نماد آخرین خبر

شهر فرودگاهی، آرزوی 20ساله مردم چابهار است

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
شهر فرودگاهی، آرزوی 20ساله مردم چابهار است

آخرين‌خبر/نماينده چابهار ،کنارک نيکشهر ، دشتياري و قصرقند در گفت‌وگو با آخرين‌خبر: 

شهر فرودگاهي، آرزوي 20ساله مردم چابهار است 

شهر فرودگاهي چابهار نه يک طرح محلي براي توسعه چابهار که يک طرح ملي با ارزش اقتصادي بالاست که مي‌تواند منشاء اثرات مثبت و ماندگار زيادي در اقتصاد کشور باشد و سال‌هاي سال، دغدغه فعالان اقتصادي و مردم منطقه را در باب خدمات تجاري و حمل‌‌ونقل را ميان بردارد.  

معين‌الدين سعيدي، نماينده چابهار، نيک‌شهر،دشتياري، کنارک و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب، ساخت شهر فرودگاهي را خواسته 20ساله مردم و فعالان اقتصادي چابهار خواند و گفت: توسعه سواحل مکران که مورد تاکيد ويژه مقام معظم رهبري است، بدون اين شهر فرودگاهي ممکن نيست.  

سعيدي افزود: چابهار در چهارراه جهاني حمل‌ونقل و ترانزيت کالا و مسافر واقع شده است. کشورهاي شمال و جنوب و شرق و غرب با استفاده از مسير چابهار مي‌توانند توجيه اقتصادي فعاليت‌هاي اقتصادي خود را بالا برده و در عين حال چابهار نيز از اين موقعيت ويژه بهره‌برداري کند. ليکن تحقق اين بارانداز تجاري و ترانزيتي به معناي کامل کلمه، نيازمند زيرساخت‌هاي پرتعدادي است که قطعا شهر فرودگاهي يکي از مهترين اين زيرساخت‌هاست. شهر فرودگاهي در واقع نياز دو دهه پيش چابهار بوده است، اما طي اين سال‌ها هر بار دليلي اين پروژه به تعويق افتاده است. اما در برهه کنوني که آرزوي 20ساله مردم و فعالان اقتصادي چابهار در شرف تحقق است، بر تک تک ما مسئولان واجب است که مسير به بار نشستن اين افتخار ملي را هموار کنيم.  


اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اثرات زيانبار تعويق به بهره‌برداري رسيدن شهر فرودگاهي چابهار، خاطرنشان ساخت: اگر همان دو دهه پيش شهر فرودگاهي چابهار با همه کارکردهاي تجاري و ترانزيتي و رفاهي‌اش به بهره‌برداري رسيده بود، امروز چابهار را به لحاظ نقش‌آفريني در بازار حمل‌ونقل جهاني با دوبي يا دوحه مقايسه مي‌کردند. اما تعويق 20ساله ساخت شهر فرودگاهي چابهار سبب شده در موقعيت کنوني قرار بگيريم که اندک تعللي ما را حتي از گوادر پاکستان هم عقب مي‌اندازد. باز هم تاکيد مي‌کنم شهر فرودگاهي چابهار براي توسعه سواحل مکران چنان ضرورتي دارد که حتي مي‌توان آن را به مثابه خون در شريان‌هاي يک موجود زنده تشبيه کرد.  

به گفته وي؛ نگاه کارشناسي مجلس شوراي اسلامي به سخت شهر فرودگاهي چابهار نگاهي بسيار مثبت است. چنانکه در قبال ساخت شهر فرودگاهي موضع گرفته و با تقدير از تلاش‌هاي ارزشمند نيرو هوايي ارتش جمهوري اسلامي در ارائه خدمات در فرودگاه کنارک، بر ضرورت ساخت شهر فرودگاهي چابهار تاکيد کرده است.  

معين‌الدين سعيدي بر ظرفيت‌هاي چابهار براي کم‌اثر کردن تحريم‌ها اشاره کرد و تصريح کرد: تجربه نشان داده در زمان اعمال شديد‌ترين تحريم‌ها هم مي‌توان با تکيه بر مزيت‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي، اين تحريم‌ها کم‌اثر و يا حتي بي‌اثر کرد. سواحل مکران در واقع همان گنج پنهاني است که تکيه بر ظرفيت‌ها آن مي‌توان کم‌اثر کردن تحريم‌ها را به همراه داشته باشد. در شرايطي که روسيه و هند با شدت و حدت بسيار به دنبال تحقق کرديدور جنوب به شمال از مسير چابهار هستند، بايد هر چه سريع‌تر زيرساخت‌هاي مورد نياز اين کريدور حياتي را فراهم کنيم تا با درگير کردن منافع همسايگان در با منافع خود، در مسير کم‌اثر کردن تحريم‌ها گام برداريم.  

نماينده چابهار، نيک‌شهر، کنارک، دشتياري و قصرقند در بخش پاياني صحبت‌هايش از اطلاق عنوان فرودگاه جديد بر شهر فرودگاهي چابهار انتقاد کرد و گفت: بارها در ميان اظهارنظرها و اخبار ديده‌ام که از شهر فرودگاهي چابهار با عنوان فرودگاه جديد چابهار ياد مي‌کنند؛ اما بنده معتقدم که اين عنوان درست نيست، چراکه پروژه در حال ساخت در منطقه آزاد چابهار در واقع يک شهر فرودگاهي است که کارکردهايش از اساس با يک فرودگاه صرف تفاوت دارد. نکته دوم اينکه چابهار تاکنون يک فرودگاه مسافري معمول هم نداشته است که اين پروژه را فرودگاه جديد چابهار بناميم. ضمن تقدير از عزيزان زحمتکش نيروي هوايي و ارتش محترم جمهوري اسلامي ايران، بايد بگويم که فرودگاه کنارک يک فرودگاه نظامي است که بسته به نياز چابهار به مسير پروازي، به مردم چابهار خدمت‌رساني مي‌کرده است. ضرورت دارد تقويت هرچه بيشتر فرودگاه نظامي کنارک با توجه به نقش بي بديل نيروي هوايي در تامين امنيت مرزهاي ايران اسلامي در دستور کار قرار گيرد .

 ليک اکنون بعد از دو دهه تلاش، فرصتي فراهم آمده تا سواحل مکران صاحب يک شهر فرودگاهي شوند که مي‌تواند تمام نيازهاي پروازي، تجاري، ترانزيتي و حتي مباحث توسعه گردشگري را پاسخ گويد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر