نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

عمویی: هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا در وین صورت نمی‌گیرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عمویی: هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا در وین صورت نمی‌گیرد

ايسنا/ سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه مجلس در مجموعه روند گفت‌وگوهاي ايران در موضوع برجام نظارت خواهد داشت، گفت که طبق تاکيد آقاي عراقچي هيچ مذاکره مستقيم و يا غير مستقيمي بين ايران و آمريکايي ها در وين صورت نمي‌گيرد.

ابوالفضل عمويي در حاشيه جلسه امروز يکشنبه در نشست خبري اظهار کرد: امروز اولين روز کاري مجلس يازدهم در سال ۱۴۰۰ است. روزي پرکار که قبل از شروع جلسه کميسيون امنيت ملي نيز نشستي با حضور آقاي عراقچي معاون سياسي وزير خارجه و مذاکره کننده کشورمان داشت. 

وي توضيح داد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در روز جمعه در کميسيون مشترک برجام به صورت وبينار، صبح امروز کميسيون امنيت ملي جلسه فوق العاده‌اي با حضور آقاي عراقچي برگزار کرد که توضيحات ايشان را شنيديم. نمايندگان در اين جلسه بر اجراي دقيق و کامل قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها تاکيد کردند. آقاي عراقچي نيز به ارائه توضيحاتي درباره روند گفت‌وگوهاي فعلي پرداخت و تاکيد شد در جلسه روز سه شنبه در وين هيچ مذاکره مستقيم و يا غير مستقيم بين جمهوري اسلامي و آمريکايي ها صورت نمي‌گيرد. در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران، ايالات متحده را عضوي از برجام نمي‌شناسد چون از برجام خارج شده و به تعهداتش پايبند نبوده است. 

عمويي ادامه داد: در اين چهارچوب تا رفع کامل تحريم‌ها و راستي آزمايي آن از جانب جمهوري اسلامي، ايران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و اجازه حضور آمريکا را در مذاکرات ۵+۱ نخواهد داد. 

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان کرد: نمايندگان در اين جلسه تاکيد کردند که بايد قانون اقدام راهبردي براي رفع تحريم‌ها به صورت دقيق پيگيري شود و همچنين بر لزوم پيگيري سياست‌هاي نظام در تحولات برجام تاکيد نمودند. در اين چهارچوب لغو کليه تحريم‌ها عليه کشور ما خواسته اساسي است به گونه اي که به صورت عملي تحريم ها لغو شده و مورد راستي آزمايي قرار گيرد. 

وي افزود: در اين جلسه نمايندگان ديدگاه‌هاي خود را بيان کرده و قرار شد مجلس بر مجموعه روند گفت‌وگوها نظارت داشته باشد. بر اساس صحبت هاي معاون وزير خارجه، سياست‌هاي کلي نظام، مواضع و منويات رهبري در روند عادي مورد توجه خواهد بود. 

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين اظهار کرد: علاوه بر برجام موضوع توافق جامع بين ايران و چين نيز در جلسه غير علني امروز مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت و نمايندگان در جريان جزئيات آن قرار گرفتند. همچنين جلسه امروز توسط گروه دوستي ايران و چين و با حضور مقامات وزارت خارجه برگزار شد. ظهر امروز ما ميزبان معاون اقتصادي وزير خارجه در کميسيون امنيت ملي هستيم. ما رويکرد تعامل با کشورهاي مختلف از جمله دولت چين را مورد حمايت قرار مي‌دهيم. البته که ما بر روند اجراي برنامه جامع همکاري ۲۵ ساله ايران و چين و قراردادهاي ذيل آن نظارت جدي داريم. 

عمويي در پاسخ به اين پرسش که رژيم صهيونيستي و عربستان به دنبال حضور در کميسيون مشترک برجام هستند، گفت: امروز موضوع ما روند گفت‌وگوهاي فعلي بين جمهوري اسلامي و ۴+۱ بود، هيچ عضو جديدي براي آن شناخته نمي شود. البته که طبق اخبار و اطلاعات طرف‌هايي درخواست حضور در مذاکرات را دارند که از ديد ما مبناي حقوقي و سياسي ندارد. آنها سعي مي‌کنند روند گفت‌وگوها را تخريب کنند. در حاليکه جمهوري اسلامي بر مواضع اصلي خود يعني لغو تحريم‌ها مصر بوده و مجلس هم در اجراي قانون راهبردي براي لغو تحريم‌ها تاکيد دارد و بر اجراي آن نظارت مي‌کند. 

وي در پايان گفت: طبق ماده ۳ قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها، بعد از ۵ ماه از تصويب اين قانون بايد کارخانه توليد اورانيوم فلزي راه اندازي شود که اين يکي از گام‌هاي آتي جمهوري اسلامي خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر