نماد آخرین خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به بایدن خوش‌بین نیست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به بایدن خوش‌بین نیست

ايسنا/ رييس کميته روابط خارجي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اين‌که جمهوري اسلامي ايران زيرفشار مي‌رود، اظهار کرد که شرط اصلي در برجام بازگشت آمريکا به اين تعهد چندجانبه بين‌المللي است البته که آمريکا هيچ نيتي براي احياي برجام ندارد.

در واکنش به صحبت‌هاي اخير وزير خارجه آمريکا مبني بر اين‌که آمريکا بعد از اجراي تعهدات ايران به برجام برمي‌گردد، تصريح کرد: برخلاف برخي اظهارنظرها و رويکردها که معتقد بود دولت جديد آمريکا رويکرد جديدي در موضوع هسته‌اي اتخاذ مي‌کند، تا الان و طي چند هفته گذشته از روي کار آمدن دولت جو بايدن همچنان شاهديم که خط و رويکرد دونالد ترامپ دنبال مي‌شود. شايد تاکتيک تفاوتي داشته باشد اما اظهارات وزير خارجه آمريکا موضوع ديگري را نشان داد و حتي موجي از نااميدي را بين کساني ايجاد کرد که فکر مي‌کردند با آمدن بايدن مي‌توانند اين مذاکرات را احياء کرده و آمريکا به برجام برمي‌گردد اما دولت جديد نشان داد که آمريکا همان آمريکاست تفاوتي وجود ندارد.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که بايدن همان راه ترامپ را مي‌رود، اظهار کرد: منطقي اين بود که بايدن در اولين گام دستور بازگشت به برجام را صادر کند و به آن بازگردد و شرط نگذارد. شرط گذاشتن و تاکيد بر اين‌که بايد جمهوري اسلامي ايران راستي‌آزمايي کند همان حرف دونالد ترامپ است. دولت ترامپ از يک تعهد چندجانبه بين‌المللي خارج شده بود پس شرط اصلي اين است که در وهله‌ي اول آمريکا به برجام برگردد که انگار آنها هيچ نيتي براي احياي برجام ندارد.

گلرو توضيح داد: دليل آن است که آمريکايي‌ها از جانب برخي بازيگران منفي در منطقه و دنيا تحريک شده‌اند براساس اطلاعات از جلسات شوراي امنيت اين موضوع به آمريکايي‌ها گفته شده که با گرفتن امتياز برجام امتيازات ديگري بگيرند آنها پا را فراتر گذاشته و درباره بحث موشکي و نقش منطقه‌اي ايران به دنبال امتياز گرفتن هستند مي‌خواهند جمهوري اسلامي ايران را در منطقه بي‌خاصيت کرده و نقش‌اش را بي‌اثر کنند، موضوعي که شدني نيست و اين اتفاق نمي‌افتد.

وي خاطر نشان کرد: ممکن است زماني بحث بر سر محتواي برجام باشد و اين‌که طرف مقابل مدعي بوده که امتيازاتي را که خواسته نگرفته و حالا بايد مذاکرات مجدد صورت دهد. در حال حاضر طرف مقابل علاوه بر اين موضوع مسائل منطقه‌اي را هم مي‌خواهد مطرح کند که قابل قبول نيست، چون اين آمريکا بوده که با نقض صريح تعهد چند جانبه بين‌المللي از برجام خارج شده اروپا هم به نوعي ديگر آن را نقض کرده بدين شکل که اجراي تعهدات برجامي توسط اروپايي‌ها انجام نشده است، پس مي‌توان گفت که اروپا و آمريکا دو روي سکه هستند که برجام را زمين‌گير کردند.

رييس کميته روابط خارجي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: طبق منطق روابط و اصول بين‌المللي شرط گذاشتن براي کشوري که به تعهدات‌اش عمل کرده و متعهد بوده بي‌اساس و بي‌قاعده است. اين‌که بخواهند بعد از آن هم آن کشور متعهد باز هم امتياز دهند اين‌ها با منطق، اعتبار و حيثيت کشورها سازگار نيست پس جمهوري اسلامي ايران زيربار فشار نمي‌رود.

وي با اشاره به تصويب طرح اقدام راهبردي براي مقابله با تحريم‌ها اظهار کرد: اين قانون وضعيت و راه را روشن کرد چون سردرگمي وجود داشت چون در مقابل بي‌عملي طرف اروپايي و نقض صريح برجام توسط آمريکا چه کاري بايد انجام شود مجلس شوراي اسلامي به درستي نقشه راه را مشخص کرد و دولت مکلف شده بر مبناي آن غني سازي ۲۰ درصد را انجام دهد.

گلرو تاکيد کرد: در اين بين برخي کشورها همچون فرانسه فتنه‌گري کرده‌اند فرانسه در مذاکرات هسته‌اي نيز نقش پليس بد را ايفا مي‌کرد و رژيم صهيونيستي به سرکردگي نتانياهو نيز فتنه‌گري داشت برخي کشورهاي منطقه مثل عربستان سعودي و امارات هم دنبال تخريب برجام بودند. امروز ضرر تخريب برجام بيشتر براي طرف مقابل نه جمهوري اسلامي ايران است بهتر است آنها فکر کنند که چه ضربه سنگيني به خودشان وارد کرده‌اند مطمئن باشند که جمهوري اسلامي ايران منافع خود را تامين مي‌کند.

وي با اشاره به حرف‌هاي رييس جمهور فرانسه آن را بي‌اساس خواند و گفت: آمريکا کشوري با دولت و ساختار و رييس جمهور است که به وکيل نياز ندارد در وهله‌ي اول ما هيچ درخواستي از آمريکا براي بازگشت به برجام نداريم اگر خودشان صلاح مي‌دانند به تعهد چند جانبه برگردند اما اين بدان معنا نيست که فرانسه شرط بگذارد مبني بر اين‌که آمريکا در شرايطي به برجام برگردد که ايران به تعهدات خود عمل کرده و يا اعضاي جديدي به مذاکره اضافه شود اينها حرف‌هاي بي‌اساس است. مجلس يازدهم همراه با دولت جديد يکصدا محکم خواهد ايستاد و از منافع و حق مسلم جمهوري اسلامي ايران نخواهد گذاشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر