نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

فعال اصلاح‌طلب: از ترس احمدی‌نژاد به لاریجانی راضی شدن درست نیست

منبع
اعتماد
بروزرسانی
فعال اصلاح‌طلب: از ترس احمدی‌نژاد به لاریجانی راضی شدن درست نیست

اعتماد/ علي تاجرنيا مي‌گويد اين استراتژي که «از ترس نيامدن يک احمدي‌نژاد به يک لاريجاني رضايت دهيم و دل خوش کنيم» براي احزاب درست نيست خصوصاً که در کشور ما هنوز شفافيت وجود ندارد و اشخاص نمي‌توانند در مورد سهم خودشان از قدرت بعد از پيروزي صحبت کنند.

علي تاجرنيا، عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين بزرگ‌ترين بحران فعلي پيش روي دولت بعدي را مساله کارآمدي کشور به شمار آورد و گفت: هر کسي بخواهد در انتخابات پيش رو کانديدا معرفي کند بايستي به اين پرسش مهم پاسخ دهد که آيا مي‌تواند يک دولت کارآمد تشکيل دهد يا نه؟

تاجرنيا با اشاره به اين نکته که در عرصه سياست‌ورزي هميشه نمي‌توان بين گزينه مطلوب و گزينه ممکن انتخاب کرد و بعضاً انتخاب بين ممکن و بدتر است، افزود: واقعيت اين است که تجربه دولت آقاي روحاني که دولتي حداقلي براي اصلاح‌طلبان بود، تجربه موفقي نبود؛ عملاً در برنامه اجرايي اصلاح‌طلبان به کار گرفته نشدند و ايده‌هاي آنها اجرا نشد، در عين حال سرمايه اجتماعي آنها به شدت کاهش پيدا کرد.

اصلاح طلبان پيشرو معتقد به حداقل‌هايي براي کانديداهاي خود هستند
 
تاجرنيا در پاسخ به سوالي درباره اختلاف بين ۲ ديدگاه اصلاح‌طلبان مبني بر حضور و معرفي کانديدا در هر شرايطي و عدم معرفي کانديدا در صورت رد صلاحيت گزينه‌هاي اصلاح طلب گفت: بايد ببينيم آيا تکليف داريم که هر طور شده در انتخابات شرکت کنيم يا در بخشي از قدرت حضور داشته باشيم يا اينکه وقتي تکليف بر عهده ماست که به نيازهاي مردم پاسخ جدي دهيم.

او ادامه داد: اصلاح‌طلبان پيشرو معتقد به حداقل‌هايي براي کانديداهاي خود هستند و در مقابل، يکسري از اصلاح‌طلبان معتقدند که بايد به هر قيمتي وارد انتخابات شد ولو با گزينه‌هايي از بين اصولگرايان سنتي.

تاجرنيا درباره جمع‌بندي و انتخاب بين اين ۲ نگاه توضيح داد: ما مي‌توانيم حتي دوره‌اي خارج از عرصه قدرت حضور داشته باشيم و اين فرجه را به بازسازي بپردازيم و حتي به اين واسطه افکار عمومي نيز بازسازي شود.
 
ناکارآمدي دولت ائتلافي يا کانديداي جايگزين به پاي اصلاحات نوشته مي شود
 
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره کانديداي ائتلافي گفت: من هم معتقدم اگر کانديداهايي که حداقل‌هاي کافي را نداشته باشند تحت حمايت قرار گيرند و رأي بياورند، ناکارآمدي آنها به پاي يک فرد نوشته نمي‌شود بلکه به حساب يک جريان فکري نوشته مي‌شود.

او تاکيد کرد: کمااينکه در مورد دولت آقاي روحاني هيچ حزب يا جريان يا مجموعه‌اي به نام اعتدال‌گرايان نيست که پاسخگوي وضعيت دولت باشد بلکه اصلاح‌طلباني که ايشان را تحت حمايت قرار دادند الان از طرف مردم مورد پرسش هستند.

مشارکت مشروط از نگاه اصلاحات
 
تاجرنيا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اين فاصله و دوري اصلاح‌طلبان ممکن است منجر به بروز و ظهور چهره‌هايي مثل احمدي‌نژاد شود گفت: آنچه در سال ۸۴ رخ داد از اختلاف بين اصلاح‌طلبان در بحث کانديداتوري شکل گرفت؛ اينجا موضوع بر اين اساس بود که بايستي فرد يک حداقل‌هايي داشته باشد.

او ادامه داد: ۲ تجربه ناموفق قابل ارزيابي است: يکي تجربه دوره آقاي احمدي‌نژاد و يکي تجربه دولت آقاي روحاني. هر ۲ اينها دولت‌هايي نبودند که جرياني و حزبي و جناحي باشند و خودشان نيز مدعي اين امر نبودند و همين مساله باعث شد عملاً نتوانند از ظرفيت‌هاي حداکثري جريان استفاده کنند.

تاجرنيا افزود: از چهره‌هاي سياسي بخواهيد ۱۰ وزير از دولت آقاي روحاني نام ببرند، بلد نيستند. بسياري از اين چهره‌هاي وزير در دولت آقاي روحاني افرادي فاقد سابقه براي قرار گرفتن در اين جايگاه و ناکارآمد در مجموعه‌هاي خودشان هستند، اين تجربه پيش روي ماست.


جريان‌هاي سياسي نبايد از پرنسيب خود عدول کنند
 
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت توضيح داد: من تصور مي‌کنم پيش از اينکه بخواهيم به هر فردي براي ورود به عرصه انتخابات راضي بشويم، بايد دقت کنيم که هر جريان سياسي داراي پرنسيب و چارچوب‌هايي است که نمي‌تواند از خيلي از آنها عدول کند. مسيري که در عمل طي سال‌هاي اخير به سمت آن هل‌مان دادند اين است که به هر کسي راضي شويم.

تاجرنيا در نقد اين ديدگاه گفت: اين مي‌شود همين استراتژي که «از ترس نيامدن يک احمدي‌نژاد به يک لاريجاني رضايت دهيم و دل خوش کنيم». اين استراتژي براي احزاب درست نيست خصوصاً که در کشور ما هنوز شفافيت وجود ندارد و اشخاص نمي‌توانند در مورد سهم خودشان از قدرت بعد از پيروزي صحبت کنند.

او ادامه داد: حتي اين را امري مذمومي جلوه مي‌دهند بنابراين اين اتفاق به اين شکل رخ مي‌دهد که جريان سياسي پشت کانديدا قرار مي‌گيرد و با حمايت جريان، کانديدا پيروز مي‌شود، اما از حلقه اطرافيان خود استفاده مي‌کند.

رضايت دادن به کانديداي جايگزين سرمايه‌هاي اجتماعي اصلاحات را نابود مي‌کند

تاجرنيا توضيح داد:‌ در چنين دولت‌هايي فوايد قدرت براي ايشان و حلقه دور و برشان است؛ با اين حال از طرفي مشکلات و هزينه‌ها متوجه جريان شناسنامه‌داري است که کانديدا را حمايت کرده است. الان هيچ کسي از آقايان واعظي و نوبخت درباره علت وضعيت فعلي سوال نمي‌کند، اما همه از اصلاح‌طلبان سوال مي‌کنند.
 
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت در پايان گفت: با اين استراتژي در درازمدت اندک سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان نيز از دست مي‌رود به خصوص که چهار سال آينده سال‌هاي حساسي براي نظام جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر