نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

موضع مجلس نسبت به سند همکاری جامع ایران و چین/ قالیباف: جهان در غرب خلاصه نمی‌شود

منبع
خانه ملت
بروزرسانی
موضع مجلس نسبت به سند همکاری جامع ایران و چین/ قالیباف: جهان در غرب خلاصه نمی‌شود

خانه ملت/ رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه درباره سندِ برنامه‌ي همکاريِ جامعِ ايران و چين تصريح مي کنيم که ما از اين اقدام استقبال مي‌کنيم، گفت: امضاي اين سند اگر به معناي اعلام باور به اين امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمي‌شود و قرن آينده قرن آسياست، يک گام راهبردي محسوب خواهد شد. همچنين، امضاي اين سند هشدار مهمي به آمريکاست تا بفهمد که مناسبات بين المللي به سرعت به ضرر آمريکا در حال تغيير است و اين کشور ديگر در موقعيتي نيست که بتواند الگو، برنامه يا توافقي را به طور يکجانبه به کشورهاي مستقل تحميل کند.
 
محمدباقر قاليباف در نشست علني امروز يک‌شنبه 15 فروردين ماه مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور، ب بيان اينکه از نکات مهمي که در سال 1400 پيش روي مردم ايران است نوع مواجهه با دولت جديد آمريکا در قبال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران است، عنوان کرد: خوشبختانه قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم ها، قفل هاي صنعت هسته اي را باز کرد و  سمت و سوي بازي يک طرفه را تغيير داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ايران شود بگونه‌اي که اگر قبلا گذشتِ زمان به معناي پابرجا ماندن تحريم‌ها، همزمان با تعطيل ماندن صنعت هسته اي بود؛ اکنون گذشتِ زمان، مساوي با پيشرفت صنعت هسته اي است و طرف مقابل در قبال تاخير بايد هزينه دهد. همين روند که بسيار پر منفعت و با هزينه اي تقريبا مساوي صفر بوده، گشايش‌هايي در امر ديپلماسي ايجاد کرده اما اين گشايش‌ها بايد با اهتمام دستگاه ديپلماسي کشور در عمل به رفع کامل تحريم ها و حصول منافع واقعي اقتصادي براي ملت ايران منجر شود.

پيام رئيس مجلس به آمريکايي‌ها

رئيس مجلس تاکيد کرد: آمريکايي ها بايد بدانند که ايران براي رفع تحريم‌ها، راهبرد اصلي خود را بي اثرکردن تحريم ها قرار داده است و با فعال‌سازي صنعت هسته اي آنها هستند که بايد تصميم بگيرند و تحريم‌هاي ايران را به‌طور کامل و به شکل عملي رفع کنند و وعده‌ي کاغذي يا ناقص رفع تحريم ها، پاسخگوي مطالبه‌ي مردم ايران نيست. مردم و مسئولان ايران در صدايي واحد، منتظر اقدام عملي طرف مقابل در رفع تحريم ها بصورت موثر براي اقتصاد ايران هستند و بارها اعلام کرده ايم که ايران بعد از راستي آزمايي و اطمينان از کاغذي نبودنِ رفع تحريم ها، تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.

از سندِ برنامه‌ي همکاريِ جامعِ ايران و چين استقبال مي‌کنيم

قاليباف به سند راهبردي 25 ساله ايران و چين پرداخت گفت: درباره سندِ برنامه‌ي همکاريِ جامعِ ايران و چين نيز تصريح مي کنيم که ما از اين اقدام استقبال مي‌کنيم. امضاي اين سند اگر به معناي اعلام باور به اين امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمي‌شود و قرن آينده قرن آسياست، يک گام راهبردي محسوب خواهد شد. همچنين، امضاي اين سند هشدار مهمي به آمريکاست تا بفهمد که مناسبات بين المللي به سرعت به ضرر آمريکا در حال تغيير است و اين کشور ديگر در موقعيتي نيست که بتواند الگو، برنامه يا توافقي را به طور يکجانبه به کشورهاي مستقل تحميل کند.

وي تاکيد کرد: البته اين سند مي‌توانست بسيار زودتر امضا شود و ما عقيده داريم زمان مهمي که بايد براي شکل دادن به همکاري هاي واقعي اقتصادي و سياسي و همچنين مقابله موثر با فشارهاي ظالمانه آمريکا مي شد، از دست رفته است. با اين حال، بايد فرصت را مغتنم شمرد و اوّلاً اين سند را با حفظ منافع ملي، تبديل به پروژه ها، برنامه ها و همکاري‌هاي واقعي اقتصادي و سياسي کرد و ثانيا مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردي، بايد با کشورهاي ديگر بويژه همسايگان نيز طراحي و به سرعت اجرا شود.

 رئيس دستگاه قانونگذاري کشور گفت: با وجود اهميت سند راهبردي فعلي بايد به اين مطلب توجه کنيم که اين سند به ترسيم يک نقشه راه کلي در روابط ايران و چين بسنده کرده است. بايد هدف‌هاي کلي در اين موضوع به تنهايي کفايت نمي کند و بايد اراده و برنامه‌ي لازم براي تبديل آن به همکاري‌هاي ملموس در حوزه‌هاي مختلف به ويژه حوزه‌ي اقتصادي شکل بگيرد. روشن است مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامي که براي اجرايي شدن اين سند، عهدنامه ها، قراردادها و موافقت هاي همکاري بين دو کشور در دستور کار دولت قرار گيرد، به وظيفه خود در زمينه رسيدگي دقيق و به تصويب رساندن آنها مطابق منافع ملي عمل کند و مردم را نيز در جريان همه‌ي ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.

وي در ابتداي سخنان خود ضمن تبريک ايام نوروز، گفت: فرا رسيدن سال نو و اعياد مبارک شعبانيه را به ملت عزيز ايران تبريک عرض مي‌کنم. اميدوارم سال پيش رو با نقش‌آفريني عمومي مردم، سال پيشرفت اقتصادي ايران عزيز و سال عبور از چالش ها باشد.

وي تاکيد کرد: رهبر معظم انقلاب، امسال نيز محور نامگذاري سال را تقويت توليد قرار دادند. ما به مردم عزيز ايران تعهد مي‌دهيم که در عمل به وظيفۀ تقويت توليد به جاي شعار، گزارش عملکرد دهيم و به جاي ادعا، عمل کنيم.

اقدامات عملياتي مجلس براي برداشتن موانع توليد

رئيس مجلس ادامه داد: در سال گذشته مجلس شوراي اسلامي، گامي عملياتي براي برداشتن موانع توليد برداشت که بازتاب چنداني در رسانه‌ها نداشت. موادي از قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 با موافقت نمايندگان در سال گذشته اصلاح شد تا زمينه‌هاي قانوني رفع مجوزهاي دست و پاگيرِ راه اندازي کسب و کارها برداشته شود.

قاليباف اظهار داشت: در سال پيش رو نيز طرح تسهيل مجوزهاي کسب‌و‌کار که در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت که مي تواند تحولي در موضوع مجوزها ايجاد کند و در صورت تصويب نهايي اين طرح، براي ايجاد يک کسب و کار جديد جز در موضوعات امنيتي و بهداشتي، نيازي به اخذ هيچ مجوزي نخواهد بود و مردم بدون پوشيدن کفش آهني يا داشتن پارتي، مي توانند کسب و کار خود را صرفا با اطلاع رساني در سامانه مربوطه آغاز کنند.

وي بيان کرد: گامِ ديگر براي لبيک به امر تقويت توليد، آن است که مجلس در سال 1400 به سرعت طرح جهش توليد در تامين مسکن را تصويب خواهد کرد. انتظار مي‌رود با اين تصميمِ تحول‌ساز و انقلابي، توليد مسکن در کشور جهش پيدا کند تا مردم در بازار آشفتۀ مسکن، بالاخره نفس راحتي بکشند. اين قانون با حمايت ويژه از رونق توليد صنعت مسکن، که يکي از مهمترين پيشران هاي اقتصاد و کارآفريني است، چند صد هزار شغل در کسب و کار هاي مختلف ايجاد مي کند و در صورت همت دولت‌مردانِ محترم، ثمرۀ اين قانون مي تواند به‌سرعت کام مردم را در سال پشتيباني و مانع زدايي از توليد شيرين کند.

رئيس دستگاه قانونگذاري کشور اظهار کرد: مجلس در گام‌هاي بعد با هم‌افزايي کميسيون هاي صنايع و معادن، جهش توليد، کميسيون اقتصادي، کميسيون برنامه و بودجه، کميسيون کشاورزي و کميسيون عمران، طرح‌هاي در دست اقدام را که براي مانع‌زدايي و پشتيباني از توليد و کارآفريني مي توانند نقش موثر بازي کنند، در اولويت قرار خواهد داد.

قاليباف با اشاره به بودجه ريزي در مجلس گفت: مجلس در قانون بودجه 1400 هم تصميمات مهم و موثري در راستاي حمايت از توليد و اشتغال گرفته است که براي مثال مي ‌توان به کاهش 20 درصدي ماليات واحدهاي توليدي  و اصناف کشور و اختصاص ٣٢ هزار ميليارد تومان براي توسعۀ اشتغال با اولويت مناطق محروم اشاره کرد. همچنين قانون قيمت گذاري محصولات کشاورزي نيز تصويب شد که بر اساس آن در سال 1400 ديگر لازم نيست کشاورزان مثل سال هاي گذشته منتظر بمانند تا دولت با هر قيمتي که خواست براي دسترنج آنها قيمت گذاري کند.


وي تاکيد کرد: قانون مصوب مجلس، پس از سال‌ها بالاخره نمايندگان کشاورزان و تشکل هاي صنفي کشاورزي را وارد چرخه قيمت گذاري کرده است.

ماموريت رئيس مجلس به مرکز پژوهش هاي مجلس، ديوان محاسبات و کميسيون هاي اقتصادي و برنامه و بودجه
رئيس قوه مقننه در ادامه نطق پيش از دستور عنوان کرد: از ديگر نکاتي که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهاي آغازين روز سال تاکيد داشتند، اهميت مبارزه با فساد بود. تبيين ايشان از شيوه مبارزه با فساد نيز از اهميت قابل توجهي برخوردار بود که مطابق رهنمود ايشان، راه مبارزه با فساد بستن کانال ها و مجاري فساد مانند اصلاح نظام بانکي و گمرکي است. از آنجا که اين رويکردِ مبنايي در مبارزه با فساد کار ويژه مجلس و دستگاه هاي اجرايي است، مجلس به نوبه خود وظيفه دارد در اين زمينه فعالانه عمل کند مخصوصا اصلاح ساختار بودجه و دقت در تنظيم احکام برنامه هفتم، لذا مرکز پژوهش هاي مجلس، ديوان محاسبات و کميسيون هاي اقتصادي و برنامه و بودجه موظف هستند تا اين مساله را در اولويت کاري خود قرار داده و اقدامات تقنيني و نظارتي لازم را در دستور کار مجلس قرار دهند و گزارش تصميمات و اقدامات خود را به صحن علني مجلس ارائه کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر