برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

بلینکن: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی یکی از اولویت‌های ماست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بلینکن: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی یکی از اولویت‌های ماست

ايرنا/ وزير خارجه آمريکا با بيان اينکه آمريکا از مداخله نظامي خسته شده است، در تشريح هشت اولويت‌هاي سياست خارجي آمريکا گفت: جلوگيري از دست يافتن ايران به سلاح اتمي تا مقابله با تغييرات اقليمي از اولويت‎‌هاي سياست خارجي ما است.

آنتوني بلينکن روز چهارشنبه در نخستين سخنراني خود براي تشريح اولويت‌هاي سياست خارجي آمريکا،اين مطلب را مطرح کرد.

وزير خارجه آمريکا اظهار کرد: نخستين برنامه ما متوقف کردن کوويد-۱۹ و تقويت امنيت بهداشتي جهاني است. اين بيماري همه ما را براي بيش از يکسال تحت تاثير قرار داده است. هيچ کدام نمي توانيم ايمن شويم تا زماني که اکثر جهان مصون شده باشد.
بلينکن بر تلاش جهاني بر واکسيناسيون کرونا تاکيد کرد و گفت: بايد ابزارهاي لازم براي پيش بيني، پيشگيري و متوقف کردن همه گيري داشته باشيم و تلاش کنيم هرگز مورد مشابهي نداشته باشيم.
وي همچنين به لزوم معکوس ساختن بحران اقتصادي اشاره کرد و افزود: همه گيري بر اقتصاد همه کشورها اثر گذاشته و نابرابري ايجاد کرده است. بايد از رکود بلند مدت جلوگيري کنيم و همزمان بايد اقتصاد جهاني مديريت شود.
وزير خارجه آمريکا ادامه داد: هدف ما در توافق‌هاي تجاري خوب بود اما بايد آنها را اجرا مي‌کرديم. الان رويکرد ما متفاوت شده است، براي هر شغل آمريکايي دفاع مي کنيم و با هر کشوري که مالکيت معنوي ما را سرقت کند يا در برابري ارزش ارز خود دستکاري کند، مقابله مي کنيم.
بلينکن سومين اولويت خود را احياي دموکراسي خواند و اضافه کرد: اقتدارگرايي در سراسر جهان افزايش يافته، انتخابات صوري شده و خشونت همه‌گير شده است. فرسايش دموکراسي در آمريکا هم در حال شکل‌گيري است. رهبران منتخب ما هدف قرار مي‌گيرند و به کنگره حمله شد.
وي با بيان اينکه آمريکايي‌ها قطبي شده‌اند، اظهار کرد: نهادهايي که براي مديريت اختلاف هستند، تحت فشارند. تقويت دموکراسي و دفاع آن مساله اساسي است و گرنه در برابر چين و روسيه که از هر فرصتي براي تضعيف دموکراسي ما مي‌کوشند، خواهيم باخت.
وزير خارجه آمريکا تاکيد کرد: هيچ شکي نيست که دموکراسي ما شکننده است. مردم جهان به ما نگاه مي‌کنند که آيا دموکراسي ما مقاوم است، انجام اين کار بنيان مشروعيت ما در سال‌هاي آينده است. در غير اين صورت، مردم در برابر گروه‌هاي افراطي، آسيب‌پذيرتر خواهند شد.

بلينکن با تاکيد بر اينکه از قدرت نظامي، مداخله يا سرنگوني رژيم‌ها براي پيشبرد دموکراسي استفاده نمي‌کنيم، گفت: اين روش موثر نبوده، دموکراسي را بد نام کرده و اعتماد مردم آمريکا را از بين برده است.
وي چهارمين اولويت خود را اصلاح نظام مهاجرتي برشمرد و توضيح داد: مرزهاي امن سنگ بناي ديپلماسي ما است. ما بايد با مشکلات و ريشه‌هاي آن برخورد کنيم. با کشورهاي آمريکاي مرکزي براي ارائه فرصت اقتصادي همکاري مي‌کنيم.
وزير خارجه آمريکا احياي روابط با متحدان و شرکاي آمريکا را پنجمين اولويت سياست خارجي برشمرد و خاطرنشان کرد: چندجانبه‌گرايي و ائتلاف‌ها قدرتمندترين کاري است که انجام مي‌دهيم. ارتش مي گويد ائتلاف يعني چندبرابر کردن قدرت. طي سال‌ها اين تعهدات باعث ايجاد بازارهاي جديد براي محصولات و جلوگيري از تجاوزات شده است.
بلينکن تصريح کرد: هرجايي که قوانين مشترکي باشد، آمريکا در آنجا خواهد بود. وقتي در ميز مذاکره باشيم براي ما بهتر از خروج از اتاق است.
وي بحران اقليمي را ششمين اولويت سياست خارجي دولت بايدن دانست و گفت: ما نمي توانيم به تنهايي آن را حل و فصل کنيم. آمريکا 15 درصد الايندگي کربن جهان را دارد. حتي اگر به صفر برسانيم باز هم مشکل آلودگي هوا حل نمي‌شود، مگر اينکه 85 درصد ديگر آلاينده همکاري کنند.
وزير خارجه آمريکا با تاکيد بر اينکه باد و انرژي خورشيدي ارزانترين انرژي در جهان است و کشورهاي ديگر در اين زمينه از آمريکا سبقت گرفته‌اند، افزود: ما بايد اين وضعيت را تغيير بدهيم و ميليون‌ها شغل در بخش انرژي تجديدپذير ايجاد کنيم.
بلينکن فناوري را اولويت هفتم برشمرد و اظهار کرد: ما رهبري را در بخش فناوري حفظ خواهيم کرد. انقلابي در بخش فناوري در حال رخ دادن است، کشورهاي ديگر در زمينه هوش مصنوعي و موضوعات ديگر رقابت دارند. فناوري براي شکوفايي اقتصاد در قرن 21 بسيار اهميت دارد.
وي با اشاره به نفوذ سايبري موسوم سولارويندز اظهار کرد: دشمنان ما از فناوري براي تضعيف ما استفاده مي‌کنند. امروز پاسداري از امنيت ما به معناي سرمايه گذاري در فناوري و اهميت دادن آن در بخش ديپلماسي و دفاعي ما است.
وزير خارجه آمريکا، هشتمين اولويت سياست خارجي آمريکا را مواجهه با چين خواند و گفت: بزرگترين آزمون ژئوپلتيک را در پيش داريم. کشورهاي زيادي همچون چين، ايران، کره شمالي خطرات جدي هستند و بحران‌هاي جدي همچون يمن، اتيوپي و ميانمار را هم داريم.
بلينکن، چين را متفاوت دانست که از قدرت نظامي، فناوري و اقتصادي برخوردار است و افزود: رقابت ما با چين وقتي لازم باشد، همکاري است، وقتي لازم باشد رقابتي است و وقتي لازم باشد خصمانه خواهد بود.
وي با تاکيد بر همکاري با متحدان و شرکا در مواجهه با چين، ادامه داد: هر جايي همچون نهادهاي بين‌المللي خارج شديم، چين جاي آن را پر کرد. اين هشت اولويت برتر سياست خارجي دولت بايدن است.
وزير خارجه آمريکا اضافه کرد: اين هشت اولويت به معناي در نظرنگرفتن ساير موارد نيست.

بلينکن با تاکيد بر اينکه ديپلماسي نه اقدام نظامي در اولويت است، گفت: آمريکايي‌ها از مداخله نظامي طولاني مدت خسته شده‌اند و هزينه‌هاي زيادي براي آن پرداخت شده است. وقتي به مداخله نظامي در افغانستان و جاهاي ديگر نگاه مي‌کنيم، بايد به درس‌هاي آن توجه کنيم.
وي دخالت نظامي را براي ايجاد صلح پايدار محدود دانست و افزود: بايد از راه حل ديپلماسي استفاده کنيم هرچند اگر منافع ما مورد تهديد قرار گيرد، در استفاده از نيروي نظامي ترديد نخواهيم کرد و به همين دليل رئيس جمهوري دستور حمله به نيروهاي مورد حمايت ايران در سوريه را صادر کرد.
وزير خارجه آمريکا ادامه داد: قدرت ما فقط مبتني بر نيروي نظامي نيست، بايد مطمئن شويم که مهم‌ترين کالاي ما، سرمايه انساني است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر