برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

گروسی تفاهم با ایران را مهم توصیف کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گروسی تفاهم با ایران را مهم توصیف کرد

ايرنا/ مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تفاهم به دست آمده با جمهوري اسلامي در خصوص تداوم نظارت و راستي آزمايي‌هاي ضروري در ايران را مهم توصيف کرد.

رافائل گروسي اين مطلب را روز سه‌شنبه در نشستي که به صورت مجازي به همت موسسه ان‌تي‌آي و با حضور «ارنست مونيز» وزير پيشين انرژي آمريکا برگزار شد مطرح کرد.
ايران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها نامه توقف اجراي اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحويل آژانس داد. بر اساس بند ۶ اين قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسي‌هاي نظارتي فراتر از پروتکل الحاقي تحت برجام را متوقف کند.
اين مساله رافائل گروسي را به تهران کشاند تا در نتيجه مذاکرات به عمل آمده دو طرف تفاهم کردند تا به‌مدت سه ماه، نظارت و راستي‌آزمايي‌هاي ضروري بازرسان آژانس در ايران به صورت محدود ادامه پيدا کند.
کاظم غريب ابادي سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين بيان داشت: مقصود از تداوم راستي آزمايي و نظارت  ضروري که در بند ۲ بيانيه آمده، همانطور که در پيوست توافق شرح داده شده، اين است که ايران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخي فعاليت ها و تجهيزات نطارتي را که در پيوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت.
وي با بيان اينکه «در اين مدت، آژانس به اين اطلاعات هيچ دسترسي نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ايران باقي مي ماند» افزود: چنانچه ظرف ۳ ماه تحريم ها به طور کامل لغو شد، ايران اين اطلاعات را در اختيار آژانس مي گذارد، در غير اينصورت اطلاعات براي هميشه پاک خواهد شد.»
جمهوري اسلامي ايران در پنجم اسفند ماه، طبق موعد مقرر اراده جدي خود را براي اجراي قانون اقدام راهبردي به نمايش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحريم‌ها، تدابير جبراني تحت برجام برگشت پذير خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر