برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست گروه 1+5 و ایران

منبع
فارس
بروزرسانی
پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست گروه 1+5 و ایران

فارس/ وزير خارجه روسيه بر پيشنهاد رئيس‌جمهور اين کشور براي برگزاري نشست گروه 1+5 و ايران براي پيشبرد و تسهيل طرح ايجاد يک نظام «امنيت جمعي» در خليج فارس تأکيد کرد.
 
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه در نشست مجازي «گفت‌وگوهاي مديترانه‌اي» بر لزوم نشست گروه ۱+۵ (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) و جمهوري اسلامي ايران به منظور پيشبرد طرح ايجاد نظام «امنيت جمعي» در منطقه خليج فارس تأکيد کرد.

وي با اشاره به پيشنهاد «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه درباره نشست گروه ۱+۵ و ايران گفت: «نگراني جدي از اوضاع خليج‌فارس وجود دارد. "ولاديمير پوتين" رئيس‌جمهور روسيه اخيراً پيشنهاد برگزاري يک نشست آنلاين رؤساي کشورهاي پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل با مشارکت آلمان و ايران را مطرح کرده است».

لاوروف در خصوص اهداف نشست فوق توضيح داد: «اين پيشنهاد شامل طرح گام‌هايي براي جلوگيري از تشديد تقابل و هماهنگي پارامترهايي به منظور تلاش مشترک براي تسهيل ايجاد يک نظام امنيت جمعي در خليج‌ فارس مي‌شود. روسيه سالها پيش اين مفهوم را پيش برده است. تابستان گذشته، مجدداً آن را تجديد کرديم و براي بررسي جامعه بين‌الملل آن را ارائه داديم و در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل که در سطح وزراي خارجه در اکتبر جاري سازماندهي کرده بوديم، آن را ارائه کرديم».

وزارت امور خارجه روسيه دکترين امنيت جمعي خليج فارس را در تاريخ ۲۳ جولاي سال ۲۰۱۹ ارائه داد و در بخشي از اين سند که به سازمان ملل ارائه شده، آمده بود:‌«در شرايط کنوني، اقدام موثر و پر انرژي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي نياز است که در راستاي بهبود و ثبات بيشتر شرايط در خليج فارس و فائق آمدن بر شرايط بحراني طولاني منطقه است.»

در اين سند به اين موضوع اشاره شده است:« اقدام عملي در راه‌اندازي روند ايجاد يک سيستم امنيتي در خليج فارس ممکن است با برگزاري رايزني‌هاي دو جانبه و چند جانبه ميان گروه‌هاي مربوطه حاصل شود که شامل کشورهايي مي‌شوند که در داخل منطقه يا خارج آن بوده يا سازمان‌هايي نظير شوراي امنيت سازمان ملل، اتحاديه عرب، سازمان همکاري اسلامي و شوراي همکاري خليج فارس مي‌شود.»

روسيه در نامه‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل و مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرده است که آماده همکاري با تمام گروه‌هاي مربوطه براي اجراي اين و ديگر پيشنهادات سازنده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره