برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

بیگدلی: دسته گل مذاکره به گردن دولت روحانی انداخته نمی‌شود

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
بیگدلی: دسته گل مذاکره به گردن دولت روحانی انداخته نمی‌شود

نامه نيوز/ بيگدلي گفت:. من فکر مي‌کنم که آمريکا هم صبر مي‌کند تا نتيجه انتخابات در ايران را ببيند و با اصولگرايان که وابستگي بيشتري به قدرت دارند، وارد مذاکره شود. فکر نمي‌کنم که اين دسته‌گل به گردن آقاي روحاني بيافتد.

بعد از حسن روحاني و تاکيدش به ضرورت استفاده از فرصت نوبت به محمدجواد ظريف وزير خارجه او رسيد تا پالس‌هاي لازم براي مذاکره و احياي برجام را به طرف آمريکايي بدهد. مصاحبه ديروز وي با روزنامه ايران و تاکيد بر اينکه ما مخالف مذاکره نبوده و نيستيم، يا اينکه بازگشت به تعهدات برجامي زمان‌بر نيست و ... شاهد اين مدعا است. منتها بايد ديد که طرف آمريکايي چه واکنشي به اين پالس‌ها خواهد داشت. آيا آن را دريافت کرده و سريعا وارد مسيري مي‌شود که دولت روحاني مي‌خواهد يا اينکه به نظر مخالفان برجام در ايران هم توجه کرده و سعي مي‌کند تا وقتي که دولت در تهران تغيير کند، به اولويت‌هاي اصلي خود بپردازد. علي بيگدلي، کارشناس مسائلي بين‌المللي گزينه دوم را محتمل‌تر مي‌داند.
او در گفتگو با «نامه نيوز» پالس‌هاي ارسالي از سوي مقامات ايراني براي بايدن و آمريکا را چندان موثر ندانست و گفت: «پالس‌هايي از طرف ما براي طرف آمريکايي ارسال مي‌شود به خاطر آن است که ما تحت فشار اقتصادي ناچار به چنين اظهارنظرا‌هاي هستيم، اما موثر نيست».
وي توضيح داد: «مقامات ارشد ما براي برجام همان چارچوبي را متصور مي‌کنند که در دوران اوباما امضا شد و گمان مي‌کنند بايدن هم در همان چارچوب عمل خواهد کرد. درحالي که مطلقا اين طور نيست. آن برجام مرده است. ما هنوز هم دلمان مي‌خواهد که فقط روي مسائل هسته‌اي متمرکز باشيم و اين درحالي است که بايدن گفته برجام بايد به مسائل حقوق بشر، مسائل موشکي و منطقه‌اي هم گسترش پيدا کند».
اين کارشناس مسائل سياست خارجي با اشاره به اينکه «آمدن اسرائيل به منطقه مشکلاتي را براي ما و آمريکايي‌ها ايجاد کرده است» گفت: «در اين شرايط بايدن نمي‌تواند بدون توجه به پالس‌هايي که از طرف عربستان و شيخ نشين‌ها و اسرائيل به آمريکا داده مي‌شود با ايران وارد مذاکره شود. مساله هيچ پيچيده شده و با برجام اوبامان در سال ۲۰۱۵ کاملا متفاوت است».

وي اظهارت اخير ظريف را «اظهارنظر‌هاي درون‌گرا» خواند و گفت: «وضعيت کاملا فرق کرد و برجام قبلي پاسخگو نيست. ضمن اينکه ما اگر بخواهيم مذاکرات برجامي را آغاز کنيم بايد نوع نگاه و رفتار خود را در داخل کشور و منطقه و عرصه بين‌المللي تغيير دهيم. نمي‌شود که در نقطه صفر قبل از ۲۰۱۵ بمانيم و برجام امضا شود و به همه آرزو‌هاي خود برسيم. ما در داخل يک شرايط اقتصادي سخت داريم و در خارج يک شرايط بسيار سخت سياسي و امنيتي. هر دو اين‌ها بايد اصلاح شود و اين با برداشتن گام‌هاي بلندتري به سوي دنيا قابل حل است. مثلا اين خصومت بين ما و عربستان با توجه به نزديکي اسرائيل و عربستان حلقه‌هاي سياسي و امنيتي ما را تنگ‌تر کرده و فضا به نفع ما نيست.»
بيگدلي افزود: «اگر مذاکرات بعدا آغاز شود خواهيم ديد که سطح انتظار آمريکايي‌ها از ما خيلي خيلي بالاتر است و به اينکه ما آن ۵ مرحله را برگردانيم راضي نمي‌شوند و مساله خيلي گسترده‌تر از اين حرف‌ها است».
وي در واکنش به سخن ظريف مبني بر اينکه بازگشت به برجام زمان‌بر نيست، نيز گفت: «مساله اين است که باتوجه به شرايط خاص در آمريکا و ايران که در ماه‌هاي انتقال قدرت به رئيس جمهور بعدي است، آمريکايي‌هاي فرصت دارند ظرف چند ماه آتي با روحاني وارد مذاکره شوند يا اينکه با توجه به اين فضايي که در داخل عليه روحاني شکل گرفته و اينکه اصولگراياني مثلي آقاي قاليباف اسب خود را براي رياست جمهوري زين کرده‌اند، آمريکا صبر مي‌کند تا با طيفي وارد مذاکره شود که اثرگذاري آن در حاکميت بيش از دولت روحاني است.»
اين کارشناس مسائل بين‌المللي ادامه داد: «قطعا برجام براي آمريکايي‌ها در اولويت اول نيست. آنان مشکلات بسياري از جمله بحران‌هاي بعد از انتخابات دارند. برجام براي آمريکايي‌ها در اولويت چهارم و پنجم است و به اين زودي به برجام نخواهند پرداخت. به خصوص با توجه به تحريم‌هايي که ترامپ عليه ايران اعمال کرد. من فکر مي‌کنم که آمريکا هم صبر مي‌کند تا نتيجه انتخابات در ايران را ببيند و با اصولگرايان که وابستگي بيشتري به قدرت دارند، وارد مذاکره شود. فکر نمي‌کنم که اين دسته‌گل به گردن آقاي روحاني بيافتد».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر