اظهارات موافقان و مخالفان طرح دو فوریتی اقدام برای لغو تحریمها

ايسنا/ در شرايط دو فوريت طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريمها تصويب شد که موافقان آن بر لزوم توقف اجراي پروتکل الحاقي تاکيد داشته و مخالفان اين طرح را واکنش قاطعي براي مقابله با اقدامات آمريکا نميدانستند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز (يکشنبه) موافقت کردند که طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريمها به صورت دو فوريتي مورد بررسي قرار گيرد.
در جريان بررسي تقاضاي رسيدگي به طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريمها جواد کريمي قدوسي نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي به عنوان اولين مخالف اظهار کرد: نام طرح، اقدام راهبردي براي لغو تحريمها است اما در آن محتوايي براي اين کار ديده نشده است.
اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: کميسيون امنيت ملي جلساتي براي بررسي اين طرح تشکيل داد اما اقدام راهبردي و فوري براي پاسخ به ترور شهيد فخريزاده نيست. پنج گام براي لغو محدوديتها برداشته شد و آژانس هم روي پنج گام گزارش ميدهد مبني بر اينکه ايران سانتريفيوژهاي جديد را نصب کرده و سطح غني سازي را بالا برده و ذخيره غني سازي را افزايش داده است پس در اين طرح کار جديدي صورت نگرفته بايد در اين طرح توقف اجراي پروتکل الحاقي را دنبال کنيم.
کريمي قدوسي خاطر نشان کرد: در اين طرح موضوع جديدي نيامده و مي خواهند همان پنج گام دولت در کاهش تعهدات برجامي به قانون تبديل شود که اتفاق خوبي است اما بايد در صورت برداشته نشدن تحريم ها ظرف سه تا شش ماه آينده از سوي اروپايي خروج از NPT را در دستور کار قرار داد.
وي مدعي شد: زماني که آقاي آمانو به تهران آمد دو خواسته بازديد از پارچين و مصاحبه با يکي از دانشمندان هستهاي را داشت که اين دو اتفاق رخ داد و او برگشت و آژانس هم پرونده PMD را بست بعد از اين برجام امضاء شد و اينها زمينهي نفوذ و اطلاعات به دشمن و طراحي دشمن براي رخ دادن اين فجاياي بزرگ در کشور شد ضربه از ناحيه نفوذ است.
محمود نبويان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي به عنوان اولين موافق دو فوريت اين طرح اظهار کرد: لازم است قبل از هر چيزي چند موضوع را براي نمايندگان توضيح دهم که پروتکل چه اهميتي دارد. نظارتهاي آژانس نسبت به يک کشور داراي فناوري هستهاي چند بعد دارد که يکي از آن پادمان است بدان معنا که نسبت به فعاليتهاي اعلام شده نظارت صورت ميگيرد مثلا اعلام ميشود که در نطنز ۱۰۰۰ سانتريفيوژ داريم و بعد آژانس بازديد ميکند که آيا اين ۱۰۰۰ سانتريفيوژ وجود دارد يا خير بعد از آن آژانس مدعي شد که کشورهاي داراي فناوري هستهاي اقداماتي انجام ميدهند که به قول خودشان اعلام نميکنند اين را به عنوان مواد و فعاليتهاي اعلام شده تعبير ميکنند و براي آن پروتکل الحاقي را در نظر گرفتند.
وي ادامه داد: منظور از مواد و فعاليتهاي اعلام نشده آن است که مثلا آژانس اختيار دارد که اگر بخواهد زيرزمين مجلس شوراي اسلامي يا ساختمان رياست جمهوري، حرم امام رضا (ع) و اماکن نظامي را بازديد کند؛ آقاي روحاني اين موضوع را در کتاب امنيت ملي و ديپلماسي هستهاي مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد در سال ۱۳۸۲ که پروتکل الحاقي پذيرفته شد اين نگراني وجود داشت که ساختمان رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي را هم بگردند.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسئوليت روحاني و ظريف در پرونده هستهاي در سال ۱۳۸۲ گفت: طبق توضيحات آقاي روحاني در اين کتاب در سال ۱۳۸۲ گستردهترين اطلاعات به آژانس داده شده است به اين دليل که پروتکل الحاقي پذيرفته شده بود. در پروتکل الحاقي دسترسي به اماکن نظامي هم داده شده است. طبق اظهارات آقاي روحاني در کتاباش ماموران آژانس جاسوس هستند.
نبويان ادامه داد: معاون ضد جاسوسي وزارت اطلاعات در سال ۱۳۹۴ گفت همراه آمانو در سال ۱۳۹۴ دو نفر آمده بودند که ماموران سيا و فرانسه بودند. در اين شرايط در سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ دسترسي به مراکزي مانند پارچين، سايت شهيد کلاهدوز، سايت لويزان و شيان، مرکز شهيد کاظمي، سايت مالک اشتر، مرکز نوين و مراکز صنايع دفاع در اختيار آژانس قرار داده شد. در واقع ما با اين دسترسيها متخصصين را در اختيار آژانس قرار دادهايم. سوال ما اين است آيا شهيد فخريزاده را نيز در اختيار آنها قرار دادهايد؟
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: تا قبل از سال ۱۳۸۲ هيچ کسي پروتکل الحاقي را نپذيرفت و بعد مجددا سال ۱۳۹۲ اين دسترسيها را پذيرفتند که خطر جدي در ابعاد نظامي و هستهاي کشور است لذا بايد در اين طرح توقف اجراي پروتکل الحاقي لحاظ شود.
محمدرضا صباغيان نماينده بافق و مهريز در مجلس شوراي اسلامي به عنوان دومين مخالفت دو فوريت گفت: آمريکا و کشورهاي غربي نشان دادند به هيچ نوع تعهدي پايبند نيستند پس چرا بايد هر روز منتظر افزايش تحريمها باشيم؟ بلکه بايد تصميم قاطعانهاي گرفته شود. شهادت سردار حاج قاسم سليماني و محسن فخريزاده نشان داد که منفعلانه عمل کردن درست نيست؛ اظهار عجز پيش دشمن خطاست چون اگر دشمن بفهمد در دفاع از خود شک داريم جسورتر ميشود پس اگر قرار به تهيه طرحي باشد بايد قاطعانه بوده و دشمنان را وادار به اجراي تعهدات خود کنيم.
وي گفت که دشمن خوابهاي آشفتهاي براي ما ديده بايد مشکلات را از درون حل کرده تا دشمن بداند ايران يک صدا و هم گام است اگر قرار است اين قانون عملياتي نشود تصويب آن چه فايدهاي دارد، پس بايد تصميم سنجيدهاي گرفته شود.
علي خضريان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با دو فوريت اين طرح اظهار کرد: در جلسه امروز نمايندگان تصميم به انجام اقدامي گرفتند که مردم از اين مجلس انقلابي انتظار دارند با شعار نميتوان کاري را از پيش برد بايد از ابزار نظارتي استفاده کرد.
وي ادامه داد: در شرايطي قرار داريم که آژانس در سال ۲۰۱۸، ۴۵۰ مورد بازرسي انجام داد؛ آن هم وقتي آمريکا هنوز در برجام بود؛ بعد از خروج آمريکا از برجام دولت امتيازات بيشتري به آژانس داد و بازرسيها به ۵۲۰ مورد رسيد يعني در قبال کم کاري غربيها و خروج آمريکا از برجام و عدم رفع تحريمها از سوي اروپا شاهد ارائهي خدمات بيشتر توسط آقايان غربگرا بودهايم.
خضريان اظهار کرد: ما خروج از پروتکل الحاقي را در کميسيون امنيت ملي دنبال ميکنيم تا در صحن تصويب شود، طبعا راهبرد منطقي را در حوزه سياست خارجي اين است که نبايد به سناريوهاي غربيها وارد شد ما در جمهوري اسلامي ايران به جاي ارسال پالس ضعف و قرار گرفتن در تله بزرگ صبر استراتژيک ميخواهيم با اصلاح اين روند و خروج از پروتکل الحاقي به غربيها اين پيام را داده که دوران بزن در رو تمام شده است.