برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

وزیر مستعفی: بارها ۱۰ دقیقه وقت خواستم ولی روحانی قبول نکرد

منبع
انصاف نيوز
بروزرسانی
وزیر مستعفی: بارها ۱۰ دقیقه وقت خواستم ولی روحانی قبول نکرد

انصاف نيوز/ «سيد محمد بطحائي»، وزير مستعفي آموزش‌وپرورش در لايو اينستاگرامي با انصاف نيوز گفت براي گفتن مطلبي در مورد «طرح رتبه‌بندي معلمان» چندين بار از رئيس‌جمهور درخواست وقت کرده ولي روحاني به او زماني نمي‌داده. او دليل استعفاي خود را اين بيان مي‌کند که بارها از روحاني براي اين موضوع وقت ملاقات خواسته ولي او وقتي نداده، بعد موضوع را به آقاي واعظي ارجاع داده‌اند، آقاي واعظي هم به آقاي نوبخت ارجاع داده‌اند و در نهايت هم آقاي نوبخت بدون هماهنگي با وزير آموزش‌وپرورش در مورد طرح رتبه‌بندي معلمان تصميم گرفته است!

بطحائي مي‌گويد اين کار دولتي‌ها باعث شده که او اعتراض کند و به او «بربخورد». نکته‌ي جالب حرف‌هاي بطحائي اين است که مي‌گويد وزيران ديگر خيلي بدتر از اينها را تحمل مي‌کنند که به‌نوعي نشان از دخالت دفتر رئيس‌جمهور در کار وزارتخانه‌هاست.
او در اين گفت‌وگو در مورد مسائل مختلفي اظهارنظر کرد. وزير سابق آموزش‌وپرورش با ۲۰۳۰ و هر نوع سند الزام‌آور فرهنگي خارجي مخالف است و خانواده را مسئول آموزش‌هاي جنسيتي مي‌د‌اند نه مدرسه. او معتقد است در شرايط فعلي پرداختن به زبان مادري باعث تهديد زبان فارسي مي‌شود. او معتقد است کيفيت معلمان ما بسيار پايين است و ما خيلي آسان اجازه مي‌دهيم هرکسي معلم شود.

بطحايي گفت دو دسته از والدين کودکانشان را از مدارس بيرون مي‌برند چون معتقدند مدرسه توانايي تربيت فرزندانشان را ندارد. اول آنهايي که معتقدند آموزش‌هاي مدارس ايدئولوژيک است و کودک نيازي به اين آموزش‌هاي ايدئولوژيک و ديني ندارد. دسته دوم آنهايي که معتقدند مدرسه کم به مسائل ديني مي‌پردازد و کودکان را نمازخوان و به فکر آخرت تربيت نمي‌کند. او گفت رهبري در يک جلسه خصوصي تاکيد داشته که مدرسه بايد طوري باشد که هيچ کس کودکش را از آنجا بيرون نياورد.
وزير سابق دولت روحاني گفته ممکن است براي انتخابات ۱۴۰۰ کانديدا شود. او خود را متعلق به هيچ‌کدام از جريانات سياسي نمي‌داند. بطحائي موافق مذاکره با آمريکا با حفظ منافع ملي است.
شما در ادامه متن کامل گفت‌وگوي سيد محمد بطحائي با انصاف نيوز را مي‌خوانيد.
آموزش زبان مادري از حقوق پيش‌بيني‌شده در قانون اساسي است اما چرا در تمام اين سال‌ها اتفاقي براي عملي شدن آن نيفتاده است؟
موضوع زبان مادري، موضوعي است که نمي‌توان از آن گذشت و توجه نکرد چون از ابعاد مهم فرهنگي در جوامع مختلف است متأسفانه به دليل افراط و تفريط‌هايي که در موضوع مي‌شود نمي‌شود به آن توجه جدي هم داشت.
من در زماني که مستقيماً با اين موضوعات سروکار داشتم و شاهد بودم که متأسفانه در برخي مواقع پرداختن به زبان مادري مساوي بود با اضمحلال زبان فارسي که موجب وحدت در کشور مي‌شود.

پرداختن به زبان مادري، زبان فارسي را تضعيف مي‌کند
چرا؟
من مي‌خواهم فراتر از اين بگويم. پرداختن به زبان فارسي به‌عنوان زبان ملي فقط وحدت به وجود نمي‌آورد. شما مي‌دانيد الان در کشور اگر کسي با زبان فارسي آشنا نباشد بسياري از فرصت‌ها را از دست مي‌دهد که زمينه‌ساز تبعيض در آينده خواهد شد. پس پرداختن به زبان فارسي به‌عنوان زبان ملي يک ضرورت است.
وقتي ما مي‌گوييم بسيار خوب آموزش زبان مادري را شروع مي‌کنيم بسياري از مطالبات به يکباره و در يک جهش به اين سمت مي‌رود که اجازه دهيد درس‌ها و کتاب‌ها و گفت‌وگوي در مدرسه هم به زبان مادري صورت بگيرد. آرام‌آرام کار به آنجا مي‌کشد که شما زبان فارسي را بايد کنار بگذاريد. درحالي‌که قانون اساسي به‌وضوح اين را روشن کرده است.
چيزي که در قانون اساسي آمده اين است که تدريس در مدارس بايد به زبان فارسي باشد، مدارک بايد به زبان فارسي باشد، و فقط تدريس به زبان‌هاي قومي و محلي به‌عنوان يک کار فوق‌برنامه بايد انجام شود.
تدريس زبان محلي لازم است اما پرداختن به آن نبايد موجب اضمحلال زبان فارسي شود؛ بنابراين اين چالش که به‌نوعي تقابل زبان مادري و زبان فارسي است همچنان وجود دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر