logo

قالیباف: زنان باید بتوانند انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند

منبع
تسنيم
بروزرسانی
قالیباف: زنان باید بتوانند انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند

تسنيم/ رييس مجلس با تقبيح نگاه لااُبالي مدرن به زنان که زن را به سمت مرد شدن مي‌برد و نيز رفتار متحجرانه با آنها که زن را در جامعه سرخورده مي‌کند، گفت: مسأله‌سازي‌ها نبايد ما را از مسأله‌شناسي در حوزه زنان و به دنبال آن قانونگذاري در اين حوزه دور کند.

محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم نخستين سالگرد درگذشت فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در مجلس يازدهم، ضمن تسليت اين ضايعه، گفت: نبود ايشان را فقدان بزرگي براي مجلس مي‌دانم.
وي با بيان اينکه در حوزه زنان با دو موضوع مسأله سازي و مسأله شناسي مواجه هستيم، عنوان کرد: مسأله سازي در حوزه زنان باعث مي شود گاهي در مسير حاشيه اي افتاده و روند بي خاصيتي را طي کنيم در حالي که زنان نقش بي بديلي در جامعه پردازي و تمدن سازي دارند.
نماينده مردم تهران در مجلي با اشاره به تهديداتي که متوجه حوزه زنان است، اظهار داشت: نگاه لاابالي مدرن دنيا، زنان را به عنوان ابزار مي بيند و از سوي ديگر نگاه متعصب و متحجر، زنان را به سمت سرخوردگي مي برد.
قاليباف همچنين با بيان اينکه زن و مرد به لحاظ آزادي و آزادگي انسان، تفاوتي با يکديگر ندارند، اضافه کرد: صرفا از جهت ساختار شرعي، زيستي و فطري تفاوت ها و استثنائاتي ميان زنان و مردان وجود دارد.
رئيس قوه مقننه در ادامه به ديدگاه و روش امام راحل(ره) در برخورد با زنان اشاره و بيان کرد: ايشان انقلاب را با اعتقاد به سنت هاي الهي به سرانجام رساند و در اين مسير به مردم باوري معتقد بود و زن و مرد را تفکيک نمي کرد؛ آن زمان نگاه جامعه به عدم حضور زنان معتقد بود و امام(ره) اين ديدگاه را شکست.
وي افزود: امام خميني(ره) هر دو نگاه متحجرانه و ابزاري را نسبت به زنان از بين برد و اجازه رشد زن ها در جامعه را داد و البته در کنار آن معتقد بود رسالت زنان رشد دادن است که از اين رو بايد خود نيز رشد پيدا کنند؛ رشد از نظر ايشان به معناي خودنمايي نيست بلکه به معناي شکوفايي انسانيت و ديانت انسان بوده که ضامن سعادت دنيوي و اخروي است.
قاليباف همچنين به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در سفر ايشان به بجنورد اشاره کرد و يادآور شد: ايشان معتقدند نبايد کاري کنيم که زنان در دو راهي قرار بگيرند که به مسئوليت هاي فطري و خانوادگي رسيدگي کنند و يا مسئوليت اجتماعي بپذيرند لذا بايد به گونه اي گام برداريم که بانوان در هر دو وجه رشد پيدا کنند.
رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان در ادامه با تأکيد بر اينکه زنان بايد بتوانند انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند، ابراز داشت: نبايد با نگاه لابالي مدرن به زنان نگاه کنيم که زن به سمت مرد شدن برود همچنين نبايد آنقدر بسته و متحجرانه با آنها رفتار کرد که زن در جامعه سرخورده شود.
وي در ادامه با تأکيد بر اينکه بنده به عنوان مسئول حق ندارم فقط سخنراني کنم بلکه بايد کارنامه خود را نيز در قبال سخنان و باور خود درباره زنان ارائه کنم، يادآور شد: برخي تصور مي کنند زنان کارآمدي در قبال مسئوليت هاي اجتماعي ندارند در حالي که زماني که در ناجا و شهرداري فعاليت مي کردم، به عنوان يک مدير هر کجا مسير را براي حضور زنان باز گذاشتم، آنها در آن عرصه از مردان موفق تر عمل کردند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: زمان حضور در شهرداري تهران نيز حضور و موجوديت زنان را لحاظ کردم و امروز نيز در مجلس براي تحقق اين رسالت، در قانون گذاري توجه ويژه اي داريم.
وي افزود: امروز نبايد از کساني که براي زنان مسأله سازي کرده و ما را از مسئوليت اصلي نقش زنان در گام دوم انقلاب دور مي کنند، غفلت کنيم؛ همچنين مسأله سازي ها نبايد ما را از مسأله شناسي در حوزه زنان و به دنبال آن قانونگذاري در اين حوزه دور کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان کرد: فراکسيون زنان مجلس و نمايندگان نيز مسير حمايت قانوني از زنان را دنبال مي کنند و به حاشيه هاي نمي پردازند.
مرضيه وحيد دستجردي وزير سابق بهداشت و فريبا علاسوند عضو هيئت علمي پژوهشکده زن و خانواده که از دوستان نزديک مرحومه فاطمه رهبر بودند نيز در اين نشست که با حضور خانواده آن مرحوم برگزار شده بود، به بيان برخي زواياي زندگي وي پرداختند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar