نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واعظی: مخالف ارز ۱۷ و ۵۰۰ تومانی هستیم

منبع
ايلنا
بروزرسانی
واعظی: مخالف ارز ۱۷ و ۵۰۰ تومانی هستیم

ايلنا/ رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: ما در بودجه، فروش روزانه نفت را ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه قرار داده و برايش ۱۹۰ هزار ميليارد تومان گذاشته بوديم اما مجلس اين رقم را به يک ميليون و پانصد هزار بشکه رساند و ۲۳۰ هزار ميليارد تومان برايش قرار داد که اين امر وابستگي بودجه به نفت را افزايش مي‌دهد.

محمود واعظي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اظهارات نمايندگان مجلس مبني بر اين‌که قيمت ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ توماني براي لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت ارائه شده و مجلس چنين پيشنهادي نداشته در حالي که بارها رئيس جمهور اعلام کرده مخالف اين قيمت گذاري است، گفت: روشن است که ما در دولت به دنبال آن هستيم که قيمت ارز به تعادل بازگردد. در بودجه  هم قيمت ارز را حدود ۱۲ هزار تومان عنوان کرديم و قصدمان هم اين است که قيمت به اين سمت و سو برود که روندي ثابت داشته باشد.

رئيس دفتر رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در لايحه بودجه هم ما اسمي از ارز نبرديم و همه چيز را ريالي عنوان کرديم، فروش نفت را هم  ۲ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتيم و برايش درآمد ۱۹۰ هزار ميليارد توماني تعيين کرده بوديم اما مجلس آن را  به يک ميليون و ۵۰۰ هزار رساند و  ۲۳۰ هزار ميليارد تومان درآمد در نظر گرفت. 

وي  اظهار داشت: مجلس يک ميليون از فروش نفت کم مي‌کند و برآورد ۲۳۰  هزار ميليارد توماني براي آن قرار مي‌دهد؛ مشخص است اين اعداد و ارقام را دست هرکسي براي حساب و کتاب بدهيد از آن ۱۷ هزار تومان در مي آورد، که  ما با اين مخالف هستيم.

واعظي تاکيد کرد:   ما که مي توانيم ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشيم اما فروش ما را به يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه رساندند و برايش۲۳۰ هزار ميليارد تومان گذاشتيد آن هم درحالي که مي‌گويند بودجه بايد وابستگي‌اش از نفت کم شود اما خودشان زيادش کردند!

وي درپاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين که نمايندگان مي‌گويند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ فسادآور است و بايد حذف شود، پاسخ دولت چيست گفت: قبل از ارسال لايحه  بودجه به مجلس با نمايندگان درباره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني بحث کرديم و گفتيم آن هنگامي  که اين تصميم را گرفتيم زمان بسيار سختي بود؛ در جنگ اقتصادي قرار داشتيم و  ما براي وارد کردن کالاهاي مورد نياز مردم به مشکل برخورده بوديم .

واعظي با بيان اين‌که زماني آنقدر فشار و سختي  بر روي ما  زياد بود اصلا نمي دانستيم  قيمت ارز تا کجا مي خواهد بالا برود، اظهار داشت: گفتيم نميتوانيم ارزاق و سفره مردم  را به قيمت ارز گره بزنيم و بگوييم امروز ارز چه قيمت است، فردا چه قيمت؛ بنابراين تصميم گرفتيم قيمت ارز هر چقدر بالا مي‌خواهد برود، دولت بايد  آن را تا زماني که شرايط به سمت و سوي بهتر برود ثابت نگه دارد.

وي تاکيد کرد: ما در حال حاضر و تا آخر سال کالا وارد کرده‌ايم؛ البته اين کالا دست دولت نيست و دست بخش خصوصي است اما اگر در اين شرايط در مجلس اعلام کنيم که اين نرخ آزاد شده است يک گراني در بازار راه مي‌افتد و مردم بايد تا عيد با يک گراني عجيب و غريب کالا خريداري کنند؛  به همين دليل پيشنهاد کرديم که اجازه تصميم‌گيري به دولت داده شود.

رئيس دفتر رئيس جمهور در پايان گفت: مي‌دانيم ارز دو نرخي فساد‌زا است و هميشه هم يک عده واسطه در اين حوزه وجود دارند که البته ما به دنبال آن هستيم دست اين واسطه را قطع و کوتاه کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر