نماد آخرین خبر

زاکانی: باید تلاش کنیم گوهر دین را تبدیل به قانون کنیم

منبع
ايلنا
بروزرسانی
زاکانی: باید تلاش کنیم گوهر دین را تبدیل به قانون کنیم

ايلنا/ رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اينکه برخي آشفتگي‌هاي حوزه فرهنگ به دليل عدم قاعده‌گذاري هاي دقيق است، گفت: بايد تلاش کنيم گوهر دين را تبديل به قانون کنيم و بتوانيم به رتبه بالاتري از قاعده‌گذاري که شايسته جمهوري اسلامي ايران است، دست پيدا کنيم.

حجت‌الاسلام محمد قمي رييس سازمان تبليغات اسلامي در نشستي مشترک با عليرضا زاکاني رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت و گو کرد.

عليرضا زاکاني در اين نشست با اشاره به ظرفيت‌هاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس به عنوان مغز ابزاري مجلس و توانمندي‌هاي سازمان تبليغات اسلامي ابراز اميدواري کرد تا بتوان از توان دو مجوعه در راستاي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي گام‌هاي بلندي برداشته شود.

وي درخصوص نقش مرکز پژوهش‌هاي مجلس در راستاي پيشبرد اهداف فرهنگي انقلاب اسلامي، تصريح کرد: مرکز تنها مجموعه‌اي است که مي‌تواند حوزه انديشه را به طور مستقيم به نظام قاعده‌گذاري براي ساير اجزا حاکميت متصل نمايد.

رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس توضيح داد: رويکردي خاص در مرکز پژوهش‌هاي مجلس به منظور مشارکت درون‌ حاکميتي، بين‌بخشي و جمع‌سپاري دنبال مي‌کنيم.

وي افزود: دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه و نخبگان جامعه در همکاري با مرکز پژوهش‌هاي مجلس بايد بتوانند در ايده‌پردازي، نظارت و قانونگذاري و نظام تصميم‌سازي، نقش‌آفريني کنند.

رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس يادآور شد: همه دستگاه‌ها و مجموعه‌هاي درون حاکميت بايد ارتباط وثيقي داشته باشند و ما بايد در ارتباط فعال مرکز با آنها از ظرفيت دستگاه‌ها مقابل به منظور ارتقاي اهداف مرکز در راستاي وظايف قوه مقننه استفاده کنيم.

زاکاني ۴ حوزه را به عنوان مشخصه‌هاي همکاري دوجانبه مرکز و سازمان تبليغات اسلامي تبيين کرد و افزود: يک مورد مهم اهميت بنياني فرهنگ به صورت عام و مشخص به عنوان زيرساخت شکل‌گيري جامعه اسلامي در ابعاد مختلف است که بايد در شئون کاري خود آن را بپذيريم.

وي افزود: برخلاف توسعه غربي که اقتصاد را مبناي ساخت جامعه قرار مي‌دهد ما بايد بتوانيم فرهنگ را به صورت خاص به عنوان يک اولويت هميشگي و در تمام شرايط و کارکردهاي خود و در مسيري که در جهت توليد محصول در دو مجموعه باشد مدنظر قرار دهيم.

رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس در تشريح نکته دوم همکاري اين مرکز و سازمان تبليغات اسلامي، گفت: دو مجموعه مي‌توانند براي ساماندهي حوزه فرهنگ به صورت مقررات‌زدايي قوانين نادرست يا مقررات‌زايي قوانين درست، همکاري کاري داشته باشند چراکه برخي آشفتگي‌ها دراين حوزه به دليل عدم قاعده‌گذاري‌هاي دقيق است.

نماينده مردم قم در مجلس بخش سوم همکاري مرکز پژوهش‌هاي مجلس و سازمان تبليغات اسلامي را موضوع نظارت دانست و افزود: دو مجموعه با همکاري نزديک مي‌توانند علاوه بر تاثيرگذاري در امر قانونگذاري در حوزه فرهنگ، کارکرد مثبتي نير در همکاري با نمايندگان محترم مجلس در موضوع نظارت داشته باشند.

همکاري مرکز پژوهش‌‌هاي مجلس و سازمان تبليغات اسلامي مي‌تواند گره‌گشاي مسائل فرهنگي کشور باشد

وي بخش چهارم همکاري مرکز پژوهش‌هاي مجلس و سازمان تبليغات اسلامي را همکاري در راستاي گره‌گشايي از مسائل حوزه فرهنگي برشمرد و تاکيد کرد: بايد تلاش کنيم گوهر دين را تبديل به قانون کنيم و بتوانيم به رتبه بالاتري از قاعده‌گذاري که شايسته جمهوري اسلامي ايران است، دست پيدا کنيم.

رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس در پايان پيشنهاد داد تا به منظور ارتقاي تعاملات دو جانبه با سازمان تبليغات اسلامي با مرور ظرفيت‌هاي دو طرف، تفاهمنامه‌اي تنظيم و به امضا برسد تا منشا اثر واقع شود و برمبناي آن از ظرفيت دو طرف براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي از آن استفاده شود.


حجت‌الاسلام محمد قمي نيز در اين نشست مرکز پژوهش‌هاي مجلس را به عنوان سرمايه کشور برشمرد و بيانات مشفقانه رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص مرکز را مايه دلگرمي و مباهات دانست.

وي با تاکيد براينکه در حوزه تبليغ اولويت و اصالت براي فرهنگ است، گفت: اميدواريم در مباحث فرهنگي که از نيازهاي اساسي امروز کشور است بتوانيم از کمک‌هاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس استفاده کنيم.

رييس سازمان تبليغات اسلامي تصريح کرد: تکثر در حوزه فرهنگ مي‌تواند مطلوبيت محسوب شود اما ممکن است در نحوه حاکميت و حکمراني آشفتگي و موازي کاري به وجود بياورد که در نهايت منجر خواهد شد تا کارهاي بسياري مهم بدون اهتمام رها ‌شود.

وي همکاري و تعامل سازمان تبليغات اسلامي با مرکز پژوهش‌هاي مجلس براي مباحثات و هم‌فکري و تقسيم کار در حوزه انقلاب فرهنگي را مفيد دانست و توضيح داد: مي‌توانيم از اين همکاري توقع اتفاقات پر برکتي را در بازخواني و بازطراحي نحوه حضور حاکميت در حوزه فرهنگ به سمت اعتلاي فرهنگي داشته باشيم.

رييس سازمان تبليغات اسلامي اين نشست را فتح باب همکاري‌ها بين اين سازمان و مرکز پژوهش‌هاي مجلس دانست و گفت: اميدواريم در اين همکاري‌ دو جانبه به سمت مسئله‌هاي مشترک در حوزه فرهنگي حرکت کنيم و مشکلات اين حوزه را مرتفع کنيم.

عطاالله رفيعي آتاني نيز در اين نشست در تشريح و تعريف فرهنگ و تمدن، تمام محيط دست ساخت بشر را مصداق فرهنگ و تمدن دانست و تصريح کرد: فرهنگ وجه ماهيتي زندگي دست ساخته انسان است.

وي با بيان اينکه تفاوت‌هاي زندگي به فرهنگ برمي‌گردد، خاطرنشان کرد: وقتي از فرهنگ سخن مي‌گوييم گويي از همه زندگي انسان صحبت‌ مي‌کنيم چراکه نقاط عطف فرهنگي با نقاط عطف تمدني توضيح داده مي‌‌شود.

قائم مقام مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي رابطه دولت و فرهنگ مسئله پيچيده‌اي دانست و گفت: در اين رابطه بايد ببينيم نقش دولت در فرهنگ چيست؟

وي با بيان اينکه اساسا طي مباني ديني، حکمراني بر بستر فرهنگ امکان‌پذير است، گفت: در اقتصاد يا ساير وجوه زندگي بايد بستر را فرهنگ اسلامي قرار دهيم و اگر از فرهنگ ديني سخن مي‌گوييم بايد بدانيم که بسترسازي موضوع مهمي است که در بلندمدت تمدن اسلامي را به همراه خواهد داشت.

 آتاني تاکيد کرد: براي برداشتن گام‌هاي لازم براي تحقق زندگي و تمدن نوين اسلامي به عقلانيتي در حوزه فرهنگ نياز داريم.

وي افزود:‌اگر بخواهيم گام مهمي رو به جلو براي پيشرفت و تمدن‌سازي اسلامي برداريم موضوع اصلي فرهنگ است که متاسفانه حال و روز خوشي ندارد.

قائم مقام مرکز پژوهش‌هاي مجلس خاطرنشان کرد: البته غرب هم در حوزه فرهنگ وضع خوبي ندارد و اين فرصت ارزنده‌اي است که رويکردي بالنده و رو به جلو از فرهنگ اسلامي ارائه کنيم.

وي افزود: مشکلات جامع اقتصادي است اما راه حل رفع مشکلات اقتصادي، فرهنگي هستند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به اهميت توجه به مولفه‌هاي فرهنگي در رفع مسائل اقتصادي، گفت: وقتي از فرهنگ صحبت مي‌کنيم از ضرورتي حرف مي‌زنيم که هويت ما و جامعه را مي‌سازد.

 در ادامه اين نشست معاونين مرکز پژوهش‌هاي مجلس و سازمان تبليغات اسلامي نظرات و ديدگاه‌هاي خود در راستاي ارتقاي همکاري‌هاي و تعاملات دو طرف را تبيين کردند.

در پايان اين نشست مقرر شد تا با زمان‌بندي مشخص تفاهمنامه‌اي عملياتي بين دو مجموعه تهيه و تدوين و همچنين توسعه شبکه نخبگاني و توسعه توليدات رسانه‌اي در حوزه موارد فرهنگي با اولويت در دستور کار همکاري دوجانبه قرار گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر