برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

سنگ‌اندازی نتانیاهو در مسیر بازگشت‌ آمریکا به برجام

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سنگ‌اندازی نتانیاهو در مسیر بازگشت‌ آمریکا به برجام

ايرنا/ در شرايطي که رژيم صهيونيستي و نخست وزير آن در مسير بازگشت بايدن به ديپلماسي سنگ اندازي مي‌کنند، تعلل و بي‌عملي دولت بايدن ممکن است، زمينه ساز ناکامي وي در احياي ديپلماسي و چندجانبه گرايي مورد ادعاي وي شود.

از ابتداي مطرح شدن موضوع بازگشت آمريکا به برجام توسط جو بايدن، رژيم صهيونيستي تبليغات عليه جمهوري اسلامي و خصوصا برنامه هسته اي ايران را تشديد کرده است. مقامات اين رژيم حتي تا آنجا پيش رفتند که ايران را تهديد به جنگ کردند.
به گزارش جروزالم پست، اخيرا بنيامين نتانياهو در سخناني عليه ايران، مدعي شده است: تاريخ به ما ياد داده است که اگر فقط بر روي يک توافق حساب باز کنيد، اشتباه کرده‌ايد. تنها مانع براي رسيدن به سلاح هسته‌اي تهديدهاي نظامي و يا تحريم‌هاي سخت هستند.
اما سخنان نخست وزير رژيم صهيونيستي کاملا پوچ و بي معناست، او براي ممانعت از بازگشت آمريکا به توافق هسته‌اي به هر راست و دروغي متوسل مي‌شود. آن هم در حالي که گزارش‌هاي مکرر آژانس بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته اي ايران اذعان کرده است. هم رهبر معظم انقلاب توليد سلاح‌هاي هسته اي و شيميايي را ممنوع و حرام اعلام کرده است. اما مقامات رژيم اسرائيل تلاش مي کنند اين باور را در دنيا القا کنند که ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌اي است.
از سوي ديگر نتانياهو مي‌داند که در مدت سه سال تحريم‌هاي سخت و فشار حداکثري دولت ترامپ عليه ايران که تا به امروز نيز ادامه داشته، برنامه هسته اي ايران نه تنها متوقف نشده بلکه پيشرفت زيادي داشته است، ايران پس از خروج آمريکا از برجام و به دنبال بي عملي کشورهاي اروپايي عضو برجام نسبت به تعهداتشان بخشي از تعهدات خود در برجام را کاهش داد. اين روند پس از تصويب طرح «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران» در مجلس سرعت بيشتري به خود گرفت.
بنيامين نتانياهو که به شدت نگران بازگشت آمريکا به برجام است بارها آشکار و پنهان براي دولت بايدن خط و نشان کشيده که «نبايد به برجام بازگشت» و حتي گفته که چنين کاري «يک حماقت خواهد بود».
در همين راستا روزنامه تايمز آو اسراييل گزارش داده که بني گانتز، وزير جنگ رژيم اسرائيل مدعي شده است: ما در حال آماده کردن نيروهاي خود براي آمادگي احتمالي براي انجام هرگونه اقدام براي مقابله با دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي هستيم. ما همزمان به تلاش‌هاي ديپلماتيک براي فشار بر دولت بايدن براي اصلاح برجام ادامه مي‌دهيم. همه ما بايد مطمئن شويم توافقي که با ايران امضا مي‌شود، بايد برنامه هسته‌اي ايران را متوقف و بازرسي‌هاي طولاني مدت از تاسيسات هسته‌اي را فراهم کند و حضور نظامي ايران را در سوريه، يمن و عراق متوقف سازد.
انتصاب تعداد زيادي از مقامات پيشين دولت باراک اوباما که در تنظيم برجام نقش داشتند و بعد از خروج دونالد ترامپ از اين توافق نيز همچنان از برجام حمايت کردند، به پست‌هاي کليدي در دولت جو بايدن، با نگراني دولتمردان رژيم صهيونيستي و حاميان آنها مواجه شده است. رژيم اسرائيل که مشوق بزرگ دونالد ترامپ در خروج از برجام بود، تاکيد کرده است که در وهله نخست بايد مانع از هر نوع نرمش در تحريم‌هاي فلج کننده عليه ايران شد.
راديو پيام اسرائيل چندي پيش از جلسه اي با حضور رهبران دولت و کارشناسان امور نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي با هدف رسيدگي به تهديدهاي جمهوري اسلامي ايران عليه رژيم اسرائيل و همچنين بررسي همکاري‌هاي ممکن آينده در اين زمينه با دولت جديد آمريکا خبرداد. در پايان نشست، به گفته منابع آگاه خبري، نتانياهو همچنان معتقد بوده است که رژيم اسرائيل بايد قاطعانه با بازگشت آمريکا به برجام مخالفت و به‌طور مرتب خطرها و معايب آن را به دولت بايدن يادآوري کند و همچنين از افکار عمومي آمريکا در اين زمينه ياري بخواهد.
هرچند در هفته‌هاي اخير دولت جديدآمريکا همچنان در حال ادامه سياست‌هايي است که توسط ترامپ در پيش گرفته شد. با اين حال واقعيت اين است دولت بايدن همانند ترامپ سياست خارجي آمريکا را به نتانياهو و بن‌سلمان نخواهد سپرد. با اين حال اين را هم نبايد فراموش کرد که لابي صهيونيستي در آمريکا کارزار گسترده اي براي جلوگيري از احياي توافق هسته‌اي آغاز کرده است و تعلل دولت بايدن در عمل به تعهدات بر زمين مانده‌ آمريکا ممکن است منجر به رخدادهاي غيرقابل پيش‌بيني شده و ابتکار عمل را از دست وي خارج کند. به جرات مي توان ادعا کرد برجام آزموني براي دولت جديد ‌آمريکا به شمار مي رود موضوعي که مي توان بر اساس آن ميزان استقلال دولت جديد آمريکا را از نفوذ و تاثيرلابي‌هاي ضد ايراني مورد ارزيابي قرار داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر