برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

زیباکلام: تا انتخابات ۱۴۰۰ اتفاقی در رابطه با برجام و تحریم ها نمی افتد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
زیباکلام: تا انتخابات ۱۴۰۰ اتفاقی در رابطه با برجام و تحریم ها نمی افتد

خبرآنلاين/ صادق زيبا کلام و ابراهيم متقي در مناظره اي در اکوايران به آينده برجام، تحريم ها و رابطه ايران و امريکا پرداختند.


رسانه ها و افکار عمومي پيگير انتقال قدرت در آمريکا در تلاش هستند تا براي اين پرسش، پاسخي دريافت کنند. برخي مي گويند بايدن به برجام باز مي گردد و با هدف ترغيب ايران به مذاکره بخشي از تحريم ها را بر مي دارد. اما برخي ديگر اعتقاد دارند، برجام اولويت سياست خارجي بايدن نيست و اگر هم اين اتفاق رخ دهد به صورت قطره چکاني خواهد بود.
در مناظره اکوايران ديدگاه اول را صادق زيبا کلام نمايندگي مي کند و نماينده ديدگاه دوم ابراهيم متقي است.

بخش هايي از اين مناظره را بخوانيد؛

زيباکلام: تا انتخابات ۱۴۰۰ اتفاقي در رابطه با برجام و تحريم ها نمي افتد
*بايدن مي‌خواهد به برجام بازگردد و فعلا هم شروط خاصي ندارد اما اين بازگشت منوط به اين است که در ايران نيز از آن استقبال شود. تا به امروز هيچ استقبالي از سوي ايران در اين رابطه شاهد نبوده‌ايم.
*بايدن از دوران رقابت‌هاي انتخاباتي اعلام کرده بود که مي‌خواهد به توافق برجام بازگردد اما عده‌اي در ايران در تقلا هستند که آمريکايي‌ها به برجام بازنگردند اينها همان گروهي هستند که برجام قبلي را نيز نيست و نابود کردند.
*ما ۴ ماه تا انتخابات سال ۱۴۰۰ زمان داريم و ۴ ماه ديگر آقاي روحاني همچنان رئيس‌جمهور خواهد بود. در اين مدت مطمئن هستم که در رابطه با برجام و تحريم‌ها اتفاق خاصي نمي‌افتد. خرداد ماه که انتخابات برگزار شود يک فرد اصولگراي تندرو رئيس‌جمهور ايران مي‌شود و لذا اگر اتفاقي درباره برجام بيفتد بعد از انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. هرچند اين مسئله نيز بستگي به آن دارد که تحريم‌ها تا چه حد کارد را به استخوان رسانده باشد.
*البته من پيشتر گفتم برجام ۱۴۰۰ اتفاق خواهد افتاد و برخلاف برجام تير ۱۳۹۴ که به تير غيب گرفتار شد، اين برجام موفق خواهد شد چرا که سود و تبليغات اين برجام در جيب اصولگرايان خواهد رفت.
بخش عمده‌اي از مشکلات کشور ما ناشي از شعارهاي تند در سياست خارجي مان است و به همين دليل کشورهاي ديگر نسبت به بحث منطقه‌اي و موشکي ايران حساس شده‌اند.



ابراهيم متقي: تندروها اثر ندارند
*اينکه فکر کنيم فرداي رياست جمهوري بايدن بحث بازگشت به برجام کليد مي‌خورد دور از ذهن است. نکته ديگر اينکه برگشت به برجام به لحاظ قدرت رئيس‌جمهور و قواعد در آمريکا امکانپذير است.
*اولويت بايدن، ايران و کشورهاي عربي نيست بلکه نگاه وي اروپامحور است و مي‌خواهد متحدان آمريکا را بازيابي کند؛ اين متحدان اروپايي نيز خواهان بازگشت آمريکا به برجام هستند.
*بايدن با وقفه وارد برجام خواهد شد و ديگر اينکه ورود او به برجام، به مفهوم متوقف کردن تحريم‌ها نيست. نکته ديگر اينکه بايدن ورودش به برجام را با يک موضوع امنيت منطقه‌اي مرتبط خواهد کرد.
*سياست رسمي کشور هم به نظر من اين است که از بازگشت آمريکا به برجام و تجديد مذاکرات در چارچوب برجام کاملا استقبال مي‌کند و فضاي ايران به لحاظ اقتصادي، سياسي، اجتماعي و حتي راهبردي اينگونه نيست که بخواهد درگيري نظامي داشته باشد يا بحران سازي کند.

*اسرائيل هرآنچه مي‌توانست انجام داد تا ايران اقدام متقابل انجام دهد اما ايران اقدامي بسيار عقلاني مبتني بر تدبير انجام داد. درواقع جمهوري اسلامي ايران مانور نظامي مرکب انجام داد که نشان دهد به لحاظ نظامي قابليت مقابله را دارد ولي فعلا بنايي بر بکارگيري آن را ندارد.
*من معتقدم که عصر تدبير عليرغم وجود گروه‌هاي تندرو شکل گرفته است. به نظر من اين گروه‌هاي تندرو در سياستگذاري‌ نمي‌توانند تاثيرگذار باشند. در واقع سروصداها نمي تواند در تصميم نهايي تغييري ايجاد کند.
* نبض بازار اقتصادي تا دو روز بعد از تحليف بايدن به همين صورت خواهد بود و قيمت ها تحت تاثير اين اتفاق قرار مي گيرد.
*مذاکرات بين ايران و آمريکا شروع خواهد شد و آغاز آن نيز در ماه فوريه خواهد بود. اما آغاز مذاکرات به اين معنا نيست که آمريکايي‌ها تحريم‌ها را برمي‌دارند. الگوي رفتاري آمريکايي‌ها نشان داده که آنها قطره‌چکاني عمل مي‌کنند.
*از نظر من برجام احيا مي‌شود و فضا براي برداشتن تحريم‌ها نيز در دولت آقاي روحاني به صورت مرحله‌اي کليد خواهد خورد. در چنين شرايطي، گشايش محدودي در اقتصاد ايجاد مي‌شود اما اين گشايش محدود ربطي به افزايش قيمت‌ها ندارد. زيرا بخشي از افزايش قيمت‌ها ارتباط مستقيم با نقدينگي دولت دارد. وقتي نقدينگي در دولت آقاي روحاني ۳۰ برابر دوره آقاي خاتمي است، طبيعي است که قيمت دلارش هم ۳۰ برابر آن زمان باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر