نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ادعای ریاض: درصورت تغییر رفتار ایران آماده گفت‌وگو هستیم

منبع
فارس
بروزرسانی
ادعای ریاض: درصورت تغییر رفتار ایران آماده گفت‌وگو هستیم

فارس/ وزير خارجه عربستان در گفت‌‌وگو با يک شبکه فرانسوي از تمايل به گفت‌و‌گو با تهران و توقعات اين کشور از مذاکرات آتي هسته‌اي سخن گفت.

«فيصل بن فرحان» وزير خارجه عربستان در گفت‌و‌گو با شبکه خبري «فرانس-24» که يکشنبه شب به وقت تهران انتشار يافت در زمينه مذاکرات هسته‌اي گفت که به عربستان اطمينان داده شده در هرگونه توافق جديد با ايران در زمينه بحث درخصوص قابليت‌هاي موشکي و عدم حمايت اين کشور از گروهاي مسلح در منطقه  درخواست‌هاي بيشتري مطرح خواهد شد.
وزير خارجه عربستان گفت: « اطمينان داريم که جامعه جهاني براي رفع کمبودهاي [توافق هسته اي 2015] و همچنين فعاليت‌هاي بي ثبات کننده ايران در منطقه سخت تلاش خواهد کرد.»
رئيس دستگاه ديپلماسي عربستان همچنين افزود که هيچ کانال مستقيمي بين عربستان و ايران وجود ندارد، اما عربستان آماده گفت‌وگو با ايران در صورت تغيير رفتار اين کشور است.
وي در اين گفت‌گو با پرداختن به موضوع اردن و تاکيد بر حمايت از «عبدالله دوم» پادشاه اين کشور، درباره رژيم صهيونيستي نيز هرگونه ديدار با مقام‌هاي ارشد اين رژيم را تکذيب کرد.
وزير خارجه  سعودي روزشنبه نيز در گفت‌وگو با شبکه آمريکايي «سي ان ان»  بار ديگر خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌اي ايران شد و آن را فرصت‌ گفت‌وگو ميان عربستان و ايران و احتمال توسعه روابط بين آنها تا سطح مشارکت خواند.
بن فرحان در اين گفت‌وگو از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالي درباره آينده توافق هسته‌اي ايران گفت و  در توجيه اين سخنان خود مدعي شد: «اگر ايران به زرادخانه هسته‌اي دست يابد، عربستان سعودي و ديگر اعضاي شوراي همکاري بيشتر در معرض خطر هستند و از همين رو حق ايفاي نقش در اين رايزني‌ها را دارند.»
اين در حالي است که سخنگوي پنتاگون  به تازگي تاکيد کرد که واشنگتن از دفاع از دولت آل سعود  و همکاري با ارتش اين کشور ادامه مي‌دهد.
«جان کربي» سخنگوي پنتاگون در زمينه تداوم همکاري واشنگتن و رياض گفت، ما تعهدات خود را در قبال دفاع و حمايت از عربستان سعودي با شدت ادامه مي‌دهيم. آنها مورد حمله قرار مي‌گيرند و هيچ ابهامي در اين مورد وجود ندارد.
وي در ادامه گفت که  وزير امور خارجه  آمريکا اين مسئله را جدي مي‌گيرد و چند هفته قبل نيز با ولي‌عهد عربستان در اين زمينه گفت‌وگو کرد.
جان کربي در بخش ديگر سخنان خود گفت: «از حوثي‌ها مي‌خواهيم که اين حملات را متوقف کرده و براي دستيابي به يک راه حل سياسي تلاش کنند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر