نماد آخرین خبر

میرتاج‌الدینی: تندروی یک نماینده را نباید به پای کل مجلس گذاشت

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
میرتاج‌الدینی: تندروی یک نماینده را نباید به پای کل مجلس گذاشت

خبرآنلاين/ ميرتاج الديني، نماينده اصولگراي مجلس يازدهم مي گويد: متفق القول هستيم که در نحوه بيان انتقاد شئون افراد و حرمت افراد را نگه داريم. من خودم هميشه با احترام حرفهايم را زده ام و عموم نمايندگان هم چنين هستند، اگر گاهي يکي تندي مي کند نبايد اين را به حساب کل مجلس گذاشت.

 ‌نزديک به ۵ ماه است که مجلس يازدهمي ها سکان قوه مقننه را به دست گرفته اند، نمايندگاني که برخي با وعده هاي زياد در ايام تبليغات انتخاباتي توانستند جواز ورود به بهارستان را از مردم حوزه انتخابيه شان بگيرند و حال که پايشان به پارلمان رسيده در تلاشند طرح هاي معيشتي را مطرح کنند که گاها بار مالي زيادي به کشور و دولت وارد مي کند. دولت نيز بارها نسبت به تصويب طرح هايي که دولت را در شرايط فعلي تحريم و کرونا تحت فشار مالي زياد قرار مي دهد تذکر داده است اما به نظر مي رسد عزم مجلس بر تصويب طرح هاي اقتصادي و معيشتي جزم شده است.

محمدرضا ميرتاج‌الديني نماينده تبريز، از جمله نمايندگاني است که از تصويب اين قسم طرح ها حمايت مي کند اما اين را هم مي گويد که بايد لوايح دولت اولويت بررسي را در مجلس داشته باشند. او از تندروي برخي نمايندگان نيز گلايه دارد و معتقد است نبايد رفتار يک نماينده را به حساب کل مجلس گذاشت.

ميرتاج الديني زمزمه هاي مطرح شده درباره تقابل برخي طيف هاي سياسي حاضر در مجلس با رياست مجلس را رد مي کند و آن را در چارچوپ مراودات سياسي حاکم بر پارلمان عادي مي داند.

آنچه در ادامه مي‌خوانيد مشروح اين گفت‌وگو است:

*آقاي ميرتاج الديني! نزديک به ۵ ماه است که از عمر مجلس مي‌گذرد در اين مدت عملکرد مجلس را چگونه ديديد آيا خودتان از آنچه اقدام کرديد راضي هستيد؟ چقدر برنامه‌هايي را که وعده داده بوديد توانستيد عملياتي کنيد؟

مجلس برنامه هايش را شروع کرد و مدتي براي ساماندهي داخلي خودش وقت گرفت که حداقل ۲ ماه طول کشيد و کم کم در ريل قانون گذاري قرار گرفت. کميسيون هاي مجلس خيلي فعال هستند، اگر روزهايي که کميسيون ها هستند کسي به مجلس بيايد مي بيند که همه کميسيون ها فعال هستند و وظيفه نظارتي خودشان را انجام مي دهند يعني يا وزرا و دستگاه هاي مختلف را براي گفتگو و نظارت بر عملکردشان دعوت کرده اند يا به بررسي طرح هاي مختلف مشغول هستند.

در اين مدت، ۲ الي ۳ طرحي که يک نوع چاره انديشي و راهگشايي براي امور کشور بود را مجلس انجام داد که يکي از اين طرح ها در حوزه عمراني بود که مجلس يک ميليون تن قير رايگان را تصويب و مراحل آن را سپري کرد و تمامي ايرادهاي شوراي نگهبان را برطرف و آن را نهايي کرد، يکي ديگر از اين طرح ها اصلاح ساختار بودجه بود که در مجلس گذشته و دولت هنوز اين اصلاح ساختار به جايي نرسيده بود و کميسيون برنامه و بودجه اين کار را به دست گرفت و بخشي از اين را پيش برد و الان آن مؤلفه ها و رويکردهاي اصلاح بودجه را آماده کرده ايم تا در صحن مجلس تصويب شود يا به صورت بيانيه به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کنيم.

از کارهاي مهم مجلس حمايت از معيشت مردم بود که اين هم بعد از اينکه روي آن ۲ ماه کار کرديم اخيرا در صحن مجلس نهايي شد که يارانه کالايي براي دهک هاي پايين جامعه(۳ دهک پايين) با مبلغ ۱۲۰ هزار تومان ماهانه براي هر فرد و ۶۰ هزارتومان هم براي افراد بعدي تا ۶۰ ميليون نفر جامعه هدف اين طرح بود، اين يکي از کارهايي بود که با توجه به شرايط سخت اقتصادي کشور لازم بود تا انجام شود و مجلس اين کار را کرد. مجلس طرح هاي تقنيني بزرگي را در پيش دارد، اصلاح نظام بانکي، اصلاح نظام اداري و اصلاح نظام انتخاباتي را نيز در پيش رو دارد. اينها کارهايي است که زمان مي برد اما در رويکردهاي راهبردي و اصلي مجلس قرار دارد. مجلس در دو حوزه نظارتي و تقنيني مسير خوبي را در پيش گرفته است و دارد با عزم و جديت اين را پيش مي برد. حضور نمايندگان و رئيس مجلس در استان ها و در حوزه هاي انتخابيه تا اقصي نقاط روستاها و مناطق محروم براي نظارت کردن، که حتي شرايط سخت کرونايي هم مانع آن نشده است و نمايندگان اين رسالت خودشان را انجام مي دهند، در حوزه تقنيني هم به موارد آن اشاره کردم.

*شما در صحبت هايتان بحث يارانه کالاهاي اساسي و توزيع قير رايگان را مطرح کرديد. اينها يکي از طرح هايي بود که حرف و حديث درباره آن وجود دارد، مثلا در مورد قير رايگان احتمال رانت وجود دارد، يا در مورد بحث يارانه کالاهاي اساسي اين يک طرحي است که بار مالي براي دولت دارد. براي اينها قرار است چه کار کنيد؟

هر کار بزرگي بار مالي دارد و نمي شود بدون بار مالي مشکل مردم را حل کرد.

*به هر حال منع قانوني وجود دارد.

آن منع قانوني را مجلس حل مي کند.

* مجلس معمولا هر طرحي مي دهد يک قيد فوريت دارد، به نظر شما همه اين طرح ها قيد فوريت لازم دارد ؟

در بعضي از طرح ها احساس فوريت است و اين را به صورت فوريتي مطرح مي کنند ولي معمولا طرح هاي يک فوريتي هم مانند طرح هاي عادي پيش مي رود. الان همين طرح يارانه کالاي اساسي فوريتي تصويب شده بود اما ۲ ماه طول کشيد، بالاخره آن ماهيت طرح است که سرعت آن را نشان مي دهد. فوريتي عمل کردن بخاطر اين است که نماينده ها به آن اولويت مي بخشند و انگيزه زيادي براي انجام آن دارند.

دولت فوريت دار بودن بررسي لوايحش را به مجلس اعلام کند
دقت و کيفيت فداي سرعت نمي شود؟

خير. مثلا همين طرح يارانه ها که فوريتي است ما ۲ ماه روي آن کار کرديم و ده ها جلسه کارشناسي داشته ايم. فوريت به نوعي اهميت طرح را نشان مي دهد يعني اين کار شروع شده است، اگر چه فلسفه اصلي فوريت زمان است اما فلسفه اصلي فوريت در مجلس اهميت طرح است.

*آقاي اميري معاون پارلماني دولت گفته اند که بيشتر از ۶۰ لايحه در مجلس داريم. الان تکليف اين لايحه ها در ماه هاي آخر دولت چيست؟

بعضي از اين لايحه ها در صحن مجلس راي آورد مثلا به لايحه اي که وزرات اقتصاد براي تقويت بورس داشت نمايندگان راي دادند و پيگيري شد و بقيه لوايح هم در دستور کار کميسيون ها قرار گرفته است. زماني که مجلس عوض مي شود روال اين است که لايحه هاي دولت و لايحه هايي که در مجلس قبلي بوده است را دولت دوباره بايد به مجلس ارائه دهد و الان هم تعدادي از نمايندگان مي توانند آن را امضا کنند تا در دستور کار قرار گيرد؛ حدود ۴۰ الي ۵۰ تا از اين طرح ها دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفت و آن ۶۰ لوايحي که اشاره کرديد هم دولت مي تواند دوباره آنها را درخواست کند تا در دستور کار قرار گيرد.

*يعني دولت بايد دوباره لوايح را به مجلس ارائه دهد؟

من آيين نامه آن را الان در خاطر ندارم ولي درخواست فوريتي بودن آن لوايح را بايد دوباره به مجلس ارائه دهد و بقيه هم در روند کار مجلس قرار دارند يعني اين معاونت قوانين دولت است که بايد اينها را پيگيري کند تا در کميسيون ها در اولويت قرار بگيرد و بررسي شود و نهايتا به صحن بيايد. چند مورد هم اين هفته داشتيم که در دستور کار بود.

لوايح دولت بايد در مجلس اولويت داده شود
*به نظر شما آيا بهتر نيست که در اين ماه هاي آخر اين لوايح بيشتر مورد بررسي قرار گيرد تا طرح هاي پيشنهادي خود مجلس؟

بله؛ به هر حال چون دولت بر روي اين لوايح  کار کرده است و تجربه کاري دولت است بنابراين به نظر من اولويت دادن به اين لايحه ها بهتر است.

* در اين چند ماه يکسري حواشي متوجه مجلس بود که يکي از آنها بحث انتقادهايي نسبت به دولت بود که مطرح شد و انتقادي هم بود که رهبري متوجه بعضي از نمايندگان مجلس کرد. نظر شما درباره اين بحث و اين حواشي که متوجه مجلس شد چيست؟

مجلسي که تازه کار را شروع کرده است و مجلسي پويا و پرتحرکي است نمي تواند بدون حاشيه باشد، مثل اين است که ما از رودخانه اي رد شويم و لباسهايمان خيس نشود. بالاخره زماني که کار شروع مي شود ممکن است حواشي به دنبال داشته باشد و مثلا يکي عجله کند يا براي خودش تندي کند که طبعا با تذکر بزرگان اين موارد حل مي شود، کما اينکه بعد از توصيه مقام معظم رهبري ما ديگر در مجلس شاهد چنين مساله اي در صحن مجلس نبوديم.

در انتقاد بايد حرمت افراد را حفظ کرد
*نظر شما درباره انتقاداتي که از سوي مجلس در قالب الفاظ  تند خطاب به دولت  و شخص رئيس جمهور مطرح شد چه بود؟

مردم الان در فشار اقتصادي عجيبي قرار دارند، مردم عوامل اين فشارهاي اقتصادي و تورم و گراني و نوسانات ارز و رکود اقتصادي و بي ثباتي اقتصادي را مي بينند ولي عوامل آن به طور شفاف براي مردم تبيين نمي کنند که چيست، بعضا بخشي از اينها مربوط به دولت است؛ اين دولتي که با شعار حل مشکلات اقتصادي آمده بود الان همان مشکلات اقتصادي ۱۰ برابر شده است و طبيعي است که زماني که مردم ناراضي هستند نمايندگان که زبان مردم هستند بايد اينها را بگويند و انتقاد کنند.

تندرويي يک نماينده را نبايد به حساب کل مجلس گذاشت
*البته منظور انتقاد به معناي عام آن نيست بلکه منظور لحن و بعضي از الفاظ و کلماتي است که استفاده مي شود..

ما متفق القول هستيم که در نحوه بيان انتقاد شئون افراد و حرمت افراد را نگه داريم. من خودم هميشه با احترام حرفهايم را زده ام و عموم نمايندگان هم چنين هستند، اگر گاهي يکي تندي مي کند نبايد اين را به حساب کل مجلس گذاشت.

*در اين بحث ها يک انتقادي هم درباره اداره مجلس مطرح مي کردند و گفته مي شد نحوه اداره مجلس منجر به ايجاد برخي حواشي شده است  به نظر شما چقدر اين ايرادات به اداره مجلس وارد است؟

بايد بدانيم ايراد چيست تا نسبت به آن نظر دهيم و بگوييم اين ايراد وارد است يا خير. مجلس مثل دولت نيست که يک رئيس جمهور داشته باشد و وزرا و همه تابع او باشند، مجلس متشکل از گرايش ها و ايده ها و تفکرها و سليقه هاي مختلف است و هر نماينده هم در بيان نظرات خودش آزاد است، بنابراين اداره مجلس را نبايد با اداره دستگاه هاي ديگر مقايسه کرد. در مجلس يک ساز و کارهايي مثل فراکسيون ها است که اين را سر و سامان مي دهد؛ ما کارهاي فراکسيون اکثريت و فراکسيون انقلاب اسلامي را شروع کرده ايم و از زماني که برنامه ها آن را آغاز کرده ايم، نظم در کارهاي جمعي بيشتر شده است.

تقابلي بين رياست مجلس و جبهه پايداري وجود ندارد اما...
*چند ماهي از شروع مجلس مي‌گذرد و در اين چندماه مباحث سياسي کم نبود به ويژه از جنس اختلافات حزبي و گروهي الان طيف هاي مختلف از جمله جبهه پايداري و طيف اعضاي دولت نهم و دهم چقدر در تقابل با هيئت رئيسه يا رياست مجلس هستند و اين تقابل چقدر باعث مي شود اختلافات همچنان مانند آتش زير خاکستر داغ بماند ؟

در تقابل نيستند ولي همه پويايي مجلس به اين است که بلوک هاي سياسي مختلف در داخل جريان انقلاب وجود دارد و اين باعث رشد يافتگي مسائل مي شود، يعني ديدگاه هاي مخالف و موافق مطرح و کامل مي شود. اگر همه يکسان و يک نوع فکر کنند چندان پختگي در خروجي ها پيش نمي آيد و دلايل مختلف را مي پذيريم و مي پسنديم اما اين به معناي تقابل نيست. شما در هيچ کدام از مسائل اصلي تقابلي نديديد، حتي در بحث انتخاب رئيس هم بعد از نظر فراکسيون بقيه کنار آمدند و خيلي راحت آن را پذيرفتند.

*يعني يک حالت لجبازي وجود ندارد؟

خير. همان ديدگاه هاي سياسي نهايتا بعدا به جايي مي رسد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره