برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سیدحسن خمینی: کسی نمی تواند یک تنه همه مشکلات را حل کند

منبع
جماران
بروزرسانی
سیدحسن خمینی: کسی نمی تواند یک تنه همه مشکلات را حل کند

جماران/ سيدحسن خميني  با بيان اينکه بها دادن به جوان به معناي توجه کردن به آرمان ها است، گفت: وقتي مي گوييم امام جوانانه فکر مي کرد يعني امام با ارزش هاي جوانان همدلي کرد و آنها را پذيرفت، نمايندگي و رهبري کرد. در حالي که يک شخصيت بسيار مؤثر ديني بود. يعني آنها را از افق دين بيرون نبرد و آنها را در درون دين ترسيم و اجتهاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني گفت: ما حدود 20 ميليون نفر جوان در کشور داريم؛ همه نمي توانند مدير شوند. اول انقلاب هم اين طور نبود. مي گويند همه وزيران، استانداران و فرماندهان سپاه جوان بودند. همه اينها چه بخشي يا چه درصدي از جوانان کشور بودند. آيا با 20 هزار نفر مدير جوان مشکل همه جوانان کشور حل مي شود؟! آن وقت به جوانان بها داده ايم؟! بخش زيادي از نيروهايي که هستند هم هنوز به سن بازنشستگي نرسيده اند؛ اينها پدران همين جوانان هستند و اگر کنار بروند خانواده آنها به مشکل مي خورد.
 
يادگار امام تأکيد کرد: آيا اينکه کمونيست ها دنبال انقلاب کارگري بودند، يعني مي خواستند کارگرها رئيس شوند؟! مگر چقدر کارگرها مي توانند رئيس شوند؟ ضمن اينکه کارگري که رئيس شد، ديگر کارگر نيست! يک عده هم مي گفتند ما دنبال حکومت کشاورزان هستيم. کشوري مثل چين که 700 ميليون نفر کشاورز دارد که نمي تواند 700 ميليون رئيس جمهور داشته باشد! يا اينکه مي گويند به زنان بها بدهيم. 30 درصد زنان وارد مديريت شده اند و بالا آمده اند؛ بقيه زنان چه مي شوند؟ اين گونه نشود که تلقي شود شعار جوان سکوي پرش تعدادي از جوانان و يا شعار زنان سکوي پرش بخش بسيار کوچکي از زنان است.

وي افزود: وقتي ما مي گوييم حکومت کارگري، يعني حکومتي که به دنبال آرمان کارگران است. وقتي مي گوييم حکومت دينداران، يعني حکومتي که به دنبال تحقق اهداف دينداران است. وقتي مي گوييم حکومت جوانان، يعني حکومتي که به دنبال آرمان و اهداف جوانان است. مشکلات جوانان و پيرها و ميانسالان را هر حکومتي بايد حل کند. هر حکومت -جوان يا پير- بايد براي جوانان شغل درست کند. اينها ربطي به حکومت جوانان ندارد. آرمان جوانان چيست که اگر حکومتي بازگوکننده آن بود، حکومت بها دهنده به جوانان است؟

امام بازگو کننده آرمان جوانان در آستانه انقلاب بود

سيدحسن خميني اظهار داشت: اگر امام و انقلاب به جوانان بها داد براي اين بود که آرمان جوانان در آستانه انقلاب چيزهايي بود که انقلاب پاسخ به آنها بود. البته مديرانش هم جوان بودند اما علت اينکه اين حکومت بها دهنده به جوانان بود اين بود که امام بازگو کننده آرمان جوانان در آستانه انقلاب بود. آن آرمان نفي استبداد، سلطنت و استعمار بود و عدالت اجتماعي، آزادي و جمهوري بود. امروز آرمان جوانان ما چيست که اگر فردا قرار شد کسي حکومت جوانان و يا بها دهنده به جوانان را در دست بگيرد بتوانيم بگوييم او دارد اين آرمان ها را نمايندگي مي کند؟

 حقوق زنان به معناي نفي حقوق مردان نيست
 
وي ادامه داد: ممکن است اين بار حوزه آزادي از آزادي سياسي به بعضي از آزادي هاي اجتماعي يا فرهنگي منتقل شده باشد. حتما يکي از معيارها عدالت است؛ اما کدام سطح از عدالت؟ عدالت اقتصادي يا علاوه بر آن عدالت سياسي، جنسيتي، قوميتي، فرهنگي و عدالت در به دست آوردن فرصت ها است. البته يکي از اين به دست آوردن فرصت ها، موقعيت اجتماعي و مديريتي است. اگر جايگاهي پيدا شد و همه با هم در معرض او قرار گرفتند، اولويت گذاشتن ظلم است. حقوق زنان به معناي نفي حقوق مردان نيست. حقوق جوانان هم به معناي نفي حقوق ميانسالان نيست.

يادگار امام با اشاره به اينکه مي گويند به جوانان بها نمي دهند، تأکيد کرد: اين موضوع فقط در اين است که موقعيت هاي مديريتي نيست؟! مديريت هاي استخدامي که براي جوانان است؛ چون ميانسالان که استخدام نمي شوند و حتي هيأت علمي دانشگاه ها هم جوانان مي روند. آيا تنزل داستان نيست که فقط 40 هزار مدير مياني را ببينيم؟! بقيه جوانان چه مي شوند؟ حکومت بايد به آرمان ها توجه کند. بايد به اين نکته توجه کنيم که وقتي نيازهاي درجه دو پر رنگ شود، بعضا انسان از نيازهاي درجه يک غافل مي شود.

 بها دادن به جوان به معناي توجه کردن به آرمان ها است
 
وي تصريح کرد: نيازهاي درجه يک حقوق اوليه زندگي يعني معيشت، پوشاک و خانواده است و معمولا تا اينها تأمين نشود ذهن کسي به سراغ نيازهاي درجه دو نمي رود. بحث را به اينکه توجه به جوانان در تسخيل وام ازدواج است، تنزل ندهيم. اين کار، جوان و پير ندارد و هر حکومتي بايد آن  را انجام دهد؛ خواه مدير آن ميانسال، پير و يا جوان باشد.

سيدحسن خميني با تأکيد بر اينکه بها دادن به جوان به معناي توجه کردن به آرمان ها است، گفت: بعضي از آرمان هاي جوان و ميانسال ممکن است به تضاد برسند و گسست نسلي پيدا مي شود. ممکن است نسلي براي اموري ارزش قائل باشد و هنجار و ضد او را ناهنجاري بداند. آن وقت در نسل بعد با اين مواجه مي شويد که آنها برعکس شما فکر مي کنند. سنت هاي يک جامعه دست خوش هجمه جوانان مي شود آن وقت نسل قبل نسبت به اينها به شدت احساس درد مي کند و فکر مي کند يافته هاي ارزشي او دارد از بين مي رود.

 پر رنگ ترين درد، هنجار يا ارزش يک جامعه مسائل اخلاقي آن است
 
وي يادآور شد: اينکه در جامعه ما احساس مي شود که خانواده ها کم يا زياد از جوانانشان مضطرب هستند در دهه هاي 60، 70 و 80 ميلادي در غرب يک بحران است و معمولا هم از مسائل اخلاقي شروع مي شود. چون پر رنگ ترين درد، هنجار يا ارزش يک جامعه مسائل اخلاقي آن است. نوع پوشش، روابط زن و مرد و روابط بزرگ و کوچک است. اگر ما امروز اين گسست را در اثر فضاي رسانه احساس مي کنيم، اين فضا در غرب حدود 30 سال پيش لمس شده است. اما در غرب به شکل شکاف فرهنگي و اجتماعي با نسل قبل شکل مي گيرد.


يادگار امام با بيان اينکه بخش زيادي از ارزش هاي ما ديني است و بخشي ديني نيست، افزود: بسياري از بحث هايي که در باب حقوق زنان مطرح شد قابل انطباق با دين بود. به بحث عنصر «رأي» توجه کنيد که با مفهوم «بيعت» در زمان صدر اسلام متفاوت است و به معناي پذيرش مشروعيت اکثريت است. اين امر يک اتفاق خيلي بزرگ است که هنوز کسي آن را باز نکرده تا ببيند در فقه ما چه اتفاقي افتاد که عنصر رأي پذيرفته مي شود. در شوراي نگهبان که شش نفر هستند، اگر چهار نفر رأي بدهند مشروع مي شود. کجا رأي اکثريت در مشروعيت بخشي به يک فتوا موثر بوده است؟! البته اين نگاه ريشه در برخي مباحث قبلي مانند «شوراي فقاهت» مرحوم صدر دارد. همچنين سخن «ميزان رأي ملت است»  امري بي سابقه است.

وي اظهار داشت: وقتي مي گوييم امام جوانانه فکر مي کرد يعني امام با ارزش هاي جوانان همدلي کرد و آنها را پذيرفت، نمايندگي و رهبري کرد. در حالي که يک شخصيت بسيار مؤثر ديني بود. يعني آنها را از افق دين بيرون نبرد و آنها را در درون دين ترسيم و اجتهاد کرد. به اين جهت امام رهبر جوانان و انقلاب جوانانه است. البته اينکه مديران انقلاب هم جوان بودند امر مسلّمي است ولي به نظر من اين نيست که انقلاب را جوانانه و بها دهنده به جوانان کرده؛ توجه به بحث آرمان هاي جوان است.

سيدحسن خميني افزود: آستانه انقلاب آرمان ها چه بود؟ اگر همان آرمان ها است، آيا آن را نمايندگي مي کنيم؟ اگر بخشي از آرمان ها عوض شده، نمايندگي مي کنيم يا نه؟ واقعا جوانان ما يک آرمان دارند و يا هر کدام از آنها يک چيز مي گويند؟

وي تأکيد کرد: انقلاب يک کل به هم پيوسته است و علت اينکه مي توانست تأثير بگذارد هم اين بود که همه اجزاي او با هم کار مي کرد. يک ماشين زماني مي تواند شما را به مقصد برساند که هم چرخ و هم فرمان و هم شيشيه داشته باشد و بدون چرخ راه نمي رود. در کاريکاتور تناسب ها به هم مي ريزد و بعضي وقت ها اصلا طرح اصلي گم مي شود. جوان در جريان انقلاب حضور داشت، ولي فقط جوان نبود که مشکل را حل کرد؛ دين بود اما به تنهايي نبود. حتما مبارزه با استکبار بود ولي در کنار آن عدالت هم بود که مردم را به حرکت وادار مي کرد. اگر در دهان سلمان رشدي زدند که بايد هم مي زدند و الآن هم بايد زد، از طرف ديگر اسلام مرفهين بي درد و تحجرستيزي هم بود. شما نمي توانيد يک بخش آن را بگيريد و بعد بگوييد همان است و چرا کارکردش را از دست داده است.

يادگار امام ادامه داد: هويت انقلاب «شامله» بود؛ يعني همه را با هم داشت. نمي خواهم الآن بگويم چه کسي مقصر است. همت کنيد و کار درست کنيد و حالا زيد و عمروا ندارد و درد را دوا نمي کند. تاريخ را بايد خواند نه براي اينکه آدم ها را به محکمه برد؛ تاريخ را بايد خواند براي اينکه اشتباهات را دوباره تکرار نکرد. شايد ما هم بوديم همين اشتباهات را مي کرديم و شايد هم کرده ايم.

 کسي نمي تواند يک تنه همه مشکلات را حل کند

وي اظهار داشت: معناي رفع گسست نسلي اين نيست که نسل امروز هر آنچه قبلي ها انجام داده اند را بگويد درست است. رفع گسست نسلي به اين است که شما از اشتباهات گذشته درس بگيريد و دوباره تکرار نکنيد. جامعه و نسلي که بخواهد هرچه در گذشته اتفاق افتاده را دوباره تجربه کند در دايره خودگرداني مي گردد. به خوبي هاي گذشته احترام بگذاريد و بدي هاي آنها را هم تجربه آينده کنيد. مرحوم آقاي باستاني پاريزي مي گويد بزرگترين درس تاريخ اين است که متأسفانه کسي از تاريخ درس نمي گيرد.

سيدحسن خميني گفت: اگر کسي فکر کند يک تنه مي تواند همه مشکلات را حل کند و يا نسلي فکر کند اگر ما بر سر کار بياييم همه جا را گلستان مي کنيم، درست نيست. اگر ديديد جهت حرکت درست و سرعت متناسب است، بپذيريد. اينکه ما فکر کنيم همه کارها را مي توانيم انجام بدهيم، ان شاء الله مصلح کلّ مي آيد و همه کارها را حل مي کند. ما هم به اندازه وسعمان حرکت مي کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره