برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نماینده مجلس: اصلاح طلبان به خطوط قرمز پایبند نیستند

منبع
آنا
بروزرسانی
نماینده مجلس: اصلاح طلبان به خطوط قرمز پایبند نیستند

آنا/ عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس شوراي اسلامي از آزاد شدن پول‌هاي بلوکه شدن ايران در کره و عراق خبر داد.

جليل رحيمي جهان‌آبادي در واکنش به اينکه گفته شده پول‌هاي بلوکه شده ايران در عراق و کره آزاد شده است، گفت:  با توجه به گفت‌‎وگوهايي که در مورد پول‌هاي بلوکه شده ايران در کره و عراق صورت گرفته، توافقاتي انجام شده که بر اساس آن بخشي از دارايي‌هاي ايران به مرور در قالب کالا و خدمات به ايران بازگردد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينکه بنابراين پول بين ايران، عراق و کره جنوبي جابه‌جا نمي‌شود؟ تصريح کرد: در قالب کالا و خدمات است و اينکه پولي بين دو کشور جابه‌جا شود يا خير مربوط به جزئيات توافق است.

رحيمي جهان‎‌آبادي درباره اينکه اين آزادسازي منابع مالي ايران را مي‎‌توان به عنوان حرکت مثبتي از جانب بايدن جهت برقراري رابطه با ايران ارزيابي کرد، اظهار کرد: بايدن و غربي‌ها از طريق اين اقدامات تلاش مي‌کنند که بگويند مي‌خواهيم وارد گفت‌وگو شويم و مشکل را حل کنيم اما تحريم‌ها عليه ايران گسترده‌تر از اين صحبت‌ها است کمااينکه فشار بر روي مردم بسيار زياد است.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: در حقيقت اگر بايدن مي‌خواهد مشکل خود را با ايراني‌ها حل کند بايد به صورت اساسي تحريم‌ها را بردارد. اينکه پولي متعلق به خود ايران است از طريق کشور ثالثي به ايران بازگردد، نه اثرگذار است و نه گام مثبتي تلقي مي‌شود.

رحيمي جهان‌آبادي با تأکيد بر اينکه آمريکا براي بهبود روابط خود با ايران بايد تحريم‎‌ها را بردارد، متذکر شد: به عبارت ديگر با وجود اينکه ايران به تعهدات خود در برجام پايبند بوده، آمريکا‌ و غربي‌ها تحريم‌هاي گسترده‌اي عليه ايران انجام دادند لذا در حال حاضر براي بهبود روابط بايد همه تحريم‌ها بردارند. اگر تحريم‌ها به صورت دقيق و فراگير برداشته شود، ايران آمادگي بازگشت به برجام را دارد همچنانکه در فرمايشات مقام معظم رهبري و  قانون مجلس به اين مورد تأکيد شده است.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از طرفي اگر تحريم‌ها برداشته نشود ، با توجه به رفتارهايي که آمريکايي‌ها در برابر ايران دارند بعيد مي‌دانم که در ايران اجماعي براي رفع مشکلات شکل بگيرد.

رحيمي جهان‌آبادي در واکنش به اينکه حتي با روي کار آمدن دولت همسو با مجلس هم اين اجماع شکل نخواهد گرفت؟ خاطرنشان کرد: اگر دولت اصول‌گرا سرکار بيايد ديدگاه‌هاي مجلس و دولت تا حدودي به يکديگر نزديک مي‌شود. در واقع اصول‌گرايان به خطوط قرمز پايبند هستند  اما اصلاح‌طلبان يا خط قرمزها را قبول ندارند و يا آنها را کمرنگ در نظر مي‌گيرند، لذا با روي کار آمدن دولت اصول‌گرا اجماعي براي مذاکره با غرب صورت نمي‌گيرد کمااينکه در دوران احمدي‌نژاد اين اتفاق نيفتاد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در مورد اينکه در دوره احمدي‌نژاد ايران و آمريکا به واسطه کشور ثالث با يکديگر ارتباط داشتند، عنوان کرد: در دوره احمدي‌نژاد سياست خارجي دچار تنش‌ها و چالش‌هاي وسيعي شد کمااينکه سه قطعنامه شوراي امنيت بر عليه ايران صادر شد که در تاريخ چهل ساله انقلاب اسلامي بي‌سابقه بود و بسياري از مواردي که در حال حاضر دامن ما را گرفته، از نتايج و عواقب همان دوران است.

رحيمي جهان‌آبادي در پايان در خصوص اينکه عزمي براي برداشتن تحريم‌ها از سوي آمريکايي‌ها مشاهده مي‌شود يا خير؟ يادآور شد: مشکل آمريکا با ايران محدود به پرونده هسته‌اي ايران نيست. در حقيقت آنها در مورد بسياري از مسائل از جمله نفوذ منطقه‌اي، مسائل داخلي ايران و نوع برخورد ايران با متحدان آمريکا نظير رژيم صهيونيستي و عربستان مشکل دارند. لذا ديدگاه ساده‌انگارانه‌اي است که تصور کنيم آمريکايي‌ها با توفق در مورد مسائل هسته‌اي تحريم‌‎ها را بر مي‌دارند و مشکلات حل مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر