايران نيز تأکيد کرد که که انتظار دارند با تکميل همکاران باقي‌مانده، و در رأس آن‌ها، محمد شفق خواتي که مسئوليت مستقيم اين پروسه را به عهده خواهد داشت، پروسه صدور تذکره الکترونيک به شکل تمام عيار آغاز شود.

مديرکل آسياي غربي در وزارت خارجه ايران در بخش ديگر از سخنان خود در اين مراسم خاطرنشان کرد: «در کنار بحث تثبيت هويت، يک سلسله موضوعات ديگري ممکن است تحت عنوان قرارداد کار، موافقتنامه‌ها، ورود، خروج و... مطرح شود، اجازه بدهيد اين‌ها در مراحل بعد و از طريق سازوکارهاي خود مطرح و دنبال شود».
 
وي افزود: بخشي از اين مسائل به وزارت کار مربوط مي‌شود و بخشي به بخش کنسولي وزارت خارجه ايران، اين‌ها در روند قراردادهايي که بين نهادها و سازمان هاي مختلف ايران و افغانستان منعقد مي‌شود، ادامه پيدا خواهد کرد.
 
موسوي همچنين گفت: از سفير افغانستان مي‌خواهيم که اولويت اول را براي به نتيجه رساندن پروسه تذکره الکترونيکي بگذارند تا به زودي بتوان جشن پايان اين مراسم را داشته باشند.
 

وي با بيان تبريک به خاطر آغاز مذاکرات صلح‌بين الافغاني نيز تصريح نمود: اميد داريم اين مذاکرات بدون مداخله خارجي و با رهبري خود افغان‌ها، با اعلام آتش بس سريع و سراسري آغاز شود و هرچه زودتر به نتيجه نهايي و مطلوب خود برسد.
 
اين ديپلمات ايراني ابراز اميدواري کرد که با به نتيجه رسيدن خوب اين مذاکرات، دست‌آوردهاي مردم افغانستان در طول اين سال‌ها، قانون اساسي و ساختارهاي دموکراتيک، به نتيجه نهايي برسد و همه برادران و خواهارن افغان بتوانند در اين پروسه شريک شوند.

اين در حالي است که رياست جمهوري افغانستان، محمد شفق خواتي، استاد دانشگاه و از نزديکان محمد سرور دانش، معاون دوم محمد اشرف غني را به عنوان سفير سيار و نماينده ويژه در امور مهاجرين در ايران تعيين کرده است.

خواتي که پيشينيه تحصيلات دانشگاهي را در ايران دارد، در جمع 12 سفير تازه تقرر ديگر يافته، به گفته وزارت خارجه به عنوان سفير ويژه امور مهاجرين معرفي شده است، اما وي در يادداشتي در صفحه فيس بوک خود، از اين پست به عنوان «سفارت سيار و نمايندگي فوق‌العاده رياست جمهوري در ايران» ياد کرده است.

به اين ترتيب، با معرفي محمد شفق خواتي، جمهوري اسلامي افغانستان در ايران، در کنار عبدالغفور ليوال، داراي دو سفير و نماينده فوق‌العاده خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره