برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

هشدار جدی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره تعرض به خاک ایران

منبع
فارس
بروزرسانی
هشدار جدی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره تعرض به خاک ایران

فارس/ سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران هرگونه تعرض از سوي آذربايجان و ارمنستان به خاک ايران را غيرقابل تحمل خواند و به همه طرف‌ها در اين زمينه هشدار جدي داد که مراقبت‌هاي لازم را صورت بدهند.

سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران امروز (شنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص گزارش‌هاي برخي تعرضات انجام شده به خاک جمهوري اسلامي ايران در جريان درگيري‌هاي اخير بين جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان اظهار داشت: تحرکات در مناطق مرزي کشورمان به طور جدي و با حساسيت تمام از سوي جمهوري اسلامي ايران در حال رصد بوده و در اين ارتباط  ضمن اعلام غير قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوي هر يک از طرف‌هاي درگير در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرف‌ها در زمينه مراقبت لازم در اين خصوص هشدار جدي مي‌دهيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه بار ديگر بر لزوم احترام به تماميت ارضي جمهوري آذربايجان، رعايت اصل عدم تعرض به غيرنظاميان، توقف درگيري‌ها و آغاز گفت‌وگوهاي جدي و زمان دار تاکيد و آمادگي جمهوري اسلامي براي کمک به نيل به اين اهداف را اعلام کرد.

به گزارش فارس، بامداد يکشنبه ششم مهر ماه اخباري مبني بر وقوع درگيري بين ارمنستان و آذربايجان منتشر شد و دو طرف يکديگر را به آغاز درگيري‌ها متهم کردند و دور جديدي از تنش بين دو کشور ايجاد شد. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نيروهاي اين کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربايجاني را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکوني ساقط کرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان همچنين اعلام «حالت جنگي» کرد و از تمامي نيروهاي خود خواست تا در آماده‌باش کامل قرار گيرند.


«نيکل پاشينيان» نخست وزير ارمنستان در نشست اضطراري با نمايندگان پارلمان اين کشور درباره درگيري نظامي با جمهوري آذربايجان اعلام کرد که ايروان ممکن است به طور رسمي استقلال جمهوري خودخوانده قره باغ کوهستاني(جمهوري آرتساخ) را به رسميت بشناسد.

در واکنش به اين اقدام ايروان، پارلمان آذربايجان نيز در مناطق درگير حالت جنگي اعلام کرد. در همين حال، يک مقام محلي ارمني در منطقه «قره‌باغ» به ترتيب از کشته و زخمي شدن، ۱۶ و ۱۰۰ از نيروهاي خود در درگير با نيروهاي آذربايجان خبر داد. وزارت دفاع آذربايجان هم از آزادسازي چند «روستا و منطقه» در قره‌باغ کوهستاني خبر داد، ولي ارمنستان اين خبر را تکذيب کرد. اين درگيري‌ها از آن زمان تاکنون هنوز ادامه دارد. در همين خصوص دادستاني کل آذربايجان روز جمعه مدعي شد که از يکشنبه تاکنون ۱۶ غيرنظامي آذري در حملات ارمنستان کشته و ۵۵ نفر ديگر نيز زخمي شده‌اند.

جمهوري اسلامي ايران از ابتداي اين درگيري‌ها طرف‌هاي درگير را به خويشتنداري و توقف درگيري‌ها دعوت و آمادگي خود را براي براي استفاده از همه ظرفيت‌هاي خود به منظور برقراري آتش بس و آغاز گفت‌وگوها بين طرفين را اعلام کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر