logo

10 منتخب جدید مجلس یازدهم در ایستگاه بررسی اعتبارنامه

منبع
فارس
بروزرسانی
10 منتخب جدید مجلس یازدهم در ایستگاه بررسی اعتبارنامه

فارس/ 10 منتخب جديدالورود مجلس يازدهم حالا پس از برگزاري مراسم تحليف، در مرحله بررسي اعتبارنامه در شعب قرار دارند تا پس از تائيد اعتبارنامه رسما نماينده مجلس شوند.

مراسم تحليف ۱۰ نماينده مردم در مرحله دوم انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي امروز در نشست علني مجلس برگزار شد.
به اين ترتيب نمايندگان منتخب يعني شبيب جويجري منتخب مردم اهواز، باوي، حميديه و کارون، عليرضا زنديان منتخب مردم بيجار، علي اصغر سليمي نماينده مردم سميرم، عليرضا عباسي منتخب مردم کرج، اشتهارد و فرديس، حسين رجائي ريزي منتخب مردم لنجان، بهزاد عليزاده منتخب مردم دره شهر و آبدانان و بدره، ابراهيم عزيزي منتخب مردم کرمانشاه،مجتبي بخشي پور منتخب مردم اسلام آباد غرب، عبدالجلال ايري منتخب مردم کردکوي و بندر ترکمن و بندر گز، مهدي باقري منتخب مردم زنجان و طارم براي انجام مراسم تحليف در جايگاه قرار گرفته و سوگند ياد کردند.

متن سوگند نمايندگان طبق اصل ۶۷ قانون اساسي به شرح ذيل است:


بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحيم‏

«من در برابر قرآن مجيد به خداي متعال سوگند ياد مي‌کنم و با تکيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌کنم که پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم. همچنين وديعه‌اي که ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري کنم، و در انجام وظايف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پايبند باشم، از قانون اساسي اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادي مردم و تامين مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

* عضويت جديدالورودهاي مجلس يازدهم در شعب بررسي اعتبار نامه 

بعد از مراسم تحليف، نمايندگان مجلس هر کدام عضو يکي از شعب رسيدگي به اعتبارنامه ها شدند که احمد اميرآبادي فراهاني عضويت هر يک از اعضا را در شعب به شرح زير اعلام کرد:

ابراهيم عزيزي منتخب مردم کرمانشاه شعبه 2

بهزاد عليزاده منتخب مردم ايلام شعبه 10


عليرضا زنديان منتخب مردم بيجار شعبه 8

شبيب جويبري منتخب مردم اهواز شعبه 9

حسين رجايي منتخب مردم لنجان شعبه 10

مجتبي بخشي‌پور منتخب مردم اسلام‌آباد غرب شعبه 11

مهدي باقري منتخب مردم طارم شعبه 14

اصغر سليمي منتخب مردم سميرم شعبه 13

عبدالجواد ايري منتخب مردم کردکوي و ترکمن شعبه 12

عليرضا عباسي منتخب مردم کرج شعبه 7

* ارجاع اعتبارنامه به شعب منتخب

ارجاع اعتبارنامه هاي منتخبان دوره دوم انتخابات مجلس يازدهم به شعب مرحله ديگري بود که براي تکيه بر کرسي نمايندگي براي منتخبان جديد انجام شد. 

به اين ترتيب احمد اميرآبادي فراهاني در نشست علني امروز (يکشنبه 6 مهر ماه) مجلس شوراي اسلامي شعبات رسيدگي به اعتبارنامه 10 منتخب مردم در مرحله دوم انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را مطابق جدول توزيع حوزه هاي انتخابيه در شعب 15 گانه موضوع ماده 28 آيين نامه داخلي مجلس به شرح زير قرائت کرد:

- ابراهيمي عزيزي شعبه 12

- بهزاد عليزاده شعبه 7

- عليرضا عباسي شعبه 11

- عليرضا زنديان شعبه 14

- شبيب جويجري شعبه 2

- حسين رجايي ريزي شعبه 13

- مجتبي بخشي پور شعبه 2

- عبدالجلال ايري شعبه 11

- اصغر سليمي شعبه 9

- مهدي باقري شعبه 14

بر اساس اين گزارش مطابق ماده 26 آيين نامه داخلي مجلس، هر يک از شعب براي تمام دوره نمايندگي رسميت دارند و وظايف و اختيارات آن‌ها عبارتند از: 1- رسيدگي به اعتبارنامه ها، 2- تعيين اعضاي کميسيون تحقيق، 3- تعيين اعضاي کميسيون آيين نامه داخلي مجلس، 4- بررسي و تشخيص صلاحيت نامزدهاي عضويت در کميسيون هاي تخصصي .

* رسيدگى به اعتبارنامه نمايندگان بر اساس آيين نامه داخلي مجلس

بر اساس ماده 28 آيين نامه داخلي مجلس اعتبارنامه‌ها به‌همراه ضمائم آن به‌‌موجب جدول حوزه‌هاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي که براساس حروف الفبا از طرف معاونت قوانين مجلس با نظارت هيأت رئيسه سني تنظيم شده است، به‌ترتيب به شعب پانزده‌گانه جهت رسيدگي ارجاع مي‌شود. هيأت رئيسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌هاي ارجاعي را قبل از آغاز رسيدگي، تکثير کند و در اختيار نمايندگان قرار دهد. چنانچه هر يک از نمايندگان به اعتبارنامه‌اي معترض باشد، ظرف مدت سه‌روز از تاريخ انتشار فهرست مذکور حداکثر تا پايان وقت اداري روز سوم، موظف است اعتراض کتبي خود را امضاء و به ‌انضمام مدارک و اسناد مربوط به شعبه ذي‌ربط تقديم کند.
تبصره1- شعبه موظف است عدم رسيدگي شوراي نگهبان به موضوع مورد اعتراض يا حادث‌شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند.
تبصره2- گزارش هر شعبه توسط سخنگو در مجلس قرائت مي‌شود و درصورت عدم امکان، به ‌ترتيب رئيس و يا يکي از نواب رئيس يا دبيران وظيفه او را انجام مي‌دهد.
ماده 29 آيين نامه داخلي مجلس مي‌گويد شعبه موظف است حداکثر ظرف مدت سه‌روز کاري گزارش تأييد آن دسته از اعتبارنامه‌هاي واصله را که معترض ندارند، به‌صورت يکجا به هيأت رئيسه ارسال کند تا براي تصميم‌گيري مجلس در دستور کار قرار گيرد.
اعتبارنامه‌هايي که مورد اعتراض نمايندگان قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت پنج روز کاري توسط شعبه رسيدگي مي‌شود. در صورتي‌که نظر شعبه تأييد اعتبارنامه باشد، گزارش تأييد آن براي تصميم‌گيري به مجلس ارائه مي‌شود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طريق هيأت رئيسه مجلس به کميسيون تحقيق ارجاع خواهد شد تا پس از رسيدگي و ارائه گزارش، براي تصميم‌گيري مجلس در دستور کار قرار گيرد.
* دور دوم يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي

تکليف ۱۰ کرسي باقي مانده مجلس يازدهم در انتخابات ۲۱ شهريور ماه امسال تعيين شد و هنوز ۶ کرسي مجلس يازدهم خالي و بلاتکليف است که در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ تعيين تکليف مي‌شود.

بر اساس اين گزارش يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوم اسفند سال گذشته در ۵۵ هزار شعبه اخذ راي در ۲۰۸ حوزه انتخابيه برگزار شد اما در اين دوره نامزدهاي ۱۱ حوزه انتخاباتي مجموع آراي مورد نياز براي پيروزي در مرحله نخست را به دست نياوردند و در نهايت ۲۷۹ منتخب به مجلس راه يافتند.

پيش از آغاز رسمي مجلس و در روزهاي نخست آن، سه نماينده منتخب با نام‌هاي فاطمه رهبر از تهران، محمد علي رمضاني دستک از آستانه اشرفيه و عيسي جعفري از کبودرآهنگ بر اثر بيماري کرونا درگذشتند و دو منتخب ديگر يعني غلامرضا تاجگردون به دليل رد اعتبارنامه و سينا کمالخاني به دليل عدم تائيد مدرک تحصيلي از نمايندگي در دوره يازدهم بازماندند.

قرار بر اين بود که بر اساس قانون انتخابات مجلس، براي ۱۱ حوزه اي که حد نصاب آرا کسب نشده بود تعيين تکليف در دور دوم مشخص شود اما درباره ساير کرسي‌هاي خالي مجلس شرايط متفاوت است و تکليف جايگزين سه نماينده درگذشته و دو نماينده رد اعتبار شده در انتخابات ميان دوره اي و همزمان با انتخابات رياست جمهوري در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تعيين خواهد شد.

حوزه‌هاي انتخابيه ميانه در استان آذربايجان‌شرقي، سميرم و لنجان در استان اصفهان، کرج، اشتهارد و فرديس در استان البرز، دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در استان ايلام، اهواز، باوي، حميديه و کارون در استان خوزستان، زنجان و طارم در استان زنجان، بيجار در استان کردستان، کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه و کردکوي، ترکمن، بندر گز و گميشان در استان گلستان حوزه‌هايي بودند که انتخابات در آنها به مرحله دوم کشيده بود. 

از بين اين ۱۱ حوزه، تکليف ۱۰ حوزه انتخابيه در 21 شهريور ماه در دوره دوم انتخابات يازدهم مجلس تعيين شد و  تکليف يکي از حوزه ها يعني حوزه انتخابيه ميانه در ميان دوره اي روشن مي‌شود. چرا که يکي از ۲ نامزد راه‌يافته اين حوزه به دور دوم انتخابات مجلس يازدهم  به استناد نامه شوراي نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور رد صلاحيت شد و  از آنجا که برگزاري انتخابات با حضور يک نامزد موضوعيت ندارد، تکليف اين کرسي هم همان خرداد ۱۴۰۰ تعيين مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر