نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

هشدار صریح فرمانده نیروی دریایی سپاه به دشمنان ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هشدار صریح فرمانده نیروی دریایی سپاه به دشمنان ایران

ايسنا/ فرمانده نيروي دريايي سپاه با بيان اينکه به دشمنان توصيه مي‌کنيم به منافع کشور و مقدسات ديني، انقلابي و ناموسي ما دست درازي نکنند؛ چراکه اگر دست درازي کردند، دست آنها را از قطع مي‌کنيم و اگر دندانشان را تيز کردند، دندان‌هايشان را در دهان‌شان خورد مي‌کنيم، گفت: در مقابل دشمنان اعم از منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي خواهيم ايستاد و قطعاً مردم عزيز بدانند که ميدان را در مقابل آنها خالي نخواهيم کرد و در روز واقعه جنازه‌هايشان را روي تابوت‌هاي ايراني از تنگه‌ي هرمز خارج خواهيم کرد.

دريادار عليرضا تنگسيري، فرمانده نيروي دريايي سپاه در گفت‌وگويي به مناسبت فرا رسيدن ۳۵ امين سالگرد تشکيل نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي علاوه بر مرور تاريخچه تاسيس نيروي دريايي سپاه و اقدامات انجام شده در اين نيرو در دوران دفاع مقدس، به ارائه تحليل‌هايي از آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي پرداخت.

فرمانده نيروي دريايي سپاه با محکوم کردن باز شدن پاي رژيم صهيونيستي به منطقه توسط حاکمان امارات متحده عربي و بحرين، تصريح کرد: قطعاً آمدن رژيم صهيونيستي به منطقه به ضرر کشورهاي مقابل خواهد بود و ما اين حضور را تهديد حساب مي‌کنيم.

وي همچنين درباره بيانيه شديدالحن سپاه در محکوميت اقدام اخير امارات و بحرين، با تاکيد بر اينکه مشي و راهبرد جمهوري اسلامي حمله به کشورهاي مسلمان همسايه نيست، خاطر نشان کرد: هر قدر تهديدات دشمن در ظاهر به ما نزديک‌تر شود، ما نيز آماده‌تر مي‌شويم.

دريادار تنگسيري همچنين دشمنان جمهوري اسلامي ايران را به يادگيري ضرب‌المثل «آزموده را آزمودن خطاست» توصيه کرد و گفت: در مقابل دشمنان اعم از منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي خواهيم ايستاد و قطعاً مردم عزيز بدانند که ميدان را در مقابل آنها خالي نخواهيم کرد و در روز واقعه جنازه‌هايشان را روي تابوت‌هاي ايراني از تنگه‌ي هرمز خارج خواهيم کرد.

متن کامل اين گفت‌وگو به شرح زير است:

امام خميني (ره) ۲۶ ام شهريور ماه سال ۱۳۶۴ در حکمي خطاب به فرمانده کل سپاه، فرمان تاسيس ۳ نيرو از جمله نيروي دريايي سپاه را صادر کردند؛ اين حکم در شرايطي صادر شد که در آن زمان ارتش به عنوان نيروي نظامي فعاليت داشت؛ لطفاً توضيح دهيد که نيروي دريايي سپاه بر مبناي چه ضرورت‌هايي تشکيل شد؟

- همانطور که مستحضريد ايران کشوري ذوالبحر است و در شمال و جنوبش دريا دارد؛ در شمال کشور حدود ۸۵۰ کيلومتر و در جنوب نيز حدود ۲۲۰۰ کيلومتر ساحل داريم که ۱۳۷۵ کيلومتر آن مربوط به خليج فارس است. متاسفانه با شروع انقلاب بسياري از ضد انقلابي‌ها حتي شاپور بختيار که جنايت‌هاي بسياري را مرتکب شده بود؛ با استفاده از برخي خلاءهاي امنيتي و مراقبتي از جمله در دريا فرار کرده و به همين دليل مبارزه با پديده‌هاي قاچاق انسان، کالا، پول و برخي مسائل ديگر صرفاً توسط ارتش جمهوري اسلامي  امکان پذير نبود.

از طرفي ديگر ما انقلاب کرده بوديم و مشکلاتي داشتيم؛ به همين دليل سران کشور به اين نتيجه رسيدند که حتما بايد خلايي که در حوزه دريايي وجود دارد، پوشش داده شود. در آن زمان بر همين مبنا در سپاه يگان‌هاي دريايي تاسيس شد؛ شروع يگان هاي دريايي با استفاده از شناورهاي تقريحي دوران طاغوت بود؛ اين شناورها در تفريگاه‌هاي طاغوتيان در شمال کشور مصادره شد و بچه ها با همين شناورها کار خود را آغاز کردند.

در جنوب کشور سواحل خليج فارس را به سه بخش تقسيم کرديم؛ ماهشهر و سپاه آبادان در استان خوزستان، پايگاه بوشهر در استان بوشهر و پايگاهي در استان هرمزگان که جنوب استان سيستان و بلوچستان را نيز پوشش مي‌داد؛ به اين ترتيب نواحي ساحلي جنوب کشور تقسيم بندي و امنيت در اين نواحي برقرار شد.

يگان‌هاي ۳ گانه دريايي سپاه با شروع جنگ تحميلي به نواحي ۳ گانه دريايي سپاه از جمله ناحيه ۳ خوزستان، ناحيه ۵ بوشهر و ناحيه ۷ هرمزگان تبديل شدند. حتي در دوران دفاع مقدس هم با وجود اينکه نيروي دريايي ارتش وجود داشت، ما نياز به حضو در دريا داشتيم؛ چراکه نيروي دريايي ارتش معمولا در عمق هاي بيشتر با دشمن درگير بود و در عمق هاي پايين تر امکان حضور ناوها وجود نداشت. مجبور بوديم در اين مناطق از شناورها استقاده کنيم.

در آغاز دوران دفاع مقدس ماموريت تامين امنيت شناورهاي پشتيباني بر عهده‌ي نواحي دريايي سپاه قرار گرفت و من در آن دوران فرماندهي دو شناور سپاه را بر عهده داشتم. در عمليات‌هاي خيبر و نيز پشتيباني و انتقال رزمنده‌ها بر عهده‌ي نواحي دريايي سپاه قرار گرفت و پس از عمليات بدر بود که در روز ۲۶ شهريور ۱۳۶۴حضرت امام خميني (ره) فرمان تشکيل ۳ نيروي زميني، دريايي و هوايي سپاه را صادر کردند. اگرچه نيروي دريايي سپاه تا آن زمان هنوز به عنوان نيرو قلمداد نمي‌شد، اما وجود داشت و از سال ۵۹ نقش آفريني مي‌کرد.

تقريباً همزمان با تاسيس نيروي دريايي سپاه، عراق جبهه‌هاي نبرد را به درياها کشاند و به مورد هدف قرار دادن سکوهاي نفتي و کشتي‌هاي تجاري متعلق به جمهوري اسلامي ايران روي آورد؛ ارتش و سپاه براي مقابله با اين اقدامات چگونه عمل کرد؟

- ما در دريا امکانات زيادي اعم از سکوهاي نفتي و گازي داريم و در زمان دفاع مقدس جزو کشورهاي تک محصولي بوديم و مجبور به صادرات نفت براي حيات خود بوديم؛ گرچه عراقي‌ها قبل از آغاز جنگ تحميلي ۱۳ ميليون جمعيت داشتند و ما ۳۳ ميليون، اما تمام دنيا از حزب بعث حمايت و پشتيباني مي‌کردند و ۸۴ کشور رسماً انواع حمايت‌ها را از رژيم بعثي عراق انجام مي‌دادند و ما تنها بوديم و از کشورهاي عربي تنها سوريه بطور کامل و ليبي آن هم به صورت نيم بند با ما بود و ديگر کسي از کشورهاي عربي با ما نبودند. کره شمالي و چين هم بصورت نيم بند با ما بود؛ به همين دليل مجبور بوديم براي اداره کردن جنگ و کشور، نفت را صادر کنيم.

زماني که صدام حسين در جبهه هاي زميني مقابل ايران مستاصل شد، جنگ را به دريا کشاند؛ صدام در ابتدا سکوهاي نفتي ما را مورد هدف قرار و آن‌قدر انهدام سکوهاي نفتي ما را ادامه داد تا به سکوي نفتي جزيره خارک رسيد؛ خارک تنها مسيري بود که کشتي ها براي بارگيري نفت بايد به آنجا مي‌آمدند.

نفت کشورهاي عربي در حال صادر شدن بود و بخشي از پول اين نفت‌ها در اختيار صدام قرار مي‌گرفت، اما صدام کشتي‌هاي ما را يک به يک مي‌زد؛ اينکه کشتي‌هاي آنها به سلامت عبور کنند اما آنها کشتي‌هاي ما را بزنند، يک دهن کجي به ملت ايران محسوب مي‌شد؛ اينجا بود که مقابله به مثل آغاز شد؛ وقتي آنها نفتکش‌هاي ما را مي‌زدند، ما هم نفتکش‌هاي آنها را مي‌زديم.

اين کار بر عهده سپاه بود يا ارتش؟

- شروع اين کار با نيروي هوايي ارتش بود که با موشک هاي فونيکس انجام مي‌شد اما زماني که يکي از هواپيماهاي اف-۱۴ ما در بوشهر مورد هدف قرار گرفت، کار انهدام نفتکش‌ها متوقف شد. نيروي دريايي ارتش نيز روي برخي از سکوها سامانه‌هاي پدافند هوايي مستقر کرده بودند؛ اينها با موشک هايي که روي بالگردهاي ۲۱۲-AB نصب مي‌شد، کشتي‌ها را مورد هدف قرار مي‌دادند؛ اما زماني که عراقي‌ها سکوهاي نفت را زدند، اين کار نيز تعطيل شد؛ از اينجا ما وارد شديم؛ ما نمي‌توانستيم ناظر باشيم و غيرت‌مان اين اجازه را نمي‌داد.

يکي از افتخاراتي که نيروي دريايي سپاه دارد اين است که بيش از ۱۳۴ فروند کشتي را از کشورهاي متخاصم و حامي صدام و حزب بعث از آمريکا گرفته تا شوروي مورد هدف قرار داديم. در مجموع در جنگ نفتکش‌ها در دوران دفاع مقدس بيش از ۵۰۰ کشتي در خليج فارس مورد هدف قرار گرفت که ۶۰ فروند از آنها کشتي‌هاي تجاري ما بود.

در دوران دفاع مقدس ايالات متحده آمريکا نيز در مقطعي به نوعي وارد جنگ نفتکش‌ها شد؛ نحوه‌ي مواجهه نيروهاي مسلح ايران با آمريکا چگونه بود؟

- در دوران دفاع مقدس تا پيش از جنگ نفتکش‌ها فقط با ارتش بعث عراق درگيري داشتيم اما آمريکايي‌ها براي اينکه در اين جنگ به صدام کمک کنند، در جبهه زميني به آنها امکانات جاسوسي مي‌دادند؛ در آن زمان يک نماينده وزارت امور خارجه آمريکا پيش صدام رفت و پس از آن کار جاسوسي آمريکايي‌ها براي عراقي‌ها آغاز شد.

در آن زمان آمريکايي يک ناو بزرگ بنام «يواس‌اس استارک» داشتند که اين ناو ميان جزيره خارک و ساحل عراق قرار گرفته بود و به نوعي تبديل به چک پوينت (Check Point) براي هواپيماهايي شده بود که از ناصريه عراق پرواز مي‌کردند؛ افسران مستقر در اين ناو مستقيماً با خلبانان جنگنده‌هاي عراقي در ارتباط بودند و به آنها موقيت کشتي هاي ايراني را مي‌دادند تا اهداف خود را سريعتر پيدا کنند. ازآن جايي که خداوند با ما بود، در يکي از پروازهاي جنگنده‌هاي عراقي، خلبان عراقي در هوا با ناو آمريکايي ارتباط داشت و درحال دريافت موقعيت هدف ايراني بود که به اشتباه ناو آمريکايي را مورد هدف قرار داد؛ بر اساس مستنداتي که در اختيار داريم در اين اتفاق که نخستين سيلي اي بود که خداوند در خليج فارس به آمريکايي‌ها زد، ۱۱ ملوان آمريکايي مستقر در ناو استارک کشته شدند.

پس از اين اتفاق حدود ۳ الي ۴ ماه رابطه‌ي عراق و آمريکا تقريباً کدر شد، اما زماني که  ايران در جنگ در حال پيروزي بود آمريکايي‌ها خودشان وارد شدند و يکي از سکوهاي نفتي ما را مورد اصابت قرار دادند؛ در ابتدا اخطار دادند و کارکنان مستقر در سکوي نفتي محل را تخليه کردند و آمريکايي‌ها سکوي نفتي را زدند؛ عملاً از ماه شهريور سال ۱۳۶۶ تا پايان جنگ و دفاع مقدس بدون واسطه با آمريکايي‌ها درگير شديم.

واکنش نيروهاي مسلح ايران به اقدام آمريکا در مورد هدف قرار دادن سکوي نفتي چه بود؟

-اين اقدام اولين دهن کجي آمريکايي بود؛ در آن زمان ما فاو را تصرف کرده بوديم؛ در جنوب فاو پايگاهي به نام سايت موشکي ۸۱ قرار داشت که عراقي‌ها از آن نقطه کشتي‌هاي ما را در خور موسي مورد اصابت موشک قرار مي‌دادند. نيروي دريايي سپاه به عنوان اولين نيرويي که نيروي موشکي ساحل به دريا را راه اندازي کرد، تعدادي موشک ضد کشتي کرم ابريشم چيني در اختيار داشت؛ ساز و کار اين موشک‌ها نيز به اين صورت است که  ۱۵ کيلومتر پس از شليک، رادار جستوجو گر موشک ۱۵ درجه در چپ و راست خود را جست و جو مي‌کنند و به محض مشاهده نخستين هدف، آن را مورد اصابت قرار مي‌دهد.

در بندر الاحمدي کويت تعدادي کشتي پشت سر هم استاده بودند که پاشنه آنها روبروي سايت موشکي ۸۱ فاو بود؛ در ميان کشتي‌هاي مستقر در الاحمديه يک کشتي آمريکايي به نام «سانگاري» نيز حضور داشت؛ در پاسخ به حمله آمريکايي‌ها به يکي از سکوهاي نفتي ما، از سايت موشکي ۸۱ عملياتي موشکي انجام داديم و نخستين موشک را به سمت کاروان کشتي‌ها شليک کرديم؛ بر اساس ويژگي‌هايي که موشک شليک شده داشت، نخستين کشتي در مسير حرکت موشک بايد مورد هدف قرار مي‌گرفت، اما اين موشک اولين و دومين کشتي را ناديده گرفت و مستقيماً به کشتي سوم که متعلق به ايالات متحده آمريکا بود برخورد کردو با نخستين شليک ما، کشتي آمريکايي مورد هدف قرار گرفت که اين نخستين سيلي خداوند بود که به دست پاسداران نيروي دريايي سپاه به صورت ايالات متحده کوبانده شد؛ در آن عمليات موشکي  ما  ۱۸شليک انجام داديم که ۱۵ فروند آنها به هدف اصابت کرد؛ اين در حالي است که اين نوع موشک‌ها معمولاً از هر ۵ فروند، يکي به هدف اصابت مي‌کند.

ما در دريا بارها خداوند و دست ياري او را ديديم و دومين سيلي خداوند به آمريکايي‌ها که به دست پاسداران نيروي دريايي سپاه به صورت آمريکايي‌ها برخورد کرد، زماني بود که ما نخستين عمليات مين ريزي دريايي را انجام داديم و يک کشتي آمريکايي با اين مين‌ها برخورد کرد.

سومين سيلي خدا آبروي آمريکايي‌ها را برد مربوط به يک کشتي کويتي بود به نام الرخاء است؛ اين کشتي که به نام «اس‌اس بريجتون» تغيير نام داد و پرچم آمريکا نيز در پاشنه آن قرار گرفت با ۳۵۰ متر طول، ۳ باند فرود هلي کوپتر داشت و به نوعي مظهر قدرت آمريکا بود؛ در حالي که ۱۵۰ خبرنگار براي به تصوير کشيدن قدرت آمريکا روي بريجتون قرار داشتند، اين کشتي به همراه ۳ نفتکش و ۴ ناوِ اسکورت از بندر فوجيره در امارت حرکت خود را آعاز کردند؛ آمريکايي‌ها اينگونه گفته بودند که هر کسي که در خليج فارس زير پرچم ما قرار بگيرد، امنيت او بصورت کامل حفظ مي‌شود. کاروان کشتي بريجتون حرکت خود را آغاز کرد و آنها فکر مي‌کردند که در تنگه هرمز که ۵۵ کيلومتر عرض دارد از سمت ايران مورد هدف قرار مي‌گيرند؛ ما آمادگي اين حمله را نيز داشتيم اما خدا نخواست و اين اتفاق نيفتاد؛ آنها همچنين فکر مي‌کردند که در تنگه دوم خليج فارس که برآمدگي کشور قطر است، مورد هدف قرار مي‌گيرند که باز هم اين اتفاق نيفتاد و در جايي ديگر شهيد مهدوي با دو شناور و ۵ فروند مين، در شرايطي که حتي کاروان بريجتون را نمي‌ديدند، با عمل به آيه «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرکُم وَيُثَبِّت أَقدامَکُم» اقدام به مين ريزي کردند؛ کاروان بريجتون به گونه‌اي حرکت مي‌کرد که ۴ ناو اسکورت آن با آرايش لوزي(يک ناو در جلو، دو ناو در کنار و يک ناو در عقب) قرار داشتند؛ اگر نخستين ناو اسکورت روي مين مي‌رفت، غرق نمي‌شد و خبرنگاران متوجه چيزي نمي‌شدند، پشت سر ناو، يک کشتي ديگر قرار داشت که آن هم از روي مين عبور نکرد؛ از آنجايي که حضرت امام (ره) با شجاعت فرموده بودند که بريجتون بايد از بين برود، دقيقاً سمت راست کشتي بريجتون با ميني که پاسداران در آب ريخته بودند، اصابت کرد و شعله ور شد؛ خبرنگاران با بالگرد از کشتي خارج شدند اما کارکنان کشتي همچنان روي کشتي بودند؛ ما صداي ضبط شده مکالمات روي کشتي را در اختيار داريم؛ کارکنان اين کشتي فرياد مي‌زنند و مي‌گويند شما که اين همه تبليغ مي‌کرديد، کجا هستيد؟ به داد ما برسيد؛ اما به دليل اينکه منطقه مين ريزي شده بود، هيچ کس جرات نمي‌کرد نزديک کشتي بريجتون شود و تنها چند يدک کش از کشورهايي که همواره نوکري آمريکايي‌ها را مي‌کردند، به اين کشتي نزديک شدند.

چهارمين سيلي خدا نيز طي يک درگيري توسط شهيد مهدوي و با انهدام يک هليکوپتر کبري به صورت آمريکايي‌ها اصابت شد. سيلي پنجم ۲۹ فروردين سال ۶۷ و در جريان حمله آمريکايي‌ها به سکوهاي نفتي ايران در خليج فارس به صورت آمريکايي‌ها زده شد؛ به دنبال حمله به سکوي نفتي ايران، پاسداران نيروي دريايي سپاه براي کمک به کارکنان شرکت نفت در سکويي که مورد هجوم قرار گرفته بود اعزام شدند و به مقابله با آمريکايي‌ها پرداختند که در جريان اين درگيري خسارت سنگيني به آمريکايي ها وارد شد. ششمين سيلي نيز با مورد هدف قرار گرفتن ناو موشک‌انداز آمريکايي «ساموئل بي. رابرتز» به صورت آنها برخود کرد و هيمنه آمريکايي‌ها فرو ريخت.

در واقع طي يک سال و نيم درگيري مستقيم با آمريکايي‌ها با اين ۶ سيلي بيش از ۵۰ نفر از آمريکايي‌ها کشته شدند و ما تنها ۹ شهيد تقديم کرديم و ۴ قايق از دست داديم. خيال نکنيد که آمريکا بتي شکست ناپذير است؛ چراکه آن زمان که ما با قايق‌هاي مصادره‌اي با آنها مقابله مي‌کرديم و بالاترين سلاح ما آرپي‌جي و توپ ۱۰۷ بود، در ۶ مواجهه مستقيم آنها را شکست داديم و امروز نيز موشک هايي دور برد با دقت‌هاي بسيار بالا و شناورهايي با سرعت بيش از ۹۰ نات (تقريباً ۱۶۷ کيلومتر بر ساعت) داريم که در تصورشان نيست. امروز مي‌توانيم بگوييم که اولين کشوري در دنيا هستيم که دارنده انبوهي از قايق‌هاي تندرو هستيم و اين دستاورد با همت جوانان ايراني به دست آمده است.

اشاره کرديد که نيروي دريايي سپاه داراي بيشترين قايق‌هاي تندرو در دنيا است و مي‌دانيم که اين نيرو علاوه بر قايق‌هاي تندرو، به انواع موشک‌ها و سلاح‌ها و تجهيزات پيشرفته نيز مجهز است، اما امروز اين قايق‌هاي تندرو هستند که براي دشمنان تبديل به کابوسي در خليج فارس شده‌اند؛ به نظر شما اين قايق‌ها چقدر در مناسبات منطقه‌اي تاثير گذار هستند؟

- فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده گفته بود که هر زمان که به خليج فارس مي‌آييم، کابوس قايق‌هاي تندرو را مي‌بينيم. اين قايق‌ها ابزار هستند و آمريکايي‌ها هم مي‌توانند اين ابزار را در اختيار داشته باشند، اما آنچه که اهميت دارد، افرادي هستند که روي اين قايق‌ها مي‌نشينند.

در عمر خدمتي بنده در نيروي دريايي سپاه دوبار آمريکايي‌ها(۴ نفر در سال ۸۲ و ۱۰ نفر در سال ۹۴)، دوبار انگليسي‌ها(سال‌هاي ۸۲ و ۸۵)، يکبار کانادايي‌ها و يکبار هم استراليايي‌ها جلوي رزمندگان ايراني زانو زدند؛ اينهايي که شايد روزي ما را به حساب نمي‌آوردند، اما از قايق‌هاي تندروي سپاه وحشت دارند؛ البته رعب و وحشت آنها از قايق‌هاي تندرو نيست، بلکه اين وحشت را خداوند در دل آنها قرار داده است.

سال ۸۵ که کلاه سبزهاي انگليسي وارد مرزهاي ما شده بودند تنها يک قايق از ما سراغ آنها رفت که اين قايق نيز مجهز به يک قبضه دوشکا و يک قبضه تيربار و ۳ قبضه اسلحه کلاشينکف بود؛ وقتي اسلحه را سمت انگليسي ها گرفتند، صحنه باور کردني نبود. زماني که اسلحه‌ها و تجهيزات انگليسي‌ها را در اتاقي چيديم، مشاهده کرديم که آنها به روزترين تجهيزات و نقشه‌ها را در اختيار داشتند؛ من از فرمانده آنها پرسيدم که شما کلاه سبز هستيد و اين همه امکانات در اختيار داشتيد و سرعت قايق‌هاي شما نيز چندين برابر قايق‌هاي ماست، چه شد که خود را تسليم کرديد؟ او پاسخ داد که خودمان هم نفهميديم. واقعا خداوند وعده‌هايي که در قرآن داده بود را عملي کرد و رعب و وحشتي در دل دشمنان ما انداخت؛ اين درحالي است که افرادي که با توکل بر خدا بر اين قايق‌ها سوار مي‌شوند، موجب وحشت دشمنان مي‌شوند.

ما بارها تجربه کرده‌ايم، زماني‌که با شناورهاي سنگين‌تر به سراغ دشمنان مي‌رويم، آنها سر جاي خود مي‌ايستند اما وقتي با ۴ قايق به طرف‌شان مي‌رويم، آنها به سرعت منطقه را ترک و فرار مي‌کند؛ اينها همواره به دنبال آن بودند که براي مقابله با کابوس قايق‌هاي تندرو کاري بکنند، اما به ياري خدا تا الان نتوانستند کاري انجام دهند و ما نيز به ياري خدا روز به روز هم دقت و برد سلاح هاي خود را افزايش مي‌دهيم و هم اينکه سرعت شناورهاي خود را افزايش داده و آنها را منحصربفرد مي‌کنيم؛ اين اقدامات را نيز خودمان در داخل و با استفاده از امکانات نيروي دريايي سپاه و وزارت دفاع انجام مي‌دهيم.

اشاره‌اي داشتيد به استفاده از موشک‌ها در نيروي دريايي سپاه؛ کدام سامانه‌هاي موشکي در خليج فارس مستقر هستند؟

- موشک‌هايي که ما استفاده مي‌کنيم تنوع بسياري دارند و با قابليت‌ها، ويژگي‌ها و مزيت‌هاي خود قادر هستند خليج فارس و حتي فراتر از خليج فارس را پوشش دهند و دشمنان ما نيز اين را مي‌دانند؛ ما کشوري بوديم که هيچ کس کمک‌مان نکرد و اگر کاري انجام شد، توسط جواناني بود که خدا کمک‌شان کرد. زماني پزشکان عمومي که در ايران فعاليت مي‌کردند، هندي و پاکستاني بودند، اما امروز با حمايت‌هاي مقام معظم رهبري از علوم مختلف، در همه‌ي عرصه‌هاي علمي در لبه‌ي تکنولوژي روز دنيا حرکت مي‌کنيم و به لطف خدا امروز در حوزه شناور و موشک چيزي وجود ندارد که خودمان نساخته باشيم؛ به بردهايي دست يافته‌ايم که دشمنان اصلا تصور نمي‌کنند و در مخيله آنها نمي‌گنجد؛ اين ادعا قابل مشاهده است و همواره در رزمايش‌ها بخشي از دستاوردهاي خود را در معرض نمايش گذاشته‌ايم.

زماني ما از پهپاد چيزي نمي‌دانستيم و حتي برخي در داخل به اين پرنده «پهباد» مي‌گفتند؛ اما امروز خودمان يکي از سازندگان پهپاد با بردهاي بسيار بالا هستيم.

چند درصد از تجهيزات در اختيار نيروي دريايي سپاه توليد داخل است؟

جواب- بالغ بر ۹۰ درصد؛ امروز در ساخت همين پهپادها از سوخت تا موتور و پوسته و الکترونيک هوانوردي، همه ساخت داخل است.

با توجه به اينکه در حال نزديک شدن به پايان تحريم‌هاي تسليحاتي شوراي امنيت سازمان ملل هستيم، آيا در نيروي دريايي سپاه نيازي به تامين قطعات و تجهيزات خاصي از خارج از کشور وجود دارد و برنامه‌اي در اين زمينه پيش بيني شده است؟

- در مجموع درحوزه نظامي شايد کمتر ۵ درصد از نيازمندي‌ها از خارج تامين شود و مابقي توليدات داخل است؛ با برداشته شدن تحريم‌هاي تسليحاتي نه به دنبال واردات بلکه به دنبال صادرات هستيم؛ از برداشته شدن اين تحريم‌ها مي‌خواهيم استفاده اقتصادي کنيم؛ اين تحريم‌ها باعث شد که ما براي خودمان فکري کنيم؛ اگر تحريم‌ها نبود، ما بايد موشک و شناورهاي مورد نياز خود را از خارجي‌ها مي‌گرفتيم؛ تحريم‌ها واقعا به ما کمک کرد. شرايط تحريمي در حوزه‌هاي پزشکي و دارويي سخت است و ما عزيزاني را به اين دليل از دست داده‌ايم، اما در زمينه تحريم‌هاي نظامي انصافاً کار کرده‌ايم؛ از هر مانعي که براي ما ايجاد کردند، عبور کرديم و تحريم‌ها تبديل به نعمتي براي ما شد.

اگر تحريم‌ها را بردارند، مي‌توانيم کار اقتصادي کنيم و وزارت دفاع مي‌تواند توليدات خود را به کشورهاي خارجي عرضه کند و در کشورهاي مختلف نمايشگاه برپا کند و علناً توليدات خود را به فروش برسانيم.

نيروهاي مسلح همواره براي حفظ آمادگي‌و همچنين به نمايش گذاشتن بخش‌هايي از اقتدار و توان خود اقدام به برگزاري رزمايش‌هاي مختلف در گستره‌هاي گوناگون مي‌کنند؛ اخيراً نيز نيروي دريايي سپاه در آب‌هاي خليج فارس رزمايشي برگزار کرد که با بازتاب‌هاي بسياري همراه بود؛ تاثير برگزاري اين رزمايش‌ها چيست؟   به نظر شما به ويژه در سال‌هاي اخير که شاهد افزايش فشارهاي بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران هستيم، رزمايش‌هايي که توسط نيروهاي مسلح برگزار شده است چه ميزان در قدرت چانه‌زني ديپلمات‌هاي ما تاثير گذار بوده است؟

- همانطور که آمريکايي‌ها مکرراً اعتراف کرده‌اند که ماجراي ۱۱ سپتامبر را به وجود آوردند تا بهانه‌اي براي حمله نظامي به عراق، ايران و افغانستان داشته باشند، ما نيز در برنامه‌ي حمله مستقيم آمريکايي‌ها بوديم؛ آنها به برنامه‌ريزي‌هاي خود در افغانستان و عراق را عمل کردند اما سمت ايران نيامدند؛ چراکه در هر رزمايش از يک سلاح جديد رونمايي کرديم و قدرت بازدارندگي خود را نشان داديم و اين باعث شد آمريکايي‌ها سمت ايران نيايند.

حرکت بعدي جرج بوش رئيس جمهوري پيشين آمريکا پس افغانستان و عراق، ايران بود؛ مادربمب‌هايي که در افغانستان و عراق بکار مي‌بردند براي اين بود تا به ما نشان دهند چه قدرتي دارند و از آنها بترسيم؛ برخي نيز به ما گفتند که از آمريکا بترسيد؛ چراکه آنها عده‌اي را عليه شما جمع کرده‌اند. آمريکايي‌ها در اطراف ما اقداماتي کردند تا ما بترسيم، اما رهبري عزيزمان خيلي با شجاعت و محکم ايستادگي کردند، مردم به ميدان‌ها آمدند و رزمايش‌هايي که برگزار کرديم، باعث شد تا آنها عقب نشيني کنند و تا کنون نيز اينگونه بوده است.

اگر ما مسيري را که تاکنون آمده‌ايم، ادامه دهيم و خدا را فراموش نکنيم، وعده‌ي الهي موفقيت و غلبه‌ي ما بر دشمن خارجي خواهد بود.

متاسفانه فشاري که الان به مردم مي‌آورند به دليل بي عرضگي ما مسئولان است؛ چراکه ما کشوري با منابع بسيار و مردمي بسيار خوب هستيم، ۴۰ سال است که در فشار تحريم و محاصره اقتصادي زندگي مي‌کنيم و ۸ سال را نيز در جنگ نظامي بوديم اما اجازه نداديم يک وجب از اين خاک کم شود.

رهبري بارها به ويژه در بحبوبه مذاکرات هسته‌اي و اوج گيري انتقادها ازعملکرد مذاکره کنندگان و ديپلمات‌ها از تيم ديپلماسي حمايت تمام قد کردند؛ به نظر شما آيا اقداماتي که ديپلمات‌ها انجام داده‌اند، از عوامل بازدارندگي محسوب نمي‌شود؟

- ما نمي‌گويم که ديپلماسي در ايجاد بازدارندگي هيچ کارايي ندارد، بلکه اتفاقاً ديپلماسي فعال در اين زمينه کارايي بسياري دارد؛ ديپلماسي‌اي که در کنارش يک نيروي قوي پشتيباني کند؛ ما نيز به ديپلماسي فعال اعتقاد داريم و بر اين باور هستيم فقط با اقتدار دفاعي و نظامي نمي‌توان کاري را پيش برد و براي ايجاد بازدارندگي مطمئن اقتدار دفاعي بايد در کنار ديپلماسي قرار بگيرد.

به نظر شما آيا الان اين‌گونه است؟

- بله اما «کج دار و مريز»؛ بايد محکم در مسيرمان ايستادگي کنيم و آنچه که منويات رهبري معظم است را به عنوان راهبرد قرار دهيم.

با توافق عادي سازي روابط امارات و رژيم صهيونيستي و همچنين برقراري روابط ديپلماتيک ميان بحرين و اين رژيم در روزهاي گذشته، شاهد باز شدن پاي اسرائيل به منطقه خليج فارس هستيم؛ سپاه پاسداران نيز با صدور بيانيه‌هايي شديداللحن به اين تحولات واکنش نشان داد و خطاب به حکام بحرين گفت که منتظر انتقام سخت باشند؛ به نظر شما اين تحولات چه قدر در منطقه حساس خليج فارس تاثير گذار است؟ آيا تهديداتي که سپاه مکرراً در بيانيه‌هاي خود در اين خصوص اعلام کرده است، امکان اجرايي شدن دارند؟

- در بيانيه سپاه بر عزم انتقام سخت مجاهدان آزادي قدس و ملت مسلمان بحرين تاکيد شده است و دشمنان نيز از اين ظرفيت به خوبي آگاه هستند؛ ما بارها در رزمايش‌ها اعلام کرده‌ايم که پيام ما به همسايگان، صلح و دوستي و محبت و مسلماني است؛ چراکه ما مسلمانيم و کشورهاي جنوب خليج فارس هم مسلماند. جمهوري اسلامي در طول تاريخ عمر ۴۲ ساله خود حتي يک‌بار هم به کشوري حمله نکرده است، بلکه همواره از کشورهاي مظلوم و مسلمان از جمله سوريه، لبنان و يمن حمايت و به آنها کمک کرده است.

دشمن همواره به دنبال دشمن تراشي براي تامين ۳ خواسته‌اش يعني فروش تسليحات نظامي، ايجاد پايگاه‌ها و ديکته کردن حضور نا مشروع خود در منطقه و تسلط بر کشورهاي منطقه بوده است؛ در حالي که هر سه اين اهداف براي ما محدود است؛ ما دشمني براي کشورهاي مسلمان نيستيم؛ چراکه مسلمانيم و قرآن به ما اجازه نمي‌دهد تا زماني که مورد جنگ و تجاوز قرار نگيريم، به حمله بپردازيم؛ در واقع مشي و راهبرد جمهوري اسلامي نيز حمله به اين کشورها نيست.

آمريکايي‌ها ترس از جمهوري اسلامي را در دل کشورهاي حاشيه خليج فارس و حتي نظاميان خودشان انداخته اند، اين در حالي است که زماني که ما آنها را بازداشت کرديم، بيشترين محبت را به آنها داشتيم به گونه‌اي که حتي يکي از نظامياني که به بازداشت پاسداران درآمده بود، مي‌گفت که به ما گفته بودند که شما پاسداران افراد خشني هستيد و خون مي‌خوريد و اصلا نمي‌خنديد؛ من به او گفتم که ما هم مي‌خنديم و هم بلديم جوک بگوييم اما حاضر نيستيم بر سر اصول خود معامله کنيم.

ما همواره گفته‌ايم که خليج فارس براي ما منطقه‌اي حساس است؛ اين منطقه براي کشورهاي مقابل هم حساس است. قطعاً آمدن رژيم صهيونيستي به اين منطقه به ضرر کشورهاي مقابل خواهد بود و ما اين حضور را تهديد حساب مي‌کنيم و معتقديم که کشوري که همسايه ماست، نبايد اين کار  را بکند؛ اين کار درست نيست و خودشان ضرر مي‌کنند.

موضع گيري سياسي از مسئوليت‌هاي من نيست اما من از لحاظ نظامي مي‌گويم که منطقه بايد عاري از حضور بيگانگان باشد؛ ما خودمان مي‌توانيم با هم رزمايش مشترک برگزار و برادري کنيم. ما کشوري هستيم که به واسطه‌ي منابع مختلف آبي که داريم حتي ۱۰ درصد هم از آب درياها استفاده نمي‌کنيم، اما در آن طرف خليج فارس بيش از ۶۰ درصد نياز آبي کشورها با استفاده از آب شيرين‌کن‌ها، از آب دريا تامين مي‌شود و اين اصلا خوب نيست. کشورهاي استعمارگر در خليج هاي بسته خود زيردريايي‌هاي با سوخت هسته اي خود را نمي‌برند، اما اينجا مي‌آورند؛   اگر خداي ناکرده براي يکي از ناوهاي بيگانه مستقر که داراي سوخت هسته‌اي هستند، اتفاقي بيفتد، اين ما به عنوان ساکنان منطقه هستيم که درگير عواقب زيست محيطي اين اتفاق مي‌شويم.

تحولات اخير در منطقه چه ميزان در ماموريت‌هاي نيروي دريايي سپاه به‌عنوان پيشاني جمهوري اسلامي در مواجهه با صهيونيست تاثير گذار است؟

- تاثير چنداني ندارد؛ ما کار خود را انجام مي‌دهيم و براي مقابله با تهديدات هر دشمني خود را آماده کرده و از لحاظ نظامي آمادگي صددرصدي خود را حفظ کرده‌ايم و همانطور که تحريم‌ها باعث شد ما آماده‌تر شويم، هر قدر تهديدات دشمن در ظاهر به ما نزديک‌تر شود، ما نيز آماده‌تر مي‌شويم و اين حکم عقل سليم است.

همواره يکي از برتري‌هاي جمهوري اسلامي در مواجهه با تحولات خليج فارس، طرح موضوع بستن تنگه هرمز بوده است؛ اين موضوع از سوي رئيس جمهوري و برخي مسئولان نيز مطرح شده است؛ آيا موضع‌گيري در اين زمينه در هماهنگي با نيروهاي مسلح انجام مي‌شود؟ آيا بستن تنگه هرمز در عمل امکان پذير است؟

- البته که همه‌ي سياست‌هاي اعلامي با هماهنگي بيان مي‌شوند. درباره سياست بستن تنگه هرمز نيز تصميم گيران راهبردي بايد صحبت کنند، اما آن بخشي که مربوط نيروي دريايي سپاه مي‌شود اين است که ما براي اجراي هر فرماني آماده هستيم.

من و هم‌رزمانم در نيروهاي مسلح اگر اتفاقي بيفتد، کساني نيستيم که در زيرزمين‌هاي بسته بنشينيم و کار را هدايت کنيم و قطعاً تا پاي جان در راه اجراي فرمان رهبري و دفاع از منافع ملي ايستادگي مي‌کنيم و از هيچ کس هيچ ترس و واهمه‌اي نداريم و قادر هستيم به هرآنچه اعلام مي‌کنيم، عمل کنيم.

به نظر شما به‌عنوان فرمانده نيروي دريايي سپاه و يکي از فرماندهان عالي رتبه نظام، در صورتي که در آب‌هاي جنوبي کشور درگيري‌اي ميان ايران و ايالات متحده آمريکا شکل بگيرد، دست برتر با کدام طرف خواهد بود؟

- قطعاً اينجا خانه‌ي ماست و اين تروريست‌هاي آمريکايي‌ هستند که در جايي اشتباه حضور يافته‌اند. ما هيچ‌گاه شروع کننده جنگ نبوده و نخواهيم بود اما اگر احياناً جنگي صورت بگيرد، قطعاً واهمه‌اي از آن نداريم؛ ما همواره از جنگ بر حذريم، اما اگر دشمنان بخواهند منافع ملي ما را در هر نقطه از کشور با تهديد روبرو سازند و به آنها تعرضي کنند، قطعاً در مقابل اين اقدام قاطعانه مي‌ايستيم.

اگر بخواهيد دشمنان را مورد خطاب خود قرار دهيد، به آنها چه مي‌گوييد؟

- به آنها مي‌گويم که «آزموده را آزمودن خطاست»؛ دشمنان بايد اين ضرب‌المثل ايراني را ياد بگيرند؛ به آنها توصيه مي‌کنيم به منافع کشور و مقدسات ديني، انقلابي و ناموسي ما دست درازي نکنند؛ چراکه اگر دست درازي کردند، دست آنها را از قطع مي‌کنيم و اگر دندانشان را تيز کردند، دندان‌هايشان را در دهان‌شان خورد مي‌کنيم و اين شعار نيست و در عمل آن را ثابت کرده‌ايم.

آنها در دوران دفاع مقدس ديدند زماني که همه‌ي امکانات را داشتند و ما از هيچ تجهيزاتي به ويژه در دريا بهره‌مند نبوديم و فقط خدا را داشتيم، چگونه سيلي‌هاي متعدد بر صورت‌شان زديم، اما امروز هم خدا را داريم و هم امکانات بسيار پيشرفته داريم. در مقابل دشمنان اعم از منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي خواهيم ايستاد و قطعاً مردم عزيز بدانند که ميدان را در مقابل آنها خالي نخواهيم کرد و در روز واقعه جنازه‌هايشان را روي تابوت‌هاي ايراني از تنگه‌ي هرمز خارج خواهيم کرد.

همچنين پيامي هم براي کشورهاي همسايه دارم و به آنها مي‌گويم «اي برادران ديني؛ ما مسلمانيم و خدا، دين و پيامبرمان يکي است؛ بياييد برادري‌ها را تقويت کنيم. بيگانگان اگر منطقه را هم به آتش بکشانند، دل‌شان براي ما نمي‌سوزد؛ من و شما بچه‌هاي اين منطقه هستيم و بيگانگان سرانجام خواهند رفت و همانطور که خودشان گفتند پس از آنکه شما را دوشيدند، رهايتان مي‌کنند؛ بدانيد آمريکايي يا غير آمريکايي براي نگه داشتن حکومت‌هاي شما، جان جوانانش را نمي‌دهد؛ به خودتان بياييد و بياييد با همديگر دست برادري و دوستي بدهيم».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر