برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به صحبت‌های رئیسی

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به صحبت‌های رئیسی

فارس/ شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور با صدور اطلاعيه‌اي درباره نمازجمعه قم اعلام کرد: مشاهدات ميداني نشان مي دهد که رعايت پروتکل ها، استفاده از ماسک، ضد عفوني مصلي پيش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره ها و تهويه مناسب، با وجود سقف بلند مصلاي قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تب سنج و استفاده از سقف 50 درصد ظرفيت مصلي و ساير موارد ابلاغي، با دقت بالا صورت پذيرفته است.

شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور با صدور اطلاعيه‌اي به اظهارات عليرضا رئيسي،  سخنگوي محترم ستاد ملي مبارزه با کرونا درباره برگزاري نمازجمعه در شهر قم واکنش نشان داد.

متن کامل اطلاعيه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه بدين شرح است:
باسمه تعالي
با سلام و احترام، ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)، به استحضار مردم شريف و اصحاب رسانه مي رسانيم؛ در آخرين جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا که با حضور رئيس جمهور محترم برگزار شد، جناب آقاي دکتر عليرضا رئيسي، سخنگوي محترم ستاد، با اشاره به برگزاري مراسم نمازجمعه اين شهر، که پس از ۲۴ هفته تعطيلي، در شرايط آبي برگزار شد، تعابيري به کار بردند که احتمالاً بر اساس گزارشهاي غير دقيق ارائه شده به ايشان بوده است.
نهاد نماز جمعه، با درک فشار سنگين جسمي و روحي که عزيزان فعال در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا متحمل مي شوند و نگراني جدي که براي چشم انداز طغيان مجدد بيماري در صورت عادي انگاري و بي احتياطي وجود دارد، هرچند ادبيات مورد استفاده را دور از شأن کارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي مي داند، براي جناب رئيسي عزيز، آرزوي توفيق روزافزون دارد و در ادامه همکاري نزديک و جدي با نظام سلامت، با احساس خوب و تعامل برادرانه، بر اجراي دقيق پروتکل ها و مصوبه هاي ابلاغي اهتمام خواهد داشت. در عين حال، براي تنوير افکار عمومي، ذکر چند نکته کوتاه را لازم مي دانيم:

۱) نهاد نماز جمعه، از ابتداي همه گيري ويروس کرونا، به اذعان وزير محترم بهداشت، در رتبه اول همکاري با ستاد ملي مبارزه با کرونا بوده و با يک بررسي ساده، مي توان مشاهده کرد که نمودار تعطيلي و اقامه مجدد قريب به ۹۰۰ پايگاه نماز جمعه در اقصي نقاط کشور، از ابتداي شيوع کرونا تاکنون، با فراز و فرود بيماري کوويد ۱۹ و رنگ بندي و تدابير و مصوبات اعلامي از سوي ستاد ملي مبارزه با کرونا، انطباق کامل دارد و ائمه جمعه معزز کشور، به تأسي از سيره و خط مشي بدون مسامحه رهبر معظم انقلاب اسلامي(مد ظله العالي) و بر اساس منطق عقلاني حاکم بر شرع مقدس، صيانت از سلامتي مردم عزيزمان را مقدم بر برنامه ها و اولويت اول در جهاد فرهنگي خود مي دانند. 
۲) روند رعايت دقيق و افتخارآميز پروتکل هاي بهداشتي در پايگاه هاي نماز جمعه اي که از سوي ستاد ملي مقابله با کرونا، مجوز اقامه مجدد دريافت کردند، در مقطع زماني پيش از آغاز پيک دوم، چنان اطمينان بخش شد که وزير محترم بهداشت را به اين جمع بندي رساند که حتي در مناطق قرمز هم با تدوين پروتکل هاي سختگيرانه تر، امکان ادامه اقامه نمازجمعه وجود دارد و اين تشخيص در رسانه ها منعکس شد، هرچند که با شروع پيک دوم، اجرايي سازي اين امر، به درستي مصلحت دانسته نشد.
۳) واقعيت اين است که نمازجمعه شهر مقدس قم، بر اساس مجوز صادر شده، مي توانست زودتر و در وضعيت زرد برگزار شود و صرفاً ملاحظات و احتياط قابل تحسين امام جمعه محترم قم بود که تا آبي شدن وضعيت، اقامه نماز را به تأخير انداخت. همچنين، گزارش هاي تصويري که در حجم وسيعي در رسانه ها منتشر شده است و مشاهدات ميداني نشان مي دهد که رعايت پروتکل ها، استفاده از ماسک، ضد عفوني مصلي پيش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره ها و تهويه مناسب، با وجود سقف بلند مصلاي قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تب سنج و استفاده از سقف 50 درصد ظرفيت مصلي و ساير موارد ابلاغي، با دقت بالا صورت پذيرفته و فاصله گذاري اجتماعي، به وضوح مورد اهتمام بوده است. همچنين براي کوتاه شدن زمان برگزاري، از اجراي برنامه قبل و بعد از اقامه نماز خودداري شده است. بالاخره اينکه امام جمعه محترم در آغاز خطبه خود، ضمن قدرداني از مجاهدت مدافعان سلامت، به تفصيل، ضرورت رعايت پروتکل ها از سوي مردم نجيب و شريف را تبيين نموده اند.
۴) از وزير محترم بهداشت و سخنگوي محترم ستاد ملي مقابله با کرونا که خود از چهره هاي خدوم و زحمتکش و مؤثر ميدان دفاع از سلامت مردم محسوب مي شوند استدعا داريم؛ تصاوير نماز جمعه اخير شهر مقدس قم و ميزان رعايت پروتکل هاي بهداشتي را با مراجعه به پايگاه مجازي نهاد نماز جمعه، به نشاني:  www.ejna.ir ملاحظه نموده و قضاوت کنند که آيا آنچه که با همت و تدبير امام جمعه محترم و ستاد نماز جمعه قم صورت پذيرفته است، مستحق تعابير بکار برده شده بوده است؟ البته مدعي نبوده و نيستيم که آنچه انجام شده بي نقص است، بدون ترديد در اجتماع اقشار مختلف مردم، ممکن است مشکلاتي خارج از اراده رخ دهد که با تذکر مشفقانه و تعاون ديني و خداپسندانه مسير بهبود و ارتقاء را طي خواهد نمود.

در پايان، انتظار مي رود به شکل مقتضي، از امام جمعه محترم قم، ستاد نماز جمعه و نمازگزاران فهيم اين شهر مقدس دلجويي شود و در عين حال، از ادامه تذکرهاي مشفقانه و اعمال نظارت صحيح و اخلاق مدار بر اين مراسم عبادي – سياسي دريغ نگردد تا به فضل الهي بهره مندي مشتاقان و مؤمنان از فيوضات بي نظير آن مستدام باشد و تأمين اقتضائات حفظ سلامت معنوي شهروندان مکرم، همچون سلامت جسمي ايشان، در کانون اهتمام تصميم گيران ارجمند قرار داشته باشد.     

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر